AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #41 Del Skrevet 16. juli 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er 854km til neste tesla ladestasjon. Mente 85,4km Anonymkode: bc258...b5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 16. juli 2023 #42 Del Skrevet 16. juli 2023 Hat en bil i 7 år...kia Soul...kan ikke si selv med disse strøm priser at regning har blitt dyrere. Vi lader so og so hverdag. Vi har 2016 Model som ikke har lang rekkevidde..men vi har kjørt til Gøteborg flere ganger. Blir el bil beste gang å 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 16. juli 2023 #43 Del Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 14.7.2023 den 18.33): Kjøp en Tesla, de har sykt mye billigere hurtiglader enn de andre. Anonymkode: 33e7f...da5 Alle kan lade hos Tesla til de prisene, om de betaler 129,- per måned for abonnement. Hvis ikke kan man fortsatt lade, men til ca. 20-25% høyere pris. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #44 Del Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Min toyota ligger som regel mellom 0,38 og 0,46 liter per mil. Antakelsen din gjelder kanskje for større biler. Jeg regner med de reelle tallene jeg målet på veien. Aldri gjort det og får det gratis hos toyota på verkstedet for de 8 årene som gjelder regnestykket. Skjønner at det kan være en utgift for noen som velger dyre tyske biler. Men tror ikke du er nødt å skifte så hyppig. En gang i året om ikke annet hvert år er helt innenfor. Det er 854km til neste tesla ladestasjon. Cheers! Anonymkode: bc258...b5a Selv om jeg justerer for lavere forbruk så er elbil fortsatt et mer fornuftig valg fra et økonomisk ståsted, se regnestykket over. Toyota er de meste driftssikre fossilbilene, men de kommer aldri til å kunne konkurrere mot elbilene på driftssikkerhet. Det er fordi det er færre bevegelige deler i elbilene, mao færre ting som kan gå galt. Anonymkode: 8e1f2...7ee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 16. juli 2023 #45 Del Skrevet 16. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er 854km til neste tesla ladestasjon. Cheers! Anonymkode: bc258...b5a Så du bor i Russland eller Afrika? For i Norge skal du slite hardt med å finne et sted å bo der du er mer enn 20 mil fra en Tesla-ladestasjon. Egentlig 15 mil også. Edit: Ser du endret til 85,4km nå. Det er nok mer realistisk ja. Men da bor du langt på landet vil jeg tro, og da er det uvanlig at man ikke kan lade hjemme. Endret 16. juli 2023 av -jk- 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 16. juli 2023 #46 Del Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Bor i Finnmark, og hadde uten tvil kjøpt el-bil hvis vi ikke hadde campingvogn. Akkurat kjøpt ny bil, og gikk noen runder med oss selv før vi landet på diesel. Fant ut at det ville blir for liten rekkevidde til å trekke campingvogn. Vurderte muligheten med å leie bil de gangene vi trenger det, men da gikk vinninga opp i spinninga. Anonymkode: 2097a...523 Ja, selv i Finnmark er elbilene i stort overtall mhp. nybilsalget. Drøye 62% valgte elbil der i første halvår i år. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 16. juli 2023 #47 Del Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 15.7.2023 den 8.31): Å, er dere ikke oppdatert i hele tatt? Dette er bare ett eksempel på kunder som har trodd de kjøpte det dere hevder er en god bil, uten trøbbel. Anonymkode: 7d3b3...081 Du måtte dra opp en 10 år gammel bil for å finne noe ja? Det er ingen hemmelighet at de første årsmodellene av Model S hadde en del barnesykdommer og konstruksjonsutfordringer med batteriet. Det er dog lite relevant for TS som sikler på ny bil, da er det Model Y, evt. 3, som gjelder. Ting har blitt litt bedre på 10 år, jeg har ikke hørt om noen Y eller 3 med batteriproblemer av noe slag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykkedykker Skrevet 16. juli 2023 #48 Del Skrevet 16. juli 2023 -jk- skrev (6 minutter siden): Du måtte dra opp en 10 år gammel bil for å finne noe ja? Det er ingen hemmelighet at de første årsmodellene av Model S hadde en del barnesykdommer og konstruksjonsutfordringer med batteriet. Det er dog lite relevant for TS som sikler på ny bil, da er det Model Y, evt. 3, som gjelder. Ting har blitt litt bedre på 10 år, jeg har ikke hørt om noen Y eller 3 med batteriproblemer av noe slag. https://www.dailymail.co.uk/news/article-11168529/Tesla-owners-HUNGER-STRIKE-Norway-protest-multiple-faults-electric-cars.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 16. juli 2023 #49 Del Skrevet 16. juli 2023 Lykkedykker skrev (6 minutter siden): https://www.dailymail.co.uk/news/article-11168529/Tesla-owners-HUNGER-STRIKE-Norway-protest-multiple-faults-electric-cars.html Igjen ser de fleste problemene ut til å være relatert til eldre S og X, bortsett fra misnøye med funksjonen til autopilot og automatiske viskere. Som fungere fint for ganske mange, og som er helt valgfrie å bruke. Noen klager er "tullete", som f.eks at man må oppgradere eldre S for å bruke de nye hurtigladestasjonene. Ja, det må man, det koster 3500,- og gir tilgang til alle andre hurtigladestasjoner i tillegg til Teslas nye. Jeg ser ikke problematikken i at man må betale for denne oppgraderingen, men folk klager på det utroligste. Konas Model 3 er straks 4 år gammel, den har ennå ikke vært på verksted en eneste gang. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #50 Del Skrevet 16. juli 2023 Selvfølgelig må du kjøpe et hydrogenbil. Synes El Bil er ikke miljøvennlig, da du må nesten kaste en bil etter 10 år pga batteri. Også lithium ødeleger naturen. Anonymkode: 803ff...6c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #51 Del Skrevet 16. juli 2023 56 minutter siden, Lykkedykker said: https://www.dailymail.co.uk/news/article-11168529/Tesla-owners-HUNGER-STRIKE-Norway-protest-multiple-faults-electric-cars.html Altså, dette er jo komedie, fra en episode av "Erlend og Steinar hjelper deg". Utrolig at det ble en nyhetssak i UK 😄 Anonymkode: 2d3ea...d07 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 16. juli 2023 #52 Del Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg fant flere feil. Gjennomsnittlig forbruk på en bensin- og dieselbil er på ca. 0,65 liter pr mil. La oss være snille og si at 1 liter koster kr 20. Kjører du 30.000 km pr år vil det koste deg kr 39.000 (= kr 20 * 0,065 liter * 30.000 km) i ren drivstoff. På toppen av det så har du også 2 oljeskift hvis du har bensinbil eller 3 oljeskift hvis du har dieselbil. La oss være snille og si at det koster deg kr 4.000 for oljeskift med filter. Da er du allerede på 43.000. Her er regnestykket for en Tesla Model 3: Gjennomsnittlig forbruk på ca. 12 kWh pr 10 mil. Kjører du 30.000 km pr år vil det koste deg kr 3.600 (= kr 1 * 0,12 kWh * 30.000 km). Her forutsetter jeg en pris på kr 1 pr kWh, Hvis du kun hurtiglader på Tesla sine ladestasjoner så koster det deg pr i dag ca. kr 3,5 pr kWh ifølge App'en. Da vil det koste deg kr 12.600 (= kr 3,5 * 0,12 kWh * 30.000 km). Det er ingen krav til service hos Tesla og det er heller ingen oljeskift e.l. da det er en elbil. Konklusjon: Her forutsetter jeg en kjørelengde på 30.000 km pr år. Hvis du kun lader hjemme så sparer du kr 39.400 pr år i drivstoff og service ved å kjøre en Tesla Model 3 kontra en fossilbil. Hvis du kun lader hjemme så sparer du kr 30.400 pr år i drivstoff og service ved å kjøre en Tesla Model 3 kontra en fossilbil. Fossilbilene har ikke sjans. Anonymkode: 8e1f2...7ee Hvorfor tar du 3 ganger antall nødvendige oljeskift i ditt regnestykke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 16. juli 2023 #53 Del Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selvfølgelig må du kjøpe et hydrogenbil. Synes El Bil er ikke miljøvennlig, da du må nesten kaste en bil etter 10 år pga batteri. Også lithium ødeleger naturen. Anonymkode: 803ff...6c8 Må man det? Vår gamle Leaf fra oktober 2011 ser ut til å rulle fint ennå, hos sin nye eier. Tipper den fort klarer 5-10 år til også jeg. Lithium er et av de vanligste grunnstoffene, og det er ikke giftig. Kan dessuten resirkuleres i det uendelige da det ikke forbrukes i batteriene. Hydrogenbil ja, bør helst bo rett ved en av de 3 fyllestasjonene da og aldri kjøre langt? Og hvorfor egentlig, når en dieselbil er mye rimeligere i drift? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #54 Del Skrevet 16. juli 2023 newman01 skrev (3 timer siden): Idag er strømprisen -85 øre på østlandet, og selv om man legger til nettleie får man betalt for å lade bilen. Kjekt Akkurat nå, kl.14:37 som dette skrives, er den så lav, ikke før og etter. Anonymkode: 7d3b3...081 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #55 Del Skrevet 16. juli 2023 2 hours ago, -jk- said: Edit: Ser du endret til 85,4km nå. Det er nok mer realistisk ja. Men da bor du langt på landet vil jeg tro, og da er det uvanlig at man ikke kan lade hjemme. I know .. det er så fucked. Jeg gjør alt jeg kan for å flytte men det er ikke så enkelt. Jeg synes at ladeprisen bør oppgis i to ledd og endres daglig. Med dagens digitale samfunn bør dette være mulig. 1. Dagens markedspris som er dagsgjennomsnitt. 2. stasjonspåslag som er konstant Begge tallene bør vises både i appen og på en tavle utenfor stasjonen. Om vi får en slik politikk så kan alle lade like rettferdig. Anonymkode: bc258...b5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #56 Del Skrevet 16. juli 2023 Kokeplate skrev (1 time siden): Hvorfor tar du 3 ganger antall nødvendige oljeskift i ditt regnestykke? I mitt regnestykket var jeg snill og tok 2 ganger. 1 oljeskift med olje og oljefilter koster fort kr 2.000. To oljeskift = kr 4.000. Vanlig intervall for oljeskift for en dieselbil er hver 10.000 km mens den er 15.000 for en bensinbil. Anonymkode: 8e1f2...7ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 16. juli 2023 #57 Del Skrevet 16. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): I mitt regnestykket var jeg snill og tok 2 ganger. 1 oljeskift med olje og oljefilter koster fort kr 2.000. To oljeskift = kr 4.000. Vanlig intervall for oljeskift for en dieselbil er hver 10.000 km mens den er 15.000 for en bensinbil. Anonymkode: 8e1f2...7ee De vanligst intervall for oljeskift i dag er hhv 25 og 30K. Og de er som oftest lengst for biler med dieselmotor. Endret 16. juli 2023 av Kokeplate Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #58 Del Skrevet 16. juli 2023 Mulig elbil er fremtiden, men miljøvennlig er det ikke. Bare å kaste bilen etter 8-10 år da batteriet er ferdig og det umulig/ikke lønnsomt å reparere. Anonymkode: 07b67...8a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #59 Del Skrevet 16. juli 2023 -jk- skrev (6 timer siden): Du måtte dra opp en 10 år gammel bil for å finne noe ja? Det er ingen hemmelighet at de første årsmodellene av Model S hadde en del barnesykdommer og konstruksjonsutfordringer med batteriet. Det er dog lite relevant for TS som sikler på ny bil, da er det Model Y, evt. 3, som gjelder. Ting har blitt litt bedre på 10 år, jeg har ikke hørt om noen Y eller 3 med batteriproblemer av noe slag. Finnes nyere artikler om samme tema, er bare å google! Anonymkode: 7d3b3...081 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #60 Del Skrevet 16. juli 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Mulig elbil er fremtiden, men miljøvennlig er det ikke. Bare å kaste bilen etter 8-10 år da batteriet er ferdig og det umulig/ikke lønnsomt å reparere. Anonymkode: 07b67...8a3 Kaster man bilen etter 8-10år? Det er ikke mange elbiler som er så gamle enda så det finnes vel ikke noe særlig data på det? Vi er mange som kjører elbiler som snart er 10 år og er fortsatt gullegode. Vi har en i3 fra 2014 og den er fortsatt helt suveren. ingen planer om å bytte ut den. Anonymkode: 7266b...df4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå