Gå til innhold

Bedt om å gi bordet vårt på restaurant til far med sønn med spesielle behov - er jeg urimelig som reagerer på det?

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Er man da ikke pliktig å betale for maten man allerede har bestilt? 

Anonymkode: 86d12...43c

Vet ikke, men hvis eieren av restauranten forventer at gjester, som alt har satt seg, skal kunne kommanderes til barseter, fordi en annen familie vil ha bordet dems, så burde eieren i det minste godta at de andre gjestene ikke vil spise der og ikke skal betale.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Her er det jo tydelig at restauranten kjenner disse to veldig godt og ga dem VIP behandling. 

Jeg har forståelse for begge parter. 

Far burde planlagt bedre og sagt i fra i forkant så bordet kunne bli holdt av. Men av og til kan barn med spesielle behov ha en uforutsigbar dag og å ikke få bord kan medføre til meltdown som varer i timer.

Det var heller ikke rett å beordre dere bort. Det kan de faktisk ikke gjøre når dere har fått bord og bestilt mat.

Vanskelig og kjip situasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke det er greit å bli beordret fra et bord. Hun kunne spurt og det burde fulgt med en kompensasjon. Personlig har jeg problemer med barkrakker og hadde forlatt stedet og spist et annet sted. 

Anonymkode: 3c86a...cde

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at det var litt irriterende siden dere tross alt var der først osv. Men dette må da være definisjonen på et i-landsproblem! 

Anonymkode: 1d933...bc3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

De med spesielle behov som trenger tilrettelegging får spise maten sin hjemme.

Anonymkode: 433be...3e7

😡

Anonymkode: e88fe...fdc

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er forskjell på å bytte bord og bli forvist til barkrakker. 

Anonymkode: 7cbf9...0d1

Og du skjønte godt poenget - det skjer at restauranten av ulike grunner spør om gjester kan flytte seg.

Hvorvidt servitøren her løste det på en god måte kan selvsagt diskuteres.

Men å forsøke å henge det på at folk med at et barn med særskilte behov var frekke og krevde deres plass - som TS forsøker å gjøre - er både direkte feil, og innmari stygt gjort.

Faren og barnet var på tur å gå et annet sted.

Anonymkode: 81307...02b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og du skjønte godt poenget - det skjer at restauranten av ulike grunner spør om gjester kan flytte seg.

Hvorvidt servitøren her løste det på en god måte kan selvsagt diskuteres.

Men å forsøke å henge det på at folk med at et barn med særskilte behov var frekke og krevde deres plass - som TS forsøker å gjøre - er både direkte feil, og innmari stygt gjort.

Faren og barnet var på tur å gå et annet sted.

Det er også feil og dårlig gjort av deg å beskylde TS for noe det ikke er belegg for i det hele tatt. TS klager på dårlig service, ikke at noen ber om særbehandling. 

Anonymkode: 01882...d4e

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Noen små kafeer har også hovedsaklig barkrakker og plasser i vindu tilgjengelig som spiseplasser.

Spiser en på et slikt lite sted er det ikke særlig merkelig om å ta plass ved barkrakken er alternativet.

Velger en å spise på et slikt lite sted, bør en som frisk og førlig være innstilt på å flytte seg om noen trenger de lettest tilgjengelige plassene mer enn en selv.

Omtenksomme mennesker ville tilbudt seg å flytte helt av seg selv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde flyttet meg helt uten problemer! Man trenger ikke lage sak og dårlig stemning av «luksusproblemer»!! 

Anonymkode: 5c3f1...8c0

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det hadde jeg også gjort. Jeg har kroniske smerter som gjør at jeg ikke har det bra om jeg skal sitte på barkrakker, så å bli beordret til barkrakk etter at jeg har bestilt mat, hadde jeg ikke likt.

Anonymkode: 444dc...dde

Men da hadde du eller venninne dine forklart det? Jeg har en venninne med kroniske smerter som klarer og sitte på en stol på en god dag, men ikke en barkrakk. Når jeg skrev at det var en selvfølge for meg og flytte meg, glade det friske. Hadde min venninne med usynlig sykdom vært en del av følge hadde jeg jo sagt i fra. 

Anonymkode: 65010...0ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er også feil og dårlig gjort av deg å beskylde TS for noe det ikke er belegg for i det hele tatt. TS klager på dårlig service, ikke at noen ber om særbehandling. 

Nå var det ingen som ba om særskilt tilrettelegging da.

Det er hovedpoenget mitt - men folk tolker tydeligvis hovedinnlegget slik likevel, inkludert du.

Selv om det helt tydelig kommer fram at dette var servitørens iniativ. Far og sønn holdt på å forlate stedet.

Så, hvordan kan det ha seg…?

Jo, fordi TS lot det tydelig skinne gjennom kraftig irritasjon for å bli bedt om å flytte seg, så noen med behov for plassen deres kunne få spise der. 

De fleste i tråden - inkludert du - hisser seg opp som om far og sønn krevde særbehandling.

NÅR DE IKKE GJORDE DET.

Og det inntrykket er det TS som skaper.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på tonen til denne eieren. Mistenker at ts overdriver litt kanskje.. uansett så overlevde de å innta maten på disse barkrakkene og far og sønn unngikk det store dramaet som kunne oppstått. Så får de bestille bord til neste gang.

Anonymkode: 8938b...b07

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Uenig med deg. De taper kanskje på dem som sitter alene med en kopp kaffe, men noen som kommer alene bestiller både forrett, hovedrett og dessert mens kjærestepar bestiller bare kaffe + kake og sitter heeeele kvelden. Så hvem taper restauranten penger på? 

Hvilken resturant godtar dette? Altså et kjærestepar som bare bestiller kaffe og kake og sitter hele kvelden .. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kommer helt an på tonen til denne eieren. Mistenker at ts overdriver litt kanskje.. uansett så overlevde de å innta maten på disse barkrakkene og far og sønn unngikk det store dramaet som kunne oppstått. Så får de bestille bord til neste gang.

Anonymkode: 8938b...b07

Hvorfor det?

Far og sønn var innstilt på å gå et annet sted, og hadde tydeligvis ikke noe behov for å hverken bestille bord eller spise akkurat der:

«Mannen så seg rundt og da han så det var fullt ved bordene sa han til sønnen sin at det var fullt og at de fikk gå videre, noe sønnen tydelig ikke var fornøyd med. Da kom eieren av stedet bort og ba dem vente litt.»

Eieren av stedet, derimot - så at en gjest var på vei ut døra, og bestemte seg for å omorganisere bordsetting så de fikk plass til flere betalende gjester.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå var det ingen som ba om særskilt tilrettelegging da.

Det er hovedpoenget mitt - men folk tolker tydeligvis hovedinnlegget slik likevel, inkludert du.

Selv om det helt tydelig kommer fram at dette var servitørens iniativ. Far og sønn holdt på å forlate stedet.

Så, hvordan kan det ha seg…?

Jo, fordi TS lot det tydelig skinne gjennom kraftig irritasjon for å bli bedt om å flytte seg, så noen med behov for plassen deres kunne få spise der. 

De fleste i tråden - inkludert du - hisser seg opp som om far og sønn krevde særbehandling.

NÅR DE IKKE GJORDE DET.

Og det inntrykket er det TS som skaper.

Hva? Du skrev: 

Sitat

Dette er for meg en soleklar beskyldning fra deg om at TS beskylder far og sønn for å være frekke og krever spesialbehandling. Det jeg påstår er at det er dårlig gjort av deg å beskylde TS for dette. Nettopp fordi TS ikke har beskyldt far og sønn for noe, men bare klager på dårlig service. Hvor i mitt innlegg kan du si jeg hisser meg opp over at far og sønn forlanger spesialbehandling? 

Og ja, det er dårlig service å bli kommandert fra et vanlig bord til barkrakker ved vinduet om man skal spise en hyggelig middag. Men dette er ikke far og sønn sin skyld, og det har verken TS eller jeg sagt. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde flyttet meg omgående.  Og ikke sutret i etterkant.  Hvor ofte skjer dette for din del, at noen andre med klart og tydelig behov spør om å få overta plass uansett hvor? Er du frisk og førlig selv er du rimelig smålig om du nekter. 

Det er koseligere med bås enn barbakk, helt enig. Men jeg regner med det gikk fint. 

En annen gang i livet ditt kan det hende det er du selv eller en av dine nærmeste som trenger at det tas ekstra hensyn.  Da håper jeg du og dine møtes med forståelse,  ikke kjipe sutrete holdninger slik du gir utrykk for.

Skjønner du hvor priviligert du er i forhold til denne pappaen og sønnen hans?

Anonymkode: 29c02...ed4

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det har jo vært en del tråder her rundt dette med tilrettelegging/hensyn til barn/unge med spesielle behov i det siste og her kommer enda en. 

Var ute og spiste lunsj med et par venninner tidligere i uka, vi var tre stykker som satt i en "bås" med plass til fire. Stedet er ikke stort og da vi var der var det fullt inne, bortsett fra noen ledige barkrakker langs vinduet. Ute regnet det.

Like etter at vi hadde bestilt mat kom en mann og tenåringssønnen hans inn, har sett dem der flere ganger før og  har lagt merke til sønnen pga at han lager en del rare lyder, "stimmer" innimellom og har dårlig motorikk). Tror kanskje han er autist. Mannen så seg rundt og da han så det var fullt ved bordene sa han til sønnen sin at det var fullt og at de fikk gå videre, noe sønnen tydelig ikke var fornøyd med. Da kom eieren av stedet bort og ba dem vente litt.

Så kom hun til bordet vårt og ba oss (det var ikke et spørsmål) flytte oss til tre ledige barkrakker langs vinduet, så mannen og sønnen kunne få bordet vårt med begrunnelsen at sønnen har spesielle behov, trenger hjelp fra faren sin og kan ikke sitte på barkrakk. Jeg hadde lyst til å protestere, men venninne mine reiste seg og tok med seg glassene sine før jeg rakk å si noe, så jeg fulgte etter. Far og sønn tok bordet vi hadde hatt og virket fornøyde.

I ettertid har dette irritert meg kraftig. Jeg har forståelse for situasjonen til far og sønn, men synes ikke det var riktig at vi nærmest ble beordret til å flytte til dårligere plasser. Er jo ikke det samme å sitte på rekke og rad på barkrakker langs vinduet som å sitte rundt et bord. 

Er jeg urimelig som reagerer negativt og synes det var dårlig service?

Anonymkode: a376d...738

Skjønner servitørens behov for å tilrettelegge . Men når god kundeservice til noen , gir dårlig kundeservice til andre, er effekten vekk . En god servitør ville enten tilbudt dere avslag i pris , gratis dessert eller gavekort på neste besøk som et «tilbud « om å bytte bord . Slik at alle gjestene gikk ut derifra fornøyde . 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvilken resturant godtar dette? Altså et kjærestepar som bare bestiller kaffe og kake og sitter hele kvelden .. 

Veldig mange 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jepp, hadde ikke flyttet meg. Samme med å gi bort plassen min på bussen til gravide og slikt, ikke faen 🙂

Anonymkode: c23e2...75d

Dessverre er verden full av usympatiske egoer som deg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes egentlig folk med unger kan spise hjemme, ødelegger jo enhver atmosfære på restauranter.

Anonymkode: c23e2...75d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...