AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #1 Skrevet 15. juli 2023 Har en kollega som har bodd i Norge i over 10 år. Hun snakker dårlig norsk. Snakker mye engelsk på jobb og i privatlivet snakker hun engelsk og morsmålet. Vi fikk vite for 3 år siden at vi må ta fagbrev. Vi gikk på kurs og tok eksamen i Desember. Vi var 4 stk som tok fagbrev eksamen. Hun var den eneste som fikk ikke bestått. Hun skylder på språket. Men bør hun ikke ta ansvaret for dette selv? Ingen kan lære henne norsk, hun må prøve selv også? Anonymkode: 1c5bf...e33 3
Daisy-love Skrevet 15. juli 2023 #2 Skrevet 15. juli 2023 Vanskelig å vite om det var språket eller ei, om ikke hun har fått språket som begrunnelse da. Noen finner jo ting å «skylde på». Er det virkelig språket så mener jeg det er hennes ansvar. 10 år i Norge, da kan en forvente at en kan norsk. Jeg vet om flere som går i ulike foreninger med hovedgrunn at de trenger et sted de snakker norsk, for alle andre plasser snakker de annet språk. Det finnes måter og jobbe med språket tross en snakker engelsk i jobb, og morsmål hjemme, men en får det ikke i fanget, og det må jobbes med. Det er også store forskjeller på hvor lett ulike lærer språk. Jeg lærer ikke språk lett selv, men om jeg går inn for det og jobber hardt så får jeg det til, og det får nok hun også. Hun kan vel gå opp på nytt når hun har blitt bedre i norsken? Kanskje oppfordre til å ta et kurs eller flere, se mye norske programmer på tv, og finne seg et miljø hvor hun må snakke norsk. Dnt har blant annet turer for invandrerkvinner hvor flere har det som eneste møteplass hvor de fast snakker norsk. Da er en litt i samme båt, også kan en utvide til flere miljøer etterhvert. Mor til en venninne har bodd i Norge i over 20 år, og kan nesten ikke norsk. Barna kan veldig godt norsk, mannen også, og jeg tipper det har med at hun ikke bruker språket. Så utfordringen er kjent for meg, men det er mulig å endre da, men hun må jobbe for det. Kanskje dere kan snakke norsk mellom dere, så du kan hjelpe henne litt?
Hedda-78 Skrevet 15. juli 2023 #3 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har en kollega som har bodd i Norge i over 10 år. Hun snakker dårlig norsk. Snakker mye engelsk på jobb og i privatlivet snakker hun engelsk og morsmålet. Vi fikk vite for 3 år siden at vi må ta fagbrev. Vi gikk på kurs og tok eksamen i Desember. Vi var 4 stk som tok fagbrev eksamen. Hun var den eneste som fikk ikke bestått. Hun skylder på språket. Men bør hun ikke ta ansvaret for dette selv? Ingen kan lære henne norsk, hun må prøve selv også? Anonymkode: 1c5bf...e33 Hun skylder på språket, ok. Men mener hun at det er noen andres skyld at hun ikke kan språket, da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå