Gå til innhold

Holder jeg på å få blodpropp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok sensitiv for hormoner man tilfører kroppen.

For mange år siden begynte jeg på Diane p-piller pga Pcos. Første uken ble jeg så kvalm at jeg ble sengeliggende og ikke i stand til å jobbe, men det gikk seg, bivirkningene forsvant og jeg gikk på Diane i 3-4 år.

Noen år senere kolliderte jeg og fikk nakke/hodeskade og nervesystemet ble mer sensitivt for alt.

Begynte på Yasmin p-piller, og etter å ha tatt kun 2 tabletter fikk jeg ilinger/lette smerter/sprengfølelse i leggene, og trykk/lett smerte i brystet. Oppsøkte gynekolog som undersøkte meg og fant ikke noe, men ba meg stoppe med p-pillene.

Fikk så satt opp Mirena hormonspiral som ga meg ekstrem kvalme og sprengfølelse i leggene, selv om den ikke inneholder østrogen.

Etter en måned ble bivirkningene til å leve med og det gikk greit, og byttet for 3 år siden til hormonspiralen Kyleena som har mindre hormoner i seg men som ga tørr skjede som har blitt ille etter at jeg kom i overgangsalderen.

Fikk derfor Vagifem stikkpiller av fastlegen som er lave doser østrogen og tenkte at det gikk greit, men det gjør det ikke.

Jeg fortalte fastlegen om tidligere erfaringer, men han sa det kom til å gå fint. Underlivet mitt begynte å bli bedre etter kun et par piller men bivirkninger har ballet på seg.

Allerede etter den første pillen begynte det å trykke og ile i leggene, men tenkte at det er ikke noe å bry seg med.

Har nå tatt 6 piller og for hver dag har det økt på med bivirkninger som; hodepine, mer verking og stikking i leggene og opp mot baksiden av lårene, og for 3 kvelder siden fikk jeg hjertebank etter at jeg hadde satt opp pillen.

I tillegg har jeg innimellom fått litt pulserende sting høyt oppe over venstre bryst, lett stråling i venstre arm og susete i hodet og litt uggen.

Har så lyst at underlivet mitt skal bli normalt igjen slik at sexlivet fungerer, og lurer på om jeg skal fortsette med stikkpillene eller stoppe og ta kontakt med lege over helgen?

Har lest i pakningsvedlegget ang bivirkninger men det står ikke noe om akkurat det jeg opplever.

Burde vel først fjerne Kyleena hormonspiral som tok bort all utflod i underlivet mitt for 3 år siden og som gjør underlivet mitt tørrere enn nødvendig, men gynekolog sier at jeg må ha hormonspiral for at det ikke skal bli fortykket slimhinne i livmoren (var operert for det 3 år siden)

Har noen andre fått så sterke bivirkninger av Vagifem?

Anonymkode: 9c954...3b4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har opplevd lignende symptomer på østrogen?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bytter du ikke til den Pearl spiral eller hva den heter som ikke er hormoner?

Anonymkode: b7555...b30

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt blodpropp og er ikke slik du beskriver.

Anonymkode: d1cfb...447

Skrevet

Er det noen grunn til at du må gå på hormoner? Om det kun er for prevensjon, kan vel mannen din ta ansvaret for prevensjon?  Du har vært igjennom mye, ynest du har prøvd plenty nok. Han vil vel ha sexlivet i orden han også.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det har jo gått bra for deg å gå på hormonprevensjon i mer enn 6-7 år til sammen, så du tåler det nok helt fint. Du har aldri fått noen blodpropp hele denne tiden, så hvorfor skulle du plutselig få det nå?

Hjertebank og hodepine vil jeg tro kommer fordi du er stresset og redd.

Anonymkode: 15aea...6eb

AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Vagifem er østrogen stikkpiller for tørrhet i skjeden, ikke et prevensjonsmiddel.

Jeg ringte legevakten i ettermiddag og forklarte symptomene jeg har fått siste uken etter at jeg begynte på disse østrogen stikkpillene, og de ville ha meg inn til undersøkelse og sendte en taxi for å hente meg, fordi jeg fikk ikke lov til å ta bussen.

Har tatt EKG som viste litt smårusk og blodprøver, og nå venter jeg på at prøvene skal bli analysert og at legen skal komme inn igjen. Legen sier jeg er østrogen sensitiv og at jeg ikke skal fortsette med stikkpillene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har jo gått bra for deg å gå på hormonprevensjon i mer enn 6-7 år til sammen, så du tåler det nok helt fint. Du har aldri fått noen blodpropp hele denne tiden, så hvorfor skulle du plutselig få det nå?

Hjertebank og hodepine vil jeg tro kommer fordi du er stresset og redd.

Anonymkode: 15aea...6eb

Gikk på Diane p piller fra 1997-2000 og bivirkninger/kvalmen ga seg etter en uke.

Prøvde Yasmin p piller i 2 dager i 2010 og fikk brystsmerter og trykk i leggene. Fikk beskjed av gynekolog å slutte.

Har derfor brukt østrogenfri prevensjon og hormonfri prevensjon, men nå skulle jeg prøve disse østrogen stikkpillene og tenkte at det gikk bra siden de inneholder lite østrogen, men reagerer på de også😑

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Jadaomatte skrev (2 timer siden):

Er det noen grunn til at du må gå på hormoner? Om det kun er for prevensjon, kan vel mannen din ta ansvaret for prevensjon?  Du har vært igjennom mye, ynest du har prøvd plenty nok. Han vil vel ha sexlivet i orden han også.

Opererte bort fortykket slimhinne og polypp i livmoren for tre år siden, og så satte de opp hormonspiral for at ikke slimhinnen skal bli fortrykket igjen.

Vagifem er ikke prevensjon.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er iallefall ekstremt følsom for alt av hormoner og jeg ville unngått det så godt det går. Finnes det et alternativ til Vagifem, regner med det er noe overgangsalder "hjelp? Finnes det et alternativ utenom hormoner som kan være til hjelp så tror jeg heller jeg ville gått for det når kroppen din er så sensitiv.

Har en venninne som reagerer på alt av hormoner og hun bruker bare naturlige hjelpemidler men eneste hun har fått ved overgangsalder er tørre slimhinner så hun trenger foreløpig ikke så mye mer enn glidekrem.

Anonymkode: cb49c...331

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du er iallefall ekstremt følsom for alt av hormoner og jeg ville unngått det så godt det går. Finnes det et alternativ til Vagifem, regner med det er noe overgangsalder "hjelp? Finnes det et alternativ utenom hormoner som kan være til hjelp så tror jeg heller jeg ville gått for det når kroppen din er så sensitiv.

Har en venninne som reagerer på alt av hormoner og hun bruker bare naturlige hjelpemidler men eneste hun har fått ved overgangsalder er tørre slimhinner så hun trenger foreløpig ikke så mye mer enn glidekrem.

Anonymkode: cb49c...331

Ts her

Ja jeg har blitt ekstremt sensitiv til hormoner og det er kjipt.

Legen jeg møtte på legevakten i kveld hadde aldri hørt om at noen ikke tålte hormoner sa hun, men hun var nyutdannet så hun hadde muligens ikke så mye erfaring med akkurat dette.

Jeg ble iallfall sjekket for blodpropp, hjerteinfarkt og infeksjon og det hadde jeg ikke, og fikk beskjed om å ikke bruke mer Vagifem.

Det er ikke sikkert at noe alvorlig hadde skjedd hvis jeg hadde fortsatt med Vagifem, men det er jo slitsomt å ha bivirkninger som kjennes ut som hjerteinfarkt selv om jeg ikke dør av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...