Gå til innhold

Burde jeg snakke med advokat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann. Har så lyst komme i kontakt med en som kan gi noen juridiske råd. Er i tyveårene og vet ikke hvem jeg kan rådføre meg med, eller om det er vits. Skal fortelle min historie litt kort for bedre forståelse.

For noen år siden var jeg i sak med en jeg hadde ett dårlig forhold til. Vedkommende var en svært truende person som jeg også var redd til tider. En venn av meg var vitne til denne personen som da hadde slått en annen kar. Venn min skulle i vitneavhør. Personen jeg hadde denne relasjonen til truet meg til å be meg be vitnet(min venn) til å  ikke si noe. Så jeg «bønnfalt» venn min om å ikke si noe. Det som skjer er at jeg blir anmeldt av venn min for å ha bedt venn min ikke si noe. 

På denne tiden var jeg da enda yngre og forstod lite av mine rettigheter, visste ikke hva advokat var og var redd. Tilstod i en dom at jeg hadde påvirket vitnet. Det førte til at jeg fikk en straff. Hver dag tenker jeg på denne straffen. At jeg ikke fikk advokat eller noen til å se på saken mer hvor jeg igjen ble påvirket og truet.

Meldingene som ble sendt til venn min var først at jeg ba venn si noe og være ærlig. Etter jeg ble truet snudde jeg om ba venn min ikke si noe. Dette kom også med i avhøret. Ett bevis på at jeg igjen ble truet. 

Har noen råd? Eller er saken helt tapt… Flere år siden dette da men grubler hver dag. Straffen er så urettferdig. Hadde null kontakt med denne personen jeg hadde den dårlige relasjonen med siden, men fikk høre fra andre drapstrusler fra denne personen og til meg. Sikkert helt tapt sak, men ja ber til gud om noe håp. Beklager for en muligens uforståelig formulering.

Anonymkode: 3dd5e...5c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du bare må lære deg og leve med dette, og legge det bak deg. Straffen du fikk var jo for noe du faktisk har gjort, selv om du ble truet og det sikkert hadde vært formildende omstendigheter. Men jeg ser ikke for meg at en advokat kan hjelpe deg og få dommen slettet eller noe slik. 

Anonymkode: 86a4d...c0f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror du bare må lære deg og leve med dette, og legge det bak deg. Straffen du fikk var jo for noe du faktisk har gjort, selv om du ble truet og det sikkert hadde vært formildende omstendigheter. Men jeg ser ikke for meg at en advokat kan hjelpe deg og få dommen slettet eller noe slik. 

Ja akkurat.. Det jeg nesten regnet med. Takk for at du tok deg tid til å svare.

AnonymBruker
Skrevet

Høres rart ut. Blir du tiltalt får du automatisk juridisk hjelp, dvs oppnevnt forsvarer. Domstolen skal også sørge for at du forstår dine rettigheter og konsekvensene av en tilståelse.

Anonymkode: 99496...077

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke stå som tiltalt uten advokat.  Da har du selv nektet å ta imot bistand. 

Selv i tilståelsessaker har man en forsvarer. 

Anonymkode: 9df1c...96b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres rart ut. Blir du tiltalt får du automatisk juridisk hjelp, dvs oppnevnt forsvarer. Domstolen skal også sørge for at du forstår dine rettigheter og konsekvensene av en tilståelse.

Anonymkode: 99496...077

Hm kan ikke huske noe slikt. Fikk iallefall beskjed om at straffen ble mildere om jeg tilstod så valgte det. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja akkurat.. Det jeg nesten regnet med. Takk for at du tok deg tid til å svare.

Jeg håper du klarer å sette det på kontoen for dyrekjøpt lærdom og erfaring og at du ikke tenker så mye mer på det hvertfall. Det kommer det ikke noe godt ut av, alle gjør dumme ting man angrer på i løpet av livet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hm kan ikke huske noe slikt. Fikk iallefall beskjed om at straffen ble mildere om jeg tilstod så valgte det. 

Ja det er vanlig, men du får likevel oppnevnt advokat.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fikk ingenting. bare avhør så ble spurt om jeg ville tilstå så sa jeg vel ja. Men visste ikke på den tid noe som helst bedre og var veldig redd og lei meg så ville bare bli raskt ferdig på den tid.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk ingenting. bare avhør så ble spurt om jeg ville tilstå så sa jeg vel ja. Men visste ikke på den tid noe som helst bedre og var veldig redd og lei meg så ville bare bli raskt ferdig på den tid.

Om du aldri var I retten fikk du aldri straff eller dom. Politiet kan ikke gi dom i avhør. De kan gi bot, men da er det snakk om små saker. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags straff fikk du? 

Anonymkode: eacdc...f12

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det stemmer ikke. Det avhenger av hvilken straff som er foreslått. 

Anonymkode: 82553...07b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva slags straff fikk du? 

Samfunnsstraff!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Om du aldri var I retten fikk du aldri straff eller dom. Politiet kan ikke gi dom i avhør. De kan gi bot, men da er det snakk om små saker. 

Var i en tilståelsesdom, en forenklet sak hvor ting ikke går igjennom «retten.» Etter tilståelsen vil en dommer avgjøre om man blir dømt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Samfunnsstraff!

Hvordan mener du at ting hadde vært annerledes hvis du hadde hatt advokat? Du var jo skyldig.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har noen råd? Eller er saken helt tapt

Hvorfor mener du at straffen er urettferdig når du gjorde det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvordan mener du at ting hadde vært annerledes hvis du hadde hatt advokat? Du var jo skyldig.

Hvorfor mener du at straffen er urettferdig når du gjorde det?

Saken er det at jeg ble truet og ikke hadde annet valg da jeg var redd. Jeg mener det er urettferdig i og med at den personen som truet meg ikke ble straffet. At jeg måtte ta alt. Kanskje dersom jeg hadde en advokat at ting ville blitt undersøket nærmere? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...