Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Primula
Skrevet

Vi har flyttet til et sted vi trives veldig godt. Har bodd her et og et halvt år nå. I fjor jobbet vi begge 100 % i vikariat. I år jobber jeg 100 % og sambo har hatt kortere og lengre vikariater. Vi leier nå en leilighet hvor vi betaler 5300 i husleie og har ingen problemer med å betale det.

Til sommeren skal vi få baby, dvs si at jeg skal i svangerskapspermisjon. Siden jeg ikke har fast jobb, er det jo ikke sikkert at jeg får jobb etter permisjonen. Det er også usikkert om sambo får fast jobb til sommeren.

Saken er at vi har veldig lyst til å kjøpe oss hus her. Vi synes vi betaler mye i husleie og det er jo penger rett ut av vinduet. Vi har funnet et fint hus som koster 1,7 mill. Der er det utleieleilighet til 4000,- pr måned så vi dekker opp noe av lånet med det. Vi har snakket med banken og vi får lånet, men bør vi ta sjansen på å kjøpe hus når jobbmulighetene er så usikre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det synes jeg. Lånet er jo ikke så veldig stort, og går det helt skeis kan dere selge. Dere har ikke problemer med dagens utgifter, og vil uansett få noe i arbeidsledighetstrygd.

Gjest Primula
Skrevet

Takk for positive tilbakemelding Melk.

Men nå er det sånn at huset har vært til salgs siden mai i 2005 og det har ikke kommet bud på det enda..Det er tydeligvis ikke så lettsolgt. Grunnen til det er i følge megler at det er en dyr prisklasse til å være her. Og de som vil bruke så mye penger på hus, bygger heller nytt. Men vi liker den gamle sjarmen i huset vi da, og det er nyoppusset. Men det at det kan være vanskelig å få selge det igjen holder oss litt tilbake. ..

Skrevet

Ja det skjønner jeg. Hvordan er leiemarkedet (tenker på hybelen, om det er realistisk at dere får leids den ut) da?

Gjest Miloine
Skrevet

Jeg synns dere skal kjøpe framfor å leie, dersom dere klarer utgiften(e)

Er du sikker på at årsaken til at huset ikke er blitt solgt før, er det eiendomsmegleren har sagt?

Be om en tilstansrapport om huset, kanskje den er full av råte!

Kanskje det er derfor ingen har kjøpt det?

Du bør også sjekke opp markedet/etterspørselen for utleie på stedet huset ligger.

Gjest Primula
Skrevet

Vi er ganske sikre på at det ikke er noe galt med huset. Vi kjenner de som eier det nå, de selger fordi de har flyttet. Flyttet i sommer og har ikke fått solgt enda, så jeg vil tro det går an å komme med et bud langt under takst egentlig.

Tror også det er store sjanser for å få leid ut. Det er en fin leilighet som er tilbygg til huset, ikke kjeller/sokkel sånn som mange utleieleiligheter her i strøket. Hun som leier der nå vil fortsette å bo der.

Dette er et drømmehus for oss, men det er dette med jobb da...Jeg får jo svangerskapspenger fra i sommer og et år framover. Sambo får i verste fall arbeidsledighets trygd.

Men vi tenker jo litt på at om vi ikke får oss jobb, så må vi jo kanskje flytte på oss og da er det dumt å sitte med et dyrt hus her..

men vi vil ikke flytte. :frustrert: Trives veldig godt og har barnehageplass til datra vår. Jeg vet da søren jeg....

Skrevet

Ville ikke tatt opp lån uten fast jobb. Høres litt rart ut at dere får lån hvis dere ikke har det,men.

Skrevet
Ville ikke tatt opp lån uten fast jobb. Høres litt rart ut at dere får lån hvis dere ikke har det,men.

Vi fikk boliglån uten at jeg hadde fast jobb. Ikke noe problem, ihverfall om man ahr god økonomisk historie.

Skrevet

Nå tenkte jeg å anbefale å ikke basere dere på at dere fikk leid ut, for mange går på en skikkelig smell der hvertfall på små steder. Men om noen allerede bor der og fortsatt vil leie er det jo ikke noe problem :smilbla:

Da ville jeg kjøpt jeg ;)

Skrevet

Vi kjøpte hus, og var arbeidsledige begge to en periode, det gikk bra, selv om det var knalltøft sånn økonomisk sett.

Skrevet
Nå tenkte jeg å anbefale å ikke basere dere på at dere fikk leid ut, for mange går på en skikkelig smell der hvertfall på små steder. Men om noen allerede bor der og fortsatt vil leie er det jo ikke noe problem :smilbla:

Da ville jeg kjøpt jeg ;)

Enig i dette egentlig, jeg bor selv på et nokså lite sted, og ser at mange (MANGE) baserer seg på å leie ut sokkelleiligheter osv. Men det kan fort gå noen måneder uten leieinntekter når det er sånn at halvparten av naboene OGSÅ leier ut (til ganske høye priser). På den annen side - når det gjelder lån er en slik utleiedel et stort pluss. Noen slektninger av samboern min kunne fått lån på ca 1,7 uten å ha leieinntekt, men med estimert leieinntekt på hmmm 4-5 000 kunne de få lån på 2,3 mill.

Gjest Primula
Skrevet

Takk for svar.

Jo, lånet får vi, så den er grei.

Hva blir de skattemessige fordelene ved å eie fremfor å leie? Mener at det skal gå opp i opp med kommunale avgifter og forsikring? Det er jo også noe man må ta med i regnskapet når man kjøper hus.

Vi satt lenge i går og veide for og imot. Nå har vi bestemt oss for å be om å få en ekstra visning. Pappa skal være med som "fagmann", siden vi skal se litt etter feil og mangler. Men vi heller veldig mot å legge inn et bud nå.. :)

Skrevet
Hva blir de skattemessige fordelene ved å eie fremfor å leie?

Dere får 28% skattelette på det dere betaler i renter i året (men altså ikke på avdraget). Hvor mye det blir avhenger jo av hvor mye dere har i lån, nedbetalingstid og rente på lånet.

Skrevet

Og om det går opp-i-opp med de kommunale utgifter og forsikring avhneger av hvilken kommune du bor i og hvilken forsikring og hvilket forhold du har til forsikringsselskapet.

Skrevet
Vi har flyttet til et sted vi trives veldig godt. Har bodd her et og et halvt år nå. I fjor jobbet vi begge 100 % i vikariat. I år jobber jeg 100 % og sambo har hatt kortere og lengre vikariater. Vi leier nå en leilighet hvor vi betaler 5300 i husleie og har ingen problemer med å betale det.

Til sommeren skal vi få baby, dvs si at jeg skal i svangerskapspermisjon. Siden jeg ikke har fast jobb, er det jo ikke sikkert at jeg får jobb etter permisjonen. Det er også usikkert om sambo får fast jobb til sommeren.

Saken er at vi har veldig lyst til å kjøpe oss hus her. Vi synes vi betaler mye i husleie og det er jo penger rett ut av vinduet. Vi har funnet et fint hus som koster 1,7 mill. Der er det utleieleilighet til 4000,- pr måned så vi dekker opp noe av lånet med det. Vi har snakket med banken og vi får lånet, men bør vi ta sjansen på å kjøpe hus når jobbmulighetene er så usikre?

Finn ut hva dere eks får i ledighetskr. seom dere får betalt faste utgifter. Husk, ta med alt. komunale utgifter++lån

Skrevet

Jeg har heller ikke fast jobb men fant ut at det ville lønne seg å eie framfor å leie. Heldigvis var banken enig.

Så over til gode råd. Gjør som de over her sier, sett opp budsjett. Få med alle utgifter: lån, komm. avg. forsikringer, ca strøm og ca telefon.

Legg inn et lavt bud om boligen viser seg å være i bygningsmessig bra stand.

Lei ut sokkel (husk depositum) og få dekket noen av de faste utgiftene, og dra fordelene av skattefradraget.

Med ryddig økonomi burde ikke dette være noe problem.

Lykke til.

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Men det kan fort gå noen måneder uten leieinntekter når det er sånn at halvparten av naboene OGSÅ leier ut (til ganske høye priser). På den annen side - når det gjelder lån er en slik utleiedel et stort pluss.

Det vanlige er å beregne at man får leieinntekter i 10 av årets 12 måneder, når man skal sette opp budsjettet.

Skrevet

Om huset har stått til salgs i 1/2 år så er det for høyt priset.

Om dere bestemmer dere for å by så legg inn et bud et godt stykke under prisantydning. Om de ikke godtar det så be om å få et motbud (dvs at de gir et binnende salgstilbud til dere om hva de selger for).

Gjest lilletroll
Skrevet

Jeg ville i din situasjon gått for å eie fremfor å leie!! Det høres ut som dere har tenkt nøye igjennom, og vet hva dere går til. Vær bare sikre på at huset er bra, og at dere har leietaker. Lykke til!! (Og la oss høre hvordan det går, da :) )

Skrevet

Jeg ønsker dere lykke til, jeg ser dere nesten har bestemt dere. Jeg hadde aldri hatt nerve til å kjøpe hus uten fast jobb, jeg er avhengig av å sove godt om natten.

Forøvrig enig med en over. Hvis huset har stått tilsalgs et halvt år uten å bli solgt, så er det sannsynligvis overpriset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...