Gå til innhold

Datteren min sier mye rart og suser mye.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en datter på 12 år og hun sier så mye rart. Et godt eksempel på det er når vi nå er på ferie i et annet land, så sier hun for eksempel "er vi i Norge nå?" Og hun mener det, for hun skjønner ikke at at vi er i et annet land tydeligvis. Eller når vi dro til en by ved siden av den byen vi har hotell, og hun spør " snakker de spansk der også, eller norsk?" Spansk er bare et eksempel. 

Hun gjør masse greier uten å tenker seg om, ikke noe alvorlig, men leker med maten på restaurant og legger tingene sine ifra seg overalt så hun nesten mister det. Vimser avgårdet og blir fort distrahert.

Men jeg skjønner ikke, for hun er faglig sterk. Likevel skjønner hun ikke når vi er i et annet land. Burde jeg bekymre meg, eller er det bare alderen? Det er stadig vekk sånne rare spørsmål som hører mindre barn til. 

Anonymkode: 3e0f0...7e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det høres mer ut som om det er dere foreldre som har sviktet opp igjen årene. Man må snakke veldig mye med barna, fra ung alder. Lese mye, forklare, la de oppleve og erfare. Hvis ikke så er det ikke så lett å forstå. De er ikke født ferdig utlært, det er vi foreldre som må lære de og forme de. Den endeløse opplæringen i liv og lære er kanskje den viktigste av alle.

Anonymkode: 0cf72...a53

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som mine to jenter. Begge hadde adhd.  Den ene når var 12år la seg i nederste hylle i en butikk , da hun syntes det tok for lang tid. Vi hadde vært der i 5minutter. ... superflinke og smarte på mange andre områder. Men gjorde og sa mye rart som man ikke skal forvente av 12 gamle jenter.  Og ja begge er godt oppdratt. Men mye er vanskelig for dem å skjønne. 

Anonymkode: 29c8b...bdd

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest Refreng
Skrevet

Det er en tynn grense mellom å stille rare spørsmål fordi man ikke forstår noenting- og det å stille rare spørsmål fordi man er interessert i å lære og forstå.

Å spørre om de snakker norsk i Spania syntes jeg ikke er rart. Har hun lært noe om Spania og vet at det er et annet land med annet språk og kultur? Har dere pekt på Spania på kartet og vist henne hvor det er og fortalt hvordan ting er der?

AnonymBruker
Skrevet

Kan minne om min tante som har adhd. Selv om hun er voksen har hun liten forståelse for bl.a land og landegrenser og ingen stedssans overhodet. Problemer med å organisere seg selv, så det blir vimsing/kaos veldig ofte. Generelt ustrukturert. Jeg tenker ofte at hun har et indre kaos. 

Anonymkode: ba335...95a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Refreng skrev (28 minutter siden):

Det er en tynn grense mellom å stille rare spørsmål fordi man ikke forstår noenting- og det å stille rare spørsmål fordi man er interessert i å lære og forstå.

Å spørre om de snakker norsk i Spania syntes jeg ikke er rart. Har hun lært noe om Spania og vet at det er et annet land med annet språk og kultur? Har dere pekt på Spania på kartet og vist henne hvor det er og fortalt hvordan ting er der?

Tolvåringer flest forstår da veldig godt hva andre land er.

Anonymkode: c9fa9...afc

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Refreng skrev (37 minutter siden):

Hun er 12, ikke 2.

Anonymkode: 0d8bf...a6b

• Liker 7
  • Nyttig 2
Gjest Refreng
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Tolvåringer flest forstår da veldig godt hva andre land er.

Ikke dersom de ikke blir fortalt og forklart

AnonymBruker
Skrevet

Kan hun geografi? Viser du henne på kart hvor dere skal og avstanden til Norge? 

Skulle likevel ved 12 års alder ha lært nok geografi på skolen til å forstå.

Anonymkode: 49bdd...d91

AnonymBruker
Skrevet
Refreng skrev (5 minutter siden):

Ikke dersom de ikke blir fortalt og forklart

Eh, jo, så klart! Da jeg var barn, leste jeg bøker og tegneserier, og så lærte jeg jo ting på skolen, så tv og film, hørte hørespill i radio - og lærte om andre land via historier.

I dag er det fortsatt tv og film, kanskje ikke så mye bøker, men de ser da ting på YouTube, evt sosiale medier om de har. Og det virker rart om skolepensum ikke inneholder noe som helst om andre land - verken i språkfag, samfunnsfag eller noe annet. 

Om de ikke har vært utenlands selv, så har de sikkert venner som kan fortelle fra utenlandsferier. De fleste har jo også barn med foreldre fra andre land på skolen sin.

Jeg tror ikke du som forelder klarer å skjule for tolvåringen din at det finnes andre land, språk og kulturer :)

• Liker 6
Gjest Refreng
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Eh, jo, så klart! Da jeg var barn, leste jeg bøker og tegneserier, og så lærte jeg jo ting på skolen, så tv og film, hørte hørespill i radio - og lærte om andre land via historier.

I dag er det fortsatt tv og film, kanskje ikke så mye bøker, men de ser da ting på YouTube, evt sosiale medier om de har. Og det virker rart om skolepensum ikke inneholder noe som helst om andre land - verken i språkfag, samfunnsfag eller noe annet. 

Om de ikke har vært utenlands selv, så har de sikkert venner som kan fortelle fra utenlandsferier. De fleste har jo også barn med foreldre fra andre land på skolen sin.

Jeg tror ikke du som forelder klarer å skjule for tolvåringen din at det finnes andre land, språk og kulturer :)

Det er bra for deg. Ikke alle barn og ungdom er som deg, skal sies

Skrevet

Å være distre, rote bort og glemme igjen er helt normalt for ungdommer. 

Om dere tidligere oppigjennom barneårene har snakket om, og vist på kart om ulike land, språk... så skulle hun jo normalt sett lett fattet at dere nå var i ett annet land og at det da ikke bare er norsktalende der eller at Norge er nabolandsbyen. Men en kan faktisk ikke forvente at ungdom nå til dags lærer seg forskjellen på land, språk, utseende... helt på egenhånd, fordi deres verden er internett og der viskes disse grensene og ulikhetene bort i stor grad, forskjellen på Norge og Spania blir der like liten som på Oslo og Drammen (om en ikke leser om areal og befolkning)

Såklart kan det hende at det ligger en diagnose der som gjør at hun ikke klarer å fatte det uansett hvor godt dere har forsøkt å lære henne forskjellen, men da burde vel dere eller skolen reagert på noe tidligere. En trenger absolutt ikke være praktisk/geografisk sterk selv om en er faglig sterk på skolen. Finnes mange som kan skrive ned ordrett fakta fra en fagbok uten å egentlig skjønne stoffet/historien bak.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det høres mer ut som om det er dere foreldre som har sviktet opp igjen årene. Man må snakke veldig mye med barna, fra ung alder. Lese mye, forklare, la de oppleve og erfare. Hvis ikke så er det ikke så lett å forstå. De er ikke født ferdig utlært, det er vi foreldre som må lære de og forme de. Den endeløse opplæringen i liv og lære er kanskje den viktigste av alle.

Seriøst?! Hva er dette for et idiotisk svar.... Djises....

Anonymkode: 635ba...95e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Innlegg som dette gjør at jeg skulle ønske det var mulig å gi tommel ned!

• Liker 8
Skrevet

Jeg hadde tatt en prat med den læreren som har geografi med henne om jeg var deg TS

Skrevet

Har du snaket med lærerne om dette? De er ser henne jo sammen med flere andre barn, så de kan sammenligne utviklingen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes tingene du nevner virker rart for en 12-åring. Å leke med maten på restaurant når man nærmer seg tenårene hadde jeg stusset over. Hvordan har hun det sosialt med venninner, er hun på samme "plan"?

Spørsmålene hennes er litt tilsvarende min stesønn på 10, han har ADHD. Det forverres ofte når han har sittet mye på skjerm, for da kobler han ut og "glemmer å tenke" (hans sitat).

Anonymkode: 3dfec...27f

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Innlegg som dette gjør at jeg skulle ønske det var mulig å gi tommel ned!

Jeg forstår at jeg tydeligvis tråkket på noen ømme tær, men jeg står for det jeg skrev. I dag sitter både barn og voksne veldig mye på Internett. Smarttelefonene blir brukt ustanselig. Med en gang den gir en lyd fra seg, så glemmer folk alt rundt seg. Barn sitter gjerne med en iPad ved middagsbordet. Dette er tid som heller skulle vært brukt på samtaler mellom barn og voksne. Det er ingen som drømmer seg bort ved hjelp av globuser og atlas lenger og grenser er visket ut. Barn sitter i timevis hver dag og spiller på data, mens færre og færre lærer grunnleggende ting av foreldrene gjennom oppveksten. Mange barn blir ikke informert og forberedt på det som skal skje, ikke fordi foreldrene ikke gidder, men kanskje fordi de ikke tenker over det.

Generelt tror jeg mange foreldre bruker for lite tid sammen med barna, og da mener jeg tid uten telefon, nettbrett og playstation. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår at jeg tydeligvis tråkket på noen ømme tær, men jeg står for det jeg skrev. I dag sitter både barn og voksne veldig mye på Internett. Smarttelefonene blir brukt ustanselig. Med en gang den gir en lyd fra seg, så glemmer folk alt rundt seg. Barn sitter gjerne med en iPad ved middagsbordet. Dette er tid som heller skulle vært brukt på samtaler mellom barn og voksne. Det er ingen som drømmer seg bort ved hjelp av globuser og atlas lenger og grenser er visket ut. Barn sitter i timevis hver dag og spiller på data, mens færre og færre lærer grunnleggende ting av foreldrene gjennom oppveksten. Mange barn blir ikke informert og forberedt på det som skal skje, ikke fordi foreldrene ikke gidder, men kanskje fordi de ikke tenker over det.

Generelt tror jeg mange foreldre bruker for lite tid sammen med barna, og da mener jeg tid uten telefon, nettbrett og playstation. 

Litt enig i dette. Jeg observerer også at flere barn og ungdommer 'kobler ut' mentalt pga. skjerm. Det gjelder begge mine bonusbarn, som f.eks. til tider glemmer å trekke ned i do (!) fordi de har med mobil på badet. 

Da har du plutselig en 12-åring som oppfører seg som hun er 8, fordi hun ikke blir tilstrekkelig sosialisert ved å være mentalt til stede rundt voksne mennesker.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Synes tingene du nevner virker rart for en 12-åring. Å leke med maten på restaurant når man nærmer seg tenårene hadde jeg stusset over. Hvordan har hun det sosialt med venninner, er hun på samme "plan"?

Spørsmålene hennes er litt tilsvarende min stesønn på 10, han har ADHD. Det forverres ofte når han har sittet mye på skjerm, for da kobler han ut og "glemmer å tenke" (hans sitat).

Men har hun lært at man skal leke med maten? Eller tar foreldrene det som en selvfølge at hun ikke skal gjøre det? Mange lærer ikke bordskikk i dag, men man kan ikke skylde på adhd for alt heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...