Gjest Ally02 Skrevet 14. juli 2023 #1 Skrevet 14. juli 2023 (endret) Jeg skal muligens til en utredning for å finne ut om jeg er utviklingshemmet. Dette er noe jeg synes er helt feil at de skal utrede meg for, samt så har jeg lest mye på nettet om at utviklingshemmede mister alt av rettighetene, eller de får mer hjelp. Noe som skremmer meg litt mtp om jeg skulle fått denne diagnosen. Jeg har lest at de blir tvangsflyttet til bolig, mister styringen av økonomien sin osv osv. jeg er selvstendig, jeg bor sammens med samboeren min, før jeg møtte han leide jeg egen leilighet og klarte meg fint med å gjøre alt av det dagligdagse osv. spørmålet mitt er da om det er slik jeg har lest og frykter, om jeg skulle fått denne diagnosen ( noe jeg føler i hele min kropp ikke stemmer) vil jeg da miste alt? Blir jeg tvangsflyttet? Har jeg ikke lenger rettigheter til å takke nei til hjelp og tilbud? Blir økonomien min overstyrt av noen andre? Planen min var å takke nei til denne utredningen, men legen mener på ay det er lurt å ta denne utredningen fordi det vil hjelpe meg med saken hos nav for å motta uføre. Jeg er bare så stresset og redd etter det jeg har lest på nettet om de som har denne diagnosen. Jeg ønsker jo å kunne leve slik jeg gjør nå, uten å motta masse unødvenige hjelp og slikt når jeg klarer meg fint selv. Endret 14. juli 2023 av Ally02
Eneri Skrevet 14. juli 2023 #2 Skrevet 14. juli 2023 Ingen kaster verken bolig/institusjonsplass eller økonomisk verge etter deg. Klarer du deg selv fint både med å ha boevne og økonomisk kontroll, vil jo ikke DET forandre seg selv om du skulle få en diagnose. Du er jo den samme etter utredningen som før, uansett. 7 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #3 Skrevet 14. juli 2023 Du trenger ikke bekymre deg. Jeg hadde en klient en gang som har diagnosen lettere psykisk utviklingshemmet. Hun hadde i tillegg rusproblemer før hun skjerpet seg totalt når hun fikk barn. Hun har fremdeles omsorgen for barnet sitt, men med oppfølging og hjelp fra det offentlige. Ingen øvrig hjelp annet enn uføretrygden da våre veier skilte lag da barnet var om lag ett år gammelt. Anonymkode: c597e...87f 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #4 Skrevet 14. juli 2023 Tror ikke du trenger å være så redd for det. Jeg jobber i barnehage og mor til et av barna er lettere psykisk utviklingshemmet. Hun har barnet sitt annenhver uke etter et samlivsbrudd for en tid tilbake. Med litt støtte, så går det veldig fint 🙂 Anonymkode: 21600...b23 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #5 Skrevet 15. juli 2023 Man kan bli vurdert ikke samtykkekompetent Anonymkode: c23df...947
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #6 Skrevet 15. juli 2023 Med tanke på hvor lang ventetid det er på omsorgsbolig for de som virkelig trenger det, trenger du ikke å bekymre deg over at du blir tvangsflyttet. Økonomisk verge kan du alltids søke om, men det kommer ikke automatisk. Veldig mange mennesker har diagnosen lett PU (regner med at det er den diagnosen det er snakk om?), og de bor selvstendig og mange har også omsorgen for barn. Anonymkode: c8ba3...030 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #7 Skrevet 15. juli 2023 Hvorfor tror du at du er lettere psykisk utviklingshemmet? Jobber du på vernet bedrift? Anonymkode: 70fcf...03b
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #8 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor tror du at du er lettere psykisk utviklingshemmet? Jobber du på vernet bedrift? Anonymkode: 70fcf...03b Man kan ha vanlig jobb være lett psykisk utviklingshemmet. Ikke sikkert du ville merket det en gang. Er enorme forskjeller innen PU også de som går under lett. Fra de som klarer seg helt selv, til ds som trenger tilsyn. Anonymkode: ba9cb...ae4 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #9 Skrevet 15. juli 2023 Ally02 skrev (15 timer siden): Jeg skal muligens til en utredning for å finne ut om jeg er utviklingshemmet. Dette er noe jeg synes er helt feil at de skal utrede meg for, samt så har jeg lest mye på nettet om at utviklingshemmede mister alt av rettighetene, eller de får mer hjelp. Noe som skremmer meg litt mtp om jeg skulle fått denne diagnosen. Jeg har lest at de blir tvangsflyttet til bolig, mister styringen av økonomien sin osv osv. jeg er selvstendig, jeg bor sammens med samboeren min, før jeg møtte han leide jeg egen leilighet og klarte meg fint med å gjøre alt av det dagligdagse osv. spørmålet mitt er da om det er slik jeg har lest og frykter, om jeg skulle fått denne diagnosen ( noe jeg føler i hele min kropp ikke stemmer) vil jeg da miste alt? Blir jeg tvangsflyttet? Har jeg ikke lenger rettigheter til å takke nei til hjelp og tilbud? Blir økonomien min overstyrt av noen andre? Planen min var å takke nei til denne utredningen, men legen mener på ay det er lurt å ta denne utredningen fordi det vil hjelpe meg med saken hos nav for å motta uføre. Jeg er bare så stresset og redd etter det jeg har lest på nettet om de som har denne diagnosen. Jeg ønsker jo å kunne leve slik jeg gjør nå, uten å motta masse unødvenige hjelp og slikt når jeg klarer meg fint selv. Jeg tok også en såkalt iq test på psykiatrisk. Jeg hadde nektet hvis jeg var deg. Bare si at det er du ikke interessert i å gjøre. Jeg hadde aldri gått med på det igjen. Anonymkode: 47e5f...26f
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #10 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tok også en såkalt iq test på psykiatrisk. Jeg hadde nektet hvis jeg var deg. Bare si at det er du ikke interessert i å gjøre. Jeg hadde aldri gått med på det igjen. Anonymkode: 47e5f...26f Ok du skal vurderes for uføretrygd. Da hadde jeg kanskje tatt den. Men det er uansett ett overtramp. Utrolig at de fortsatt holder på med sånne tester. Hva skal det være godt for? Anonymkode: 47e5f...26f
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #11 Skrevet 15. juli 2023 I mine papirer står det så mye rart. Jeg har vært vanvittig sint på psykiatriske sykepleiere som har skrevet mye drit. Men jeg får ikke slettet journalen og må lære meg å leve med det. Jeg har ingen positive erfaringer fra dps. Mulig det er annerledes i dag . Jeg vet ikke. Jeg holder meg langt unna dps. Har det mye bedre når jeg slipper det greiene der. Mye udugelige mennesker i psykiatrien. Anonymkode: 47e5f...26f
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #12 Skrevet 15. juli 2023 16 hours ago, Ally02 said: jeg bor sammens med samboeren min Må si jeg lurer veldig på menn som blir sammen med utviklingshemmede kvinner. Anonymkode: 77c44...39b 5
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #13 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 15.7.2023 den 13.02): Hvorfor tror du at du er lettere psykisk utviklingshemmet? Jobber du på vernet bedrift? Anonymkode: 70fcf...03b Jeg ble utredet hvor det kom frem til at jeg mulig er utviklingshemmet. Blitt henvist videre for å få en fast diagnose og finne ut om dette er tilfelle. Anonymkode: 59b0f...372
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #14 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 15.7.2023 den 13.33): Må si jeg lurer veldig på menn som blir sammen med utviklingshemmede kvinner. Anonymkode: 77c44...39b Og hva mener du med det? Anonymkode: 59b0f...372 1 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #15 Skrevet 16. juli 2023 Merker du selv at du er utviklingshemmet? Anonymkode: 70fcf...03b
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #16 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Merker du selv at du er utviklingshemmet? Anonymkode: 70fcf...03b Nei. Det er poenget. Jeg er helt uenig i det nevrologen kom frem til. Jeg er helt fortvilet av at de mener jeg er utviklingshemmet. Anonymkode: 59b0f...372 1 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #17 Skrevet 16. juli 2023 42 minutter siden, AnonymBruker said: Og hva mener du med det? Anonymkode: 59b0f...372 Akkurat det jeg skrev. Anonymkode: 77c44...39b
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #18 Skrevet 16. juli 2023 Hvorfor mistenker de at du er psykisk utviklingshemmet? Anonymkode: 00354...ba0 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #19 Skrevet 16. juli 2023 Ally02 skrev (På 14.7.2023 den 21.26): Jeg skal muligens til en utredning for å finne ut om jeg er utviklingshemmet. Dette er noe jeg synes er helt feil at de skal utrede meg for, samt så har jeg lest mye på nettet om at utviklingshemmede mister alt av rettighetene, eller de får mer hjelp. Noe som skremmer meg litt mtp om jeg skulle fått denne diagnosen. Jeg har lest at de blir tvangsflyttet til bolig, mister styringen av økonomien sin osv osv. jeg er selvstendig, jeg bor sammens med samboeren min, før jeg møtte han leide jeg egen leilighet og klarte meg fint med å gjøre alt av det dagligdagse osv. spørmålet mitt er da om det er slik jeg har lest og frykter, om jeg skulle fått denne diagnosen ( noe jeg føler i hele min kropp ikke stemmer) vil jeg da miste alt? Blir jeg tvangsflyttet? Har jeg ikke lenger rettigheter til å takke nei til hjelp og tilbud? Blir økonomien min overstyrt av noen andre? Planen min var å takke nei til denne utredningen, men legen mener på ay det er lurt å ta denne utredningen fordi det vil hjelpe meg med saken hos nav for å motta uføre. Jeg er bare så stresset og redd etter det jeg har lest på nettet om de som har denne diagnosen. Jeg ønsker jo å kunne leve slik jeg gjør nå, uten å motta masse unødvenige hjelp og slikt når jeg klarer meg fint selv. Hei, hvor gammel er du? Du kan si nei til utredning, men det kan være lurt å gjøre det. Å være lett utviklingshemmet betyr at man kognitivt (lære ferdigheter) stiller på nivå med en 12 åring. Ut i fra hvordan du ordlegger deg ville jeg ikke vært redd for å få diagnosen Kanskje du får en lærevanske diagnose, uten at det betyr at du har en utviklingshemming. Ønsker deg lykke til 💕 Anonymkode: 978be...609 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #20 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 15.7.2023 den 13.08): Man kan ha vanlig jobb være lett psykisk utviklingshemmet. Ikke sikkert du ville merket det en gang. Anonymkode: ba9cb...ae4 Hva legger du i vanlig jobb? Om du mener vanlige jobber som f.eks. butikkmedarbeider, assistent i barnehage, frisør eller servitør, så er jeg enig. Om du mener vanlige jobber som f.eks. intensiv-sykepleier, anestesilege, jurist, tannlege, ingeniør, veterinær etc så er jeg helt uenig. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei. Det er poenget. Jeg er helt uenig i det nevrologen kom frem til. Jeg er helt fortvilet av at de mener jeg er utviklingshemmet. Anonymkode: 59b0f...372 Hvorfor søker du ufør? Kan det ha sammenheng med lav IQ/ lett PU, eller er det noe helt annet, typ du er blind, sitter i rullestol, har MS, fatigue etter kreft…? Anonymkode: e802a...979 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå