AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #1 Skrevet 15. juli 2023 Jeg og mannen planlegger en ferietur til Japan neste år og lurer på om noen har erfaringer? Vi er ikke veldig bereiste noen av oss, og prøver å gjøre reisen så billig som mulig, men når vi sjekker prisene på flybillettene er det nesten 10 000 kr én vei for én person. Altså er det nesten 40 000 kr i bare flybilletter. Noen som har tips til å gjøre det billigere? Kan det lønne seg å ta fly til en annen by, og kjøpe billettene mer "stykkevis"? Vi er selvsagt klar over at ferien ikke blir billig uansett, men vi er altså ute etter å spare der det er mulig. Vi vil nemlig aller helst bruke pengene våre på opplevelser når vi kommer frem, ikke nødvendigvis på reise&opphold. Så tar veldig gjerne i mot tips! Turen skal starte i Hiroshima og ende i Tokyo, og vi skal være omtrent 14 dager. Anonymkode: f4515...99d
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #2 Skrevet 15. juli 2023 Fly har blitt dyrt. Men bruk Skyscanner og forsøk ulike datoer, så ser du alternativ. Ikke begynn å bestille usammenhengende reise, det blir rakst problemer. Dere kan vurdere å reise motsatt, og fra Hiroshima ta båt til Busan, og tog videre til Seoul. Husk å bestill Schinkansen kort i god tid. Og ta ut eksakte billetter tidlig på turen - det blir raskt fullt. Anonymkode: 196aa...c68 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #3 Skrevet 15. juli 2023 Og bestill portabelt nett før dere drar. Det gjør ferien mye bedre å kunne søke opp steder underveis, lese restaurant reviews, bruke google map, med mer. Anonymkode: 196aa...c68
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #4 Skrevet 15. juli 2023 Jeg er enig med en skriver over, ikke del opp reisen med flere bestillinger for å spare et par tusen. Du risikerer å ikke få refundert alt ved kansellering eller forsinkelser. f.eks, du mister flyet fra London til Tokyo pga forsinkelse. Da er det mye vanskeligere å få refusjon eller nytt fly hvis det ikke er samme bestilling. Anonymkode: d8e6b...ef1 1
Kjempeliten Skrevet 15. juli 2023 #5 Skrevet 15. juli 2023 Det er dyrt å dra til Japan. Jeg var der for ca 5 år siden, og det var ikke billig. Husker ikke hvor mye vi betalte for fly, var nok litt billigere da. Vi bestilte også lenge før vi dro, men fant ikke veldige billige flybilletter. Samtidig valgte vi det tryggeste, syns vi. Å reise med SAS med mellomlanding i København. Kan gidt hende det er billigere å fly til et annet land i asia og bytte til et asiatisk selskap eller ta båt eller noe. Men vi orka ikke noe sånt. Det var styrete nok å lære seg t-banesystemet i Japan. 😅 Prisene der borte er omtrent de samme som i Sverige. Altså nesten like dyrt som Norge, men litt billigere. Nå prøvde ikke vi å leve så fryktelig billig, da. Vi dro på restauranter og sov på hotell. Ikke noe eksklusive greier, men helt vanlige. Vi leide rom på airbnb én natt, da. Det var billigere. De selger mye ferdiglagde retter på matbutikken. Det er jo billigere enn å spise på restaurant. Ellers kan dere jo leie leilighet med kjøkken og lage mat selv. Men det er ikke mye som står på engelsk i butikkene, så litt vanskelig å finne ingredienser. Dere må også kjøpe eget simkort i Japan, eller ta med portabelt Internett som noen andre nevner. Vi kjøpte simkort, det var ganske enkelt og greit.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #6 Skrevet 15. juli 2023 Kjempeliten skrev (1 time siden): Dere må også kjøpe eget simkort i Japan, eller ta med portabelt Internett som noen andre nevner. Vi kjøpte simkort, det var ganske enkelt og greit. Fordelen med portabelt nett var at alle telefoner, pads og PC var koblet på samme. Ulempen var at vi mistet nett om vi gjorde ting hver for oss, men det var det lite av på en slik tur. Så da er SIM en fordel. Prismessig gjetter jeg på at SIM er rimeligere, noe avhengig av ønsket bruk. Men det var veldig behagelig å bare få tilsendt "ruteren" hjem, sette det opp her, og ha nett fra øyeblikket man lander. Enig i alle dine tips. Men av alle land der jeg ikke ville spart på maten er det Japan. For det var virkelig en opplevelse. Rimelige løsninger er ramen-plasser, og der du kan bestille per automat. Last ned google translate, med bildegjenkjenning. Selv om den innimellom ikke kom lengre enn "fisk" var det veldig til hjelp på restauranter. Anonymkode: 196aa...c68
