Gå til innhold

Demens- hvordan utføres det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en mistanke om at min ene forelder begynner å bli dement. Jeg reagerer på ting som blir sagt og som endres på bare noen minutter. Ett eksempel: Jeg spiste xxx til middag og det var godt. 15 senere så har hen ikke spist xxx for hen liker det ikke.

Hen klarer ikke skjønne brev. Jeg forklarer, men det er tydelig at hen ikke forstår 100%.
Dette er en kamp jeg skulle ønske jeg slapp å ta med hen. Hen er veldig redd for å miste førerkortet, derfor kommer aldri den personen til å gå med på en test hos fastlegen.

Jeg vurderer å ringe legekontoret og be de ta en test, men få det til at legen selv kom på tanken. Om det kommer ut at jeg har bestilt time til det så blir det månelyst og absolutt ingen hyggelig stemning.

Tror dere en fastlege vil forstå dette og gjennomføre en test uten å måtte avsløre meg? Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Anonymkode: 21047...cd5

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har en mistanke om at min ene forelder begynner å bli dement. Jeg reagerer på ting som blir sagt og som endres på bare noen minutter. Ett eksempel: Jeg spiste xxx til middag og det var godt. 15 senere så har hen ikke spist xxx for hen liker det ikke.

Hen klarer ikke skjønne brev. Jeg forklarer, men det er tydelig at hen ikke forstår 100%.
Dette er en kamp jeg skulle ønske jeg slapp å ta med hen. Hen er veldig redd for å miste førerkortet, derfor kommer aldri den personen til å gå med på en test hos fastlegen.

Jeg vurderer å ringe legekontoret og be de ta en test, men få det til at legen selv kom på tanken. Om det kommer ut at jeg har bestilt time til det så blir det månelyst og absolutt ingen hyggelig stemning.

Tror dere en fastlege vil forstå dette og gjennomføre en test uten å måtte avsløre meg? Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Jeg ville ringt legekontoret med bekymringsmelding. Bedt fastlegen sjekke dette opp. De har en stor plikt til å undersøke mht demens og førerkort. 

Anonymkode: f16c7...8dd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ring vedkommendes fastlege og meld bekymring. Eller du kan ta kontakt med kommunens demensteam som kan veilede deg. 

Men det aller beste er om du kan få forelderen selv til å ta en sjekk hos fastlege. Jeg var brutalt ærlig med mamma, det førte til full utredning med diagnosen Alzheimer. 

Anonymkode: ac60a...a27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da skal jeg ringe legekontoret på Mandag og forhøre meg. Hen kan bli direkte ufin mot folk og det er jeg redd skjer om fastlegen tar fra hen førerkortet. Må advare mot det også. Hen er snill som dagen er lang, men akutt sinne og frekke gloser er ikke unormalt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da skal jeg ringe legekontoret på Mandag og forhøre meg. Hen kan bli direkte ufin mot folk og det er jeg redd skjer om fastlegen tar fra hen førerkortet. Må advare mot det også. Hen er snill som dagen er lang, men akutt sinne og frekke gloser er ikke unormalt.

Hvis fastlegen tar fra vedkommende førerkortet, pass på at nøklene til bilen også forsvinner! 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ta kontakt med demens koordinator i kommunen og bekymringsmelding til fastlegen.  Demens koordinator sitter med stor kompetanse og kan bla gi mange gode råd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Veldig fint at du brukte hen, ellers hadde jeg nok gjettet hvem du er. 

Anonymkode: cd520...e26

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Veldig fint at du brukte hen, ellers hadde jeg nok gjettet hvem du er. 

Anonymkode: cd520...e26

Unødvendig å latterliggjøre dette. Latterliggjøring er unødvendig uansett, men særlig fordi det kan lønne seg å anonymisere når man kanskje skal skrive flere innlegg i tråden. Det hadde du kanskje ikke tenkt på? Når andre kommer med sine tips og tilbakemeldinger kan det bli naturlig å legge til mer informasjon. Når alt dette legges sammen kan det være identifiserende for bekjente av personen.

Anonymkode: 533d9...ccc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Folk med begynnende demens er ofte i en fornektelsesfase. At de kan bli ufine og gå i forsvar er helsepersonell veldig vandt til. Kontakt fastlegen og ta det derfra. Du får ikke brukt demensteamet uten at personen selv eller lege har godkjent det.

AnonymBruker
Skrevet

Førsteprioriteten din må være å ta kontakt med fastlegen og melde bekymring. Du må få "hjulet til å begynne å rulle", og tingenes tilstand må bli dokumentert. 

Forhåpentligvis følger fastlegen opp med innkalling til time, hvor blant annet førerkortet blir et tema. I tillegg bør fastlegen få din forelder utredet for demens. Diagnosen er rettighetsutløsende, slik at dere kan få den hjelpen og veiledningen dere trenger. 

Etter hvert vil din forelder kanskje ha behov for alderspsykiatrien, hjemmesykepleien osv. Da må man være "i systemet". Så start med fastlegen. 

Føler med deg. Jeg har selv en mor som har begynt å vise tegn på demens etter årelangt alkoholmisbruk. Gjentagelser i det uendelige, glemmer avtaler, tar ikke vare på seg selv, utgjør en fare for seg selv (og etter hvert sikkert for andre). Hun fornekter enda at hun har et problem, eller er syk. Det er ikke lett å se sin forelder på denne måten.

Anonymkode: cf7af...fa7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (3 timer siden):

Folk med begynnende demens er ofte i en fornektelsesfase. At de kan bli ufine og gå i forsvar er helsepersonell veldig vandt til. Kontakt fastlegen og ta det derfra. Du får ikke brukt demensteamet uten at personen selv eller lege har godkjent det.

Men demensteam kan veilede og være god støtte likevel! 

Alrernativt kan man kontakte nasjonalforeningen for folkehelsen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...