Fridtjof Skrevet 15. juli 2023 #1 Skrevet 15. juli 2023 (endret) Hei! Er det noen som vet hvordan DnB regner ut terminbeløp på boliglån? Når jeg regner på boliglånet i boliglånskalkulatoren til DnB så får jeg alltid et litt høyere beløp enn når jeg regner i Excel. Jeg har spurt DnB, men det er ingen på hverken telefon eller Epost som kan si hvordan terminbeløpet regnes ut. Boliglån: 3.000.000 kr Antall år: 25 (300 terminer) Rente: 5% Termingebyr: 60 kr Svaret jeg får er: 17.597,70 kr mens DnB sier 17.603. Det er verdt å nevne at jeg har regne ut terminbeløpet i andre boliglånskalkulatorer på nettet og DnB sin utregning skiller seg ut også der. DnB må altså ha en alternativ måte å regne ut terminbeløpet. Boliglånskalkulatoren til DnB: https://www.dnb.no/lan/kalkulator/boliglan Takknemlig for all hjelp :) Endret 15. juli 2023 av Fridtjof
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #3 Skrevet 15. juli 2023 Det skiller 6 kr mellom din utregning og Dnbs utregning. Forskjellen kan ligge i avrunding av ører. Anonymkode: 2adc3...12d
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #4 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det skiller 6 kr mellom din utregning og Dnbs utregning. Forskjellen kan ligge i avrunding av ører. Anonymkode: 2adc3...12d Bare for å utdype, 6 kr over 25 år er i gjennomsnitt 2 øre i mnd. Hvis banken runder opp til nærmeste 10-øre, og du regner på øret, vil det over tid bli en liten forskjell. Anonymkode: 2adc3...12d
Fridtjof Skrevet 15. juli 2023 Forfatter #5 Skrevet 15. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Effektiv rente? Anonymkode: 4df73...871 Jeg har forsøkt dette, men får da et for høyt beløp. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Bare for å utdype, 6 kr over 25 år er i gjennomsnitt 2 øre i mnd. Hvis banken runder opp til nærmeste 10-øre, og du regner på øret, vil det over tid bli en liten forskjell. Anonymkode: 2adc3...12d Ja, jeg har testet å avrunde diverse beløp, men aldri fått samme resultat. Terminbeløpet er en utregning av den månedlige innbetalingen. Så det er 6kr forskjell i måneden, og over 25 år er forskjellen langt større. Jeg har forresten også testet å bruke både avrund- og amort-funksjonen i Excel, men ingen av de gir samme resultat som DnB. Endret 15. juli 2023 av Fridtjof
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #6 Skrevet 15. juli 2023 65kr i termingebyr? Vi betaler 35kr hos KLP. Vurdert å bytte bank? Vil tro du finner bedre betingelser hos mange andre enn DNB. Anonymkode: 06ce6...e7e
Fridtjof Skrevet 15. juli 2023 Forfatter #7 Skrevet 15. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): 65kr i termingebyr? Vi betaler 35kr hos KLP. Vurdert å bytte bank? Vil tro du finner bedre betingelser hos mange andre enn DNB. Anonymkode: 06ce6...e7e Enig, det er høyt termingebyr. Jeg har en fagforeningsrabatt som gir meg bedre betingelser enn jeg har skrevet over. Ville bare gjøre det utregningen så enkel som mulig Det er forresten verdt å nevne at jeg har regne ut terminbeløpet i andre boliglånskalkulatorer på nettet og DnB sin utregning skiller seg ut også der. DnB må altså ha en alternativ måte å regne ut terminbeløpet. Endret 15. juli 2023 av Fridtjof
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #8 Skrevet 15. juli 2023 Jeg vil si at de 6kr i forskjell er så små at dere egentlig har kommet frem til samme beløp. Det kan være avrunding som mange sier. Det kan også ha noe med renters rente å gjøre. Mellom hver gang du betaler termingebyret så bygger det seg opp renter kontinuerlig gjennom måneden frem til neste termingebyr. Altså, intervallene for renteutregning kan være oftere enn 1 gang i måneden. Rentene du betaler blir da regnet ut fra størrelsen på boliglånet ditt + et snitt av de opparbeidede rentene gjennom måneden. Anonymkode: 81ca6...c76
Fridtjof Skrevet 15. juli 2023 Forfatter #9 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg vil si at de 6kr i forskjell er så små at dere egentlig har kommet frem til samme beløp. Det kan være avrunding som mange sier. Det kan også ha noe med renters rente å gjøre. Mellom hver gang du betaler termingebyret så bygger det seg opp renter kontinuerlig gjennom måneden frem til neste termingebyr. Altså, intervallene for renteutregning kan være oftere enn 1 gang i måneden. Rentene du betaler blir da regnet ut fra størrelsen på boliglånet ditt + et snitt av de opparbeidede rentene gjennom måneden. Anonymkode: 81ca6...c76 Jeg tror også at banken avrunder terminbeløpet. Men jeg tviler på at de avrunder mer enn 1 kroner. Det er snakk om et annuitetslån og da skal terminbeløpet være det samme hver måned så lenge renten er uendret.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #10 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): 65kr i termingebyr? Vi betaler 35kr hos KLP. Vurdert å bytte bank? Vil tro du finner bedre betingelser hos mange andre enn DNB. Anonymkode: 06ce6...e7e Vi betaler 0,-. Vurdert å bytte bank? Anonymkode: b3956...b86
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #11 Skrevet 16. juli 2023 Husk at at rentebeløpet per mnd vil variere mtp 28, 30, 31 og skuddår. Det kan hende det ligger noen slike variabler inne i deres kalkulatorer. Uansett, for en latterlig ting å henge seg opp i. Hadde fått latterkrampe om jeg fikk det spørsmålet på jobb tror jeg 😅 Anonymkode: a6ad1...c64 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #12 Skrevet 16. juli 2023 Fridtjof skrev (19 timer siden): Jeg tror også at banken avrunder terminbeløpet. Men jeg tviler på at de avrunder mer enn 1 kroner. Det er snakk om et annuitetslån og da skal terminbeløpet være det samme hver måned så lenge renten er uendret. Men har du tenkt litt på antall dager i måneden? 7 måneder har 31 rentebærende dager, 4 har 30 , og februar har 28/29, da blir gjennomsnittlig 30,42 rentebærende dager i måneden. Kan dette ha noen innvirkning? Anonymkode: 2adc3...12d
Fridtjof Skrevet 16. juli 2023 Forfatter #13 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Men har du tenkt litt på antall dager i måneden? 7 måneder har 31 rentebærende dager, 4 har 30 , og februar har 28/29, da blir gjennomsnittlig 30,42 rentebærende dager i måneden. Kan dette ha noen innvirkning? Anonymkode: 2adc3...12d Når jeg regner på rentebeløpet så ser det ut til å ha noe å si. Det er godt mulig det har noe å si for avdraget også, men jeg har ennå ikke fått dette til å stemme i utregningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå