Gå til innhold

Bedt om å gi bordet vårt på restaurant til far med sønn med spesielle behov - er jeg urimelig som reagerer på det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ser noen oppfordrer TS til å legge igjen negativ anmeldelse.

Seriøst?

Ja, det kommer jo ikke til å slå negativt tilbake på TS i det heeeele tatt. /s

’Ja, nei - denne slemme kafe eieren ville legge til rette for at en gutt med særskilte behov kunne spise der - og ba oss flytte oss - det var heeeeelt grusomt!’

Vil jo bare gi denne snille kaféeieren gratis reklame - og det folk flest vil se på som god omtale av stedet ;) 

Anonymkode: 81307...02b

• Liker 2
  • Nyttig 3

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ser noen oppfordrer TS til å legge igjen negativ anmeldelse.

Seriøst?

Ja, det kommer jo ikke til å slå negativt tilbake på TS i det heeeele tatt. /s

’Ja, nei - denne slemme kafe eieren ville legge til rette for at en gutt med særskilte behov kunne spise der - og ba oss flytte oss - det var heeeeelt grusomt!’

Vil jo bare gi denne snille kaféeieren gratis reklame - og det folk flest vil se på som god omtale av stedet ;) 

Nei, hvorfor skrive sånn? Man kan jo skrive mer generelt 

Anonymkode: 86d12...43c

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De med spesielle behov som trenger tilrettelegging får spise maten sin hjemme.

Anonymkode: 433be...3e7

Neida, de kan spise ute på lik linje som alle andre! Her er det eier som gjorde en stor og frekk tabbe og viste ekstremt dårlig kundeservice mot ts og de andre, ikke far eller sønn med spesielle behov!

Anonymkode: 2ebeb...df7

• Liker 5
AnonymBruker skrev (På 14.7.2023 den 18.24):

Det har jo vært en del tråder her rundt dette med tilrettelegging/hensyn til barn/unge med spesielle behov i det siste og her kommer enda en. 

Var ute og spiste lunsj med et par venninner tidligere i uka, vi var tre stykker som satt i en "bås" med plass til fire. Stedet er ikke stort og da vi var der var det fullt inne, bortsett fra noen ledige barkrakker langs vinduet. Ute regnet det.

Like etter at vi hadde bestilt mat kom en mann og tenåringssønnen hans inn, har sett dem der flere ganger før og  har lagt merke til sønnen pga at han lager en del rare lyder, "stimmer" innimellom og har dårlig motorikk). Tror kanskje han er autist. Mannen så seg rundt og da han så det var fullt ved bordene sa han til sønnen sin at det var fullt og at de fikk gå videre, noe sønnen tydelig ikke var fornøyd med. Da kom eieren av stedet bort og ba dem vente litt.

Så kom hun til bordet vårt og ba oss (det var ikke et spørsmål) flytte oss til tre ledige barkrakker langs vinduet, så mannen og sønnen kunne få bordet vårt med begrunnelsen at sønnen har spesielle behov, trenger hjelp fra faren sin og kan ikke sitte på barkrakk. Jeg hadde lyst til å protestere, men venninne mine reiste seg og tok med seg glassene sine før jeg rakk å si noe, så jeg fulgte etter. Far og sønn tok bordet vi hadde hatt og virket fornøyde.

I ettertid har dette irritert meg kraftig. Jeg har forståelse for situasjonen til far og sønn, men synes ikke det var riktig at vi nærmest ble beordret til å flytte til dårligere plasser. Er jo ikke det samme å sitte på rekke og rad på barkrakker langs vinduet som å sitte rundt et bord. 

Er jeg urimelig som reagerer negativt og synes det var dårlig service?

Anonymkode: a376d...738

Det er dårlig service, ja.

Samtidig prøvde eieren å tilrettelegge for barnet og faren og det i seg selv er veldig god service.

Men dette ble håndtert feil.

Eieren burde spurt dere høflig om dere kunne flyttet dere så faren og sønnen kunne sitte.

Jeg ville absolutt flyttet meg uten å protestere, men det er bare meg. Jeg skjønner at du reagerer og er provosert, folk er forskjellige.

Beordringen var feil. Men ideen bak var riktig.

Du kan sende epost til dem og forklare situasjonen og hvordan du opplevde det. Da gjør du eieren oppmerksom på at det ikke var en fin fremgangsmåte.

Men la meg spørre deg - reagerer du på måten dere ble beordret å flytte dere på eller om det at dere i det hele tatt måtte flytte?

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Synes de med funksjonshemning forventer seg for mye. Denne historien, surving i media over dillesaker. Trenger de bord, så booker de et bord - som andre.

Anonymkode: c4cea...6b9

De med spesielle behov som trenger tilrettelegging får spise maten sin hjemme.

Anonymkode: 433be...3e7

Er det mulig ...

Det tar så lite å tilpasse seg andre som ikke kan gjøre det selv. Det tar så lite å lese seg opp på hvorfor ikke alt kan planlegges til minste detalj på forhånd.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker skrev (På 14.7.2023 den 18.31):

Venninnene dine er så pysete. 

Åffårdådå? 

De brydde seg vel ikke... Antageligvis hadde jeg ikke brydd meg heller , men om det hadde (altså tenkt det var urimelig/dårlig service&oppførsel) - så hadde jeg dratt til ett annet sted, og ikke kommet tilbake...  Ikke noe å lage drama av, eller noe som hadde "spist meg opp", akkurat😅

Endret av AnonymBruker 42

Annonse

AnonymBruker

Nei, hvorfor skrive sånn? Man kan jo skrive mer generelt 

Hjelper ikke.

Selv om jeg satte det på spissen for å poengtere hvor dårlig TS vil komme ut av det.

Å klage på at en ble utsatt for en kafeeier som ønsket å tilrettelegge for en gutt med spesielle behov - det tar seg ut godt ut for TS uansett åssen vei hun vinkler det.

Og sier hun ingenting om gutten med spesielle behov i klagen, så legger hun jo en gavepakke til kafeeieren som kan kontre lett.

Skulle det bli en mediesak, så er det kafeeieren som vil komme godt ut av det oppslaget.

Ikke en voksen dame som sutrer.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hjelper ikke.

Selv om jeg satte det på spissen for å poengtere hvor dårlig TS vil komme ut av det.

Å klage på at en ble utsatt for en kafeeier som ønsket å tilrettelegge for en gutt med spesielle behov - det tar seg ut godt ut for TS uansett åssen vei hun vinkler det.

Og sier hun ingenting om gutten med spesielle behov i klagen, så legger hun jo en gavepakke til kafeeieren som kan kontre lett.

Skulle det bli en mediesak, så er det kafeeieren som vil komme godt ut av det oppslaget.

* det tar seg IKKE godt ut

Forsvant visst et litt essensielt ikke der :)

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hjelper ikke.

Hva om de som satt der hadde spesielle behov?

Anonymkode: e88fe...fdc

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.7.2023 den 18.30):

Mens du kan gå til en hvilken som helst restaurant og kose deg sammen med venner på runde bord så vil gutten måtte leve et liv med utfordringer.

Vær glad du er frisk og har et sosialt liv og slutt å dyrk problemer som ikke eksisterer.

Anonymkode: 0119c...a0c

Takk ❤️❤️❤️

Anonymkode: 5afba...db5

• Liker 1
AnonymBruker skrev (På 14.7.2023 den 18.24):

Det har jo vært en del tråder her rundt dette med tilrettelegging/hensyn til barn/unge med spesielle behov i det siste og her kommer enda en. 

Var ute og spiste lunsj med et par venninner tidligere i uka, vi var tre stykker som satt i en "bås" med plass til fire. Stedet er ikke stort og da vi var der var det fullt inne, bortsett fra noen ledige barkrakker langs vinduet. Ute regnet det.

Like etter at vi hadde bestilt mat kom en mann og tenåringssønnen hans inn, har sett dem der flere ganger før og  har lagt merke til sønnen pga at han lager en del rare lyder, "stimmer" innimellom og har dårlig motorikk). Tror kanskje han er autist. Mannen så seg rundt og da han så det var fullt ved bordene sa han til sønnen sin at det var fullt og at de fikk gå videre, noe sønnen tydelig ikke var fornøyd med. Da kom eieren av stedet bort og ba dem vente litt.

Så kom hun til bordet vårt og ba oss (det var ikke et spørsmål) flytte oss til tre ledige barkrakker langs vinduet, så mannen og sønnen kunne få bordet vårt med begrunnelsen at sønnen har spesielle behov, trenger hjelp fra faren sin og kan ikke sitte på barkrakk. Jeg hadde lyst til å protestere, men venninne mine reiste seg og tok med seg glassene sine før jeg rakk å si noe, så jeg fulgte etter. Far og sønn tok bordet vi hadde hatt og virket fornøyde.

I ettertid har dette irritert meg kraftig. Jeg har forståelse for situasjonen til far og sønn, men synes ikke det var riktig at vi nærmest ble beordret til å flytte til dårligere plasser. Er jo ikke det samme å sitte på rekke og rad på barkrakker langs vinduet som å sitte rundt et bord. 

Er jeg urimelig som reagerer negativt og synes det var dårlig service?

Jeg har også et barn med spesielle behov, men mener at hensyn må gå begge veier. Dette var en dårlig måte å løse det på, fra eieren sin side. Hvem vil spise lunch på barkrakker? Er jo en grunn til at de var ledige. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Tatja skrev (2 timer siden):

Jeg har også et barn med spesielle behov, men mener at hensyn må gå begge veier. Dette var en dårlig måte å løse det på, fra eieren sin side. Hvem vil spise lunch på barkrakker? Er jo en grunn til at de var ledige. 

Mange restauranter pleier å plassere single på barkrakker

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er en forskjell på å bli henvist til en barkrakk med en gang. Da kan  man selv velge om man vil gå et annet sted. Har man først fått/funnet et bord og bestilt mat, så synes jeg at det er naturlig å få spise ferdig der. I alle fall bør man bli spurt høflig og ha en mulighet til å si at man ikke vil - uten å måtte begrunne hvorfor. Ikke alle ønsker å fortelle om egen helse eller egne utfordringer til fremmede. 

Anonymkode: 66e67...c32

• Liker 8
  • Nyttig 1

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hadde jeg kommet til et sånt sted hadde jeg gått videre. Aldri opplevd å bli plassert på barkrakk når jeg reiser alene på restaurant. 

Anonymkode: 7cbf9...0d1

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker

For mange år siden hadde jeg sommerjobb på en McDonalds, og hver søndag kom en utviklingshemmed mann med to ledsagere for å spise. Han ville sitte ved det samme bordet, spise samme meny, og komme til samme tidspunkt hver uke. Så da ringte ledsagerene på forhånd hver gang for at vi kunne legge en lapp med «reservert» på bordet han ville ha (det er jo ikke så vanlig på McDonalds, men klart det går å avtale!).
  En gang glemte de det, og noen andre hadde tatt bordet «hans». Ledsagerene slet veldig med å få ham til å velge et annet bord, han stilte seg inntil de som spiste og stirret på dem mens han ventet på at de skulle bli ferdige. Han hadde ikke språk, bare noen lyder. De andre gjestene skjønte raskt greia, de flyttet seg til et ledig bord. Var ganske tydelig at mannen hadde spesielle behov. 

Så jeg tenker det er lurt å reservere for de som har handicap i den grad at de ikke har mulighet til å tilpasse seg (enten det er autisme, rullestolbruker, osv). Det handler jo om at alle skal få en god opplevelse, og det er unødvendig å bare satse på at andre skal vike. 

Anonymkode: 3bd44...f5f

• Liker 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hva? Du skrev: 

Dette er for meg en soleklar beskyldning fra deg om at TS beskylder far og sønn for å være frekke og krever spesialbehandling. Det jeg påstår er at det er dårlig gjort av deg å beskylde TS for dette. Nettopp fordi TS ikke har beskyldt far og sønn for noe, men bare klager på dårlig service. Hvor i mitt innlegg kan du si jeg hisser meg opp over at far og sønn forlanger spesialbehandling? 

Og ja, det er dårlig service å bli kommandert fra et vanlig bord til barkrakker ved vinduet om man skal spise en hyggelig middag. Men dette er ikke far og sønn sin skyld, og det har verken TS eller jeg sagt. 

Anonymkode: 01882...d4e

Takk!

Som jeg har skrevet tidligere i tråden ba ikke faren om noen form for spesialbehandling. Han så at det var fullt og sa til sønnen at de fikk gå videre, noe sønnen tydelig ga uttrykk for at han ikke var fornøyd med. I det de gikk mot døra dukket eieren opp og ba dem vente. Det var hennes initiativ å flytte oss for å få plass til dem, faren ba henne ikke om det. 

MEN, ja, i mine øyne er det et stort MEN her: Faren valgte akseptere at eieren flyttet andre gjester til dårligere plasser så han og sønnen fikk plassene de hadde behov for. Så selv om faren ikke tok intitiativ til spesialbehandling var han tydeligvis ikke fremmed for å ta det i mot når anledningen bød seg. Noe jeg kan forstå, siden sønnen sannsynligvis ville slått seg helt vrang om de ikke hadde fått bordet vårt.

Drizzt skrev (17 timer siden):

Men la meg spørre deg - reagerer du på måten dere ble beordret å flytte dere på eller om det at dere i det hele tatt måtte flytte?

Hovedsakelig måten vi ble bedt om å flytte på, jeg syntes rett og slett det var elendig service og frekt å forlange at vi flyttet oss. Det burde vært et spørsmål, ikke en "ordre". 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så jeg tenker det er lurt å reservere for de som har handicap i den grad at de ikke har mulighet til å tilpasse seg (enten det er autisme, rullestolbruker, osv). Det handler jo om at alle skal få en god opplevelse, og det er unødvendig å bare satse på at andre skal vike. 

Dette er det jeg også tenker. Om det er sånn at sønnen i dette tilfellet får en total meltdown om de ikke får bord på (det jeg antar er) favorittrestauranten på sekundet bør jo faren ringe og bestille bord på forhånd, så han vet at de får bord når de kommer.

TS

• Liker 2
Annonse

jeg hadde også blitt sur hvis jeg ble bedt om å flytte meg til et annet sted, med bare barkrakker.  Hvis de hadde spurt meg pent, og spandert en dessert på meg, så er godt mulig at jeg ville reagert annerledes.  Og det er jo mulig at vi ville fått neste ledige bord når noen gikk derifra. 

Jeg vet ingenting om stedet, heller ikke om betjeningen kjente faren og sønnen. Kanskje det hadde vært en episode før, hvor sønnen hadde lagt seg ned på gulvet og skreket og laget et helvete for stedet og gjestene. Da er det greit å unngå det igjen.  Men de bør alltid spørre pent, og kanskje gi en kompensasjon for gjestene må flytte og sitte mer ubehagelig.

• Liker 2

OK, TS, jeg forstår. Måten man blir beordret på istedet for å bli spurt høflig er selvsagt kritikkverdig. 

Jeg ville gitt tilbakemelding til eier direkte. 

• Liker 1

Hvis jeg hadde blitt spurt om jeg og mitt følge kunne flytte oss pga noe lignende hadde jeg nok sagt ja. Spesielt om det var før maten faktisk hadde kommet. 

Hvis jeg hadde blitt "beodret" til det på en litt krass måte så hadde jeg nok satt meg litt på bakbeina og vært en irriterende kunde som ba om en gratis øl på grunn av den lidelsen flyttingen medfører.. 🤭

Godt mulig jeg hadde spurt dem selv, på forhånd, om de ville ha bordet, da. Spesielt om jeg hadde visst at de var der ofte. Dersom guttungen har autisme så er vel "rutiner" og slikt viktig, uten at jeg vet noe særlig om det. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk!

Som jeg har skrevet tidligere i tråden ba ikke faren om noen form for spesialbehandling. Han så at det var fullt og sa til sønnen at de fikk gå videre, noe sønnen tydelig ga uttrykk for at han ikke var fornøyd med. I det de gikk mot døra dukket eieren opp og ba dem vente. Det var hennes initiativ å flytte oss for å få plass til dem, faren ba henne ikke om det. 

MEN, ja, i mine øyne er det et stort MEN her: Faren valgte akseptere at eieren flyttet andre gjester til dårligere plasser så han og sønnen fikk plassene de hadde behov for. Så selv om faren ikke tok intitiativ til spesialbehandling var han tydeligvis ikke fremmed for å ta det i mot når anledningen bød seg. Noe jeg kan forstå, siden sønnen sannsynligvis ville slått seg helt vrang om de ikke hadde fått bordet vårt.

Hovedsakelig måten vi ble bedt om å flytte på, jeg syntes rett og slett det var elendig service og frekt å forlange at vi flyttet oss. Det burde vært et spørsmål, ikke en "ordre". 

Dette er det jeg også tenker. Om det er sånn at sønnen i dette tilfellet får en total meltdown om de ikke får bord på (det jeg antar er) favorittrestauranten på sekundet bør jo faren ringe og bestille bord på forhånd, så han vet at de får bord når de kommer.

TS

Han burde bestilt, men synes ikke du skal skylde på faren for at han ikke sa nei. Han var på vei ut. Tror han hadde fått ett mye større problem med sønnen når eier/kelner sa de kunne få bordet og far hadde sagt nei.

Anonymkode: e88fe...fdc

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...