Fjellmann85 Skrevet 17. juli 2023 #101 Del Skrevet 17. juli 2023 Hvorfor er alle så fokusert på utgiftene på diesel eller strøm? Kjøper du en bil til 500.000 kr eller mer, så utgjør jo diesel ganske lite i forholdt til Verditap, renter, service, dekk og andre utgifter ved å ha elbil. Vi har en dieselbil som går 25.000 km i året og går veldig billig. Koster ca 20.000 kr i Diesel i året. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #102 Del Skrevet 17. juli 2023 1 minutt siden, Fjellmann85 said: Hvorfor er alle så fokusert på utgiftene på diesel eller strøm? Kjøper du en bil til 500.000 kr eller mer, så utgjør jo diesel ganske lite i forholdt til Verditap, renter, service, dekk og andre utgifter ved å ha elbil. Vi har en dieselbil som går 25.000 km i året og går veldig billig. Koster ca 20.000 kr i Diesel i året. Det samme har du vel med en dieselbil til 500 000? Anonymkode: e7902...0c0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjellmann85 Skrevet 17. juli 2023 #103 Del Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det samme har du vel med en dieselbil til 500 000? Anonymkode: e7902...0c0 Har du råd til å kjøpe en dieselbil til 500.000 kr, så tviler jeg på at de kikker på pumpeprisen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 17. juli 2023 #104 Del Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 15.7.2023 den 17.40): Jeg tror ikke en 3år gammel toyota hybrid har så mye mer vedlikeholdskostnader enn en el bil. Da må du tro om igjen. Sorry. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #105 Del Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 14.7.2023 den 11.56): Må ha ny bil om et par år. Kjører nå en over ti år gammel "rimelig" type bil så det er ikke sånn at jeg er kresen på bil. Det er bratt her vi bor så jeg drømmer om firehjulstrekk. Hvor mye billigere er det egentlig å drifte en elektrisk bil, lønner det seg veldig? Nå som strømmen er dyr også, og ser jo ut til at det fortsetter. Jeg vil ha en liten bil som egner seg til småkjøring men som og kan klare litt brattere bakker. Anonymkode: da5a2...acd Huff, som folk hisser seg opp 🙈 Jeg sto i lik situasjon som deg i fjor, det var på tide med ny bil. Pga. bratte bakker, ville jeg ha 4WD, i tillegg må jeg ha hengerfeste og jeg ville ha en rekkevidde på minst 30 mil. Jeg ville gjerne hatt EL-bil, men for å få en med 4WD, hengerfeste og lang rekkevidde, måtte jeg mye høyere opp i pris en hva jeg kunne gå. Så jeg kjøpte med en hybrid til 250 000,- mindre enn hva jeg fant en EL-bil til. Den går bare 50 km på strøm, men det holder til min daglige kjøretur til/fra jobb. Den lader også hurtig opp til neste kjøretur. Men den bruker ganske mye bensin, når jeg kjører på det. Men jeg fant ut at jeg kan fylle ganske så mye bensin for de 200 000,- som jeg "sparte" i forhold til EL-bil. Og jeg har IKKE noe i mot EL-biler, vi har en Nissan Leaf som jeg elsker. Men når jeg ville ha 4WD, hengerfeste og rekkevidde ble det for dyrt å kjøpe EL-bil for min del. Og for at folk ikke skal gå helt bananas, jeg skjønner at det er billigere å drifte en EL-bil, men i innkjøp ble det for dyrt for meg! Anonymkode: e0633...c84 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevala Skrevet 17. juli 2023 #106 Del Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 14.7.2023 den 18.49): Men også en haug med problemer, som ingen teslaeier vil innrømme! Anonymkode: 7d3b3...081 Jeg har kjørt Tesla i 2 år nå, og som veldig lite bilinteressert hadde jeg ikke så store forventninger. Men for første gang i livet opplever jeg skikkelig kjøreglede. Den er utrolig lett og morsom å kjøre. Har ikke hatt noen feil. En sjelden gang skjer det noe rart, som at varmeapparatet ikke vil blåse varmt f.eks. Da er det på tide å restarte bilen ved å holde inn to knapper på rattet, og så løser det seg. Bare synd at Elon Musk har vist seg å være en så stor dust at jeg ikke kan kjøpe Tesla neste gang. Men nå er det så mye nytt på elbilmarkedet at jeg skal nok finne noe bra allikevel. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #107 Del Skrevet 17. juli 2023 Snok1 skrev (6 minutter siden): Da må du tro om igjen. Sorry. Hæ? Har både el-bil og hybrid vi, begge 4 år gamle. Ingen forskjell i vedlikeholdskostnadene her. Skjønner ikke hva du snakker om 🤷♀️ Anonymkode: e0633...c84 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 17. juli 2023 #108 Del Skrevet 17. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 16.7.2023 den 12.29): Selvfølgelig må du kjøpe et hydrogenbil. Synes El Bil er ikke miljøvennlig, da du må nesten kaste en bil etter 10 år pga batteri. Også lithium ødeleger naturen. Anonymkode: 803ff...6c8 1: Det finnes ikke infrastruktur til hydrogenbiler. 2: Klimaet driter i hva du føler er best for klimaet 3: Hydrogen er bra med tanke på punktutslipp, men har latterlig lav systemeffektivitet. Egner seg kun der batterier i dag ikke har kapasitet slik som skip og vogntog. Håpløst for personbiler 4: Selv om du mot formodning må bytte batteripakke må du ikke skrote bilen. Det vil være særs lite smart. Ikke gjør det! 5: Lithium forurenser ikke naturen. Utvinning av rå lithium til alle lithiumbatteriapplikasjoner forurenser dessverre ofte unødvendig mye. Derfor har alle bilprodusenter systemer for å samle inn og gjenvinne materialene i batteripakkene slik at de kan brukes i fabrikknye batteripakker. Endret 18. juli 2023 av Snok1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #109 Del Skrevet 17. juli 2023 Meh, vi kommer aldri til å få oss hverken elbil eller hybrid. For det første fordi strøm kan være ustabilt, men også fordi det å lade tar for lang tid - fremfor å fylle drivstoff. Og å tenke på rekkevidde osv virker hjernedødt når man enkelt kan fylle tanken og bilen går. I tillegg til kostnad og tidseffektivitet ved behov for verksted. El-bilene er grisetunge, så sitter du fast i snøføret så hjelper det ikke at noen vil dytte deg løs. Det går ikke. De fleste mekanikerne jeg kjenner syns elbil er noe skvip, og beholder sine fossile biler. Kjenner en haug med mekanikere! Har også tenkt mye på hva de med elbil gjør om det blir en ny verdenskrig - da strømmen er noe av det første som ryker. Men det er heller ekstremt grunnlag for å velge fossilt.. Anonymkode: bffb3...e54 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 17. juli 2023 #110 Del Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hæ? Har både el-bil og hybrid vi, begge 4 år gamle. Ingen forskjell i vedlikeholdskostnadene her. Skjønner ikke hva du snakker om 🤷♀️ Anonymkode: e0633...c84 Det vil du forstå over tid. Legg av penger til hybriden eller selg den mens den ennå har en omsetningsverdi. Den blir et mareritt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #111 Del Skrevet 17. juli 2023 Snok1 skrev (3 minutter siden): Det vil du forstå over tid. Legg av penger til hybriden eller selg den mens den ennå har en omsetningsverdi. Den blir et mareritt! Tja, dette er min andre hybrid, aldri hatt problemer, så jeg stoler mer på egne erfaringer og beholder den jeg😉 Anonymkode: e0633...c84 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #112 Del Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Meh, vi kommer aldri til å få oss hverken elbil eller hybrid. For det første fordi strøm kan være ustabilt, men også fordi det å lade tar for lang tid - fremfor å fylle drivstoff. Og å tenke på rekkevidde osv virker hjernedødt når man enkelt kan fylle tanken og bilen går. I tillegg til kostnad og tidseffektivitet ved behov for verksted. El-bilene er grisetunge, så sitter du fast i snøføret så hjelper det ikke at noen vil dytte deg løs. Det går ikke. De fleste mekanikerne jeg kjenner syns elbil er noe skvip, og beholder sine fossile biler. Kjenner en haug med mekanikere! Har også tenkt mye på hva de med elbil gjør om det blir en ny verdenskrig - da strømmen er noe av det første som ryker. Men det er heller ekstremt grunnlag for å velge fossilt.. Anonymkode: bffb3...e54 Jeg har ikke mye greie på bil, men akkurat her må jeg komme med et innspill. Vi hadde en gammel Leaf og ble oppringt av en oppkjøper som ville kjøpe den. Det samme ble naboer med Leaf. Oppkjøperen skulle selge de til Ukraina, for der fikk de ikke tak i fossilt drivstoff, og trengte el-biler. Så det med krig kan nok slå ille ut for alle type biler. Og ja, vårt kjære, gamle lyseblå lyn havnet i Ukraina 🙂 Anonymkode: e0633...c84 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #113 Del Skrevet 17. juli 2023 Kjøper gjerne Elbil når det kommer en så funker for en barnefamilie på 6 så bor høyt å bratt til med hund og campingvogn i Nord-Norge😊 Anonymkode: 71f15...3a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #114 Del Skrevet 17. juli 2023 44 minutter siden, Fjellmann85 said: Har du råd til å kjøpe en dieselbil til 500.000 kr, så tviler jeg på at de kikker på pumpeprisen.. 500 000 for en bil er helt normal nybil pris, det kostet en diesel Passat med 2 liter motor. Anonymkode: e7902...0c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 18. juli 2023 #115 Del Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har ikke mye greie på bil, men akkurat her må jeg komme med et innspill. Vi hadde en gammel Leaf og ble oppringt av en oppkjøper som ville kjøpe den. Det samme ble naboer med Leaf. Oppkjøperen skulle selge de til Ukraina, for der fikk de ikke tak i fossilt drivstoff, og trengte el-biler. Så det med krig kan nok slå ille ut for alle type biler. Og ja, vårt kjære, gamle lyseblå lyn havnet i Ukraina 🙂 Anonymkode: e0633...c84 Det stemmer, eksporten av brukte elbiler til Ukraina eksploderte etter krigens utbrudd. Tusenvis av biler har gått den veien" Oljeraffinerier og -lagre er noe av det første som blir rammet i en krig, og skal man likevel kjøre fossilt bør det være bensin da diesel og parafin blir forbeholdt militært bruk. Å ta ut infrastruktur for elektrisitet er ekstremt mye vanskeligere i Norge. Den infrastrukturen er også mye enklere å reparere. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #116 Del Skrevet 18. juli 2023 Bare verditapet på en ny Tesla er minimum 9000,- pr mnd. Og etter 8 års garantitid kan du risikere at den er verdt ca 0,- Men det gjelder alle elbiler. "Fossilbiler" kan alle verksteder + du fixe. Anonymkode: 07b67...8a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #117 Del Skrevet 18. juli 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Bare verditapet på en ny Tesla er minimum 9000,- pr mnd. Og etter 8 års garantitid kan du risikere at den er verdt ca 0,- Men det gjelder alle elbiler. "Fossilbiler" kan alle verksteder + du fixe. Anonymkode: 07b67...8a3 Jeg fikk 250 000 for min 8 år gamle model s tidligere i år. Anonymkode: 7266b...df4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 18. juli 2023 #118 Del Skrevet 18. juli 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Bare verditapet på en ny Tesla er minimum 9000,- pr mnd. Hvor er den statistikken hentet fra? Man får en Tesla3 til 400k, så ifølge dine tall er den verdiløs etter 3 år og 8 måneder. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 18. juli 2023 #119 Del Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Bare verditapet på en ny Tesla er minimum 9000,- pr mnd. Og etter 8 års garantitid kan du risikere at den er verdt ca 0,- Men det gjelder alle elbiler. "Fossilbiler" kan alle verksteder + du fixe. Anonymkode: 07b67...8a3 Ojda. Så konas Model 3 fra 2019 til 420k er nå, etter 44 måneder, verdt kr. 24.000,-? Det tror jeg ikke noe på gitt, billigste på Finn ligger nå på 260k. Som i så fall betyr kr. 3600,- per måned. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 18. juli 2023 #120 Del Skrevet 18. juli 2023 2 hours ago, -jk- said: Ojda. Så konas Model 3 fra 2019 til 420k er nå, etter 44 måneder, verdt kr. 24.000,-? Det tror jeg ikke noe på gitt, billigste på Finn ligger nå på 260k. Som i så fall betyr kr. 3600,- per måned. Jeg tar den jeg. Ok med 24k for bilen, så kan du også få en hundrelapp for å levere den på døra til meg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå