Gå til innhold

Er dette søvnapné?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er kvinne, 32 år, er frisk og i god form. Er personlig trener, og trener mye selv, samt spiser sunt. Normalvektig. Ingen sykdommer. Snorker ikke vanligvis - men det forekommer ved forkjølelse (ref. ektemannen).

Veldig sjeldne ganger kan jeg våkne om natten av at jeg tror jeg har pustestopp. Jeg vet ikke om det bare er en drøm, men det føles som om det er ekte.

Som regel drømmer jeg, og drømmen går over til å bli ubehagelig og handle om at jeg blir kvalt på ulike vis. Jeg kan også få søvnparalyse og få fornemmelsen av å måtte våkne før jeg blir kvalt. Ved begge tilfeller føles det som om ganen har kollapset ned mot tungen, og at det derfor er tett. Når jeg våkner, er det automatisk  med et stort gisp, som om jeg har hatt pustestopp og endelig fikk trukket pusten.

Kan det være enkeltstående, sjeldne apneer? Eller er det mest sannsynlig noe annet? Er litt redd for at det kan være farlig.

Jeg har forresten ikke mandler. Opererte de ut for ti år siden.

Noen som vet hva dette er?

Anonymkode: d2568...03d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være alt fra angst til søvnapné. Det er best å snakke med fastlegen og be om råd. 
Jeg fikk diagnosen søvnapné for et år siden. Det var Fitbiten min som hjalp meg til å forstå det. Hadde kjøpt en ny modell, som konsekvent viste O2-målinger på 90-91-92% mens jeg sov. Jeg viste målingene til fastlegen, som straks henviste meg til utredning/søvnregistrering, og sykemeldte meg i mange uker. Én mnd senere hadde jeg fått diagnosen moderat søvnapné (jeg hadde over 120 pustestopp den natten jeg ble målt). Jeg sover med CPAP, og dette hjelper veldig. Mye mindre hodepine, kvalme og svimmelhet på dagtid, færre oppvåkninger med følelsen av å bli kvelt om natten. 

Anonymkode: 1b2cc...d84

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2023 den 19.01):

Hei!

Jeg er kvinne, 32 år, er frisk og i god form. Er personlig trener, og trener mye selv, samt spiser sunt. Normalvektig. Ingen sykdommer. Snorker ikke vanligvis - men det forekommer ved forkjølelse (ref. ektemannen).

Veldig sjeldne ganger kan jeg våkne om natten av at jeg tror jeg har pustestopp. Jeg vet ikke om det bare er en drøm, men det føles som om det er ekte.

Som regel drømmer jeg, og drømmen går over til å bli ubehagelig og handle om at jeg blir kvalt på ulike vis. Jeg kan også få søvnparalyse og få fornemmelsen av å måtte våkne før jeg blir kvalt. Ved begge tilfeller føles det som om ganen har kollapset ned mot tungen, og at det derfor er tett. Når jeg våkner, er det automatisk  med et stort gisp, som om jeg har hatt pustestopp og endelig fikk trukket pusten.

Kan det være enkeltstående, sjeldne apneer? Eller er det mest sannsynlig noe annet? Er litt redd for at det kan være farlig.

Jeg har forresten ikke mandler. Opererte de ut for ti år siden.

Noen som vet hva dette er?

Anonymkode: d2568...03d

Det er nok ikke søvnapne. Da hadde du vært veldig trøtt om dagen, og sovnet mye. Søvnkvalitet hos folk med søvnapne er veldig dårlig. Man må også ofte opp å tisse om natten, når man har søvnapne, det er et av symptomene. 

Anonymkode: 9e45d...1b0

Gjest Lykkedykker
Skrevet

Jeg har selv obstruktiv søvnapne. Da er det noe baki hals/nese som hindrer pust. Hadde over 50 pustestopp i timen😅 det medførte at jeg var trøtt hele dagen. Kunne sovne på sofaen på 5minutter. 

Men en kan og ha sentral søvnapne, da er det hjernen som glemmer å puste. 

Men måtte aldri opp om natten for å tisse🤨

AnonymBruker
Skrevet
Lykkedykker skrev (19 timer siden):

Jeg har selv obstruktiv søvnapne. Da er det noe baki hals/nese som hindrer pust. Hadde over 50 pustestopp i timen😅 det medførte at jeg var trøtt hele dagen. Kunne sovne på sofaen på 5minutter. 

Men en kan og ha sentral søvnapne, da er det hjernen som glemmer å puste. 

Men måtte aldri opp om natten for å tisse🤨

Ok, jeg trodde det. Kjenner en som har begynt med cpap pga søvnapne. Hn var ofte oppe om natten for å tisse før cpap, men aldri etter cpap.

Anonymkode: 9e45d...1b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...