Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjæreste er rett og slett avhengig og trenger hjelp og han innrømmer det.

Han drikker og blir ufin og skriver ufine meldinger. Jeg ber ham å slå av mobilen når han begynner å drikke men det hjalp ikke.

Han er snart 50 og jeg er redd at det er for sent å lære ham å oppføre seg.
Etter hver gang det skjer så snakker vi ikke sammen i mange dager. Han føler skam og jeg er sint …  slik har det vært i ett år.

Jeg er glad i ham ig ønsker å hjelpe ham men jeg prøvde mye og tilgitt ham mange ganger og han lovte å slutte, men det skjer ikke.

Hva gjør jeg nå? Skal jeg slå opp med ham? Vi er veldig lykkelige par når vi er sammen men så plutselig drikkingen tar over og alt raser ned.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja. Dump han, og krev en lengre periode helt uten alkohol for å vurdere noe annet. Noe så ekkelt som en middelaldrende mann som drikker seg til ufyselighet. Kvinner også forsåvidt

Endret av Topsi
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, Topsi said:

Ja. Dump han, og krev en lengre periode helt uten alkohol for å vurdere noe annet. Noe så ekkelt som en middelaldrende mann som drikker seg til ufyselighet. Kvinner også forsåvidt

Har faktisk tenkt og å gjøre det. Å kreve det. Jeg blir uvel av voksne som klarer ikke å håndtere livet sitt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

det er faktisk ikke så lett, selv om man er ufin.. Bare prøv å få hjulpet han på alle muligheter 

Anonymkode: dfb16...e3b

Skrevet

Kjærester kommer og går. Høres ut som denne er på vei til å gå.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

det er faktisk ikke så lett, selv om man er ufin.. Bare prøv å få hjulpet han på alle muligheter 

Anonymkode: dfb16...e3b

Hvordan? 
Jeg har null anelse til alkoholiker 😢

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke lære han i hvordan han skal oppføre seg. Det er hans egen jobb. Det høres egentlig ut som han ikke ønsker å være med deg… 

Anonymkode: 5ac94...e76

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du er i et voldelig forhold og må slå opp. 

Anonymkode: cc65a...919

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke hjelpe han, det går ikke. Han må hjelpe seg selv og gjøre det fordi han ikke vil drikke noensinne igjen, og ikke for å holde på deg. Intensjonen og motivasjonen må komme fra han selv for at det skal vare, de som slutter å drikke fordi andre vil det sprekker alltid. Du får traumer av å bli i dette forholdet, og selv om han klarer å slutte å drikke for godt (lite trolig ) så er tilliten til han allerede ødelagt og sårene og skaden på forholdet allerede skjedd så det uansett aldri blir bra for dere samme hvor mye dere ønsker det desverre 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Be ham ta kontakt igjen når han har vært helt tørrlagt i minimum ett år.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (6 minutter siden):

Be ham ta kontakt igjen når han har vært helt tørrlagt i minimum ett år.

Nei støtter ikke dette. Skjønner at intensjonen din er god og på ts sin side, med at hun ikke kan stole på han om han er edru bare noen måneder men må gå minst et år og at hun ikke må være naiv. Men ved å si dette så holder man fortsatt døren åpen for misbruk, nye løgner og svik og nye skuffelser og traumer. Da vil ts ubevisst gå rundt å være tilknyttet han og ikke komme seg videre, bare for å bli skuffet igjen. Når man går fra et forhold som dette er det avgjørende å sette kroken på døra for godt for å klare å heale traumene man har fått av å leve med en sånn partner. 

En avhengig vil klare å holde seg til "målstreken" med en innstilling om at klarer jeg et år så får jeg hun tilbake og i skjul belønne seg selv med å begynne å drikke igjen. Dessuten har ts ingen garanti for at han ikke har sprukket x antall ganger ila den tiden heller. Avhengige er mestere på å skjule det. De slutter sjeldent, bare blir bedre på å skjule det ovenfor sine nærmeste. For ts så kan det være fatalt, psykisk vold skaper livslange traumer og en dag blir det fysisk vold også... 

😢

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei støtter ikke dette. Skjønner at intensjonen din er god og på ts sin side, med at hun ikke kan stole på han om han er edru bare noen måneder men må gå minst et år og at hun ikke må være naiv. Men ved å si dette så holder man fortsatt døren åpen for misbruk, nye løgner og svik og nye skuffelser og traumer. Da vil ts ubevisst gå rundt å være tilknyttet han og ikke komme seg videre, bare for å bli skuffet igjen. Når man går fra et forhold som dette er det avgjørende å sette kroken på døra for godt for å klare å heale traumene man har fått av å leve med en sånn partner. 

En avhengig vil klare å holde seg til "målstreken" med en innstilling om at klarer jeg et år så får jeg hun tilbake og i skjul belønne seg selv med å begynne å drikke igjen. Dessuten har ts ingen garanti for at han ikke har sprukket x antall ganger ila den tiden heller. Avhengige er mestere på å skjule det. De slutter sjeldent, bare blir bedre på å skjule det ovenfor sine nærmeste. For ts så kan det være fatalt, psykisk vold skaper livslange traumer og en dag blir det fysisk vold også... 

😢

Så trist dette men det er sannheten faktisk selvom det gjør vondt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Lillirose skrev (1 minutt siden):

Så trist dette men det er sannheten faktisk selvom det gjør vondt

Ja det er desverre sannheten.. Jeg har vært gjennom det selv og i gruppe for andre som også har vært det. Jeg har ptsd i dag og han frarøvet livet mitt. Jeg elsket han høyere enn mitt eget liv de årene vi var sammen og ville kappet av meg benet for at forholdet skulle funke og han ikke skulle drikke igjen, men det hjalp ikke. Ingenting hjalp. Rusen har så mye makt. Først når jeg forstod mer av at det er en sykdom å være avhengig forstod jeg hvor alvorlig det var. Han drakk ikke nødvendigvis ofte men drakk mye når han først drakk og ble en veldig farlig person..   Samme hvor mye skade han gjorde på sine nærmeste og seg selv å klarte han ikke holde seg unna alkohol , og dét er avhengighet.. 

Jeg slo opp mange ganger men håp og tomme løfter fikk meg alltid tilbake.. Når det ble ordentlig slutt for godt følte jeg en lettelse over at lidelsen var slutt,for jeg led så mye hver gang han ble sånn og hver gang han ikke drakk i frykt for neste gang han kom til å drikke.. Jeg har en million ganger bedre livskvalitet nå uten han! Det lover jeg deg at du også kommer til å få når du får bygget deg opp igjen uten han! ❤️❤️❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner jeg blir litt provosert av de "dump han" og ferdig med det rådene som alltid gis i slike tråder. Forstår ikke folk at kjærlighet er mangesidig og av og til komplisert? Det er så lite empati i noen svar her inne. 

Likevel: Han er nødt til å forstå at oppførselen og drikkingen har konsekvenser. Han bryter jo løftene han gir til deg igjen og igjen. Og siden du tilgir han igjen og igjen fordi dere har gode perioder innimellom så vet han at drikkingen og den ufine oppførselen ikke har noen store konsekvenser så da beholder han deg mens han holder på. 

Du er nødt til å gi han et endelig ultimatum. Kutte alkoholen for godt eller så går du. Sier han ja, han er villig til å gjøre det, så er du med på å skaffe han hjelp, og dersom han tar imot denne hjelpen så tar han også imot deg. Dersom han nekter eller finner unnskyldninger for å ikke ville slutte så vet du hva du trenger å gjøre. 

Anonymkode: d69e4...54b

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Topsi said:

Har du problem?

Anonymkode: 0e22a...d89

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Topsi said:

Jeg er nok rikere og penere enn deg, hvorfor være drittsekk? Tror du er over meg??

Anonymkode: 0e22a...d89

Skrevet

Å bli ufin i fylla behøver ikke nødvendigvis bety at du er alkoholiker. Det er kanskje heller slik at du da viser sider av deg selv som du ellers holder skjult. Har sett noen slike tilfeller gjennom årene. blant annet folk med alvorlige traumer som tar overhånd i fylla.

Jeg er ingen psykolog, men har en følelse at løsningen ligger mer på det planet enn på totalavhold fra alkohol. Men det ville jo ikke skade å la være å drikke seg full . . .

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Da vil ts ubevisst gå rundt å være tilknyttet han og ikke komme seg videre, bare for å bli skuffet igjen.

Jeg sier ikke at TS skal love seg bort. Hun står selvsagt -i mitt forslag- fritt til å treffe hvem hun vil i løpet av dette året. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner jeg blir litt provosert av de "dump han" og ferdig med det rådene som alltid gis i slike tråder. Forstår ikke folk at kjærlighet er mangesidig og av og til komplisert? Det er så lite empati i noen svar her inne. 

Likevel: Han er nødt til å forstå at oppførselen og drikkingen har konsekvenser. Han bryter jo løftene han gir til deg igjen og igjen. Og siden du tilgir han igjen og igjen fordi dere har gode perioder innimellom så vet han at drikkingen og den ufine oppførselen ikke har noen store konsekvenser så da beholder han deg mens han holder på. 

Du er nødt til å gi han et endelig ultimatum. Kutte alkoholen for godt eller så går du. Sier han ja, han er villig til å gjøre det, så er du med på å skaffe han hjelp, og dersom han tar imot denne hjelpen så tar han også imot deg. Dersom han nekter eller finner unnskyldninger for å ikke ville slutte så vet du hva du trenger å gjøre. 

Anonymkode: d69e4...54b

Selvfølgelig forstår alle det. Og nettopp fordi kjærlighet gjør blind og kjærlighet er kompleks og mangesidig så er det viktig når man blir utsatt for psykisk vold at noen utenfra minner en på hvor skadelig det er, for i et dårlig forhold er det en forsvarsmekanisme for hjernen å vektlegge det positive mer enn det negative og til slutt er man så selvutslettet og nedbrutt og ødelagt at man ikke tenker rasjonelt lenger. Svarene om å dumpe er de mest empatiske her i tråden. Ingen fortjener å leve med en som er psykisk voldelig mot en og som gang på gang bryter løfter og lyver. Det er tortur å leve med en sånn partner og vi ønsker ikke det for ts. Det er ikke ts eller noen andre sitt ansvar å skaffe han hjelp, han kommer ikke til å nekte på å ta i mot hjelp, han kommer til å si ja for å holde på ts men fortsette å finne på manipulerende bortforklaringer for å unngå hjelpen når tiden er inne. Det finnes utallige menn som kommer helt frem til døra til rehab men som i det sekundet de skal ut av bilen slår seg vrang og finner på unnskyldninger som at de kun får sove i egen seng hjemme og ikke kan være på rehab. Det finnes utallige som lover å begynne hos psykolog men som sitter hos psykologen med helt andre tanker uten å lære eller endre noe, bare for at familien skal slutte å stille krav til de og mase på at de må få hjelp. Avhengige vil helst ha omsorgspersoner hjemme men ønsker ikke være en god omsorgsperson tilbake og ta ansvar for å endre seg for godt. 

Ingen pårørende skal eller bør sette andres behov over sine egne når det betyr at man må fortsette å holde ut den psykiske volden. Ens behov om å ikke bli psykisk mishandlet og løyet til mere er viktigst, og da må en komme seg vekk fra forholdet. Den eneste som kan hjelpe en avhengig er den selv, og det profesjonelle hjelpeapparatet om personen selv vil det. At andre vil det for personen er ikke nok. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er nok rikere og penere enn deg, hvorfor være drittsekk? Tror du er over meg??

Anonymkode: 

Jeg snakker om folk som er ufyselige når de drikker, da du skriver det du gjør, antar jeg at kanskje du ikke er den som skal kalle andre drittsekk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...