AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #1 Skrevet 15. juli 2023 Er på hytta til faren min, reist 50mil for å komme hit med mine to barn på 5 og 14år. Og jeg er utslitt. Minstemann har ingen å leke med, så jeg blir jo en lekekompis på en måte. Og eldste hopper rundt på krykker etter en sykkelulykke rett før vi skulle dra, så er mer som tjener for han som da selvfølgelig ikke kan bære noe fra a til b selv, og trenger hjelp med mye. Hytten arvet faren min for noen år tilbake, og den er proppfull av alt og ingenting, jeg får noia over at det er liten plass og rot. Faren min stresser over alt som skal gjøres, og har fult opp med gressklipping/rydding/diverse prosjekter. Jeg sitter nå her og tenker dette er langt fra ferien jeg egentlig kunne ønsket meg, og sammenligner meg nok da med x antall glansbildeferier som florerer på Instagram. Hvor 6åringer ikke er lei/sint/frustrert og må aktiviseres klokken rundt (han er også blid/fornøyd/glad, ikke misforstå), og hvor tenåringer ikke sitter på mobilen og kjeder seg. Jeg er mer sliten enn om vi hadde vært hjemme, da feks gutten er mye flinkere til å aktivisere seg der og liker generelt rutiner og det vanlige. Og tenåringen har venner og rommet sitt å søke tilflukt på. Vi er plasser, badet, dyrepark osv. Men dette er ikke hver dag. Og dagene med 12+ timer å være mamma på ferie, er langt i fra «ferie». Er vel kun ute etter å blåse ut litt frustrasjon, og håper jeg ikke er den eneste som ikke har en «idyllisk» hyttetur med barn og foreldre i ferien, men begynner å lure når jeg ser meg rundt på diverse sosiale medier. Anonymkode: e12b9...bd1 1 8
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #2 Skrevet 15. juli 2023 Kan du ikke få 14 åringen til å leke med 6 åringen? Send dem ut og finne på noe. Anonymkode: d1f3a...7b5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #3 Skrevet 15. juli 2023 Du skjønner vel også at bak glansbildene på instagram så sitter det en frustrert 6-åring og en 14-åring med nesa i mobilen? Anonymkode: 0c39c...fd6 12 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #4 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan du ikke få 14 åringen til å leke med 6 åringen? Send dem ut og finne på noe. Anonymkode: d1f3a...7b5 Han hopper rundt på krykker, og er ganske lite aktiv pga smerter i armene (får mest belastning). Så lite hjelp i han iforhold til lillebroren nå. De krangler/egler vel mer enn noen gang, da de begge kjeder seg. Anonymkode: e12b9...bd1 2
Motelvibes Skrevet 15. juli 2023 #5 Skrevet 15. juli 2023 Brettspill, så får du satt deg ned Dra og bad så får du solt deg Legg deg og hvil på sofaen mens du ber 6-åringen om å tegne/male deg så får du hvilt. Ferie med unger er jo ikke som ferie uten. 5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #6 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du skjønner vel også at bak glansbildene på instagram så sitter det en frustrert 6-åring og en 14-åring med nesa i mobilen? Anonymkode: 0c39c...fd6 Ja, jo, jeg gjør jo egentlig det. Men oppi alt så føler jeg meg noe mislykket i st jeg føler det slik som dette i en ferie hvor vi alle egentlig burde kose oss og ha det kjekt sammen. Også prøver jeg å minne meg på at barn slutter ikke å være barn bare for at det er feire, inkludert humørsvingninger med mer. Anonymkode: e12b9...bd1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #7 Skrevet 15. juli 2023 Kan ikke minsten være med på noen av morfar sine prosjekter? Sikkert masse spennende å rydde/rote i, male og snekre. Anonymkode: eb1e9...a2c 5 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #8 Skrevet 15. juli 2023 En fjortenåring på krykker så hadde jeg bare vært glad han har en mobil. Han minste kan kanskje være med å hjelpe morfaren med litt arbeid. Små gutter kan synest sånt er kjekt. Anonymkode: fd0da...75a 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #9 Skrevet 15. juli 2023 Men da har du sikkert gjort nyttig læring til neste gang dere skal ha ferie? F.eks feriere et sted der minste kan finne lekekamerater. Eller et sted der det er mer å finne på. Ikke ta med barna på hytta, men heller reise alene hvis din far trenger hjelp. Eller noe annet nyttig du kan endre til neste gang. Anonymkode: 4c086...55e 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #10 Skrevet 15. juli 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Du skjønner vel også at bak glansbildene på instagram så sitter det en frustrert 6-åring og en 14-åring med nesa i mobilen? Anonymkode: 0c39c...fd6 Jepp, spesielt feriebilder fra barnefamilier bør tas med en stor klype salt. 😅 Anonymkode: d3001...953 6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #11 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men da har du sikkert gjort nyttig læring til neste gang dere skal ha ferie? F.eks feriere et sted der minste kan finne lekekamerater. Eller et sted der det er mer å finne på. Ikke ta med barna på hytta, men heller reise alene hvis din far trenger hjelp. Eller noe annet nyttig du kan endre til neste gang. Anonymkode: 4c086...55e Ja jeg må nok bare innse dette, og planlegge annen ferie neste år. Det er litt pga økonomi, og litt pga at jeg føler på en viss dårlig samvittighet ovenfor faren min om vi ikke legger ferien hit. Om jeg skal velge feire ut fra kun meg og barna, så er det nok en annen type ferie som hadde vært bedre, for alle mann. Anonymkode: e12b9...bd1
Alvario Skrevet 15. juli 2023 #12 Skrevet 15. juli 2023 Tenker det er mange som opplever det samme som seg, og glansbildene på nett viser jo stort sett det beste fra ferien. Vi har gått i en uke nå og ikke gjort særlig her hjemme utenom å rydde/pusse opp litt og ungene har vært med venner som vanlig. Neste uke reiser vi på ferie, og da sendes nok en snapp eller to til venner og familie. Vi har også familiehytte og velger klok av skade å alltid dele opp ferien. Litt sammen med familien og litt bare kjernefamilien. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #13 Skrevet 15. juli 2023 Du kan helt sikkert ta Instagram-lykkelige bilder fra deres ferie også - husk at det er bare nøye utvalgte og oppstilte øyeblikk som postes. Skaff tenåringen en liten sekk, så kan han selv få med seg det meste fra et sted til et annet. Drikkeflaske eller brusbokser for drikke. Helt unødvendig at du skal bære rundt og være tjener for ham. Anonymkode: a29f0...ce1 1
Bombasi Skrevet 15. juli 2023 #14 Skrevet 15. juli 2023 (endret) Ikke sammenlign deg med andre, og ihvertfall ikke sammenlign hele din ferietur opp mot 1 oppblåst sekund (et "fantasibilde") av noen andres ferie. Alle ferier har sine fordeler og ulemper, og alle ferier har slitsomhet, mas og tjas ved seg. Dette ser du selvfølgelig ikke på andres bilder. Du får kun servert det beste av det beste. Og jeg er sikker på at "arrangerer" du et det-beste-av-det-beste-øyeblikk på hytten du er på nå, f.eks solrønne, bålpanne med fyr i, litt vin, noe god snacks og godt familieselskap, så vil de som er på den såkalte "drømmeferien" på Instagram se mot deg og ønske at slik skulle de også ha tilbragt sommeren... Endret 15. juli 2023 av Bombasi 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #15 Skrevet 15. juli 2023 Jeg fikk tilbakemeldinger om at ferien virka så idyllisk, men det var ho bare da jeg hadde tid til å ta fram telefonen og knipse bilder og sende en snap. «Alene»(jeg hadde jo foreldrene mine der, men det er noe annet enn om mannen er med) i 1,5 uke hos foreldrene mine med en 2-åring og 4-åring. Jeg kan love deg at det var ikke glansbildestemning døgnet rundt. Anonymkode: 83c9d...b91 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #16 Skrevet 15. juli 2023 Det er en grunn til at jeg bare er hos min mor max tre dager. Ungene kjeder seg. Det er ikke plass til å boltre seg og må aktiviseres hele tiden. Min mor er heller ikke noe flink til å bidra. Min tenåring sitter også mye med nesa i telefonen, dersom det ikke skjer annet. Det som er viktig, er at han gidder å legge den vekk, dersom det skjer noe hyggelig. Anonymkode: 236d5...d5f 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #17 Skrevet 15. juli 2023 Kan love deg at mellom idyllbildene, så er det foreldre som ber ungene om å legge vekk mobilen, og unger som kjeeeeeder seg 😀 Og så deler de bilder av unger med poseringssmil som er lei av å stå i kø, og bilde av maten som ungene ikke likte slik at de må finne en McDonald's etterpå. Og på tross av klagingen, så har de kost seg likevel, men også de er misunnelig av andres Instaperfect. Ungdommen med krykker? Ja, da blir det brettspill, kort, mobil og Netflix. Og så koser han seg, og ta bort den dårlige samvittigheten for at dere ikke klatrer på fjelltopper. Han er på krykker! 5-åringen kan hjelpe bestefar mens du slapper av med en bok eller håndarbeide eller film. Så lenge dere koser dere, så er det ok. Selv om det er skjerm! Anonymkode: f88c0...d8a 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #18 Skrevet 15. juli 2023 Ikke noe glansbildeferie så langt her heller. Er på hytta til svigermor hvor det flyter over av billig nips, det er nedslitt, hagen er overgrodd og barna kjeder seg fordi det er ikke badevær. Jeg visste ikke om jeg skulle le eller gråte da mitt forslag om å beskjære litt i hagen ikke ble tatt særlig godt imot. Jaja, imorgen skal vi på en utflukt som alle gleder seg til, så det blir sikkert bra. Egentlig vil jeg bare hjem… Anonymkode: c76be...76e 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #19 Skrevet 15. juli 2023 Vi er i syden på uke 2 med barn på 6 og 9 år og vi (foreldre) holder på å bli gale. De klarer ikke å underholde seg i ett minutt, enda her er basseng og de har badeutstyr. De krangler og er sure så og si hele tiden. Gleeeeder meg til å komme hjem, rydde bort ferie og dra på jobb igjen. Ferie med barn er ikke ferie, bare samme jævla maset en annen plass en hjemme..... Anonymkode: 64d6e...29c 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #20 Skrevet 15. juli 2023 Han på krykker kan få en sekk han kan bruke til å frakte ting selv (bøker, mobil, blader, ting, tang, toalettsaker, klær osv) når det skal fraktes. Mat og drikke kan bli utfirdrende. Jeg hoppet på krykker da jeg var 15 og vet jeg spiste frokost i stuen foran tv (foreldrene mine var dratt på jobb). Det vil si at jeg sto ved kjøkkenbenken og lagde meg mat, fant frem drikke og hinket meg frem og tilbake til stuen. To turer. Sølte faktisk ikke. Gjorde husarbeid, hinket rundt med støvsuger, hadde med vaskeklut rundt i huset, ryddet. Det er mange måter å løse det på når den verste smerten han lagt seg og smertestillende ikke er nødvendig lenger Anonymkode: d37af...ad4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå