AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #1 Skrevet 14. juli 2023 Folk heier på egne landsmenn. Uansett hvilket land de er fra. Og til og med om det er i idretten de selv ikke følger med på eller kan noe om. Hvorfor det egentlig? Er folk glad for at idrettstutøverne gir eget land prestige og omtale? Jeg kan skjønne det for et lite land som Norge. Vi trenger all den utenlandske prestisjen og omtalen vi kan få. Men store land som USA trenger vel ikke noe prestisje. De er uansett verdens mest kjente og prestisjefulle land. Om noen amerikanske idrettsutøvere gjør det bra eller ikke forandrer ingenting. Hvorfor blir du så glad for at Erling Haaland eller Karsten Warholm gjør det bra? Anonymkode: 5bb74...125
Ytdhd Skrevet 14. juli 2023 #2 Skrevet 14. juli 2023 Slik jeg ser det, rett og slett fordi det å være norsk er en viktig del av identiteten vår. Og utøverne er norske 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #3 Skrevet 15. juli 2023 Fordi de er blåst. Idrett er det minst viktige her i livet. Anonymkode: 2e897...93b 2
Topsi Skrevet 15. juli 2023 #5 Skrevet 15. juli 2023 Det finnes nasjonalisme som ikke er ondartet, å glede seg over idrett er noe av det, det forener alle nordmenn uavhengig av hudfarge, religion, legning og kjønn. Land uten felles identitetsfaktorer faller sammen i motgang 1
Kokeplate Skrevet 15. juli 2023 #6 Skrevet 15. juli 2023 Hvorfor jeg blir glad for det kan jeg egentlig ikke svare på, da jeg vet at det er fullstendig irrasjonelt. Men glad blir jeg.
skreppamedleppa Skrevet 15. juli 2023 #7 Skrevet 15. juli 2023 Det er mye sport jeg gir bang i men jeg elsker f.eks håndball VM/EM i desember. Nå er jo dette er stor førjulstradisjon for mange på lik linje som f.eks pepperkakebyen i Bergen eller adventslys men det var nå ikke akkurat poenget. Når jeg heier på Norge og de norske jentene så er vi et, alle som heier, alle som har malt ansiktet sitt i norske farger, alle med kubjeller. Det er et samhold, der det ikke finnes teite nabokrangler, det spiller ingen trille hva slags tro eller politiske verdier en har. Det handler om noe langt større en kan enes om: Heia Norge I idrett og heia kulturen er det ikke noe fattig eller rik, vi er nordmenn, vi heier frem prestasjoner som er helt vanvittige! Vi anerkjenner hardt arbeid og vi får en vi følelse når det går bra. "Norge slo..." " Norge vant.." Disse hardtarbeidende talentene representerer Norge! Landet vårt, nasjonen vår, VI felleskapet. Det samme er det jo innenfor internasjonale musikkonkuranser eller andre type ting; de representerer Norge som nasjon. Jeg er slett ingen nasjonalist og det er utrolig mye rart med Norge som nasjon og tidvis folk men å heie frem norsk idrettstalenter og hedre den jobben, innsatsen i felleskap er viktig for mange. Det gir tilhørighet selv om alle er ulike. 5
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #8 Skrevet 16. juli 2023 Gotta support the team. Anonymkode: 95338...72e 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #9 Skrevet 16. juli 2023 OL ble jo funnet opp for at land kunne konkurrere med hverandre uten krigføring. Sport blir et fredfylt symbol på makt. USA er typisk ‘mye vil ha mer’. De vil være best på ALLE områder, også sport. Lille Norge trenger ikke prestisje. Vi er kjente nok for å være et lite og veldig rikt land med masse olje og sære folk. Et par OL gull gjør lite til og fra.Men vi heier jo på våre egne. Et unntak er kanskje fotball VM. Der vet alle nordmenn at spillerne våre er så dårlige at det er flaut å se på. De fleste har derfor andre lag de heier på fremfor det norske. Anonymkode: 40d14...aa5
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #10 Skrevet 16. juli 2023 Mennesker liker å tilhøre grupper. Man føler man er på lag med idrettsutøvere fra egen nasjon. Vil også si at det på en måte gir mening, idrettsutøverens suksess bygger ikke kun på egen innsats. det handler jo om hvilken kultur de er oppdratt i og hvilke ressurser landet har brukt på idretten. Hadde Klæbo blitt født i Saudi Arabia hadde han aldri blitt skiløper. Anonymkode: c128d...0ba
Adrenalina1 Skrevet 16. juli 2023 #11 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Fordi de er blåst. Idrett er det minst viktige her i livet. Anonymkode: 2e897...93b Nei,det er det ikke. Idrett og fysisk aktivitet er uhyre viktig. Det er du som er blåst. 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #12 Skrevet 16. juli 2023 Adrenalina1 skrev (28 minutter siden): Nei,det er det ikke. Idrett og fysisk aktivitet er uhyre viktig. Det er du som er blåst. Det går fint an å ha aktivitet uten å drive med idrett. Ene sønnen min kom med en kommentar om dette, men jeg kan ikke skrive det her. Idrett er IKKE viktig. Den er for i...ter. Anonymkode: 2e897...93b
Klossmajor Skrevet 16. juli 2023 #13 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det går fint an å ha aktivitet uten å drive med idrett. Ene sønnen min kom med en kommentar om dette, men jeg kan ikke skrive det her. Idrett er IKKE viktig. Den er for i...ter. Anonymkode: 2e897...93b Fysisk aktivitet som utøves i den hensikt å bedre fysisk og psykisk helse, faller inn under idrett. Fysisk helse er viktig. Derfor er idrett viktig. Toppidrett har en viktig funksjon for breddeidretten fordi det skaper motivasjon til å bedrive idrett, samtidig som det fungerer som underholdning. Idrett gir mange en følelse av tilhørighet og mestring. I sum er derfor idrett viktig for samfunnet. 2
Anononyma Skrevet 16. juli 2023 #14 Skrevet 16. juli 2023 (endret) Jeg blir like glad når Norge vinner i OL som jeg blir når naboen vinner en 50-lapp på Lotto. Aldri skjønt greia, for meg er de to likestilt. Endret 16. juli 2023 av Anononyma 1
Gjest ti10 Skrevet 16. juli 2023 #15 Skrevet 16. juli 2023 Godt spørsmål, synes også det er fascinerende at dette så å si kun gjelder sport og kanskje såkalt populærmusikk. Entusiasmen er ikke like stor når det er snakk om suksess innen klassisk musikk, kultur, vitenskap eller intellektuelle emner. Det gjelder også på lokalt nivå.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #16 Skrevet 16. juli 2023 Du ser de samme mekanismene innad i Norge. Se feks på fotball. 95% av Oslofolk driter i om Vålerenga gjør det noe bra i Eliteserien. Mens i mindre byer som Bergen og Trondheim så er man mye mer opptatt av lokallagene Brann og RBK. Anonymkode: 0eb8d...afb
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #17 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Gotta support the team. Anonymkode: 95338...72e Du maler deg i ansiktet før du setter deg foran tv,n håper jeg? Anonymkode: 0eb8d...afb
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #18 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du ser de samme mekanismene innad i Norge. Se feks på fotball. 95% av Oslofolk driter i om Vålerenga gjør det noe bra i Eliteserien. Mens i mindre byer som Bergen og Trondheim så er man mye mer opptatt av lokallagene Brann og RBK. Anonymkode: 0eb8d...afb Det er fordi 95% av "oslofolk" ikke er fra Oslo Anonymkode: d2877...199 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #19 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Du maler deg i ansiktet før du setter deg foran tv,n håper jeg? Anonymkode: 0eb8d...afb Det har hendt. Anonymkode: 95338...72e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå