Gå til innhold

Får ikke billån, hva nå? Får man lease?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dumme meg solgte bilen min for 1 år siden pga, jeg havnet i økonomiske problemer. Bilen kjøpte jeg for 500000 i 2017, og jeg betalte som bare det og fikk den nedbetalt på kun 2,5år!

i 2020 kjøpte en leilighet som inkl fellesutgifter spiser opp budsjettet mitt og jeg besluttet å selge bilen. 

Men nå har jeg skiftet jobb og jeg trenger bil pga dårlig busstilbud... 

Problemet er at jeg inkludert studielån og boliglån inkl fellesgjeld er på 5x inntekt belånt. Får man lease? Eller er det akkurat samme regla med kredittsjekk? Jeg skjønner at de tar kredittsjekk og at ikke hvem som helst får lease, men uten betalinsanmerkinger og et budsjett som viser at jeg har råd til å betale leasing og fortsatt er innenfor SIFOs levestandsbudsjett har de større rom for å la en leasing avtale gå gjennom?

Anonymkode: cc51a...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjøp deg en billig bruktbil til du kan få billån?

Anonymkode: dfd87...7ed

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da kjøper du en du har råd til kontant enn så lenge. 

Anonymkode: 61c99...8ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fame skrev (3 minutter siden):

Må du ha en ny bil til 500 000?

Det var ikke det jeg mente! Det vil jeg bare UNDERSTREKE! Den bilen var et dumt ung voksen kjøpe fordi jeg var ferdig utdannet og var en meget attraktiv lånetaker hos banken. Det var derfor jeg betalte den ned så fort. 

Nå ser jeg etter el-bil i 100 000kr klassen.. Men ser at en en ny f.eks VW UP ikke koster så mye. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var ikke det jeg mente! Det vil jeg bare UNDERSTREKE! Den bilen var et dumt ung voksen kjøpe fordi jeg var ferdig utdannet og var en meget attraktiv lånetaker hos banken. Det var derfor jeg betalte den ned så fort. 

Nå ser jeg etter el-bil i 100 000kr klassen.. Men ser at en en ny f.eks VW UP ikke koster så mye. 

Guriland, slapp av. Det var et spørsmål 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett ville jeg bare kjøpt en billig bruktbil fram til jeg hadde hatt råd til noe annet 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helene skrev (4 minutter siden):

Det er lov til å kjøpe seg billigere bil. 

Les svar over. Jeg ble misforstått her. Dumt ung voksen kjøp, jeg angret etterpå, og betalte godt over halve månedslønna mi for å få betalt ned bilen fortest mulig!!!! Så jeg kunne kjøpe meg leilighet! Skulle bare ikke solgt den.... 

Ser etter elbil i 100 000 kroners klassen, men ser at VW up ikke er så dyre så tenkte kanskje det gikk an å lease en? Jeg har ingen oppsparte midler. Har dessverre måtte brukt egne penger på stamcelle behandling i utlandet (For sykdom) som bidro til at jeg solgte bilen for å få inn penger fort uten å måtte ta opp forbrukslån. 

Jeg har derfor ingen oppsparte midler. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fame skrev (2 minutter siden):

Guriland, slapp av. Det var et spørsmål 

Grunnen til at jeg uthevet det var fordi jeg var redd for å bli misforstått siden flere kommenterte det samme som deg! Var redd jeg hadde uttrykt meg uklart. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må ut med et oppstartsbeløp ved leasing og. Har du penger til det? Har du snakket med banken, eller bare tror du at du får avslag?

Anonymkode: b655c...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du må ut med et oppstartsbeløp ved leasing og. Har du penger til det? Har du snakket med banken, eller bare tror du at du får avslag?

Anonymkode: b655c...ded

Jepp, eller altså; jeg har søkt og fått avslag. Jeg får beskjed om at jeg må ha jobbet i 3 mnd altså mottatt 3 månedslønninger slik at jeg da ser mer kredittverdig ut! Lønnen min dobles fra 1/8 fra AAP som jeg har mottatt mens jeg brukte opp sykepenger rettighetene. Det ble vel strengere regler fra 1 juli.

Uansett. Takk for svar alle sammen. 

Det eneste jeg lurer på om kriteriene for leasing er like strenge som billån. Man kan også lease med 0 i innskudd altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De kjører kredittsjekk på samme måte som ved lån. Du kan jo bare prøve kan du ikke? Uten å vite alt om din økonomi men kun det du har nevnt så hadde jeg vært meget forsiktig med å ta opp enda mere lån i din situasjon. Det at du har 5x belåning, med dårlig helse og økende renter kan gjøre at du fort går på en smell. Når du leaser så øker rentene på samme måte som med lån.

Anonymkode: ffd50...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kjøpte nettopp en helt ok brukt bil til 80.000. 4 års nedbetalingstid. Betaler rundt 2000 i måneden med forskring.

Anonymkode: 40d8a...b72

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke har betalingsanmerkninger, burde det gå fint å lease. Men det er dyrt, så ville bare gjort det inntil du får råd til noe annet og leasingavtalen utløper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jepp, eller altså; jeg har søkt og fått avslag. Jeg får beskjed om at jeg må ha jobbet i 3 mnd altså mottatt 3 månedslønninger slik at jeg da ser mer kredittverdig ut! Lønnen min dobles fra 1/8 fra AAP som jeg har mottatt mens jeg brukte opp sykepenger rettighetene. Det ble vel strengere regler fra 1 juli.

Uansett. Takk for svar alle sammen. 

Det eneste jeg lurer på om kriteriene for leasing er like strenge som billån. Man kan også lease med 0 i innskudd altså.

Du får f.eks ikke boliglån på AAP, det regnes jo ikke som fast inntekt. Så er ikke overrasket over at du fikk nei.

Spar opp og kjøp en rimelig bil. 

Anonymkode: bb9f8...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du får f.eks ikke boliglån på AAP, det regnes jo ikke som fast inntekt. Så er ikke overrasket over at du fikk nei.

Spar opp og kjøp en rimelig bil. 

Anonymkode: bb9f8...a70

Nei alt av lån jeg har fikk jeg jo før jeg ble syk, og jobbet med 600 000 i inntekt i flere år. Nå er jeg frisk igjen, og startet tilbake i jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville snakket med en kunderådgiver i banken, kanskje du kan få et lite lån nå som du er tilbake i jobb?

Anonymkode: e558a...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alternativt til leasing kalt privatleie eller leie. Tilsvarende produkt som leasing, men du kan si opp med kort oppsigelse, og ofte kan du bytte bil i perioder også. F.eks. suv på vinteren og liten elbil på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Men nå har jeg skiftet jobb og jeg trenger bil pga dårlig busstilbud... 

Elsykkel? Moped? Jeg er i nesten samme situasjon og kjører moped til jobb (3 mil) og sparer penger til en billig bruktbil. Må man så må man. 

Anonymkode: 3f0c1...463

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...