Gå til innhold

Selvhjelp ved araknafobi/edderkoppfobi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som kan noen selvhjelpsteknikker når det gjelder araknofobi og som har klart å få et tilnærmet normalt forhold til edderkopper ved egen hjelp uten å gå til psykolog? Jeg er oppvokst et sted nord i Norge der store edderkopper rett og slett ikke finnes så jeg har aldri hatt noe forhold til dette utenom «å ikke like dem noe særlig». Nå som jeg har flyttet til Østlandet og har bosatt meg i en eldre enebolig med kjeller derimot har jeg funnet ut at dette stikker langt dypere enn å ikke like de. Jeg får rett og slett panikkangst når jeg ser edderkopper over en viss størrelse. Klarer ikke puste, hjernen kortslutter fullstendig og flukt reaksjonen setter inn for fullt. For en drøy uke siden gikk jeg på et relativt stor husedderkopp i kjelleren i trappeoppgangen og jeg klarer ikke fungere skikkelig etter det. Jeg går konstant å kontrollerer rommene jeg går inn i, er helt ute av stand å gå ned i kjelleren uten å ha noen med meg. Jeg føler rett og slett at huset mitt blir invadert. Jeg fikk jo en voldsomt reaksjon når jeg gikk på denne og rystelsene jeg laget da jeg løp opp trappegangen skremte den vekk så når samboeren kom for å fjerne den var den selvfølgelig borte, noe som nesten er enda verre for nå vet jeg jo at det er en der nede men ikke hvor den er. 

Jeg skjønner jo at jeg ikke kan leve som dette her, det er rett og slett mentalt utmattende. Jeg skjønner jo kognitivt at den ikke kan skade meg, men all sunn fornuft forsvinner når jeg ser en. Er den noen som kan tipse meg om selvhjelpsteknikker for å bli bedre av dette? Jeg trenger ikke komme dit at en tarantella kan krype opp langs armen min uten at jeg omtrent føler jeg dør, men jeg trenger å jobbe med meg selv slik at jeg klarer å håndtere disse situasjonene konstruktivt nok til at jeg kan få edderkoppen ut av huset når jeg ser en. For akkurat nå er det helt unntakstilstand 😔

Anonymkode: c2cc9...e49

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har helt vill araknafobi og fant en ting som fungerte veldig godt..... hver 4.uke så sprayer jeg hele jævla huset med super permetrin og har skaffet avfuktere for å holde luftfuktigheten nede.

Sett tre edderkopper på 5 år. 😁

Anonymkode: a5846...fa9

Skrevet

Tror jeg ble kurert etter jeg hadde lagt genseren min på gulvet om natta, tok den på dagen etter og kjente en husedderkopp på 8-10 cm på ryggen min

Hjernen kobla ut så på automatikk tok jeg grep rundt hele driten og heiv den i veggen

Anbefaler det ikke da, men jeg har ikke vært spesielt redd siden  :ler:

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette var meg for ti år siden! 😅 Bodde i en leilighet med vaskekjeller og det var et lite helvete hver gang jeg måtte vaske klær. Av og til kunne jeg også våkne om natten i panikk fordi jeg innbilte meg at jeg så en edderkopp 🙄

Jeg har blitt kvitt det med årene, heldigvis! Og jeg klarte det på egen hånd. Jeg tror jeg bare jobbet litt med meg selv når jeg først så edderkopper. F.eks hvis jeg så en edderkopp på gulvet, istedenfor å få panikk stoppet jeg opp, pustet med magen før jeg kvinnet meg opp til bli kvitt den. Så rådet mitt er egentlig bare å puste med magen og prøv å la deg eksponeres for de små krypene. Lykke til! 🕷️❤️

Anonymkode: 4afe6...d17

AnonymBruker
Skrevet

Eksponering er veien. Se på de, studere de, nærme seg, etterhvert ta på de. Ta det gradvis og jobb deg oppover. Stå i frykten og motstanden til den begynner å slippe taket 

Anonymkode: 874aa...b0a

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du må eksponere deg. Det skal gjøres veldig forsiktig i starten slik at du unngår panikk. Start for eksempel med bilder av edderkopper, du kan begynne med hoppeedderkoppene. De er veldig små og kalles "hundevalpen" blant edderkoppene fordi de er ganske søte. Les om dem, hva de spiser, hvor de lever, hvor lenge de lever osv. Når du er blitt vant til å se på bilder kan du gå ut og se om du finner en i det virkelige liv. Etterhvert kan du kanskje gå videre til å se på bilder og lese fakta om de edderkoppene du har i huset ditt. Edderkoppfobi er nært knyttet til mytene om edderkopper, hvis du kan rydde opp i disse så kommer du litt på vei.

Anonymkode: dcb9b...4bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har helt vill araknafobi og fant en ting som fungerte veldig godt..... hver 4.uke så sprayer jeg hele jævla huset med super permetrin og har skaffet avfuktere for å holde luftfuktigheten nede.

Sett tre edderkopper på 5 år. 😁

Anonymkode: a5846...fa9

Om TS skulle begynne å spraye gift i huset sitt og oppføre seg som om edderkopper var noe farlig som hun trenger å beskytte seg mot ville det vedlikeholde og gjøre fobien verre. Dette er et veldig dårlig råd til noen som ønsker å bli bedre av fobi.

• Liker 1
Skrevet

I den grad du beskriver ville jeg absolutt fått henvisning til psykolog. 

Du kan forsøke å overbevise deg om at de ikke finnes farlige. Og prøve å holde fast på dette med å gjenta det for deg selv hver gang du ser en edderkopp. Ellers kan en prøve hypnoterapi kansje? , men vil ikke anbefale det da jeg selv har liten tro på slikt. 

Jeg vil ikke egentlig kalle min edderkopp-frykt for en fobi, men blir helt krakilsk om en edderkopp er for nær meg og iallefall om den er på meg. Jeg går heller ikke på besøk til min bror som har tarantell. 

Men å ha edderkopp i hus plager meg ikke, så lenge jeg vet hvor dem er og ikke kommer før nær meg, og soverommet er absolutt forbudt for edderkopper. Her må barna fjerne dem! 😅

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2023 den 22.25):

For akkurat nå er det helt unntakstilstand 😔

Føler med deg og håper det kommer gode råd her. Dessverre går vi inn i edderkopp-sesong nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.7.2023 den 11.23):

Eksponering er veien. Se på de, studere de, nærme seg, etterhvert ta på de. Ta det gradvis og jobb deg oppover. Stå i frykten og motstanden til den begynner å slippe taket 

Anonymkode: 874aa...b0a

Problemet med det er frykten for at edderkoppen forsvinner. Jeg får helt panikk og samboer må umiddelbart stille opp og fjerne den. Er jeg alene har jeg stort sett vært så uheldig å finne de på taklisten ol, og tiden må brukes i vill panikk til å finne ut hvordan drepe den. 

AnonymBruker
Skrevet

in-my-nightmares-nest.gif

Anonymkode: 035b0...5eb

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

in-my-nightmares-nest.gif

Anonymkode: 035b0...5eb

Uææææ :bond:

Anonymkode: dfbbb...dab

AnonymBruker
Skrevet
cerruti skrev (49 minutter siden):

Problemet med det er frykten for at edderkoppen forsvinner. Jeg får helt panikk og samboer må umiddelbart stille opp og fjerne den. Er jeg alene har jeg stort sett vært så uheldig å finne de på taklisten ol, og tiden må brukes i vill panikk til å finne ut hvordan drepe den. 

Du gjør en antagelse om at fobien aldri vil minske. Når du har jobbet med fobien en stund (se innlegg 6) vil du ikke lenger føle noe behov for å vite hvor den er eller ønske å drepe den. 

AnonymBruker
Skrevet

Hold en edserkopp. De gjør deg ingenting, eller du kan besøke oss for å være i nærheteb av aønnens tarantella.

Anonymkode: ab437...259

AnonymBruker
Skrevet

Få barn. Da må du fake it till you make it for å ikke overføre angsten til de!
Men mer seriøst, eksponering! Jeg brukte å få panikk og løpe til andre siden av huset for en pitteliten edderkopp tidligere, mens i dag har jeg frivillig tatt to stk i spinnet og båret ut av stua. Sværinger sliter jeg fortsatt med, men dette er iallefall en (min) start. 

Anonymkode: 4f674...04f

Skrevet

Små går greit, det er de store som er helt panikk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...