Gå til innhold

Besteforelder som ikke har energi til å sees, men sender feriebilder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sårt tema for meg.

Bestemoren til barna mener hun er syk og ikke orker sees, hun mener hun er dårlig selskap etc etc. Har aldri passet barna og henvender seg lite til dem. Vi sees en sjeldent gang, men da blir vi hobby psykologer eller må hjelpe henne med noe. 

Når jeg sender henne bilder av vår familie , så er det null svar.

Nå i sommer har hun sendt meg bilder av ting hun gjør. F eks konsert. Jeg ble skikkelig skuffa over at hun orker reise på høylytt konsert, men ikke se oss. 

Hva hadde dere svart på sånt? 

Jeg viste ikke at jeg var skuffet, jeg svarte bare at det var fint hun koste seg og håpte hun følte seg bedre i form.

Anonymkode: edbaf...58b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud så dårlig , jeg hadde ghosta henne!

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler med deg ts. Virkelig. Har en tante som er litt lik, men sender ikke bilder og sånn da. Hun bryr seg tydeligvis katta om familien, og er veldig overlegen. Kan ha noe med mannen hennes å gjøre. Vi må liksom korrigere oss etter hennes/deres planer, ha selskaper og sånt en time før opprinnelig plan osv. Hun vil heller dra på fester enn å møte familien. Så jeg føler virkelig virkelig med deg. Det er ikke en god følelse å ha med seg inni seg. Skulle ønske, virkelig ønske, at jeg kunne komme med tips i denne situasjonen, men det har jeg dessverre ikke. Får bare inderlig håpe at ting ordner seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Var hun en som ønsket være mor, da? Ikke alle mennesker som får barn liker barn. Særlig i den eldre generasjon var «du må få barn» et livsmotto mer enn et ønske. Jeg har en rekke eldre slektninger og bekjente som aldri ville ha fått barn (og en del som aldri ville giftet seg med en av det motsatte kjønn) om de antok dette var livsvalg de stod fritt til å ta. 

Min venninnes bestemor (som er dritkul) ville vært singel og åpent lesbisk og barnløs om hun fikk velge liv. Hun er så gammel at hun ikke fikk velge. Frihet, ts, er en overraskende ny ting.

Om man ikke liker barn, men likevel fikk dem, kjempet seg gjennom oppgaven med noenlunde ok resultat og så kan nyte alderdommen? Må være ok det, vel? En må ikke like sine slektninger. En må ikke like barn selv om livet påførte en barn.

Og om hun var en av de utallige foreldre som ikke mestret rollen? Hvor kommer forventningen om at hun skulle fungere som bestemor fra? 

Anonymkode: 37faf...1ef

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke adoptere noen besteforeldre?

Anonymkode: 0cab5...933

Skrevet

Hun mener hun er syk, men du mener at du vet bedre...? Måten du ordlegger deg på, oser jo ikke akkurat av forståelse for hennes situasjon eller et veldig godt forhold i utgangspunktet. Svare på meldinger burde jo ikke være så krevende, men om hun ønsker å bruke tid på krefter på andre ting enn barnebarn er hennes valg - alle ser ikke på det å  være besteforeldre som det viktigste i livet. Som kronisk syk med fatigue og varierende, men lavt energinivå, vet jeg  dessuten at hva som er mest slitsomt for meg og hvor grensene mine går, ikke nødvendigvis er så logisk for andre (men sosialt samvær med flere mennesker på en gang, særlig når det involverer barn, er noe av det som sliter meg mest ut), og jeg har lært at for å fungere best mulig må jeg prioritere etter mine ønsker og behov, ikke andres.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars deg, fikk du ikke barnevakt denne ferien heller. Ja, det er et slit å passe ungene sine selv. 

Anonymkode: e1143...080

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stakkars deg, fikk du ikke barnevakt denne ferien heller. Ja, det er et slit å passe ungene sine selv. 

Anonymkode: e1143...080

Nei det er det ikke. Det er likevel koselig å ha tid med familien sin, har aldri krevd pass.

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det må være frustrerende. Sjansen for at hun kommer til å forandre seg er vel heller liten. Å akseptere situasjonen med de vonde følelsene hun vekker er kanskje feil ord av meg å bruke. Å ikke velge å bruke for mye energi på det er nok lettere sagt enn gjort, men kanskje er det enklere enn å håpe /tro at hun skal bli den du trenger. Å innrømme skuffelse må allikevel være lov. Kanskje er det enklere for deg å møte henne 1-1? På hennes hjemmebane? Håper uansett du finner fred med situasjonen. 

AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (5 minutter siden):

Hun mener hun er syk, men du mener at du vet bedre...? Måten du ordlegger deg på, oser jo ikke akkurat av forståelse for hennes situasjon eller et veldig godt forhold i utgangspunktet. Svare på meldinger burde jo ikke være så krevende, men om hun ønsker å bruke tid på krefter på andre ting enn barnebarn er hennes valg - alle ser ikke på det å  være besteforeldre som det viktigste i livet. Som kronisk syk med fatigue og varierende, men lavt energinivå, vet jeg  dessuten at hva som er mest slitsomt for meg og hvor grensene mine går, ikke nødvendigvis er så logisk for andre (men sosialt samvær med flere mennesker på en gang, særlig når det involverer barn, er noe av det som sliter meg mest ut), og jeg har lært at for å fungere best mulig må jeg prioritere etter mine ønsker og behov, ikke andres.

Hun er i fult arbeid.

Skrevet
lillegumman skrev (15 minutter siden):

Herregud så dårlig , jeg hadde ghosta henne!

Det er moren hennes, da. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Var hun en som ønsket være mor, da? Ikke alle mennesker som får barn liker barn. Særlig i den eldre generasjon var «du må få barn» et livsmotto mer enn et ønske. Jeg har en rekke eldre slektninger og bekjente som aldri ville ha fått barn (og en del som aldri ville giftet seg med en av det motsatte kjønn) om de antok dette var livsvalg de stod fritt til å ta. 

Min venninnes bestemor (som er dritkul) ville vært singel og åpent lesbisk og barnløs om hun fikk velge liv. Hun er så gammel at hun ikke fikk velge. Frihet, ts, er en overraskende ny ting.

Om man ikke liker barn, men likevel fikk dem, kjempet seg gjennom oppgaven med noenlunde ok resultat og så kan nyte alderdommen? Må være ok det, vel? En må ikke like sine slektninger. En må ikke like barn selv om livet påførte en barn.

Og om hun var en av de utallige foreldre som ikke mestret rollen? Hvor kommer forventningen om at hun skulle fungere som bestemor fra? 

Det er et interessant perspektiv! Takk for at du deler. 
En annen ting er jo dette med kronisk sykdom/utmattelse. Det er nok av tråder her inne hvor folk deler om at de kan ha energi til å gjøre x, men det krever mye av dem og de kan være dårlige i dagevis etterpå. Noe lignende kan være tilfellet her også. At den konserten var det hun hadde energi til å gjennomføre. Så kan man selvsagt si at man heller skulle ønske at hun hadde prioritert den energien på familien, men sånn er det. Ikke alle setter familien først, og når de har voksne barn - må de selv få velge det, selv om det er sårende. Å ha besøk av barnebarn kan også være svært utmattende, særlig når de er små. Og særlig dersom barna forventer barnepass/avlastning/ikke bidrar med det ekstra husarbeidet og ekstra matlaging. At besteforeldrene blir som et gratis hotell med barnepass. Jeg sier ikke at TS gjør det, men det er absolutt mange som i praksis har den forventningen. 

Anonymkode: d3643...4d3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun er i fult arbeid.

Og så? Hun kan fortsatt være syk, sliten, ha begrenset med energi og ikke minst velge - med full rett - å prioritere andre ting. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan dessuten være psykisk syk (depresjon eller lignende). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er et interessant perspektiv! Takk for at du deler. 
En annen ting er jo dette med kronisk sykdom/utmattelse. Det er nok av tråder her inne hvor folk deler om at de kan ha energi til å gjøre x, men det krever mye av dem og de kan være dårlige i dagevis etterpå. Noe lignende kan være tilfellet her også. At den konserten var det hun hadde energi til å gjennomføre. Så kan man selvsagt si at man heller skulle ønske at hun hadde prioritert den energien på familien, men sånn er det. Ikke alle setter familien først, og når de har voksne barn - må de selv få velge det, selv om det er sårende. Å ha besøk av barnebarn kan også være svært utmattende, særlig når de er små. Og særlig dersom barna forventer barnepass/avlastning/ikke bidrar med det ekstra husarbeidet og ekstra matlaging. At besteforeldrene blir som et gratis hotell med barnepass. Jeg sier ikke at TS gjør det, men det er absolutt mange som i praksis har den forventningen. 

Det er helt greit, men hvorfor da dele bilder av andre ting?

Skrevet

Veldig merkelig.

Bor dere i samme by - og hun orker konsert? 

Skrevet
Daria skrev (3 minutter siden):

Og så? Hun kan fortsatt være syk, sliten, ha begrenset med energi og ikke minst velge - med full rett - å prioritere andre ting. 

Jo….men det er nærmeste familie.

Kunne ikke falt meg inn å behandle eget barn/barnebarn sånn 🤷‍♀️

Orker man en konsert orker man etellerannet sammen med et langt mindre antall folk i en kortere stund avogtil. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er helt greit, men hvorfor da dele bilder av andre ting?

De må da få lov til å dele bilder av livet sitt?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (32 minutter siden):

Det er moren hennes, da. 

Man kan ghoste foreldre. Prøvd selv.

Anonymkode: 0cab5...933

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvorfor i alle dager dikter du opp en historie der du tillegger barnas bestemor en hel masse utfordringer i livet??? 
Dette er jo bare tull. Det eneste du oppnår er å gi TS skamfølelse. Wtf?

Anonymkode: d9b9f...205

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...