Gå til innhold

Kastrerte voksen katt, nå virker han lobotomert

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vondt i meg på hans vegne. Det er fint at han er rolig og holder seg nært huset, men han er helt merkelig. Han kan ligge og stirre tomt ut i lufta som en robot. Han virker ikke glad lenger, ikke entusiastisk. Han er en helt annen katt. Jeg har tenkt at han virker lobotomert, og min mann brukte samme ord uten at jeg hadde nevnt noe. 

Kan noe ha gått galt?

Anonymkode: 64509...add

• Liker 1
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge er det siden?

AnonymBruker
Skrevet

Stakkars katten🙁

Han har mistet livsgleden 

Anonymkode: c911e...898

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
Tvist skrev (1 time siden):

Hvor lenge er det siden?

Det er to uker siden. Han forandret seg over natten. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Opplevde det i mindre grad med vår forrige katt. Trist 🥺

Vurder om dere skal få en hunkatt neste gang.

Anonymkode: 9f92f...e18

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan det hende han fortsatt har ubehag i såret? Har dere vært hos veterinær og snakket med dem om det? Kan være lurt å få sjekket om det er noe fysisk som gjør at han har den oppførselen, noe smerte eller ubehag.

Anonymkode: 1d590...7e1

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er katten? Min 10 år gamle katt ble aldri den samme etter narkose. 

Anonymkode: 3cbc4...847

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Opplevde det i mindre grad med vår forrige katt. Trist 🥺

Vurder om dere skal få en hunkatt neste gang.

Anonymkode: 9f92f...e18

Hvorfor skulle det være noe annerledes med hunnkatter? Man kan ikke ha en ukastrert hunnkatt rekende rundt. De er jo et helvete når de får løpetid, skriker og remjer og bærer seg døgnet rundt. Sitter hele natten og vræler etter å bli sluppet løs ute, så de kan løpe og finne seg en hannkatt eller fire og pare seg med.

Man kan rett og slett ikke ha ukastrerte hunnkatter i hus. De må kastreres, ellers er det INGEN som får sove om natten. Hvis man ikke gir faen da, og vil ha kattungene for å selge og tjene penger, så man slipper ut hunnkatten hver eneste løpetid. Da holder den seg jo ute og parer seg under løpetiden i dagevis, og kommer ikke hjem igjen før det er over. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hormoner forsvinner ikke over natten. Så kastreringen kan da ikke være problemet. Tar tid før hormonene siver ut av kroppen. 

Anonymkode: 986a9...50c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Få en sjekk hos dyrlege. Ga de ikke beskjed til deg om at han skulle vært sitt "gamle seg" 2 dager etter narkose?

Kan være noe der som skurrer.

Eller så nyter han bare livet? En katt skal ikke stresse og løpe rundt inn og ut og styrte rundt husveggene. De skal leke/jakte i korte intervaller, og ellers baaaare nyte livet og deige seg.

Anonymkode: 4cf05...1d4

AnonymBruker
Skrevet

Ville tatt en tur til veterinær for å sjekke at alt er bra. Om det ikke er sykdom eller skade så kan det hende dere bare må venne dere til den nye normalen. Jeg var på besøk hos noen som hadde ukastrert hannkatt og den virket mildt sagt hyper og stresset. Hvis det er hva man er vant til så kan jeg forstå at en katt vil fremstå "lobotomert". Dere har uansett tatt riktig avgjørelse, det må dere ikke tvile på.

Anonymkode: 2645c...079

• Liker 1
Skrevet

Opplevde det samme. Var en liten infeksjon i oprasjonssåret. Hun fikk medisin og smertestillende og helt fin dagen etter. Katter fremstår ofte apatiske om de er svekket.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Kan det hende han fortsatt har ubehag i såret? Har dere vært hos veterinær og snakket med dem om det? Kan være lurt å få sjekket om det er noe fysisk som gjør at han har den oppførselen, noe smerte eller ubehag.

Anonymkode: 1d590...7e1

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Få en sjekk hos dyrlege. Ga de ikke beskjed til deg om at han skulle vært sitt "gamle seg" 2 dager etter narkose?

Kan være noe der som skurrer.

Eller så nyter han bare livet? En katt skal ikke stresse og løpe rundt inn og ut og styrte rundt husveggene. De skal leke/jakte i korte intervaller, og ellers baaaare nyte livet og deige seg.

Anonymkode: 4cf05...1d4

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ville tatt en tur til veterinær for å sjekke at alt er bra. Om det ikke er sykdom eller skade så kan det hende dere bare må venne dere til den nye normalen. Jeg var på besøk hos noen som hadde ukastrert hannkatt og den virket mildt sagt hyper og stresset. Hvis det er hva man er vant til så kan jeg forstå at en katt vil fremstå "lobotomert". Dere har uansett tatt riktig avgjørelse, det må dere ikke tvile på.

Macro skrev (14 minutter siden):

Opplevde det samme. Var en liten infeksjon i oprasjonssåret. Hun fikk medisin og smertestillende og helt fin dagen etter. Katter fremstår ofte apatiske om de er svekket.

Men vil man ikke merke det hvis de er skadet/har infeksjon? 

Det er ingenting som tyder på at han har vondt, vi kan håndtere han helt vanlig. Han er ikke opptatt av "såret" (nå grodd), og det ser helt fint ut. Han spiser og drikker helt normalt. 

Ja, han var meget aktiv og tildels stresset før. Han ville alltid være ute og jakte, og gikk langt av gårde. Kunne være borte 2-3 dager i strekk. Nå er han bare inne eller i hagen og sover eller slapper av. 

Veterinæren sa faktisk at det ville ta noen måneder før vi eventuelt ville se noen effekt, siden hormonene sitter i. Så det er veldig rart. 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvor gammel er katten? Min 10 år gamle katt ble aldri den samme etter narkose. 

Han er 3. Ble din katt syk av narkosen, eller hva skjedde? 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men vil man ikke merke det hvis de er skadet/har infeksjon? 

Det er ingenting som tyder på at han har vondt, vi kan håndtere han helt vanlig. Han er ikke opptatt av "såret" (nå grodd), og det ser helt fint ut. Han spiser og drikker helt normalt. 

Ja, han var meget aktiv og tildels stresset før. Han ville alltid være ute og jakte, og gikk langt av gårde. Kunne være borte 2-3 dager i strekk. Nå er han bare inne eller i hagen og sover eller slapper av. 

Veterinæren sa faktisk at det ville ta noen måneder før vi eventuelt ville se noen effekt, siden hormonene sitter i. Så det er veldig rart. 

Ts 

Katter vil så langt det er mulig fremstå som normalt om de er syke. De vil ikke åpenbart uttrykke sykdom eller skade. Er umulig for oss å vite.

Jeg har en grei regel om at jeg tar katten til dyrlege om magefølelsen sier det eller hun oppfører seg på en måte jeg selv ikke kan forklare.

AnonymBruker
Skrevet

Det skal mye til å merke at en katt har smerter eller er svekket, de skjuler det som regel veldig godt. 

Utfra det du beskriver, ville jeg iallfall snakket med veterinæren. 

Anonymkode: f388f...123

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ringe og snakke med han på mandag! 👍 Tenkte bare å sjekke om noen her hadde lignende erfaring, uten at det var noe galt. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Han er 3. Ble din katt syk av narkosen, eller hva skjedde? 

Ts

Han tålte ikke narkosen, nei. Min katt var jo en del år eldre enn din. Støtter de som sier det kan være en infeksjon. Katter er utrolig flinke på å skjule smerte.

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (På 15.7.2023 den 13.48):

Hvorfor skulle det være noe annerledes med hunnkatter? Man kan ikke ha en ukastrert hunnkatt rekende rundt. De er jo et helvete når de får løpetid, skriker og remjer og bærer seg døgnet rundt. Sitter hele natten og vræler etter å bli sluppet løs ute, så de kan løpe og finne seg en hannkatt eller fire og pare seg med.

Man kan rett og slett ikke ha ukastrerte hunnkatter i hus. De må kastreres, ellers er det INGEN som får sove om natten. Hvis man ikke gir faen da, og vil ha kattungene for å selge og tjene penger, så man slipper ut hunnkatten hver eneste løpetid. Da holder den seg jo ute og parer seg under løpetiden i dagevis, og kommer ikke hjem igjen før det er over. 

Jaha? Jeg har en ukastrert hunn katt, kastrerer ikke fordi hun er innekatt, men har da aldri opplevd jamring og mjauing om nettene og hun er nå snart seks år gammel. Litt dramatisk kanskje? Jeg kjenner andre med ukastrerte hunn katter og de har heller aldri opplevd dette fenomenet du snakker om. 

Anonymkode: 66caa...c1e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jaha? Jeg har en ukastrert hunn katt, kastrerer ikke fordi hun er innekatt, men har da aldri opplevd jamring og mjauing om nettene og hun er nå snart seks år gammel. Litt dramatisk kanskje? Jeg kjenner andre med ukastrerte hunn katter og de har heller aldri opplevd dette fenomenet du snakker om. 

Anonymkode: 66caa...c1e

Rart at du kjenner flere som har ukastrerte hunnkatter? Burde ikke være mange som velger dette.

Det er for det første plagsomt for katten å gjennomgå løpetiden hver tredje uke fra vår til høst, for det andre får katten større sjanse for kreft på jur og livmor. For ikke å snakke om alle uhellene med innekattene som stikker av og kommer tilbake drektige og syke.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...