Mardina Skrevet 17. juli 2023 #81 Del Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvorfor er alternativene brukt bensin og ny elbil? Hvorfor ikke brukt elbil? Man får en helt relevant brukt elbil til 200 000, bortsett fra om man tror man trenger de aller største og har et innbilt behov for 500km rekkevidde. Kanskje 150 000 kr også holder. Anonymkode: 134eb...8d5 Nå er det vel sånn at brukt elbil også kan være et sjansespill. Det er det flere historier på, så det er bare å google. Hadde du f.eks kjøpt en brukt 8 år gammel elbil, med en km-stand på 150 000, uten å nøle? Det hadde ikke jeg gjort, uavhengig om jeg hadde hatt råd til det eller ikke 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #82 Del Skrevet 17. juli 2023 3 minutter siden, Mardina said: Nå er det vel sånn at brukt elbil også kan være et sjansespill. Det er det flere historier på, så det er bare å google. Hadde du f.eks kjøpt en brukt 8 år gammel elbil, med en km-stand på 150 000, uten å nøle? Det hadde ikke jeg gjort, uavhengig om jeg hadde hatt råd til det eller ikke 😊 Kunne jeg glatt ha gjort om situasjonen sånn at det var alt jeg hadde råd til. Jeg skjønner det er et sjansespill, men ikke noe mer enn andre like gamle biler hvis jeg har fått prøvekjørt nok og sett batterikapasiteten og forbruket og annen troverdig info FØR jeg la pengene på bordet. Og hvis den går i 3-4 år så sparer man mye på bensin og service. (Elbiler har enklere/billigere servicer fordi det er færre bevegelige deler og olje osv som noe kan gå galt med) Anonymkode: 134eb...8d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 17. juli 2023 #83 Del Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 16.7.2023 den 11.20): Jeg har ikke muligheten til det. Jeg har heller ikke muligheten til å oppgradere her hos meg. Regnestykket blir rett når jeg ikke kan lade hjemme i det hele tatt. Jeg har ikke muligheten til å lade hjemme. Dermed blir det dessverre mer enn 20kr per 100km slik som vist i regnestykket. Jeg tok regnestykket og valgte fossilt. Det er flott å lese om folk med samme utfordring. Jeg hadde gjerne eid en billig el bil men uten mulighet til å lade hjemme må jeg velge fossilt slik som prisnivået er i dag. Jeg har dessverre ikke valg. Når jeg ikke kan lade hjemme og må ut med 8kr på ladestasjon så funker det ikke for meg med gratis lading. Da er fossilt fremdeles mer gunstig. Det er sært at Norge forskjellsbehandler folk så ekstrem basert på lommebok. De med mye penger og flotte boliger får lov å kjøre el bil gratis. Se på han her, mange i samme gåte. Nå bor jeg ikke kommunalt sånn som men men: https://www.bt.no/klima-og-miljoe/i/RG2yp8/faar-ikke-lade-elbilen-i-kommunal-bolig-jeg-maa-selge-elbilen-og-kjoepe-bensinbil Anonymkode: bc258...b5a Mange med mye penger som ikke har lademulighet hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #84 Del Skrevet 17. juli 2023 -jk- skrev (56 minutter siden): Hæ? 12V batteriet lades da fra hovedbatteriet ved behov, via en DC-DC. Hva slags bil har du hatt, om det ikke skjer? Eneste jeg kommer på er gammel Leaf, som ikke lader 12V så lenge den er plugget i laderen. Men den lader 12V så snart du plugger ut og starter den. Dessverre betyr det at 12V tappes om den blir stående lenge tilkoblet laderen uten å brukes (10+ dager). Dårlig konstruksjon, men ikke noe som er felles med andre elbiler. Teslaen kan vi bruke til å lade campingvognbatteriet, bare å hente ut 12V og koble til en DC-DC i vogna som lader batteriet der. Kan stå på i mange dager, Teslaen starter lading av eget 12V batteri så snart spenningen faller under en terskelverdi. Hvofor er så mange Teslaer uten strøm på 12V batteriet, så de må ha berging? Om ikke Din Tesla har vert borti det, finnes det mange andre. De lader ikke 12V de heller, før en begynner å kjøre. Det er 12V batteriet som kobler fra, og til, hovedbatteriet. Finnes mange artikler om akkurat dette temaet. Du må holde deg opplyst om hva du snakker om! Anonymkode: 7d3b3...081 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #85 Del Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvofor er så mange Teslaer uten strøm på 12V batteriet, så de må ha berging? Om ikke Din Tesla har vert borti det, finnes det mange andre. De lader ikke 12V de heller, før en begynner å kjøre. Det er 12V batteriet som kobler fra, og til, hovedbatteriet. Finnes mange artikler om akkurat dette temaet. Du må holde deg opplyst om hva du snakker om! Anonymkode: 7d3b3...081 Da klarer du vel å dram frem en del her da? Anonymkode: 362dd...0dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elooon Skrevet 17. juli 2023 #86 Del Skrevet 17. juli 2023 Mardina skrev (1 time siden): Vel, som jeg skrev i den andre tråden; elbil er faktisk ikke for alle. Min far kjøpte seg bruktbil for 1 års tid siden og det var bensin. Det var riktignok ikke en helt ny bil, men han er rimelig klar på at han IKKE skal ha elbil. Ikke har han behov for det og ikke vil han bruke så mye penger på en helt ny bil. Det er ikke alle som kan bla opp 500 000,- på dagen. Tesla hadde jeg ikke kjøpt, om jeg så hadde fått betalt for det.... 😄 Nå finnes det mange elbiler å få som er under 500 000 kr også. Både nye og brukte. Så nei det er ingen som er nødt til å bla opp 500 000 på dagen. Det er litt merkelig når folk sier de aldri skal ha elbil uten å ha prøvd. Det er mange som skifter mening når de faktisk vet og får prøve hvor bra det er med elbil vs bensin/dieselbil. Man bør ikke dømme uten grunn bare av å høre på rykter osv. En gang i fremtiden må elbil bli for alle enten de vil eller ikke, hvis folk skal ha bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #87 Del Skrevet 17. juli 2023 Nei. Anonymkode: 602ed...a16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elooon Skrevet 17. juli 2023 #88 Del Skrevet 17. juli 2023 Mardina skrev (1 time siden): Nå er det vel sånn at brukt elbil også kan være et sjansespill. Det er det flere historier på, så det er bare å google. Hadde du f.eks kjøpt en brukt 8 år gammel elbil, med en km-stand på 150 000, uten å nøle? Det hadde ikke jeg gjort, uavhengig om jeg hadde hatt råd til det eller ikke 😊 Hvorfor kjøpe så gamle biler i det hele tatt. Da er det jo klart de kan være dårligere og dukke opp feiler. Bør ikke kjøpe brukt elbil eldre enn 5 år i alle fall. Beste hvis folk skal ha brukt elbil er de som er 1-3 år gamle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 17. juli 2023 #89 Del Skrevet 17. juli 2023 (endret) Elooon skrev (18 minutter siden): Nå finnes det mange elbiler å få som er under 500 000 kr også. Både nye og brukte. Så nei det er ingen som er nødt til å bla opp 500 000 på dagen. Det er litt merkelig når folk sier de aldri skal ha elbil uten å ha prøvd. Det er mange som skifter mening når de faktisk vet og får prøve hvor bra det er med elbil vs bensin/dieselbil. Man bør ikke dømme uten grunn bare av å høre på rykter osv. En gang i fremtiden må elbil bli for alle enten de vil eller ikke, hvis folk skal ha bil. Vel, det er ikke sånn at bensin/dieselbiler forsvinner fra veiene og kjøpsmarkedet med det første. De vil eksistere i mange, mange år enda. Enten dere elbil-entuiaster vil eller ikke 😄 Så jeg kjøper ikke den at ALLE etterhvert MÅ ha elbil. Man MÅ nemlig ikke det, så lenge det finnes alternativer. Endret 17. juli 2023 av Mardina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elooon Skrevet 17. juli 2023 #90 Del Skrevet 17. juli 2023 (endret) Mardina skrev (16 minutter siden): Vel, det er ikke sånn at bensin/dieselbiler forsvinner fra veiene og kjøpsmarkedet med det første. De vil eksistere i mange, mange år enda. Enten dere elbil-entuiaster vil eller ikke 😄 Så jeg kjøper ikke den at ALLE etterhvert MÅ ha elbil. Man MÅ nemlig ikke det, så lenge det finnes alternativer. Folk må ikke enda nei, men en gang vil det skje. Om det blir i vår levetid? Vi får se, vi får se😊 Er jo først sånn at det bare selges elbiler hvis folk skal ha helt ny bil og bensin/diesel biler blir solgt/er å få tak i som bruktbiler. Jeg vil og kommer alltid til å anbefale elbil til alle som vil ha ny bil. Enten helt ny eller brukt. Endret 17. juli 2023 av Elooon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #91 Del Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da klarer du vel å dram frem en del her da? Anonymkode: 362dd...0dc Akkrat dèt klarer du fint selv, latstokk! Anonymkode: 7d3b3...081 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #92 Del Skrevet 17. juli 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Akkrat dèt klarer du fint selv, latstokk! Anonymkode: 7d3b3...081 Du som sier at det er så mange, så bevisbyrden ligger hos deg Anonymkode: e7902...0c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 17. juli 2023 #93 Del Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvofor er så mange Teslaer uten strøm på 12V batteriet, så de må ha berging? Om ikke Din Tesla har vert borti det, finnes det mange andre. De lader ikke 12V de heller, før en begynner å kjøre. Det er 12V batteriet som kobler fra, og til, hovedbatteriet. Finnes mange artikler om akkurat dette temaet. Du må holde deg opplyst om hva du snakker om! Anonymkode: 7d3b3...081 12V batteriet lades ikke om hovedbatteriet kommer under 5%, det er en mulig kilde til tomt 12V. En annen er om bilen har en feil og hovedbatteriet ikke kan kobles inn. Ellers skal 12V lades ved behov. Jeg har hatt kjøleboks stående påslått i bilen i flere døgn før, mens den har vært parkert. Null problem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 17. juli 2023 #94 Del Skrevet 17. juli 2023 4 hours ago, Mardina said: Min far kjøpte seg bruktbil for 1 års tid siden og det var bensin. Det var riktignok ikke en helt ny bil, men han er rimelig klar på at han IKKE skal ha elbil. Ikke har han behov for de Mange eldre er også motstandere av nymotens ting som bankkort og nettbank, og savner fasttelefon og Nrk i sorthvitt. så man kan ikke bruke det som referanse for utviklingen i samfunnet 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 17. juli 2023 #95 Del Skrevet 17. juli 2023 newman01 skrev (Akkurat nå): Mange eldre er også motstandere av nymotens ting som bankkort og nettbank, og savner fasttelefon og Nrk i sorthvitt. så man kan ikke bruke det som referanse for utviklingen i samfunnet Vel, både min far og svigers har både mobil, nettbrett, bankkort og nettbank. Min far i midten av 70 årene har også Vipps. Så jeg kjøper heller ikke ditt argument 😄 Men likevel har ingen av dem elbil. Tviler på at det noensinne blir anskaffet også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 17. juli 2023 #96 Del Skrevet 17. juli 2023 Mardina skrev (1 time siden): Vel, både min far og svigers har både mobil, nettbrett, bankkort og nettbank. Min far i midten av 70 årene har også Vipps. Så jeg kjøper heller ikke ditt argument 😄 Men likevel har ingen av dem elbil. Tviler på at det noensinne blir anskaffet også. Si ikke det. Min far er snart 80 og kjøpte sin første elbil i år. En ny Tesla Model Y. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 17. juli 2023 #97 Del Skrevet 17. juli 2023 -jk- skrev (1 time siden): Si ikke det. Min far er snart 80 og kjøpte sin første elbil i år. En ny Tesla Model Y. Kommer nok ikke til å skje i min familie 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 17. juli 2023 #98 Del Skrevet 17. juli 2023 (endret) 54 minutter siden, Mardina said: Kommer nok ikke til å skje i min familie 😊 Hver og en får selv finne ut av hva som passer best for en selv. Men å basere valg på røverhistorier som er 7 år gamle og frykten for ladekøer er ikke rasjonelt Man trenger ikke engang en eneste app for å ha et godt liv som elbilist. Eneste man trenger er 10 minutter en kveld og koble ladebrikke opp mot de nødvendige tilbydere av strøm. Det kan man gjøre mens kona leser manualen til den nye bilen Endret 17. juli 2023 av newman01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #99 Del Skrevet 17. juli 2023 Det vil uansett komme en dag, der jeg på stille meg opp i en ladekø og deretter bli stående med kabelen i bilen i 15-20 minutter. DET er grunnen til at jeg ALDRI skal ha bil som går på strøm. ALDRI. Anonymkode: c1033...56e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 17. juli 2023 #100 Del Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det vil uansett komme en dag, der jeg på stille meg opp i en ladekø og deretter bli stående med kabelen i bilen i 15-20 minutter. DET er grunnen til at jeg ALDRI skal ha bil som går på strøm. ALDRI. Anonymkode: c1033...56e Om du hater kø så intenst lurer jeg på om det er liek greit å droppe bilen helt Jeg har vel brukt minst 100 ganger så lang tid på bilkø som på ladekø de siste 10 årene. Til og med flyplasskø overgår ladekø med en ganske stor faktor. Etter å ha kjørt elbil siden 2011 er ladekø bortimot det siste jeg bekymrer meg for. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå