Gå til innhold

Bedt om å gi bordet vårt på restaurant til far med sønn med spesielle behov - er jeg urimelig som reagerer på det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det har jo vært en del tråder her rundt dette med tilrettelegging/hensyn til barn/unge med spesielle behov i det siste og her kommer enda en. 

Var ute og spiste lunsj med et par venninner tidligere i uka, vi var tre stykker som satt i en "bås" med plass til fire. Stedet er ikke stort og da vi var der var det fullt inne, bortsett fra noen ledige barkrakker langs vinduet. Ute regnet det.

Like etter at vi hadde bestilt mat kom en mann og tenåringssønnen hans inn, har sett dem der flere ganger før og  har lagt merke til sønnen pga at han lager en del rare lyder, "stimmer" innimellom og har dårlig motorikk). Tror kanskje han er autist. Mannen så seg rundt og da han så det var fullt ved bordene sa han til sønnen sin at det var fullt og at de fikk gå videre, noe sønnen tydelig ikke var fornøyd med. Da kom eieren av stedet bort og ba dem vente litt.

Så kom hun til bordet vårt og ba oss (det var ikke et spørsmål) flytte oss til tre ledige barkrakker langs vinduet, så mannen og sønnen kunne få bordet vårt med begrunnelsen at sønnen har spesielle behov, trenger hjelp fra faren sin og kan ikke sitte på barkrakk. Jeg hadde lyst til å protestere, men venninne mine reiste seg og tok med seg glassene sine før jeg rakk å si noe, så jeg fulgte etter. Far og sønn tok bordet vi hadde hatt og virket fornøyde.

I ettertid har dette irritert meg kraftig. Jeg har forståelse for situasjonen til far og sønn, men synes ikke det var riktig at vi nærmest ble beordret til å flytte til dårligere plasser. Er jo ikke det samme å sitte på rekke og rad på barkrakker langs vinduet som å sitte rundt et bord. 

Er jeg urimelig som reagerer negativt og synes det var dårlig service?

Anonymkode: a376d...738

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hadde lett flyttet meg. Det er et enkelt hensyn for meg, som er funksjonsfriskt, å ta.

jeg tror vi funksjonsfriske tar mye for gitt og det ville kostet meg svært lite å flyttet meg. Faktisk ville jeg gjort det som en største selvfølge.

Anonymkode: 7f3a9...24e

• Liker 35
  • Hjerte 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Venninnene dine er så pysete. 

Anonymkode: 86d12...43c

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde aldri flyttet meg. Da hadde jeg heller gått et annet sted. Uten å betale for drikken før jeg hadde gått. Makan til frekkhet. Men, eier fikk inn noen ekstra kroner da..

Anonymkode: 2c4bd...9ac

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg har ryggplager og klarer faktisk ikke å sitte på barkrakker over litt tid. Men dette synes jo ikke utenpå meg, så om det bare blir beordret og ikke spurt slik at jeg kunne forklart dette så hadde jeg bare gått... Det er fint å vise hensyn, men det bør faktisk gå begge veier.... 

Anonymkode: 6bc7b...205

• Liker 31
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Det var uhøflig å beordre dere til å flytte dere. De kunne i alle fall ha spurt.

Hvis man har spesielle behov for hvordan man vil/kan sitte, må man bestille bord på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det har jo vært en del tråder her rundt dette med tilrettelegging/hensyn til barn/unge med spesielle behov i det siste og her kommer enda en. 

Var ute og spiste lunsj med et par venninner tidligere i uka, vi var tre stykker som satt i en "bås" med plass til fire. Stedet er ikke stort og da vi var der var det fullt inne, bortsett fra noen ledige barkrakker langs vinduet. Ute regnet det.

Like etter at vi hadde bestilt mat kom en mann og tenåringssønnen hans inn, har sett dem der flere ganger før og  har lagt merke til sønnen pga at han lager en del rare lyder, "stimmer" innimellom og har dårlig motorikk). Tror kanskje han er autist. Mannen så seg rundt og da han så det var fullt ved bordene sa han til sønnen sin at det var fullt og at de fikk gå videre, noe sønnen tydelig ikke var fornøyd med. Da kom eieren av stedet bort og ba dem vente litt.

Så kom hun til bordet vårt og ba oss (det var ikke et spørsmål) flytte oss til tre ledige barkrakker langs vinduet, så mannen og sønnen kunne få bordet vårt med begrunnelsen at sønnen har spesielle behov, trenger hjelp fra faren sin og kan ikke sitte på barkrakk. Jeg hadde lyst til å protestere, men venninne mine reiste seg og tok med seg glassene sine før jeg rakk å si noe, så jeg fulgte etter. Far og sønn tok bordet vi hadde hatt og virket fornøyde.

I ettertid har dette irritert meg kraftig. Jeg har forståelse for situasjonen til far og sønn, men synes ikke det var riktig at vi nærmest ble beordret til å flytte til dårligere plasser. Er jo ikke det samme å sitte på rekke og rad på barkrakker langs vinduet som å sitte rundt et bord. 

Er jeg urimelig som reagerer negativt og synes det var dårlig service?

Anonymkode: a376d...738

Hvorfor bruke tid på å irritere deg over dette? 

Restauranteieren kjenner til denne mannen og sønnen hans, han vet at faren vil få ett svare strev med å få gutten til å godta at det ikke ble mat på favorittplassen akkurat den dagen. Ja, han kunne godt ha bedt dere på en høffeligere måte og kompensert med gratis dessert da dere måtte ta til takke med dårlig og usosial spiseplassering. Men det er jo dine venninner som godtar å flytte, om dere alle/flertallet var enige så kunne dere bare kansellert ordren og gitt fra dere bordet.

Om det var et helt vanlig (kun bortskjemt) barn så ville jeg skjønt frustrasjonen 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor er det en selvfølge at de ville flytte seg? Hadde jeg blitt beordret til barkrakker hadde jeg sagt at jeg sier fra meg bestillingen og spiser et annet sted. 

Anonymkode: 7cbf9...0d1

Det burde vært et spørsmål og ikke et ordre.
Jeg mener det er selvfølge for meg og de jeg omgåes. Og ta hensyn, og vise litt medmenneskelighet med en som er svært uheldig med kortene han har fått utdelt i livet, er det minste jeg som frisk og privilegert bør gjøre. Nei, det er ikke en selvfølge at du ville gjort det, som jeg også skrev er hensyn og høflighet blitt ukjent for mange. 

Anonymkode: 65010...0ed

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg hadde lett flyttet meg. Det er et enkelt hensyn for meg, som er funksjonsfriskt, å ta.

jeg tror vi funksjonsfriske tar mye for gitt og det ville kostet meg svært lite å flyttet meg. Faktisk ville jeg gjort det som en største selvfølge.

Anonymkode: 7f3a9...24e

👆

Anonymkode: cf17c...f33

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det burde vært et spørsmål og ikke et ordre.
Jeg mener det er selvfølge for meg og de jeg omgåes. Og ta hensyn, og vise litt medmenneskelighet med en som er svært uheldig med kortene han har fått utdelt i livet, er det minste jeg som frisk og privilegert bør gjøre. Nei, det er ikke en selvfølge at du ville gjort det, som jeg også skrev er hensyn og høflighet blitt ukjent for mange. 

Samme hee

Anonymkode: cf17c...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

jeg har ryggplager og klarer faktisk ikke å sitte på barkrakker over litt tid. Men dette synes jo ikke utenpå meg, så om det bare blir beordret og ikke spurt slik at jeg kunne forklart dette så hadde jeg bare gått... Det er fint å vise hensyn, men det bør faktisk gå begge veier.... 

Anonymkode: 6bc7b...205

Usynlige sykdommer er kjipt sånn sett. Ja, du må jo nesten forklare, det blir jo vanskelig for andre og ta hensyn til ting de ikke vet om. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sa hun virkelig «Flytt dere!» ? Det var sikkert «kan / vil dere flytte…» 

Anonymkode: 86d12...43c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jepp, hadde ikke flyttet meg. Samme med å gi bort plassen min på bussen til gravide og slikt, ikke faen 🙂

Anonymkode: c23e2...75d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det hadde vært null problem for meg og jeg hadde på ingen måte brukt energi på å irritere meg i ettertid.

Anonymkode: 6f727...3f9

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...