Gå til innhold

Til de som jobber på hotell: Er det sant at dere noterer ting om besøkende?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det sant at hoteller noterer en oversikt over ting som hva du spiser, hvor ofte du går ut fra rommet, hva slags gjester du har, hvor du har shoppet hen om du går med handleposer osv for å lage en profil på deg? Og deles denne infoen med andre hotellkjeder?

Her fra en tråd på reddit som hotellansatte har svart i: 

Screenshot_20230714_213945_Reddit.jpg

Screenshot_20230714_214005_Reddit.jpg

Screenshot_20230714_214141_Reddit.jpg

Screenshot_20230714_214159_Reddit.jpg

Anonymkode: d1991...976

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke er sant: hva er det dere bruker så lang tid på foran pc-skjermen og leser på da når man kommer for å sjekke inn? Synd alltid det tar så lang tid med at de i resepsjonen står å trykker på Enter og leser ting og trykker videre på Enter, noterer litt, leser, trykker videre osvosv mens man står der i skranken og venter på nøkkelkortet. Hva er det dere gjør da?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis det ikke er sant: hva er det dere bruker så lang tid på foran pc-skjermen og leser på da når man kommer for å sjekke inn? SYNTES alltid det tar så lang tid med at de i resepsjonen står å trykker på Enter og leser ting og trykker videre på Enter, noterer litt, leser, trykker videre osvosv mens man står der i skranken og venter på nøkkelkortet. Hva er det dere gjør da?

Syntes alltid det tar så lang tid... skal set stå :) (ikke *synd* som skrivefeilen i første innlegg)

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis det ikke er sant: hva er det dere bruker så lang tid på foran pc-skjermen og leser på da når man kommer for å sjekke inn? Synd alltid det tar så lang tid med at de i resepsjonen står å trykker på Enter og leser ting og trykker videre på Enter, noterer litt, leser, trykker videre osvosv mens man står der i skranken og venter på nøkkelkortet. Hva er det dere gjør da?

De gamer

Anonymkode: cf8e2...304

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som resepsjonist på et hotell kan jeg bekrefte at vi tar noen notater om gjestene. Vi ønsker jo å gi en personlig opplevelse, så vi skriver ned ting som allergier og preferanser, for eksempel om du elsker avocado på frokosten eller om du vil ha ekstra puter.

Men tro meg, det blir ikke noe PST-dokument om deg! Vi har ikke tid til å notere hva du spiser til hvert måltid eller hvor mange ganger du går ut fra rommet. Vi er mer opptatt av å sjekke at du har alt du trenger og at oppholdet ditt er topp.

Og nei, vi deler ikke informasjon med andre hotellkjeder som om det var det siste sladderet. Vi er profesjonelle og tar gjestenes personvern seriøst. Så ingen grunn til panikk!

Anonymkode: 89580...ec8

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Altså Reddit snakker om big ass enorme kjeder på verdensbasis som konkurrerer om kundene med de feteste lommebøkene på kloden. Det er ikke det samme på Thon hotell Gardermoen liksom.

Anonymkode: 11696...e99

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenk om folk visste at svært mange arbeidsplasser har notater om kundene sine. Spesielt om de er ufyselige. Jobbet flere steder hvor det står notater at ansatte ikke skal være alene med feks foreldre til barn i bhg fordi de er i overkant aggressive og dramaskapere. Helseklinikker hvor noen er markert med rødt hvor man alltid skal være to eller bryte inn under avtaler "tilfeldig" for å holde kolleger trygge, butikker hvor en diskret går inn til kameraovervåkningen for å følge med spesifikke kunder når de kommer inn døren osv. 

Prioriteten er alltid å holde de ansatte trygge både mentalt og fysisk. 

Også ventilerer alle arbeidsplasser om kunder på pauserommet. Inkludert skoler, barnehager og sykehus. 

Anonymkode: cb55b...a62

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hva de noterer om meg. Ikke spiser jeg på hotellet, ikke har jeg gjester, ikke vet de noe om hvorvidt jeg liker putene eller ikke. Og handleposer har jeg med hjemmefra. 

Anonymkode: b4d10...117

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo tips en får innen velvære og helse. Noter opp ting i journalen, ferier de prater om at de skal på, eller bryllupet de skal i, osv slik at du har noe å prate om neste gang dem kommer til behandling. Typisk innen hudpleie, frisør, fotterapeut, laserbeh osv.

Anonymkode: ee12b...11a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er jo tips en får innen velvære og helse. Noter opp ting i journalen, ferier de prater om at de skal på, eller bryllupet de skal i, osv slik at du har noe å prate om neste gang dem kommer til behandling. Typisk innen hudpleie, frisør, fotterapeut, laserbeh osv.

Kanskje annerledes der, på hotell snakker man jo sjelden noe særlig med de ansatte. 

Anonymkode: b4d10...117

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Åååå det visste jeg ikke! Jeg ble så overrasket når frisøren jeg bare hadde vært hos én gang før spurte meg "skulle ikke du på date sist? Hvordan gikk det? :)" og når den nye hudpleieren min jeg også bare hadde vært hos en gang før spurte hvordan jeg hadde hatt det i Spania! 

Jeg trodde at jeg fikk en unormal rask connection med de siden de husket meg og sånne detaljer, men nååå skjønner jeg hvorfor! Og jeg som har vurdert å spørre frisøren min (bare vært der fem ganger) om hun ville bli med å finne på noe en dag for hun virker så interessert i livet mitt og "venninnete" 😛 Men det er bare salgstriks og ikke noe personlig da?

