AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #1 Skrevet 14. juli 2023 Hei! Jeg har sett at flere får tips her, så jeg prøver meg:) jeg har lest overalt, og vil gjerne høre med folk som har erfaring med hund. Jeg har en 8mnd gammel blandingsrase (hannhund). Mor er dvergpincher og far er blanding av chihuahua og toypuddel). Hunden min viser ikke noe tegn til matforsvar, kan trygt flytte på matskåla når han spiser om jeg må, kan holde eller ta fra han tyggebein, eller ta vekk ting fra munnen om han spiser på noe han ikke skal. Han er godt sosialisert, vil leke og hilse på fremmede, barn, damer og menn, spiller ingen rolle. Han spiser og drikker godt, og virker sunn og fin. Fått alle sjekk og vaksiner han trenger. Han virker generelt som en trygg og glad hund. Han er aktiv, leken og får nok hvile og mosjon. Det hender at han jokker, «rister av seg» som jeg har lest kan være tegn på stress. Jeg er klar over at han er i en periode hvor det skjer mye med kroppen, han vokser, og hormonene er på topp, han er i puberteten. Men her kommer «problemet» - han kan helt ut av det blå glefse skikkelig! Det kan være når han sover, og vi kommer borti han (men bare noen ganger), når jeg ber han legge seg/gå på plassen, når han ikke vil bli børstet. Men han kan brått glefse på ting han til vanlig syns er helt greit og ikke reagerer på. Det er skummelt, for man vet aldri når det kommer. Jeg prøver å lese kroppsspråket, og har satt meg veldig inn i det, men han viser ingen tegn eller knurrer. Det kommer helt uten tegn og forvarsel. Dette «problemet» har kommet og gått litt, og har ikke kommet helt «plutselig», men kan gå flere dager uten at han gjør dette, og plutselig tre-fire ganger ila. En dag. Enkelte tipser om at bør ta han i nakkeskinne og vise han «hvem som er sjefen», men dette har jeg virkelig ikke lyst til å gjøre. Jeg pleier å strengt si «nei», og da går han til buret sitt og er der en liten periode, og kommer tilbake og oppfører seg helt normalt. Andre tipser om å overse oppførselen og late som ingenting, men vil han ikke da bare fortsette slik? Jeg er utrolig glad i han, og vil så gjerne trene dette vekk. Jeg har hørt at kastrering kan hjelpe mot slik aggresjon, men det er ikke sikkert, og skal ikke gjøres for å bli kvitt atferdsproblemer. Er det noen som har erfart noe lignende? Og hvordan bør man reagere når en hund glefser til eier? Og hvis det er pga. mye stress, hvordan reduserer man dette? Vurderer sterkt å ta en tur til veterinæren for å ta en sjekk for å utelukke at det kan være smerter eller sykdom, før jeg kontakter atferdsterapaut. Takk for svar på forhånd:) Anonymkode: fd6c9...5fa
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #2 Skrevet 14. juli 2023 Å si "nei" og straffe når en hund glefser, vil bare føre til at han hopper over glefsinga og går rett til biting. Det er derfor man aldri vil straffe ikke-verbale signaler eller verbale signaler (knurring, glefsinga etc). Man må finne ut hvorfor han gjør dette, for så å legge en plan for hvordan man skal trene han til å forstå at han ikke trenger å glefse. Du sier at mye av dette skjer når han ligger og sover. Det er ikke uvanlig at hunder reagerer på at noen kommer og tar på de når de ligger og sover. Én av mine hunder kan jeg løfte rett opp når hun er i dyp søvn, og da strekker hun bare på beina og blinker mykt til meg. Den andre har ikke noe imot å bli tatt på når den sover, men prøver jeg å fysisk flytte på henne etter kl. 8-9 på kvelden (når hun har lagt seg ned og er i dyp søvn), så får jeg et knurr. Jeg gjør da selvfølgelig ikke det. Jeg lar henne ligge i fred, og da slipper hun å bli mer og mer defensiv mot forstyrrelser. Om jeg virkelig må ha henne opp på kvelden, så slenger jeg bare en godbit på gulvet. Hun gjør dog dette kun i sofaen. Om natten sover hun i sengen min, og da kan jeg dytte, trekke og 'ommøblere' henne så mye jeg vil uten at hun i det hele tatt glipper med øynene. Noter deg når på dagen han gjør dette, eller eventuelt etter en ekstra slitsom dag (om dere har gjort noe annet enn vanlige turer, om det har vært noe uvanlig som har skjedd den dagen etc). Det er mulig dere vil finne et mønster. Og selvfølgelig, dere må ta hunden med til veterinær for å utelukke fysiske plager. Om han er veldig sensitiv til berøring når han sover, så ville jeg foreslått at han ikke får sove i sofaen, men i en egen hundeseng på gulvet. Når han ligger der, så får han være i fred. Bruk godbiter (ikke berøring) for å lære han "ned". Ta kontakt med en adferdsspesialist for hjelp. Anonymkode: 09cf3...6c4 6
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #3 Skrevet 14. juli 2023 Toypuddel og pincher samt chihuahua ….. oppskrift på bitt Anonymkode: e43f0...4e1 3
Troyamin Skrevet 15. juli 2023 #4 Skrevet 15. juli 2023 Det er ingenting som tilsier at korrigering av glefsing vil føre til bitt eller usikkerhet overfor eier. Men skal du gå inn og fysisk korrigere hunden, må du få hjelp av noen som er gode på å lese signaler og vet å time korreksen. Å skulle sette i gang med noe sånt uten at du selv er komfortabel med det, er nytteløst. Du må vite hva som korrigeres, hvorfor det korrigeres og når det er nødvendig å korrigere. Ta gjerne kontakt med Kai Iversen . Bor du ikke i nærheten, vil han kunne guide deg videre til noen som kan hjelpe deg der du bor. Du har en hund som nå er i sin første pubertet. (Første modningsfase) Nå begynner hunden å gå gjennom fysiske forandringer og hormonene bruser. Hannhundene begynner å produsere mer testosteron og dermed vil du også se at de tester ut grenser. For all del, ikke kastrer! Hunden trenger testosteron for å kunne utvikle en sunn stabilitet rundt selvsikkerheten. Velg heller å kastrere når hunden er ferdig utviklet rundt 3 års alder. Da er hunden stabil og produserer nok testosteron i binyrene til å opprettholde det jevnt i kroppen. Ikke la hunden hilse på alt og alle. Bli et team, kun dere to. Forventningene til at det skjer noe morsomt, skal kun rettes mot deg. Da får du bygd samarbeid som du tar med deg videre inne. Lek, godbiter, skogstur osv med dere to i fokus. Glefser den, dytt den bort. Helst ned fra sofaen, hvis det er der hendelsene skjer. Gjør dette hver gang glefsingen skjer. Husk at all korreks skal gå over i ny aktivitet. En hund skal (som en hovedregel) aldri korrigeres til passivitet. Har den gått ned, ta noen enkle lydighet øvelser. Sitt, dekk, stå, rull rundt e.l. Deretter kan hunden få lov å opp i sofaen igjen. Stressredusering får du til ved å la hunden bruke nesen aktivt. Meld deg på både sporkurs og smellerkurs. La hunden få maten strødd utover gulv/gressplenen. Gjem maten rundt om i huset o.l. Når hunden er ferdig med å spise, la den hvile ca en times tid. Stresser den ellers, bruk bur. La hunden hvile der pluss/minus 20 minutter. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #5 Skrevet 15. juli 2023 Jeg har også en unghund som kan gjøre dette. Merket det allerede da jeg hentet han hjem at han var noe skarp i enkelte situasjoner, noe jeg aldri har opplevd med valp tidligere. Trener positivt med han, og er tydelig på lederskap men ikke hard på noen måte om du skjønner. Min hund er nok en type som en må snakke til og ikke kommandere så mye da han går på lojalitet og respekt mer enn det å være underdanig. Konsekvent oppdragelse er nødvendig, med klare regler og en stor dose tolmodighet😉 Jeg kommer til å få han mentaltestet når han blir ca 1 år, for å finne ut om det er noe poeng i at jeg fortsetter å jobbe med han på denne måten. Anonymkode: 3554f...1a5
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #6 Skrevet 16. juli 2023 Jeg har nøyaktig det samme problemet med min 1,5 år gamle Shih Tzu. Det skjer aldri med meg, men spesielt med den mellomste sønnen min kan knurre og småglefse. Det er ofte når han ligger og sover og gutten skal ta han ut for å gå på do før vi skal på jobb og skole, mens også andre tider når han må bli flyttet på av en aller annen grunn . Jeg ser også tendenser til litt ressursforsvar, men da bare avleder jeg han litt og så «snapper han ut av det». Anonymkode: 2e19c...482
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #7 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 14.7.2023 den 23.59): Toypuddel og pincher samt chihuahua ….. oppskrift på bitt Anonymkode: e43f0...4e1 Konstruktiv tilbakemelding? Hva får deg til å lande på denne konklusjonen ? Anonymkode: 2e19c...482 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #8 Skrevet 17. juli 2023 Å søke profesjonell hjelp fra en veterinær eller en atferdsterapeut er alltid en god idé for å få en grundig vurdering av situasjonen og skreddersydde råd. Her er ellers noen generelle tips: - Styrking av grunnleggende kommandoer som "sitt," "ligg," "bli," og "kom hit" kan bidra til å etablere et klart hierarki og forbedre din kommunikasjon med hunden din. Det er viktig at du bruker positiv forsterkning og belønner ønsket atferd med godbiter, ros og lek. - Unngå straff og negative metoder som å ta i nakkeskinnet eller vise "hvem som er sjefen." Dette kan forverre situasjonen og føre til mer aggresjon. I stedet fokuser på å belønne ønsket atferd og ignorere uønsket atferd. Hvis hunden glefser eller viser aggresjon, prøv å avlede oppmerksomheten hans til en annen aktivitet eller kommando som han kan følge. - Sørg for å være konsekvent i treningen og forventningene dine. Alle i familien bør være enige om reglene og hvordan man håndterer hundens adferd. Dette vil bidra til å etablere stabilitet og klare forventninger for hunden din. - Identifiser eventuelle faktorer i hundens miljø som kan forårsake stress eller utløse aggressiv oppførsel. Dette kan inkludere støy, endringer i rutiner eller mennesker som besøker huset. Prøv å minimere eller håndtere disse stressfaktorene på en positiv måte for å redusere hundens angstnivå. Ikke rør hunden når den sover. - Tålmodighet.. Anonymkode: 5d03f...fa5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå