Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Er det noen som vet hvordan DnB regner ut terminbeløp på boliglån? Når jeg regner på boliglånet i boliglånskalkulatoren til DnB så får jeg alltid et litt høyere beløp enn når jeg regner i Excel. Jeg har spurt DnB, men det er ingen på hverken telefon eller Epost som kan si hvordan terminbeløpet regnes ut. 

Boliglån: 3.000.000 kr

Antall år: 25 (300 terminer)

Rente: 5%

Termingebyr: 60 kr

Svaret jeg får er: 17.597,70 kr mens DnB sier 17.603. 

Det er verdt å nevne at jeg har regne ut terminbeløpet i andre boliglånskalkulatorer på nettet og DnB sin utregning skiller seg ut også der. DnB må altså ha en alternativ måte å regne ut terminbeløpet. 

Boliglånskalkulatoren til DnB: https://www.dnb.no/lan/kalkulator/boliglan

Takknemlig for all hjelp :) 

Endret av Fridtjof
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Effektiv rente?

Anonymkode: 4df73...871

AnonymBruker
Skrevet

Det skiller 6 kr mellom din utregning og Dnbs utregning.

Forskjellen kan ligge i avrunding av ører.

Anonymkode: 2adc3...12d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det skiller 6 kr mellom din utregning og Dnbs utregning.

Forskjellen kan ligge i avrunding av ører.

Bare for å utdype,  6 kr over 25 år er i gjennomsnitt 2 øre i mnd.

Hvis banken runder opp til nærmeste 10-øre, og du regner på øret, vil det over tid bli en liten forskjell. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Effektiv rente?

Anonymkode: 4df73...871

Jeg har forsøkt dette, men får da et for høyt beløp. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Bare for å utdype,  6 kr over 25 år er i gjennomsnitt 2 øre i mnd.

Hvis banken runder opp til nærmeste 10-øre, og du regner på øret, vil det over tid bli en liten forskjell. 

Ja, jeg har testet å avrunde diverse beløp, men aldri fått samme resultat. Terminbeløpet er en utregning av den månedlige innbetalingen. Så det er 6kr forskjell i måneden, og over 25 år er forskjellen langt større. 

Jeg har forresten også testet å bruke både avrund- og amort-funksjonen i Excel, men ingen av de gir samme resultat som DnB.

Endret av Fridtjof
AnonymBruker
Skrevet

65kr i termingebyr? Vi betaler 35kr hos KLP. Vurdert å bytte bank? Vil tro du finner bedre betingelser hos mange andre enn DNB. 

Anonymkode: 06ce6...e7e

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

65kr i termingebyr? Vi betaler 35kr hos KLP. Vurdert å bytte bank? Vil tro du finner bedre betingelser hos mange andre enn DNB. 

Enig, det er høyt termingebyr. Jeg har en fagforeningsrabatt som gir meg bedre betingelser enn jeg har skrevet over. Ville bare gjøre det utregningen så enkel som mulig :)

Det er forresten verdt å nevne at jeg har regne ut terminbeløpet i andre boliglånskalkulatorer på nettet og DnB sin utregning skiller seg ut også der. DnB må altså ha en alternativ måte å regne ut terminbeløpet. 

Endret av Fridtjof
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si at de 6kr i forskjell er så små at dere egentlig har kommet frem til samme beløp. Det kan være avrunding som mange sier.

Det kan også ha noe med renters rente å gjøre. Mellom hver gang du betaler termingebyret så bygger det seg opp renter kontinuerlig gjennom måneden frem til neste termingebyr. Altså, intervallene for renteutregning kan være oftere enn 1 gang i måneden. Rentene du betaler blir da regnet ut fra størrelsen på boliglånet ditt + et snitt av de opparbeidede rentene gjennom måneden.

Anonymkode: 81ca6...c76

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg vil si at de 6kr i forskjell er så små at dere egentlig har kommet frem til samme beløp. Det kan være avrunding som mange sier.

Det kan også ha noe med renters rente å gjøre. Mellom hver gang du betaler termingebyret så bygger det seg opp renter kontinuerlig gjennom måneden frem til neste termingebyr. Altså, intervallene for renteutregning kan være oftere enn 1 gang i måneden. Rentene du betaler blir da regnet ut fra størrelsen på boliglånet ditt + et snitt av de opparbeidede rentene gjennom måneden.

Anonymkode: 81ca6...c76

Jeg tror også at banken avrunder terminbeløpet. Men jeg tviler på at de avrunder mer enn 1 kroner. Det er snakk om et annuitetslån og da skal terminbeløpet være det samme hver måned så lenge renten er uendret. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi betaler 0,-. Vurdert å bytte bank?

Anonymkode: b3956...b86

AnonymBruker
Skrevet

Husk at at rentebeløpet per mnd vil variere mtp 28, 30, 31 og skuddår. Det kan hende det ligger noen slike variabler inne i deres kalkulatorer.

Uansett, for en latterlig ting å henge seg opp i. Hadde fått latterkrampe om jeg fikk det spørsmålet på jobb tror jeg 😅

Anonymkode: a6ad1...c64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fridtjof skrev (19 timer siden):

Jeg tror også at banken avrunder terminbeløpet. Men jeg tviler på at de avrunder mer enn 1 kroner. Det er snakk om et annuitetslån og da skal terminbeløpet være det samme hver måned så lenge renten er uendret. 

Men har du tenkt litt på antall dager i måneden?

7 måneder har 31 rentebærende dager, 4 har 30 , og februar har 28/29, da blir gjennomsnittlig 30,42 rentebærende dager i måneden.

Kan dette ha noen innvirkning?

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men har du tenkt litt på antall dager i måneden?

7 måneder har 31 rentebærende dager, 4 har 30 , og februar har 28/29, da blir gjennomsnittlig 30,42 rentebærende dager i måneden.

Kan dette ha noen innvirkning?

Når jeg regner på rentebeløpet så ser det ut til å ha noe å si. Det er godt mulig det har noe å si for avdraget også, men jeg har ennå ikke fått dette til å stemme i utregningen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...