Gikk også til en tannlege som visste aaaaalt om meg, søskenbarn, sykdom, nytt hus osv fordi moren min gikk dit. Jeg tenkte for en hukommelse hun må ha men da er det sikkert notert 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som resepsjonist på et hotell kan jeg bekrefte at vi tar noen notater om gjestene. Vi ønsker jo å gi en personlig opplevelse, så vi skriver ned ting som allergier og preferanser, for eksempel om du elsker avocado på frokosten eller om du vil ha ekstra puter.

Men tro meg, det blir ikke noe PST-dokument om deg! Vi har ikke tid til å notere hva du spiser til hvert måltid eller hvor mange ganger du går ut fra rommet. Vi er mer opptatt av å sjekke at du har alt du trenger og at oppholdet ditt er topp.

Og nei, vi deler ikke informasjon med andre hotellkjeder som om det var det siste sladderet. Vi er profesjonelle og tar gjestenes personvern seriøst. Så ingen grunn til panikk!

Anonymkode: 89580...ec8

Nja…dere noterer nok hvis kunden er «vanskelig» og slik 

Anonymkode: 64e71...3b7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det sant at hoteller noterer en oversikt over ting som hva du spiser, hvor ofte du går ut fra rommet, hva slags gjester du har, hvor du har shoppet hen om du går med handleposer osv for å lage en profil på deg? Og deles denne infoen med andre hotellkjeder?

Her fra en tråd på reddit som hotellansatte har svart i

Nei, det er ikke slik her i Norge. Vi har helt andre personvernsregler som forbyr slikt.

Anonymkode: 6439d...ac2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Forstod du ikke det du selv la inn? De samler nyttig info for å gi best mulig service. 

Anonymkode: eaf7c...adf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei, det er ikke slik her i Norge. Vi har helt andre personvernsregler som forbyr slikt.

Nei, vi har ikke personvern mot å samle inn info om gjestenes preferanser, nei.🙄

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Åååå det visste jeg ikke! Jeg ble så overrasket når frisøren jeg bare hadde vært hos én gang før spurte meg "skulle ikke du på date sist? Hvordan gikk det? :)" og når den nye hudpleieren min jeg også bare hadde vært hos en gang før spurte hvordan jeg hadde hatt det i Spania! 

Jeg trodde at jeg fikk en unormal rask connection med de siden de husket meg og sånne detaljer, men nååå skjønner jeg hvorfor! Og jeg som har vurdert å spørre frisøren min (bare vært der fem ganger) om hun ville bli med å finne på noe en dag for hun virker så interessert i livet mitt og "venninnete" 😛 Men det er bare salgstriks og ikke noe personlig da?

Gikk også til en tannlege som visste aaaaalt om meg, søskenbarn, sykdom, nytt hus osv fordi moren min gikk dit. Jeg tenkte for en hukommelse hun må ha men da er det sikkert notert 😅

Nei, det er en paranoid tanke…

AnonymBruker
Skrevet

Nei vi noterer ikke ned ting om gjestene, men jeg tilbyr å legge inn notater i medlemsprofilen om de ønsker. Slikt som rom ved heis/langt fra heis osv. Når det gjelder matallergier eller lignende gir gjestene den infoen helt uoppfordret og forventer det på frokost om vi ikke har det til vanlig, da gir jeg notatet til kjøkkenet. Vi har også mange gjester som bor ofte, gjerne hver uke og da legger man jo merke til ting. Om Berit alltid spiser makrell i tomat til frokost så vil man jo passe på at man fyller opp om det er tomt når hun kommer i frokostsalen, det betyr ikke at vi noterer ned, men at vi har litt lengre hukommelse enn en gullfisk. Personvernet er sterkt og vi deler absolutt ingenting med andre hotellkjeder. 

Grunnen til at det tar så lang tid å sjekke inn gjester er for at hotellsystemet sykt tregt og vi står å venter på at det er ferdig med hver del før vi får kodet nøkkelkort. Noe slikt er det: gå på ankomst - skrive inn navn - enter- trykke på navnet - enter- trykke på tildel rom -finne rom - enter - legge inn eventuelt medlemsskap- legge inn betalingsmåte - enter- sjekk inn- enter- er du sikker på at du vil sjekke inn- enter- er du helt helt sikker på at du vil sjekke inn- enter- ta betaling- enter- lage nøkkelkort- enter. Det tar sykt lang tid når programmet skal oppdatere seg mellom hvert tastetrykk. 

Anonymkode: 048e6...016

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, vi har ikke personvern mot å samle inn info om gjestenes preferanser, nei.🙄

Ikke uten samtykke, man kan heller ikke dele det med andre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I wish at hotellkjeder samler inn info om allergier, preferanser osv. Det hadde jo vært veldig praktisk 😄

Det spiller jo ingen rolle om frisører, hudpleiere ol samler info i hodet, på lapp eller i system. Men det er jo annerledes for da går man til samme person.

Anonymkode: 1442c...d16

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet som stuepike i 20 år. Jeg noterer ikke ting om gjestene, men jeg registerer ting i hodet mitt. Har tatt flere sex arbeidere pga dette. Ringer politiet hvis vi ser at ett rom f eks får mye besøk 

Anonymkode: 2397a...c89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...