Gå til innhold

Hvordan, folkens, HVORDAN er det mulig å ikke ha flyskrekk!?? 😩😩

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde flyskrekk i cirka 5-7 år, en kjempestor en, helt jævlig, før den, av en eller annen grunn, har blitt bedre, nesten forsvant. Men så kom den tilbake igjen. Kan noen som absolutt ikke er redd for å fly, fortelle meg hvordan det er mulig å ikke være redd for å fly. Når jeg sitter på flyet, ser jeg på folk rundt meg. Folk prater, ler, leser, mange sover (!). De sovner før flyet har tatt av. De reagerer ikke på lyder, turbulens. Nei. Jeg svetter, skjelver, gråter…vet ikke.

Så…hvordan? 

Anonymkode: 489ac...0ab

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skulle jeg være redd for å fly? 

Er du livredd for å sitte på/kjøre bil også?

Anonymkode: 04ec9...a2a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

For meg føles det som å sette meg på en buss. Jeg har reist en del. Og det er tryggere enn å være i biltrafikken. 

Hva er du redd for, spesifikt? Fly er utrolig trygt. Pilotene vil også hjem, så om noe skjer har de en haug av rutiner for å ordne opp. 

Du har ikke kontroll uansett hva du gjør ts. Det er noe man må lære seg å leve med rett og slett. 

Anonymkode: be8e6...eb3

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde flyskrekk i cirka 5-7 år, en kjempestor en, helt jævlig, før den, av en eller annen grunn, har blitt bedre, nesten forsvant. Men så kom den tilbake igjen. Kan noen som absolutt ikke er redd for å fly, fortelle meg hvordan det er mulig å ikke være redd for å fly. Når jeg sitter på flyet, ser jeg på folk rundt meg. Folk prater, ler, leser, mange sover (!). De sovner før flyet har tatt av. De reagerer ikke på lyder, turbulens. Nei. Jeg svetter, skjelver, gråter…vet ikke.

Så…hvordan? 

Fordi det er den absolutt tryggeste formen for transport. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er av de som sovner nesten før flyet tar av. Hva er det du er redd for egentlig? 

Anonymkode: 18df0...8cd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt rasjonelt å ha flyskrekk. Det er folk som ikke er redde, som er rare. Skjer det en ulykke med et fly, vil fort alle dø. En bilulykke overlever man trolig. 

Anonymkode: fd809...f99

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Om du tenker på antall flyvninger det har vært, la oss si, siste måned og hvor mange ulykker har det vært? 

Sannsynligheten er liten, men  slike ulykker gjør inntrykk fordi det er så mange mennesker som blir rammet. 

Anonymkode: f8138...a72

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjør som meg: få emetofobi og bli så redd for reisesyke ved turbulens at du glemmer flyskrekk 😅🫠

Anonymkode: 94365...07a

AnonymBruker
Skrevet

Det lurer jeg også på. Vet det er helt irrasjonelt for det er ikke hver dag et fly faller ned, men likevel så følte jeg på ubehag sist jeg fløy. Små widerøe-fly er verst. Når jeg kommer meg om bord på de litt større flyene, går det greit. 

Anonymkode: dcce8...34d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så…hvordan? 

Hvis et fly styrter så er man dau. Og døde folk tenker ikke og bekymrer seg ikke. Så hvorfor skal man bekymre seg over at man ikke har noe å bekymre seg over? 

Det skjer svært sjelden flyulykker. Det er langt farligere å kjøre bil. Og de aller fleste ulykker skjer i hjemmet. Pilotene flyr hver eneste dag og lever fremdeles. 

Anonymkode: dfdb0...40b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gjør som meg: få emetofobi og bli så redd for reisesyke ved turbulens at du glemmer flyskrekk 😅🫠

Anonymkode: 94365...07a

Eller som meg og få vanvittige smerter i hodet av trykket 🤯🤯🤯🤯🤯🤯

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor skulle jeg være redd for å fly? 

Er du livredd for å sitte på/kjøre bil også?

Anonymkode: 04ec9...a2a

Nei

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis et fly styrter så er man dau. Og døde folk tenker ikke og bekymrer seg ikke. Så hvorfor skal man bekymre seg over at man ikke har noe å bekymre seg over? 

Det skjer svært sjelden flyulykker. Det er langt farligere å kjøre bil. Og de aller fleste ulykker skjer i hjemmet. Pilotene flyr hver eneste dag og lever fremdeles. 

Man er ikke død med en gang…

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror mange er mer redde for å fly enn å kjøre bil/tog/buss fordi det ikke er plantet på bakken.

Jeg er ikke redd for å fly, men elsker det heller ikke. Føler meg tryggere på bakken, men det er som flere sier, bare en annen form for transport.

Anonymkode: 8af4f...d45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det lurer jeg også på. Vet det er helt irrasjonelt for det er ikke hver dag et fly faller ned, men likevel så følte jeg på ubehag sist jeg fløy. Små widerøe-fly er verst. Når jeg kommer meg om bord på de litt større flyene, går det greit. 

Jeg er redd for alle. Små ja og selvfølgelig store. Jeg tenker jo på at de så tunge, så de kommer sikkert til å…

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Elsker å fly jeg 😅 Synes også det er gøy med turbulens som gjør at det kiler i magen. 

Anonymkode: 0973c...641

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For min del, fordi jeg begynte å tenke på barna mine hjemme. 

Vet det er komplett idiotisk å bli nervøs, for risikoen er nok langt høyere for at bussjåføren skal komme over i feil felt, men det er noe med det å ikke ha beina på bakken. Føles så unaturlig når man vet man er oppe i lufta. Ikke at det er naturlig å kjøre i 80 heller.. Vet ikke hvorfor jeg er mer redd for fly enn buss. Kanskje fordi jeg flyr veldig sjelden og tar buss hver dag.

Det hjelper å tenke på besetningen ja. Spesielt når jeg ser folk som jobber på fly som er godt voksne og sikkert har hatt jobben i årevis. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg syntes faktisk ikke det. Jeg har ikke flyskrekk selv, men skjønner godt de som har det. Mennesker er ikke skapt for å fly, for å være så høyt oppe, for å bevege oss i den hastigheten. Jeg syntes egentlig det er en ganske rasjonell frykt. 

Jeg er ikke redd av den enkle grunn at jeg ikke tenker eller fokuserer på det. Hadde jeg sittet og fokusert, kunne jeg nok tenkt og argumentert meg redd.

Anonymkode: 4a00e...2e9

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er redd for alle. Små ja og selvfølgelig store. Jeg tenker jo på at de så tunge, så de kommer sikkert til å…

Huff ja. Men i de store merker man mindre til turbulens. Jeg hater det når Widerøe-flyet liksom sliter med å komme seg opp i lufta og "detter" litt ned igjen før det kommer seg opp. Vet det er tull, men det er noe jeg innbiller meg haha

Skrevet

Har aldri hatt flyskrekk, synes det bare er gøy med turbulens og ruskevær når jeg flyr. Det et utrolig trygt, flyindustrien har gjort en kjempejobb med analyse og utvikling av alt rundt lufttrafikk etter hver eneste ulykke som har vært. De som sitter foran har grundig utdanning med veldig høye krav, vet hva de driver med, og vil også hjem på slutten av dagen.

Det er forøvrig mer sannsynlig å overleve en flyulykke enn å omkomme.

• Liker 3
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...