Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er i en fortvilet situasjon. Beklager om innlegget blir litt for langt, men jeg kunne virkelig trengt noe positivitet som får meg til å føle meg bedre. Jeg har ingen som kan hjelpe meg godt med dette, og det er jo forståelig i og med at de ikke er fag personer eller har erfaring med dette. 

Jeg er i en vanskelig situasjon hvor jeg i starten av neste år skal til utredning hos habiliteringstjenesten for å stille en diagnose på meg (utviklingshemmet ) i mai i år var jeg på en utredning for å finne ut hvorfor jeg sliter som jeg gjør, og for mer hjelp innenfor nav slik at de kan forstå hvorfor jeg ikke klarer å være ute i arbeid. 
Når utredningen var ferdig ( tok ca 4 timer) sa nevrologen at jeg er alvorlig utviklingshemmet, og at jeg derfor ikke vil noensinne være egnet til å jobbe eller lære noe. Så dumsnill jeg er sa meg enig at det er nok grunnen til hvorfor jeg sliter og ikke klarer så mye. Så dumsnill jeg er sa at jeg ikke klarer dagligdagse ting osv ( noe jeg egentlig klarer ) men pga ekstrem dårlig selvtillit og selvbilde så har jeg trodd at jeg ikke klarer det. Men det viser jo seg at slike ting klarer jeg når jeg er trygg og har det stabilt. Jeg har ikke fått selve diagnosen enda, men det er jo derfor jeg da skal til den utredningen hos habiliteringstjenesten i førsten av januar. Som legen min sa etter at han leste rapporten fra nevrologen, sa han at dette er dessverre en handikapp jeg har og det ikke er min feil. 
Men etter at jeg har lest mer om denne diagnosen og forstått hva den diagnosen innebærer skjønte jeg at dette er helt feil å stille en diagnose på meg for. Det føles helt feil, jeg føler og vet med hele meg at dette er ikke det jeg er. Jeg er så dumsnill og nervøs når jeg snakker med personer jeg ikke er trygg på eller kjenner, jeg glemmer da helt hvem jeg er og hva jeg egentlig kan. Det at jeg har så dårlig selvtillit ødelegger så mye for meg, for jeg føler jeg er nå på vei mot å bli feil diagnosert. 
Det sårer meg at de ikke tenker på hva oppveksten min har gjort med meg, jeg er oppvokst med en narsissistisk mor, som er grunnen til at jeg har en så ekstrem dårlig selvtillit og selvbilde, men jeg føler verken legen min eller andre hører på meg når jeg prøver å fortelle dette at dere kanskje burde tenke litt mer på oppveksten min og hva den er gjort med meg, enn å utrede meg for dette. Min mor har ødelagt så mye for meg, helt siden jeg var liten har jeg prøvd å fortelle de voksne rundt meg om hva jeg opplevde hos min mor, de ringte alltid henne og som alltid manipulerte hun dem til å tro at det var jeg som fant dette opp og jugde. Og det er vell kanskje grunnen til at legen min ikke tar meg på ordet. 

etter det jeg har lest om denne diagnosen, har jeg vært så nervøs og redd. For slik jeg har forstått det så blir livet snudd på hode om man får denne diagnosen, man mister rettighetene til å styre sin egen økonomi, man blir tvangsflyttet og mister alt av muligheter til å takke nei til hjelp. Jeg er så fortvilet, mulig det er jeg som misforstår det jeg leser, det er derfor jeg legger dette ut om et håp om litt hjelp. 

Jeg har en veldig lav iQ, i følge testen hos nevrologen, men igjen dette kommer jo av min oppvekst, det at jeg stadig var nervøs og redd som liten klarte jeg ikke skolen, det å lære på skolen. Og enda klarer jeg ikke å lære eller forstå disse testene man får på en utredning. 
Men jeg lærer så mye annet som ikke har med skole å gjøre. 

Jeg er helt fortvilet.. 

Ikke nok om det så har jeg stor gjeld også, som jeg ikke blir kvitt. Eller stor og stor, har rundt 65.000 det er kanskje ikke så mye. Men for meg er det stort når jeg ikke har inntekt til å betale det. Så det også stresser meg og drar med nedover..😅

Takk for at du tok deg tid til å lese ❤️

Hilsen en 21 år gammel jente ❤️

Anonymkode: d19b9...c48

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du skrive er du ikke alvorlig utviklingshemmet.

Anonymkode: 47d17...9e2

AnonymBruker
Skrevet

Bare av å lese teksten din så kan jeg ikke forstå at du skal være alvorlig utviklingshemmet.

Du  burde vise den til dine behandlere.

Jeg kan lite om dette, og håper alt går bra for deg!

Anonymkode: b1176...671

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...