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #7 Skrevet 15. juli 2023 Var nylig i Japan, og betalte ca. 13 000 t/r Tokyo med KLM. Ikke helt urimelig med tanke på inflasjon og sånt. Ellers er det BILLIG å oppholde seg i Japan. Betalte stort sett ~800 kr natta for et dobbeltrom, noen ganger mindre og noen ganger litt mer. En middag med drikke til var ofte rundt 75-100kr. Anbefaler Google Lens til oversettelser, men det er også en fordel å lære seg noen fraser på japansk. Gjør det definitivt mye enklere å komme seg rundt, og du blir møtt på en annen måte. Ellers anbefaler jeg JRail Pass hvis dere skal reise litt rundt. Det lønner seg veldig fort om en skal ta shinkansen noen turer. Mulig det kan være verdt å sjekke flybilletter til andre flyplasser enn Tokyo? Osaka og Sapporo kan være noen alternativer. Anonymkode: b59e6...90c
Amantheia Skrevet 15. juli 2023 #8 Skrevet 15. juli 2023 (endret) Vi skal innom Hiroshima, Osaka, Kyoto, Hakone og Tokyo. Vil helst avslutte i Tokyo pga shopping og sånn. Ønsker helst å slippe å bære med oss for mye, men kanskje det går an å starte i Osaka f.eks, at det blir billigere? Vi har allerede tenkt på JR-Pass, men internett har vi ikke tenkt på, så takk for tips! Så mye for å være anonym x] Endret 15. juli 2023 av Amantheia
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #9 Skrevet 15. juli 2023 Amantheia skrev (Akkurat nå): Vi skal innom Hiroshima, Osaka, Kyoto, Hakone og Tokyo. Vil helst avslutte i Tokyo pga shopping og sånn. Ønsker helst å slippe å bære med oss for mye, men kanskje det går an å starte i Osaka f.eks, at det blir billigere? Vi har allerede tenkt på JR-Pass, men internett har vi ikke tenkt på, så takk for tips! TS Jeg vil gjette at Tokyo er rimeligst uansett, og shinkansen innenlands. Vi shoppet det vi ønsket hele veien, men var ikke noe problem å begynne med Tokyo likevel. Det er ikke de tunge tingene man kjøper, med mindre det er noe spesielt du planlegger. Anonymkode: 196aa...c68
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #10 Skrevet 15. juli 2023 Tur/retur fra samme sted er ofte rimeligere enn to forskjellige flyplasser. Anonymkode: 1e7eb...5fe
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #11 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tur/retur fra samme sted er ofte rimeligere enn to forskjellige flyplasser. Anonymkode: 1e7eb...5fe Round trip bestilt i ett er ofte like rimelig, og innimellom rimeligere. For oss var ankomst Tokyo og avgang Seoul rimeligere en t/r Tokyo. Anonymkode: 196aa...c68
Gjest Linny111 Skrevet 15. juli 2023 #12 Skrevet 15. juli 2023 Jeg skal på min femte tur dit i desember. Var der i april i år også. Dere bør bestille tur-retur til samme flyplass og reis utenfor høysesongen. Slik har jeg fått fly til ca. 10 000 tur-retur. Det er dyrt, men billigere enn det dere nevner. Hoteller er ganske billige i Japan, jeg betaler 15 000 for tre uker med hotell sentralt i Shinjuku i Tokyo denne gangen. Det går også an å spise svært billig, men det kan selvsagt også bli dyrt om man vil. Husk at JR Pass nesten dobler i pris i oktober, men det er ikke så mye for dere å gjort med det om dere reiser neste år. Bare sjekk at det faktisk er verdt det med tanke på hvor mange togturer dere skal ta. SIM er bedre enn pocket wifi nå. Jeg har brukt pocket wifi før, og det var bra, men på den siste turen min fikk vi utrolig dårlig nett. Det er et selskap som skal være bra, men jeg husker ikke hvilket, Og husk å kjøpe Suica-kort på flyplassen når dere landet. Det gjør livet mye lettere.