Gå til innhold

Erfaring med betent finger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kuttet av meg halve pekefingerneglen på tirsdag. Mens jeg skjærte grønnsaker, ikke kjøtt/kylling.

Det var vondt, og blødde, men gikk egentlig greit. Såret ser fint ut.

I går dro vi utenlands (ikke relevant forsåvidt, men utrolig mye mer tiltak å finne lege da), og siden i går kveld har fingeren vært stiv og vond. Klarer ikke bøye ytterste ledd, midterste går, men det er vondt og stivere enn vanlig. Det dunker i fingeren til og fra, men nå i ettermiddag har jeg gått uten plaster og da dunker det mindre (kan være pga plasteret eller kan være tilfeldig).

Huden ser blankere/glattere ut, men det kan også være pga plasteret. Tror fingeren er ørlite hoven.

Spørsmålet: dere som har hatt betennelse i fingeren... Hvordan kjentes det ut? Nødvendig med lege? (Si nei! 😅)

Anonymkode: c7395...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du har nok en liten betennelse i den, naturlig nok på grunn av skaden. Men det betyr ikke nødvendigvis at du trenger legetilsyn. Hold det rent, plaster som er litt tett er fint. Hvis du har mulighet, smør med for eksempel honning, eller sitt med fingeren i grønnsåpe ti minutter morgen og kveld. Blir du virkelig dårlig, mer enn det du forteller, så bør du oppsøke lege med tanke på en antibiotika-kur. 

At fingeren er stiv er fordi det er mer væske rundt området, som er fullt av stoffer som bekjemper skadeomfanget, så det er i grunn helt greit.

Anonymkode: 6b865...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke smør den inn med honning. 

Kjøp klorhexdin på apotek og rens ett par ganger om dagen. 

Ellers så har jeg bare latt slike småbetennelser i sår være i fred. Du vil jo se om den sprer seg.

Anonymkode: eb48d...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville smurt med noe antibakterielt og latt det være mest mulig i fred. Bacimysin f.eks. 

Anonymkode: c5fab...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for tips.

Men hjelper det å smøre på såret (når det ikke er det som er vondt) og på huden (som ikke er skadet men evt har problemer på innsiden)?

Ser for meg at ingen av delene har så god effekt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for tips.

Men hjelper det å smøre på såret (når det ikke er det som er vondt) og på huden (som ikke er skadet men evt har problemer på innsiden)?

Ser for meg at ingen av delene har så god effekt....

Trodde du hadde sår jeg. Hjelper ikke å smøre på noenting hvis det ikke kommer inn  nei. Da er det bare å følge med det ikke sprer seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vikarsykepleier
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke smør den inn med honning. 

Kjøp klorhexdin på apotek og rens ett par ganger om dagen. 

Ellers så har jeg bare latt slike småbetennelser i sår være i fred. Du vil jo se om den sprer seg.

Kan jeg spørre hvorfor du ikke vil velge honning på åpent sår? Vi bruker det i sårprosedyrer så nå lurer jeg på om det er ny informasjon jeg ikke ha fått med meg? Vi bruker det fordi det ha antibakteriell virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Trodde du hadde sår jeg. Hjelper ikke å smøre på noenting hvis det ikke kommer inn  nei. Da er det bare å følge med det ikke sprer seg

Jeg har jo sår, men det er ikke der det er "unormalt" vondt nå. Såret er på neglen (som ikke er der lenger), det er vondt på fingertuppen og særlig ned mot første ledd rundt hele fingeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vikarsykepleier skrev (5 minutter siden):

Kan jeg spørre hvorfor du ikke vil velge honning på åpent sår? Vi bruker det i sårprosedyrer så nå lurer jeg på om det er ny informasjon jeg ikke ha fått med meg? Vi bruker det fordi det ha antibakteriell virkning.

Honning har mye sukker i seg. Bakterier liker sukker.  Men å mate bakterier med sukker er dumt.  Det er forskjell på honning dere bruker til sårbehandling og den du kjøper på butikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Honning har mye sukker i seg. Bakterier liker sukker.  Men å mate bakterier med sukker er dumt.  Det er forskjell på honning dere bruker til sårbehandling og den du kjøper på butikk. 

Takk, da gikk det opp for meg hvorfor vi bruker medisinsk honning når vi legger det på.

Og beklager, TS, for avsporing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...