Gå til innhold

Virker som om mange nordmenn er skeptiske til islam? Hvor er det slik?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

To muslimer kan være like ulike som to nordmenn, eller to 'vestlige' fra forskjellige land.

Muslimer kommer fra mange forskjellige land, og dermed fra mange forskjellige kulturer.

Når det kommer til f.eks homofili, trenger vi ikke se lengre enn til Russland for å se ett helt annet syn på dette enn hva vi har i Norge. Også enkelte kristne miljøer i USA, er svært homofobe. Det er da en kulturforskjell, og ikke noe som har med religion å gjøre, i det tilfellet. Den norske kirke har feks et annet syn på homofili enn kirker i mange andre vestlige land.

Når det kommer til kvinners rettigheter, og mennesker som er født inn i islams rettigheter i forhold til hvem de velger å tilbringe livet med, er det forskjeller også innenfor islam. Mennesker fra enkelte land har en sterkere æreskultur, enn andre, også i land hvor islam dominerer. 

Jeg er samboer med en mann som er født muslim av vest-afrikanske foreldre i England. Han er vokst opp i London, og vi møttes der og bodde der lenge sammen før vi flyttet tilbake til Norge. Vi har nå vært sammen i 15 år, og har barn sammen. Hans familie har akseptert meg fra dag en, både mor, far, brødre og søster er høy utdannet, og lever sine liv slik de selv ønsker med full aksept fra foreldre. Både jeg og samboer har gode jobber, og han har aldri satt noen begrensninger på mitt liv. Jeg jobber som jeg vil, går ut med venner når jeg vil, og omgås hvem jeg vil. Dette oppfordrer han meg også til. Jeg tenker familien hans er mindre konservative enn muslimer fra enkelte andre land fordi de i vest-afrika stort sett har ett stort religiøst mangfold, hvor de lever side om side, muslimer, kristne, og mennesker med tradisjonelle afrikanske religioner.

Også i oppveksten og tiden jeg bodde i England hadde jeg mange muslimske venner. Den erfaringen jeg har gjort meg at det er større likhet mellom personer fra samme land, kontra fra samme religion, ergo kultur veier svært tungt i forhold til hvordan forskjellige mennesker praktiserer sin religion. 

Jeg tenker skepsis til religionen har noe med hvor godt man kjenner til religionen i seg selv, men også hvor godt man kjenner muslimer, og hvem man faktisk møter på. Man kan feks møte 5 nordmenn som er drittsekker uten at det er representativt for befolkningen generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De som tror at Islam som religion og politisk ideologi kommer til å gjennomgå en reformasjon for å passe inn med vesten og vestlige verdier må være fryktelig naive.

Islam sin innflytelse har bare økt i takt med innvandringen i Europa og kravene til at samfunnet skal tilpasse seg islam og ikke omvendt bare øker, demokratiet brukes for å bli kvitt demokratiske verdier.

Så lenge prosentandelen muslimer i et land utgjør en bitteliten prosent så kan det gå rolig for seg, men så fort andelen blir betydelig så kommer kravene om tilrettelegging som f.eks. bygging av moskeer, halal mat, tilrettelagt økonomi, utøvelse av Sharia. Dette så vi i Norge når de første fremmedarbeiderne kom fra Pakistan på 60 og 70 tallet, de gjorde ikke stort av seg men det har blitt en total forandring siden den gang.

Pest.jpg.7d0b4fcba28cc4be4a3dc207f71c3580.jpg  

Anonymkode: f9184...58c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muslimene tror jo en avgud som er fra satan. Det er ingen gud allah nei. Det fins bare en Gud, og det er Den Allmektige Gud som har skapt alt som fins og er. Og Jesus Kristus er frelseren vår. Jeg har opplevd så mange under og mirakler og bønnesvar fra Gud, så jeg vet Gud fins og eksisterer. Han har gjort så mye for meg at jeg kan aldri benekte hans eksistens. Det er så utrolig godt å vite at vi har en god og sann Gud. Men fleste tror jo ikke på Gud dessverre. Men en dag vil dere alle vite at det er sannheten. Alt som står i bibelen om endetiden har skjedd og skjer jo, så det er ikke noe å tvile på. 

Anonymkode: 0a731...0f5

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det kan være fordi :

1. Muslimer virker ofte ikke som at de ønsker å tilpasse seg. Feks mtp å håndhilse med det andre kjønnet. (Selvfølgelig ikke alle, men er mye snakk om det)

2. Islam virker kvinneukvinneundertrykkende. Å måtte dekke seg til, og at økonomien er ansvaret til mannen osv, får det til å virke som at kvinnen ikke er flink nok til å være uavhengig, ikke sant. Mange av oss nordmenn er veldig for likestilling (heldigvis) 

3. Mange muslimske land undertrykker kvinner, homofile, osv. Bare se på uae, Afghanistan osv. Taliban er jo veldig ekstreme, men fortsatt muslimer. Gir ikke så godt bilde av islam

4. Islam kan virke som en ganske voldelig religion mtp at det desverre ganske ofte er muslimer som utfører terrorangrep (feks charli hebdo i Paris) og virker lite tolerante til andre. 

Islam virker noen ganger litt som det sitter fast i fortiden. Feks synet deres på kvinnen, familie, homofili, seksualitet, osv.

Andre religioner lager ikke så mye drama ofte. 

Igjen, dette er mine tanker og gjelder IKKE alle muslimer.

Anonymkode: 26729...d83

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.7.2023 den 23.04):

Nei,sannheten er den stikk motsatte. Nordmenn som er naboer og venner med muslimer og lærer om religionen blir mindre skeptiske. Det samme gjelder når nordmenn blir kjent med og lærer om innvandrere generelt. Det er vel derfor ytre-høyre sprer usannheter og forsøker å hindre kunnskap og informasjon.

Anonymkode: 82431...5f4

Nei altså jeg er jo innvandrer. Eller egt mest foreldrene mine, kom hit som barn. Fra et europeisk land. Jeg er skeptisk til å akseptere inn mange innvandrere, rett og slett fordi mange kommer fra en veldig annerledes kultur og ønsker ikke å tilpasse seg, de blir i bydelen med andre fra deres kultur. Mange jobber også ikke selv om de er i stand til det, og får bare penger av staten. Bare se på Grønland i Oslo. Man føler seg ikke så trygg der, og der er det jo mange innvandrere. Landet jeg er fra sliter mer og mer med vold, politi blir drept, osv, og dette mye av innvandrere som gjør sånt om igjen men aldri blir utvist av landet eller satt i fengsel selv etter dommen (fordi de har hatt en vanskelig barndom)

Så jo, er kritisk til innvandrere.

Er det selv så har ingenting imot innvandrere, men at de tilpasser seg, og jobber, lærer om kulturen, og gjør det de kan for å gjøre Norge til et bra sted, er så viktig. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristendommen og norsk kultur har jo selvfølgelig forandret seg temmelig mye i løpet av de siste 1 000 årene. Vi brenner for eksempel ikke mistenkelige hekser eller trollmenn på bålet lenger. 

Men muslimer har fremdeles  ikke forandret seg, og er fremdeles stuck midt i mørkeste Middelalderen. Hvis noen aldri  har forandret seg på 1 000 år, så kommer man sannsynligvis aldri til å gjøre det i løpet av de neste 1  000 årene heller. 

Anonymkode: 889b6...32b

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.7.2023 den 21.40):

Nei, å bli medlem er en politisk beslutning. Det er ikke "fyll kravene i et skjema så er du inne". De kravene er bare et grunnlag for å i det hele tatt kunne sende søknad. Å få søknaden innvilget krever at alle de andre medlemslandene sier ja, og det er en politisk beslutning som ikke kommer til å skje i vår levetid. 

Anonymkode: 26849...903

Jo, det vil de. Det er enighet blant EU-landene om at landene i balkan skal inn. Eneste unntaket er Tyrkia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.7.2023 den 1.15):

Jeg tenker at det kan være fordi :

1. Muslimer virker ofte ikke som at de ønsker å tilpasse seg. Feks mtp å håndhilse med det andre kjønnet. (Selvfølgelig ikke alle, men er mye snakk om det)

2. Islam virker kvinneukvinneundertrykkende. Å måtte dekke seg til, og at økonomien er ansvaret til mannen osv, får det til å virke som at kvinnen ikke er flink nok til å være uavhengig, ikke sant. Mange av oss nordmenn er veldig for likestilling (heldigvis) 

3. Mange muslimske land undertrykker kvinner, homofile, osv. Bare se på uae, Afghanistan osv. Taliban er jo veldig ekstreme, men fortsatt muslimer. Gir ikke så godt bilde av islam

4. Islam kan virke som en ganske voldelig religion mtp at det desverre ganske ofte er muslimer som utfører terrorangrep (feks charli hebdo i Paris) og virker lite tolerante til andre. 

Islam virker noen ganger litt som det sitter fast i fortiden. Feks synet deres på kvinnen, familie, homofili, seksualitet, osv.

Andre religioner lager ikke så mye drama ofte. 

Igjen, dette er mine tanker og gjelder IKKE alle muslimer.

1. feil

2. Islam setter kvinner svært høyt med en viktig rolle i samfunnet.

3. Å ta de mest ekstreme eksemplene gir ikke et godt bilde av Islam, de gjør det for å holde på egen makt, selv om det går imot koranen og Islam.

4. Slik voldsbruk er imot Islam ,og de fleste religioner.

Mange er imot pride, feminisme og slikt, også mange som ikke er muslimer. Indoktrinering av barn med pride-ideologien, at man kan ta abort fordi kvinnen ikke gidder ansvaret har ikke ført til noe fremskritt, tvert imot gjør det samfunnet dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/21/2023 at 8:23 PM, AnonymBruker said:

Min venninne som er 2. generasjons innvandrer med islamsk bakgrunn har blitt slått hånden av av sin familie fordi hun har giftet seg med en norsk mann. De har ikke møttes på 10 år og besteforeldrene har heller ikke møtt sine barnebarn. Hun levde i noen år også med hemmelig adresse i frykt for at familien skulle hevne seg på henne. En mannlig, muslimsk kollega av meg er hemmelig (for hans familie) samboer med ei norsk jente av samme grunn. 

Dette synes jeg er hjerterått. En velger å flytte til et land med et svært kaldt klima, men dog med garantert velferd og fred. Folkene og kulturen som står bak velferden og tryggheten er ikke bra nok å være i familie med. De føler slik avstand fra folket og kulturen her at de heller avskriver sine egne barn. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle muslimske innvandrere, men for ofte møter vi holdninger fra muslimer om at de ikke vil menge seg med de norske, bli for norske eller har interesse av å integreres. Dette tror jeg er en av grunnene til at det skapes negative holdninger. 

Anonymkode: 7b08d...77b

Tingen er at de fleste muslimske familier vil ikke akseptere at døtrene giftet seg med en nordmann. At en sønn gifter seg med en norsk kvinne er også kontroversielt, men kan oftere aksepteres. Grunnen er at mannen blir sett på den som fører religionen og troen videre. Hvis en kvinne gifter seg ut blir det ansett som "tapt". Mange er dermed redd for å miste ansikt i miljøet og å bli snakket om. Dette med ære og å beholde ansikt er utrolig viktig for de aller fleste, selv de mer liberale.

Anonymkode: 166c1...9bf

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.7.2023 den 1.20):

Nei altså jeg er jo innvandrer. Eller egt mest foreldrene mine, kom hit som barn. Fra et europeisk land. Jeg er skeptisk til å akseptere inn mange innvandrere, rett og slett fordi mange kommer fra en veldig annerledes kultur og ønsker ikke å tilpasse seg, de blir i bydelen med andre fra deres kultur. Mange jobber også ikke selv om de er i stand til det, og får bare penger av staten. Bare se på Grønland i Oslo. Man føler seg ikke så trygg der, og der er det jo mange innvandrere. Landet jeg er fra sliter mer og mer med vold, politi blir drept, osv, og dette mye av innvandrere som gjør sånt om igjen men aldri blir utvist av landet eller satt i fengsel selv etter dommen (fordi de har hatt en vanskelig barndom)

Så jo, er kritisk til innvandrere.

Er det selv så har ingenting imot innvandrere, men at de tilpasser seg, og jobber, lærer om kulturen, og gjør det de kan for å gjøre Norge til et bra sted, er så viktig. 

God og viktig post!!👏👏👏

Anonymkode: 207e3...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.7.2023 den 23.09):

Har ikke inntrykk av at det er mange nordmenn som er skeptiske til islam. Det er mer en liten håndfull som roper veldig høyt med sitt hat for islam og brune mennesker, mens resten av den normale befolkningen har ingenting i mot islam. Jeg syns det er fint å ha en tro og de godeste menneskene jeg kjenner er muslimer 

Anonymkode: 29838...648

Jeg har samme inntrykk som dette. Selv kjenner jeg bare «vanlige» muslimer. Ser ikke problemet med den typen. Problemet er at det er veldig mange innvandrere som et lavt utdannet og praktiserer en streng fortolkning av islam. De kommer gjerne fra fattige områder med lav utdanning. Så mer et kulturproblem enn religionsproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.7.2023 den 22.13):

Er du opprinnelig Norsk? Norge er et veldig bra land å bo i selvsagt.

Anonymkode: ed36e...629

Jeg er opprinnelig norsk ja. Var sammen en fra Balkan i noen år. 

Anonymkode: 64168...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste muslimer er mer kulturkonservative enn troende. Islam beskyttes som en del av kulturen og identiteten mer enn selve religionen.

Anonymkode: 166c1...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

1. feil

2. Islam setter kvinner svært høyt med en viktig rolle i samfunnet.

3. Å ta de mest ekstreme eksemplene gir ikke et godt bilde av Islam, de gjør det for å holde på egen makt, selv om det går imot koranen og Islam.

4. Slik voldsbruk er imot Islam ,og de fleste religioner.

Mange er imot pride, feminisme og slikt, også mange som ikke er muslimer. Indoktrinering av barn med pride-ideologien, at man kan ta abort fordi kvinnen ikke gidder ansvaret har ikke ført til noe fremskritt, tvert imot gjør det samfunnet dårligere.

1. Nei bare en annen oppfatning enn din

2. Det virker ikke alltid sånn. Hvorfor er ikke kvinnen også økonomisk ansvarlig? Hvorfor må kvinnen dekke seg til? Å sette en kvinne høyt er også likestilling på en måte. Å vite at hun kan gjøre akkurat like mye som en mann i det meste. 

3. Ja men mange av de muslimske landene er sånn (i ulik grad selvfølgelig)

4. Fortsatt er det flere muslimer enn folk fra andre religioner som utøver vold. 

Husk: dette gjelder ikke alle muslimer. Og spørsmålet var Hvorfor er nordmenn skeptiske, og jeg svarte hvordan de lett kan oppfattes

.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

2. Det virker ikke alltid sånn. Hvorfor er ikke kvinnen også økonomisk ansvarlig? Hvorfor må kvinnen dekke seg til? Å sette en kvinne høyt er også likestilling på en måte. Å vite at hun kan gjøre akkurat like mye som en mann i det meste. 

4. Fortsatt er det flere muslimer enn folk fra andre religioner som utøver vold. 

Husk: dette gjelder ikke alle muslimer. Og spørsmålet var Hvorfor er nordmenn skeptiske, og jeg svarte hvordan de lett kan oppfattes

.Anonymkode: 26729...d83

1. Det stemmer ikke, nei.

2. Ansvarsfordeling, kvinnen står for husstellet og oppdragelsen av barn, mens menn jobber og tjener pengene. Kvinner kan også ha økonomisk ansvar om hun ikke er gift.

3. Det er slik i 2-3 land ,i de fleste muslimske land er det ikke slik. Å bruke de mest ekstreme tilfellene som eksempel på hvordan alle muslimske land er er uærlig.

4. Det er et ubetydelig mindretall som utfører vold, de er ikke muslimer, de er terrorister. For Islam forbyr vold og drap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

.

Det er 1.9 Billioner Muslimer i verden. Bare rundt 20% er også Arabere, noe som mange ikke vet mye om. Så det er stor forskjell på flere av landene i forhold til lover også, mange har ikke Sharia etc.

For å forstå hvorfor, må man sette seg inn i perspektivet til andre, noe mange om ikke de fleste ikke gjør. Svaret er enkelt, etter deres mening er det ordre fra gud. Det er logiske grunner også. Vi kan ha konstruktive diskusjoner, men det er en annen mentalitet. Mange, om ikke de fleste er ateister i Norge, mange i Europa å nå. Så det er annen tankegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 14.7.2023 den 23.09):

Har ikke inntrykk av at det er mange nordmenn som er skeptiske til islam. Det er mer en liten håndfull som roper veldig høyt med sitt hat for islam og brune mennesker, mens resten av den normale befolkningen har ingenting i mot islam. Jeg syns det er fint å ha en tro og de godeste menneskene jeg kjenner er muslimer 

Anonymkode: 29838...648

Jeg har inntrykk av at det er en vesentlig minoritet som ikke godtar at noen kritiserer islam, og derfor kobler det til hat av «brune mennesker».

De mest ihuga av dette slaget tenderer til å ha god utdanning, god jobb og råd til å bo et sted med få sosiale problemer. Og så lurer de på hvorfor «de andre» må være så rasistiske at de våger å kritisere islam.

Anonymkode: 8fff7...905

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er 1.9 Billioner Muslimer i verden.

Milliarder.

En Norsk «milliard» er samme tall som en Amerikansk «billion». En Norsk billion er 1000 milliarder, mer enn jordens totale befolkning.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Milliarder.

En Norsk «milliard» er samme tall som en Amerikansk «billion». En Norsk billion er 1000 milliarder, mer enn jordens totale befolkning.

Ahh, ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.7.2023 den 1.44):

1. Det stemmer ikke, nei.

2. Ansvarsfordeling, kvinnen står for husstellet og oppdragelsen av barn, mens menn jobber og tjener pengene. Kvinner kan også ha økonomisk ansvar om hun ikke er gift.

3. Det er slik i 2-3 land ,i de fleste muslimske land er det ikke slik. Å bruke de mest ekstreme tilfellene som eksempel på hvordan alle muslimske land er er uærlig.

4. Det er et ubetydelig mindretall som utfører vold, de er ikke muslimer, de er terrorister. For Islam forbyr vold og drap.

Fremdeles er svaret ditt på 1. god nok grunn for meg til å være skeptisk. I 2023 er den naturlige ansvarsfordelingen lagt opp etter hva som passer paret selv. Ikke hva som er bestemt av andre. 
En kvinne kan ha økonomisk ansvar om hun ikke er gift?? For et idiotisk argument! Det er dårlig kvinnesyn å frarøve kvinner økonomisk ansvar ved giftermål. 
Du svarer heller ikke på det spørsmålsstiller lurer på angående tildekking. 

Kvinne- og homofilsynet er ræva, og totalt uten respekt. Derfor er folk skeptisk. 

Anonymkode: a9cdb...dab

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...