Gå til innhold

Blir ikke støl av "planken" hva gjør jeg feil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg tar planken i 20 sek så rister kroppen fordi det er tungt. Jeg presser meg til 40 sek tre ganger til jeg ontrent kollapser men blir ikke støl! Jeg merker og at magen henger/buler mot gulvet og ikke suger seg inn og opp automatisk, og jeg må bevisst stramme musklene i magen uten at de gjør det så mye av seg selv (men litt) i planken. Jeg prøver å gjøre som instruksjoner på nett å dytte rumpa litt opp og ikke korsryggen i svai nedover. Gjør jeg planken feil siden jeg ikke blir støl? Hvilke andre øvelser er bra for å trene mage?

Anonymkode: 76937...28e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør planken i 2 min sammenhengende hver dag og blir heller ikke støl. Tolker det som at jeg har litt magemuskler? 

Anonymkode: cfd66...e5e

AnonymBruker
Skrevet

planken alene er ikke nok til å få mage muskler.

Viktig at du spenner musklene i kroppen samtidig som du holder planken. 

Og bare fordi man ikke blir støl, betyr ikke at man ikke trener musklene. 

Anonymkode: 063a1...406

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

planken alene er ikke nok til å få mage muskler.

Viktig at du spenner musklene i kroppen samtidig som du holder planken. 

Og bare fordi man ikke blir støl, betyr ikke at man ikke trener musklene. 

Anonymkode: 063a1...406

Hvilke andre øvelser anbefaler du? Jeg trodde planken var "the gold"... 

AnonymBruker
Skrevet

Det er meningen at du skal stramme magen "manuelt". Det er en del av øvelsen.

Anonymkode: 67196...5fc

Skrevet

Høres ut som at det er andre muskler som er det svake leddet når du tar planken. Hoftebøyer eller skuldre feks.

fortsett med planken hver dag, gjerne litt flere sett slik at total tid i planke blir lengre. 
For magen kan du gjerne ta litt situps i tillegg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er meningen at du skal stramme magen "manuelt". Det er en del av øvelsen.

Anonymkode: 67196...5fc

Ok takk for oppklaring, jeg strammer manuelt men trodde at posisjonen skulle gjøre at man gjorde det automatisk

AnonymBruker
Skrevet
Pappi skrev (5 minutter siden):

Høres ut som at det er andre muskler som er det svake leddet når du tar planken. Hoftebøyer eller skuldre feks.

fortsett med planken hver dag, gjerne litt flere sett slik at total tid i planke blir lengre. 
For magen kan du gjerne ta litt situps i tillegg.

Jeg trekker skuldrene bakover og henger ikke ned med hoftene. Etter fem runder med planken er jeg helt ferdig, eller dvs for hver runde jeg tar jo kortere tid klarer jeg og til slutt klarer jeg max 15 sekunder. Det er tyngst i armene og rygg/mage/overkropp og i forhold til hvor tungt det er å gjøre øvelsen så trodde jeg at jeg burde oppleve å bli støl. Aller første gang jeg gjorde planken i max 15 sek så ble jeg støl nemlig, men etter den første gangen har jeg ikke blitt støl 

Takk for tips om situps! 

AnonymBruker
Skrevet

Angående situps så vet jeg ikke om jeg gjør det heller feil eller riktig. Jeg bøyer nok nakken mer enn man skal, men holder meg ikke med armene på nakken for å dra meg opp. Men det jeg gjør er å bruke armene i sving (ski-stav bevegelse i luften langs kroppen) for å komme meg opp, og klarer ikke komme meg opp mer enn et par tre ganger om jeg ikke hjelper til med armene 😬 Dette er imidlertid en øvelse jeg kjenner veldig godt at jobber med magemusklene 

AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen, nå har jeg nettopp gjort planken igjen og lagt bedre merke til hvordan jeg gjør det. Jeg tror jeg har riktig posisjon, men det må være noe som er feil eller så er jeg ufattelig dårlig trent. Jeg begynner å riste i BENA ganske fort i planken, det gjør det tungt foran på albuene å holde meg oppe og jeg kjenner mest av alt at det strammer langs siden av overkroppen på en måte fra nederst på skulderbladene og ned langs siden av ribbeina. Her blir jeg også øm/støl, men ikke i magen. Jeg prøver å stramme magen manuelt i planken men kjenner det ikke verke i magemusklene som jeg gjør når jeg tar situps??? 

AnonymBruker
Skrevet

Altså. Stølhet sier ingenting om treningen er bra eller ikke. Man kan ha en kjempegod økt uten å bli støl. Målet må jo heller være å eventuelt øke hvor lenge du står i planken. Og man skal stramme og aktivere musklene, det gjelder jo i alle øvelser. Man faller ikke bare sammen når man tar en knebøy, man strammer jo opp og holder trykket gjennom øvelsen. 

Anonymkode: f4d80...bc1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...