Gå til innhold

Bedt om å gi bordet vårt på restaurant til far med sønn med spesielle behov - er jeg urimelig som reagerer på det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.7.2023 den 10.41):

Jegxm syns man kan forhåndsbestille bord hvis barna har fast plass abstinenser.

Anonymkode: 0a11d...cda

Fast plass abstinenser? Du vet tydeligvis ikke en dritt om autisme.

Anonymkode: 4e4da...990

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.7.2023 den 11.45):

Da regner jeg med din venninne tar ansvar og bestiller bord på forhånd, og ikke kommer til en restaurant og forventer at folk som allerede har bestilt skal flytte seg? For slik jeg ser det er dette essensen i problemstillingen; far kunne ha vært i forkant, men han valgte å ikke være det, derfor oppstod en helt unødvendig situasjon. 

Jeg har selv et barn med tilretteleggingsbehov, og må da naturligvis være i forkant. Slik er det bare, hvis man vil hindre unødvendige sammenbrudd. 

Anonymkode: a33c4...e54

Det hender at folk glemmer, eller er det helt unaturlig i din verden?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.7.2023 den 12.23):

Så jeg tenker det er lurt å reservere for de som har handicap i den grad at de ikke har mulighet til å tilpasse seg (enten det er autisme, rullestolbruker, osv). Det handler jo om at alle skal få en god opplevelse, og det er unødvendig å bare satse på at andre skal vike. 

Anonymkode: 3bd44...f5f

Men de gjorde jo ikke det.

Det er denne gjentagende omskrivingen av historien som irriterer vettet av meg her.

Far og sønn var i ferd med å forlate restauranten, og gå et annet sted.

De hverken ba om eller satset på at andre måtte vike ‘bare fordi de hadde spesial behov’.

Det er rett og slett ikke sant.

Men om det ikke er sant - så hindrer det folk i å komme med fordømmelse og formaninger rettet mot personer med særskilte behov.

Så ser ut som om mange her bare velger å late som om far og sønn forventer spesialbehandling, sånn at de kan hisse seg opp litt.

Akkurat sånt som dette er KG på sitt verste.

Kan vi slutte å rakke ned på en situasjon som aldri skjedde!?

Anonymkode: 81307...02b

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men de gjorde jo ikke det.

Det er denne gjentagende omskrivingen av historien som irriterer vettet av meg her.

Far og sønn var i ferd med å forlate restauranten, og gå et annet sted.

De hverken ba om eller satset på at andre måtte vike ‘bare fordi de hadde spesial behov’.

Det er rett og slett ikke sant.

Men om det ikke er sant - så hindrer det folk i å komme med fordømmelse og formaninger rettet mot personer med særskilte behov.

Så ser ut som om mange her bare velger å late som om far og sønn forventer spesialbehandling, sånn at de kan hisse seg opp litt.

Akkurat sånt som dette er KG på sitt verste.

Kan vi slutte å rakke ned på en situasjon som aldri skjedde!?

👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde uten tvil være et spørsmål, som dere hadde akseptert? De andre hadde tydeligvis ingen problemer med det.. så hvorfor har du så store problemer ved det?

Fordi du ble beordret? Greit nok. Som sakt... kunne ha blitt stilt spørsmål, men av hensyns til at han har mest sannsynligvis en funksjonshemming ville det ha vært en lett ja ifra meg så lenge det ikke er et bord som er reservert til en spesiell anledning.

Som noen andre påpekt kunne eieren av restauranten gitt noe til gjengjeld som en 'takk' som f. eks rabatt(?) og på den måten kunne alle være like glade?

Dette her burde ikke være noe å være frustrert over? Litt feil håndtering av eieren? Men, som hadde mest sannsynligvis fått samme utfall om eieren håndterte det riktig. Med tanke på venninne dine godtok det.

Endret av Intervence
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må si, som ambulerende rullestolbruker (er det et uttrykk på norsk? Ambulatory wheelchair user på engelsk) - så er alle forslagene om at ‘far og sønn burde bestilt bord’ både fryktelig irriterende - og oppleves nedlatende.

Tror dere oppriktig at faren ikke hadde tenkt på det?? Om det var nødvendig?

Har en barn med særskilte behov, så er jo det noe en driver med hele tiden!

En planlegger, vurderer, ringer og sjekker, stiller kontrollspørsmål - og gjør bestillinger når det er viktig for en.

Hender seg jeg stikker innom kafé spontant når jeg bruker rullestolen. Men da vet jeg jo godt det er stor sjanse for at det ikke er plass til meg. Null stress.

Men noen ganger kan velmente servitører bli fryktelig stressa av at de ikke finner plass til meg. Folk vil jo gjerne hjelpe. De kan nok kortslutte litt, fordi de stresser seg opp.

Men det er jo ikke min feil.

Eller denne faren og sønnens feil.

Er der viktig for meg å kunne sitte og spise, så bestiller jeg selvsagt plass på forhånd. Lettere og mer bekvemt for både meg og personalet.

Men noen ganger stikker faktisk også folk med spesielle behov innom på en vanlig hverdag og ser om det er plass - og går (eller ruller da ;) )igjen stort sett om det ikke er det.

Folk som trenger litt ekstra tilrettelegging, de har dette i ryggmargen.

Hvert eneste ting som skal skje må planlegges, sjekkes, dobbeltsjekkes, bookes osv. Assistenter, skyss. 

Hele hverdagen handler om planlegging! 

Så jeg tør påstå med ganske stor grad av sikkerhet - denne faren hadde bestilt bord om de hadde behov for det.

‘Gode råd’ fra funksjonsfriske virker bare nedlatende… Hvordan i all verden får en seg til å tro at - eh, nei det har han sikkert ikke tenkt på, som lever det livet hver dag - men jeg, jeg er jo kjempesmart!

?

• Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Intervence skrev (10 timer siden):

Det burde uten tvil være et spørsmål, som dere hadde akseptert? De andre hadde tydeligvis ingen problemer med det.. så hvorfor har du så store problemer ved det?

Fordi du ble beordret? Greit nok. Som sakt... kunne ha blitt stilt spørsmål, men av hensyns til at han har mest sannsynligvis en funksjonshemming ville det ha vært en lett ja ifra meg så lenge det ikke er et bord som er reservert til en spesiell anledning.

Som noen andre påpekt kunne eieren av restauranten gitt noe til gjengjeld som en 'takk' som f. eks rabatt(?) og på den måten kunne alle være like glade?

Dette her burde ikke være noe å være frustrert over? Litt feil håndtering av eieren? Men, som hadde mest sannsynligvis fått samme utfall om eieren håndterte det riktig. Med tanke på venninne dine godtok det.

Godtok fordi de er konfliktskye

Anonymkode: 86d12...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...