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #13 Skrevet 15. juli 2023 Linny111 skrev (16 minutter siden): Jeg skal på min femte tur dit i desember. Var der i april i år også. Dere bør bestille tur-retur til samme flyplass og reis utenfor høysesongen. Slik har jeg fått fly til ca. 10 000 tur-retur. Det er dyrt, men billigere enn det dere nevner. Hoteller er ganske billige i Japan, jeg betaler 15 000 for tre uker med hotell sentralt i Shinjuku i Tokyo denne gangen. Det går også an å spise svært billig, men det kan selvsagt også bli dyrt om man vil. Husk at JR Pass nesten dobler i pris i oktober, men det er ikke så mye for dere å gjort med det om dere reiser neste år. Bare sjekk at det faktisk er verdt det med tanke på hvor mange togturer dere skal ta. SIM er bedre enn pocket wifi nå. Jeg har brukt pocket wifi før, og det var bra, men på den siste turen min fikk vi utrolig dårlig nett. Det er et selskap som skal være bra, men jeg husker ikke hvilket, Og husk å kjøpe Suica-kort på flyplassen når dere landet. Det gjør livet mye lettere. Planlegger selv tur til Tokyo neste år, og lurer på dette med shopping. Jeg har 39 i størrelse i sko, og bruker ca 44 i størrelse i klær, jeg har hørt at størrelsene i både sko og klær er svært små, så klær og sko i min størrelse kunne jeg bare glemme. Stemmer dette? Anonymkode: f6664...b23
Amantheia Skrevet 15. juli 2023 #14 Skrevet 15. juli 2023 Linny111 skrev (1 minutt siden): Jeg skal på min femte tur dit i desember. Var der i april i år også. Dere bør bestille tur-retur til samme flyplass og reis utenfor høysesongen. Slik har jeg fått fly til ca. 10 000 tur-retur. Det er dyrt, men billigere enn det dere nevner. Hoteller er ganske billige i Japan, jeg betaler 15 000 for tre uker med hotell sentralt i Shinjuku i Tokyo denne gangen. Det går også an å spise svært billig, men det kan selvsagt også bli dyrt om man vil. Husk at JR Pass nesten dobler i pris i oktober, men det er ikke så mye for dere å gjort med det om dere reiser neste år. Bare sjekk at det faktisk er verdt det med tanke på hvor mange togturer dere skal ta. SIM er bedre enn pocket wifi nå. Jeg har brukt pocket wifi før, og det var bra, men på den siste turen min fikk vi utrolig dårlig nett. Det er et selskap som skal være bra, men jeg husker ikke hvilket, Og husk å kjøpe Suica-kort på flyplassen når dere landet. Det gjør livet mye lettere. Tenker JR Pass vil lønne seg uansett med tanke på hvor mye vi skal reise rundt mens vi er der. Vi kommer nok til å reise utenom høysesong. Jeg ville nok helst ha reist om våren, men vi rekker ikke å spare nok før det, og spesielt uten feriepengene neste år, så må enten vente til høsten 2024 eller våren 2025.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #15 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Planlegger selv tur til Tokyo neste år, og lurer på dette med shopping. Jeg har 39 i størrelse i sko, og bruker ca 44 i størrelse i klær, jeg har hørt at størrelsene i både sko og klær er svært små, så klær og sko i min størrelse kunne jeg bare glemme. Stemmer dette? Anonymkode: f6664...b23 Ikke meg du spør, men; De har flere av de internasjonale kjedene, men det er jo ikke så spennende. Japan er "bedre" enn mange andre steder i Asia, det er en del som er høye. Men for mannen som bruker str 44 i sko - der var det stopp da han ønsket å kjøpe nytt for ødelagte sandaler. Det kommer egentlig litt an på hva du vil kjøpe. Jeg handler som regel en del fra Unliqo. God kvalitet, og lave priser. Men dette merket har de jo også i blant annet London etterhvert. Jeg kjøper lite klær. Men gode kokkekniver, fine spisepinner (også i gave), hudpleie, fine kort, elektronikk.. Anonymkode: 196aa...c68
Gjest Linny111 Skrevet 15. juli 2023 #16 Skrevet 15. juli 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Planlegger selv tur til Tokyo neste år, og lurer på dette med shopping. Jeg har 39 i størrelse i sko, og bruker ca 44 i størrelse i klær, jeg har hørt at størrelsene i både sko og klær er svært små, så klær og sko i min størrelse kunne jeg bare glemme. Stemmer dette? Anonymkode: f6664...b23 Ja, det stemmer dessverre. Jeg bruker størrelse 38 i klær og fant en del som passet, men var også en del som var for lite. Mange butikker med kule klær hadde bare én størrelse. Det er selvsagt noe man får kjøpt, Tokyo er en stor by og har alt, men man kan ikke velge og vrake.
Amantheia Skrevet 15. juli 2023 #17 Skrevet 15. juli 2023 Tror ikke vi kommer til å shoppe så mye klær og sånn, men vi vil gjerne ha med oss litt souvenirer og litt nerdegreier. Mesteparten av pengene vil vi som sagt bruke på opplevelser, inngangsbilletter og sånne ting.
Gjest Linny111 Skrevet 15. juli 2023 #18 Skrevet 15. juli 2023 25 minutter siden, Amantheia said: Tenker JR Pass vil lønne seg uansett med tanke på hvor mye vi skal reise rundt mens vi er der. Vi kommer nok til å reise utenom høysesong. Jeg ville nok helst ha reist om våren, men vi rekker ikke å spare nok før det, og spesielt uten feriepengene neste år, så må enten vente til høsten 2024 eller våren 2025. Ja, JR Pass vil absolutt lønne seg om dere skal reise mye. Er heller de som tenker å kjøpe det bare for tur-retur Tokyo-Kyoto som f.eks. bør tenke seg om. Før var JR pass det billigste nesten uansett, men nå er det ikke nødvendigvis det. Jeg har selv muligheten til å kjøpe det for turen i desember, for en voucher er gyldig i tre måneder, men jeg er usikker, da jeg bare vil henge rundt i Tokyo og bli kjent med folk. Jeg var på masse treff og ble kjent med så mange japanere sist, og var så trist å måtte si at jeg skulle hjem etter bare noen dager. Jeg vurderer en tur til Okinawa da. Japansklæreren min er derfra, og tror hun skal være der samtidig.
Gjest Linny111 Skrevet 15. juli 2023 #19 Skrevet 15. juli 2023 Just now, Amantheia said: Tror ikke vi kommer til å shoppe så mye klær og sånn, men vi vil gjerne ha med oss litt souvenirer og litt nerdegreier. Mesteparten av pengene vil vi som sagt bruke på opplevelser, inngangsbilletter og sånne ting. Det er massevis av nerdegreier å kjøpe Og snacks og godteri. Husk å be om tax-free når dere handler. Er ofte beløpgrense på det, men veldig greit å få ting litt billigere.
Amantheia Skrevet 15. juli 2023 #20 Skrevet 15. juli 2023 Linny111 skrev (Akkurat nå): Det er massevis av nerdegreier å kjøpe Og snacks og godteri. Husk å be om tax-free når dere handler. Er ofte beløpgrense på det, men veldig greit å få ting litt billigere. Kan man be om å få taxfree? Skjønner at det er myyyyye her jeg ikke var klar over. Vi har egentlig bare nettopp bestemt oss for at vi ønsker å reise til Japan, så har til nå kun planlagt hva vi ønsker å se mens vi er der. Så har laga ei liste med stedene vi vil dra til, og hvor lenge vi bør være de forskjellige stedene for å rekke alt vi ønsker å se/gjøre. Også har jeg satt opp et veldig løst budsjett. Men aner ikke om jeg har tatt for hardt i? Synes 100 000 kr høres veldig mye ut for to personer i 14 dager? (Inkludert reise og opphold).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå