AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #1 Skrevet 15. juli 2023 Jeg leverte en mobil inn til pant i januar (De har en panteordning hvor du får et gavekort tilsvarende verdien av mobilen). Etter to måneder hadde jeg ikke mottatt gavekortet, og sendte epost til den oppgitte epostadressen på siden deres, hello@elkjøp.no Jeg fikk svar at eposten ikke var i bruk. Jeg sendte derfor epost til adressen som var forbeholdt bedrifter og ikke privatkunder, og fikk da svar fra førstnevnte epost med beklagelse og gavekort. Etter dette har det rent inn med svindeleposter, runt 50-60 stk HVER DAG. Jeg er inne og sletter flere ganger om dagen, og det hjelper ikke å markere de som søppelpost, for det kommer fra nye hele tiden. Bare spam og dritt. Jeg er sikker på at jeg havnet på en eller annen liste for svindlere når jeg sendte epost til Elkjøp. Jeg sendte ingen andre eposter på det tidspunktet, og det virket rart å få beskjed om at eposten ikke var i bruk, for så å få mail fra samme epost. Jeg hadde ingen skrivefeil i første epost, det har jeg sjekket. Nå er jeg fortvilet. Jeg har hatt samme epost i 20 år, og det er mitt navn pluss @hotmail.com, kjempeenkelt! Det får jeg aldri igjen. Pluss at denne eposten har jo venner, familie og jobbkontakter på meg. Jeg vil ikke lage en ny. Jeg har også mange eposter som er viktige liggende som jeg må ha mulighet til å søke opp. Hva skal jeg gjøre?? Jeg er så sint! Anonymkode: 1643c...085 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #2 Skrevet 15. juli 2023 Slitsomt! Først og fremst, skriv en helt jævlig anmeldelse Anonymkode: 13c67...807
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #3 Skrevet 15. juli 2023 shit! Ja, det må ha vært noe hacking på gang mot Elkjøp. Bittert Anonymkode: d8dd7...feb
Bombasi Skrevet 15. juli 2023 #4 Skrevet 15. juli 2023 (endret) Jeg får mellom 25 - 50 spam-mailer pr. dag, og har fått det over flere år. Holder på å bli gal av det. Det er ikke sikkert at det er Elkjøp som er grunnen. Dette kan bare plutselig skje. Kanskje har du opprettet en profil og/eller kjøpt noe en plass, kanskje har du oppgitt emailen din en plass, kanskje er det fordi du har oppgitt emailen din på sosiale medier og/eller telefonkatalogen o.l.. Eventuelt så er det bare en hotmail/outlook-greie. For det ser ut til at hotmail og outlook er særlig rammet, selv om gmail også er det. Men selvfølgelig, kanskje er det noen spammere som har innsyn i Elkjøps servere, sådan utenfor Elkjøps kontroll. Jeg vet ikke. Du kan ikke avmelde deg dette heller, for da blir det verre. Og det nytter ikke å blokkere eller opprette regler i mailboksen din. Har ingen gode råd til deg, for hadde jeg hatt det så ville jeg ikke slitt med problemet selv. Endret 15. juli 2023 av Bombasi
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #5 Skrevet 15. juli 2023 Sendte du til @elkjøp.no og ikke @elkjop.no? Anonymkode: 8db6c...bf7 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #6 Skrevet 15. juli 2023 Du har ingen holdepunkter for at det var Elkjøp, sånt kan dukke opp lenge etterpå. Anonymkode: 8bdfc...5e3 5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #7 Skrevet 15. juli 2023 Skjedd her 3 ganger når jeg har vært i kontakt med elkjøp på mail. Virkelig renner inn med søppel!!!! Samme med samboer. Anonymkode: d09bd...535 1
Drizzt Skrevet 15. juli 2023 #8 Skrevet 15. juli 2023 Jeg har en spam-mail som jeg bruker når jeg kommuniserer med butikker, nettsider, bedrifter, osv. Så kan de bare spamme så mye de vil, jeg bare sletter alt Ikke bruk din private mail for sånt. 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #9 Skrevet 15. juli 2023 Lag en test-epostadresse (med tilfeldige tall og bokstaver før @), og etter noen dager, test med å sende en mail derfra til elkjøps adresse. Se om du får spam etter at du har sendt mailen. Anonymkode: 74c72...3b2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #10 Skrevet 15. juli 2023 Jeg har også hotmail, og har hørt fra andre at det er mer spam der(?). Jeg opplever at dette går i perioder. Kan ha lange perioder hvor det som kommer går rett i søppelpost, men då plutselig en uke hvor det kommer flere sånne tulleposter. Hadde et eksperiment gående en stund hvor jeg aktivt blokkerte hver eneste spam jeg fikk. Vet ikke om det hjalp, det kommer noe nå og da allikevel. Men aldri på langt nær så mange som deg da, max 6-7 pr dag som havner i innboksen. Til vanlig går all spam til søppelpost. Anonymkode: 1eab1...793 2
Maskinfører Skrevet 15. juli 2023 #11 Skrevet 15. juli 2023 Bruker epost.no jeg nå siden min Hotmail ble overfylt med spam og de nå krever 1 200,- i året for dette 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #12 Skrevet 15. juli 2023 Det er ikke relevant for akkurat denne situasjonen, men når jeg registrerer meg rundt om på nett pleier jeg å skrive inn e-posten +navnet for nettstedet. (Vet ikke om det går å gjøre med alle e-poster eller bare gmail.) Feks om jeg registrerer meg på cubus skriver jeg inn "anonymkger+cubus@ gmail .com". Om det senere ramler inn spam og det står cubus i mottagerfeltet, vet jeg hvilken side som er synderen. (Jeg gjør dette selv om jeg har en dedikert adresse for alt av nettbutikker.) Anonymkode: e170b...d8a 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #13 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er ikke relevant for akkurat denne situasjonen, men når jeg registrerer meg rundt om på nett pleier jeg å skrive inn e-posten +navnet for nettstedet. (Vet ikke om det går å gjøre med alle e-poster eller bare gmail.) Feks om jeg registrerer meg på cubus skriver jeg inn "anonymkger+cubus@ gmail .com". Om det senere ramler inn spam og det står cubus i mottagerfeltet, vet jeg hvilken side som er synderen. (Jeg gjør dette selv om jeg har en dedikert adresse for alt av nettbutikker.) Anonymkode: e170b...d8a Skjønte ikke Anonymkode: 13c67...807
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #14 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Skjønte ikke Anonymkode: 13c67...807 Nei, ser det ble litt knotete. Får prøve en gang til: Når jeg legger inn e-posten noe sted kan jeg føye til +etellerannet før @ i adressen min. Eposten vil uansett komme frem til min innboks. Så dersom jeg registrerer meg hos Jysk og føyer til +jysk på adressen min, så vil jeg se det i mottagerfeltet på reklame og slikt som de sender meg. Får jeg plutselig mye annen spam og jeg ser at det er sendt til min epost som har "+jysk" lagt til, så vet jeg at spammerne har fått tak i adressen derfra. Hadde ikke hodet mitt vært over middels varmebehandlet hadde jeg sikkert klart å lete frem en link som forklarer det bedre, men dette er alt jeg har å tilby. 😅 Anonymkode: e170b...d8a 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #15 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har også hotmail, og har hørt fra andre at det er mer spam der(?). Jeg opplever at dette går i perioder. Kan ha lange perioder hvor det som kommer går rett i søppelpost, men då plutselig en uke hvor det kommer flere sånne tulleposter. Hadde et eksperiment gående en stund hvor jeg aktivt blokkerte hver eneste spam jeg fikk. Vet ikke om det hjalp, det kommer noe nå og da allikevel. Men aldri på langt nær så mange som deg da, max 6-7 pr dag som havner i innboksen. Til vanlig går all spam til søppelpost. Anonymkode: 1eab1...793 Hvis du registrerer deg på noen nettbutikker, eller andre nettsider, med for eksempel en Gmail-adresse så kommer du selvfølgelig til å få nøyaktig den samme dritten der også. Får en del nettbutikker (eller andre nettsider) tak i epost-adressen din, så spiller det ingen rolle hvor du har eposten din. Anonymkode: 9fd80...6b9
Million Skrevet 15. juli 2023 #16 Skrevet 15. juli 2023 (endret) Jeg får også mye spam-eposter, men det rare er at noen ganger når jeg kontrollerer hvem de har sendt den til, altså epost-adressen, så står det epostadresser som bare LIGNER på min, men ikke er det. Det kan faktisk være store forskjeller, og små forskjeller. Men de blir sendt frem til min epost-innboks likevel! Jeg har lagret snart 100 regler for behandling av innkommende epost. Dvs at systemet skal automatisk slette eposten om den enten inneholder det eller det ordet i avsenderfeltet, eller i meldingsfeltet eller emnefeltet. Det fungerer ganske greit. Her forleden måtte jeg rett og slett legge inn en ny regel om automatisk sletting av alt som kommer fra xxx.jernia.no. Noen har misbrukt epostavsenderadressen til kjente Jernia i Norge, og lager små varianter av dem og sender ut spam til folk. Som for eksempel ene eposten er det @zxcv.Jernia.no som er avsender, og neste epost er det bnmk.Jernia.no som er avsender. Så fellesnevneren, Jernia, ble da det jeg måtte legge inn som faktor for automatisk sletting og at den går direkte til sletting uten å være innom innboksen min. Så nå går endelig alle (og det er HAUGEVIS av dem!) fra xxxx.Jernia.no rett til sletting. Kan det være at noen har gjort det samme med Elkjøp sin epost, tatt den og lager små varianter for å misbruke den til spam, svindel og reklame? Har dere noen slik filtermetode i Hotmail epostkontoer? Endret 15. juli 2023 av Million
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #17 Skrevet 15. juli 2023 20 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du registrerer deg på noen nettbutikker, eller andre nettsider, med for eksempel en Gmail-adresse så kommer du selvfølgelig til å få nøyaktig den samme dritten der også. Får en del nettbutikker (eller andre nettsider) tak i epost-adressen din, så spiller det ingen rolle hvor du har eposten din. Anonymkode: 9fd80...6b9 Noen har bedre spamfilter enn andre, oh Hotmail sitt suger. Anonymkode: e2836...35c
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #18 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg leverte en mobil inn til pant i januar (De har en panteordning hvor du får et gavekort tilsvarende verdien av mobilen). Etter to måneder hadde jeg ikke mottatt gavekortet, og sendte epost til den oppgitte epostadressen på siden deres, hello@elkjøp.no Jeg fikk svar at eposten ikke var i bruk. Jeg sendte derfor epost til adressen som var forbeholdt bedrifter og ikke privatkunder, og fikk da svar fra førstnevnte epost med beklagelse og gavekort. Etter dette har det rent inn med svindeleposter, runt 50-60 stk HVER DAG. Jeg er inne og sletter flere ganger om dagen, og det hjelper ikke å markere de som søppelpost, for det kommer fra nye hele tiden. Bare spam og dritt. Jeg er sikker på at jeg havnet på en eller annen liste for svindlere når jeg sendte epost til Elkjøp. Jeg sendte ingen andre eposter på det tidspunktet, og det virket rart å få beskjed om at eposten ikke var i bruk, for så å få mail fra samme epost. Jeg hadde ingen skrivefeil i første epost, det har jeg sjekket. Nå er jeg fortvilet. Jeg har hatt samme epost i 20 år, og det er mitt navn pluss @hotmail.com, kjempeenkelt! Det får jeg aldri igjen. Pluss at denne eposten har jo venner, familie og jobbkontakter på meg. Jeg vil ikke lage en ny. Jeg har også mange eposter som er viktige liggende som jeg må ha mulighet til å søke opp. Hva skal jeg gjøre?? Jeg er så sint! Anonymkode: 1643c...085 I følge Elkjøp selv er korrekt e-post [email protected] og ikke hello@elkjøp.no. Hvis du sendte til hello@elkjøp.no kan det være det som er problemet. Tegn som æ, ø og å er problematisk i domenenavn, spesielt når det kommer til e-postadresser. Det må enkodes på en spesiell måte og det kan hende du rett og slett er utsatt for en form for IDN homograph attack, og at du rett slett sendte e-posten rett til spammerne og ikke til Elkjøp. Anonymkode: cdd91...ddb 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #19 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Etter dette har det rent inn med svindeleposter, runt 50-60 stk HVER DAG. Jeg er inne og sletter flere ganger om dagen, og det hjelper ikke å markere de som søppelpost, for det kommer fra nye hele tiden. Bare spam og dritt. Jeg er sikker på at jeg havnet på en eller annen liste for svindlere når jeg sendte epost til Elkjøp. Anonymkode: 1643c...085 Det er ikke sannsynlig at det er noen sammenheng mellom din siste sendte e-post før spammen startet og spammen. Det kan være hvem som helst av dine kontakter som har blitt hacket. Kanskje du handlet noe fra utlandet f.eks. før jul eller i fjor høst? Det finnes tusen muligheter her. Anonymkode: cba20...a72
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #20 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Slitsomt! Først og fremst, skriv en helt jævlig anmeldelse Anonymkode: 13c67...807 Jeg tror ikke TS ønsker å dumme seg ut, så dette bør hun styre klar av. Anonymkode: cba20...a72 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå