skrue Skrevet 15. juli 2023 #21 Del Skrevet 15. juli 2023 20 hours ago, AnonymBruker said: Må ha ny bil om et par år. Kjører nå en over ti år gammel "rimelig" type bil så det er ikke sånn at jeg er kresen på bil. Det er bratt her vi bor så jeg drømmer om firehjulstrekk. Hvor mye billigere er det egentlig å drifte en elektrisk bil, lønner det seg veldig? Nå som strømmen er dyr også, og ser jo ut til at det fortsetter. Jeg vil ha en liten bil som egner seg til småkjøring men som og kan klare litt brattere bakker. Anonymkode: da5a2...acd Er i ferd med å bytte selv. Bor rett ved Oslo så her skal det i utgangspunktet mye til for å ikke velge elektrisk. Om det er kun elbil som gjelder avh av hvor du bor vil jeg si (kjøremønster) og kanskje også om du har mulighet til å lade hjemme. Selv trenger jeg litt plass bak, hengerfeste og takstativ og alt dette begynner å være greit å få med en elektrisk drevet bil. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #22 Del Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): @Snok1 Jeg ser at innlegget mitt rett ovenfor her kan virke litt nesevist i tonen, beklager. Det er ikke ment sånn altså, det er et helt seriøst spørsmål jeg faktisk lurer på. Håper du kanskje kan svare. Hvorfor selger Volvo biler som er såpass nye med en teknologi som du mener er ti år og foreldet? Og ville du absolutt ikke valgt en Volvo XC90 hybrid? Anonymkode: a1fde...655 Innlegget ditt var det ikke noe i veien med. Du spør bare ikke andre hva du gjør når du kjøper bil, hybrid/bensin/diesel som brukt selger som hakka møkk nå. Er mye å spare på å kjøpe brukt i stedet for nytt, og i firmabilsegmentet kvitter de seg med elbilene fort vekk da beskattningen nå er lik uansett drivlinje. Og når de som kjører mye på en dag, må betale like mye for lading underveis som bensin/diesel, er valget enkelt. Det selges nye elbiler i Norge, som i andre land selger samme modell som hybrid, da hjelper det svært lite om lille Norge skal kjøre på ren strøm! Anonymkode: 7d3b3...081 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 15. juli 2023 #23 Del Skrevet 15. juli 2023 Det er med bil som med vaskemaskin... Man ønsker ikke en kombimaskin som både vasker og tørker, de er dårlige på minst èn ting. Angående rekkevidde blir det bedre og bedre. Nio Et5 kommer nå med 150kWh batteri og kan kjøre antatt 80-90 mil på èn lading. Med 150-200kW lading får man fort 20 mil ekstra på 10 minutter, og man trenger uansett en pause når man har kjørt nesten rur/retur Oslo-Trondheim. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #24 Del Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Kommer ann på hvor du bor. I Finnmark ville jeg ikke kjøpt elbil, for eksempel. Men de aller fleste i Norge bor sentralt nok til at elbil er det beste alternativet. Anonymkode: 55622...d8b Ja, og temperatur er en faktor. Jeg ville ikke kjøpt elbil hvis jeg bodde et sted hvor det blir 30 minusgrader hver vinter - enten det er Kautokeino eller Tynset. Blir det minusgrader går det HARDT ut over rekkevidden. Men de fleste gjør ikke det. Jeg er kjempefornøyd med elbil. Vår bil nummer to (elbilen) brukes mest - ikke bare fordi den er billigst i drift, men også fordi den er best å kjøre. Når vi skal bytte ut bil nummer en, blir det nok en elbil. Men foreløpig holder vi oss til fossilbilen som bil nummer en, fordi det ville blitt dyrt å bytte til en noenlunde tilsvarende elbil. Den billigste bilen er ofte den du allerede har. Særlig når vi for de fleste småturer også har en elbil som vi bruker. Anonymkode: 7364b...6ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #25 Del Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Må ha ny bil om et par år. Kjører nå en over ti år gammel "rimelig" type bil så det er ikke sånn at jeg er kresen på bil. Det er bratt her vi bor så jeg drømmer om firehjulstrekk. Hvor mye billigere er det egentlig å drifte en elektrisk bil, lønner det seg veldig? Nå som strømmen er dyr også, og ser jo ut til at det fortsetter. Jeg vil ha en liten bil som egner seg til småkjøring men som og kan klare litt brattere bakker. Anonymkode: da5a2...acd Jobbet som bilmekaniker i mange år med henholdsvis både tyngre-og lette kjøretøy, men det var før el. bilene var eit vanleg syn langs veiene. Kjører fortsatt fossilbil (bensin) 2000 mod., og har nå vert i mitt eie sidan 2006. Bilen har fått god omsorg,samlige EU-kontr. uten anmerknader. Eg kommer nok ikkje til å kjøpe El.bil, og ønsker ikkje å skrive noen avhandling om den begrunnelsen. Har dere bratt stigning der du bor så vil eg anbefale at du velger en fossilbil (bensin / desiel) med 4 -hjulstrekk. Kjøp gjerne ein bil uten registerreim, men m/ (kjæderegister) så du slipper plyndere med reimskift etter noen år. Toyota er blandt de mest driftsikre bilene, og godt forhandlernettverk. Anonymkode: adfb4...a5c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #26 Del Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Kjøp en Tesla, de har sykt mye billigere hurtiglader enn de andre. Anonymkode: 33e7f...da5 Nå var det vel ikkje ladeeffekten TS la mest vekt på i sitt spørsmål om valg av bil. Anonymkode: adfb4...a5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #27 Del Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jobbet som bilmekaniker i mange år med henholdsvis både tyngre-og lette kjøretøy, men det var før el. bilene var eit vanleg syn langs veiene. Kjører fortsatt fossilbil (bensin) 2000 mod., og har nå vert i mitt eie sidan 2006. Bilen har fått god omsorg,samlige EU-kontr. uten anmerknader. Eg kommer nok ikkje til å kjøpe El.bil, og ønsker ikkje å skrive noen avhandling om den begrunnelsen. Har dere bratt stigning der du bor så vil eg anbefale at du velger en fossilbil (bensin / desiel) med 4 -hjulstrekk. Kjøp gjerne ein bil uten registerreim, men m/ (kjæderegister) så du slipper plyndere med reimskift etter noen år. Toyota er blandt de mest driftsikre bilene, og godt forhandlernettverk. Anonymkode: adfb4...a5c Men hvorfor anbefaler du fossilbil? Er det ikke sånn at el-bil også er billigere å drifte med tanke på at det ikke er så kompliserte reparasjoner? jeg bare spør, har ikke greie på bil. men jeg har inntrykk av at mange av de som tradisjonelt har vært bilentusiaster ikke er så begeistret for elektriske biler. Takk for alle svar! TS Anonymkode: da5a2...acd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #28 Del Skrevet 15. juli 2023 Hvis du bruker bilen skikkelig lite så kan nok fossilbil være billigere. Type en kjempebillig dieselbil for å kjøre på hytta 3 ganger i året. Anonymkode: 33e7f...da5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #29 Del Skrevet 15. juli 2023 Kan dere finne feilen i følgende regnestykke? Fossilt bil har 5L forbruk per 100km og en liter bensin koster 20kr. De 100km koster da 100kr. En el bil har gjerne 18kwt forbruk per 100km. Ladeprisen på stasjonen er rundt 8kr per kwt. De 100km koster 144kr. Selv med en tesla model 3 long range så er forbruket 14.8kwt dvs. 118kr per 100km. Kjører du 20k km per år i 8år så koster den fossile 160.000kr mens el bilen koster 230.000kr. En differanse på 70.000kr. El bilen blir meget fort ulønnsomt når du ikke kan lade hjemme i forhold til bensin/hybrid. Før eller senere så er de fleste på langtur innom en hurtiglader og regnestykket ødelegges. Men ja, om du kun lader hjemme til nattpris, da er el bilen the shit. Jeg kan ikke lade hjemme og må forholde meg til ladeprisene. De fleste sammenligner 3 år gamle hybrider f.eks. fra Toyota til rundt 200.000kr vs. kjøp av en ny el bil til 450.000kr eller mer. Klart koster også finansieringen og må tas med i regnestykket. Jeg tror ikke en 3år gammel toyota hybrid har så mye mer vedlikeholdskostnader enn en el bil. Med 100k egenkapital og rundt 7% eff. rente over 8 år så koster den fossile 35k i renter mens el bilen koster 120k i renter. Det er en differanse på 85.000kr. I løpet av 8år med bilbruk har den fossile (nesten ny) hybrid kostet 155.000kr mindre enn el bilen. Mange el biler er dritkraftig. Forsikringen tar høyere sats. Det må også tas med i regnestykket. Jeg ser bort fra forsikringen for å holde regnestykket enkelt. La oss anta ingen bom eller parkering. Men selv med bom og parkeringen i 8år kan el bil rabattene ikke spille inn de 155k i differanse. Hvorfor skal jeg velge el bil og dermed dyrere bilhold de neste 8år? Anonymkode: bc258...b5a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #30 Del Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan dere finne feilen i følgende regnestykke? Fossilt bil har 5L forbruk per 100km og en liter bensin koster 20kr. De 100km koster da 100kr. En el bil har gjerne 18kwt forbruk per 100km. Ladeprisen på stasjonen er rundt 8kr per kwt. De 100km koster 144kr. Selv med en tesla model 3 long range så er forbruket 14.8kwt dvs. 118kr per 100km. Kjører du 20k km per år i 8år så koster den fossile 160.000kr mens el bilen koster 230.000kr. En differanse på 70.000kr. El bilen blir meget fort ulønnsomt når du ikke kan lade hjemme i forhold til bensin/hybrid. Før eller senere så er de fleste på langtur innom en hurtiglader og regnestykket ødelegges. Men ja, om du kun lader hjemme til nattpris, da er el bilen the shit. Jeg kan ikke lade hjemme og må forholde meg til ladeprisene. De fleste sammenligner 3 år gamle hybrider f.eks. fra Toyota til rundt 200.000kr vs. kjøp av en ny el bil til 450.000kr eller mer. Klart koster også finansieringen og må tas med i regnestykket. Jeg tror ikke en 3år gammel toyota hybrid har så mye mer vedlikeholdskostnader enn en el bil. Med 100k egenkapital og rundt 7% eff. rente over 8 år så koster den fossile 35k i renter mens el bilen koster 120k i renter. Det er en differanse på 85.000kr. I løpet av 8år med bilbruk har den fossile (nesten ny) hybrid kostet 155.000kr mindre enn el bilen. Mange el biler er dritkraftig. Forsikringen tar høyere sats. Det må også tas med i regnestykket. Jeg ser bort fra forsikringen for å holde regnestykket enkelt. La oss anta ingen bom eller parkering. Men selv med bom og parkeringen i 8år kan el bil rabattene ikke spille inn de 155k i differanse. Hvorfor skal jeg velge el bil og dermed dyrere bilhold de neste 8år? Anonymkode: bc258...b5a Man lader for det meste hjemme, så regnestykket ditt blir helt feil Anonymkode: d952b...d8c 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #31 Del Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man lader for det meste hjemme, så regnestykket ditt blir helt feil Anonymkode: d952b...d8c Ta i litt å si 2 kr milen for elbil når du lader hjemme. Anonymkode: d952b...d8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #32 Del Skrevet 15. juli 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Å, er dere ikke oppdatert i hele tatt? Dette er bare ett eksempel på kunder som har trodd de kjøpte det dere hevder er en god bil, uten trøbbel. Anonymkode: 7d3b3...081 Ikke oppdatert? Har kjørt Tesla daglig i par år uten et eneste problem Anonymkode: e7902...0c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #33 Del Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kan dere finne feilen i følgende regnestykke? Fossilt bil har 5L forbruk per 100km og en liter bensin koster 20kr. De 100km koster da 100kr. En el bil har gjerne 18kwt forbruk per 100km. Ladeprisen på stasjonen er rundt 8kr per kwt. De 100km koster 144kr. Selv med en tesla model 3 long range så er forbruket 14.8kwt dvs. 118kr per 100km. Kjører du 20k km per år i 8år så koster den fossile 160.000kr mens el bilen koster 230.000kr. En differanse på 70.000kr. El bilen blir meget fort ulønnsomt når du ikke kan lade hjemme i forhold til bensin/hybrid. Før eller senere så er de fleste på langtur innom en hurtiglader og regnestykket ødelegges. Men ja, om du kun lader hjemme til nattpris, da er el bilen the shit. Jeg kan ikke lade hjemme og må forholde meg til ladeprisene. De fleste sammenligner 3 år gamle hybrider f.eks. fra Toyota til rundt 200.000kr vs. kjøp av en ny el bil til 450.000kr eller mer. Klart koster også finansieringen og må tas med i regnestykket. Jeg tror ikke en 3år gammel toyota hybrid har så mye mer vedlikeholdskostnader enn en el bil. Med 100k egenkapital og rundt 7% eff. rente over 8 år så koster den fossile 35k i renter mens el bilen koster 120k i renter. Det er en differanse på 85.000kr. I løpet av 8år med bilbruk har den fossile (nesten ny) hybrid kostet 155.000kr mindre enn el bilen. Mange el biler er dritkraftig. Forsikringen tar høyere sats. Det må også tas med i regnestykket. Jeg ser bort fra forsikringen for å holde regnestykket enkelt. La oss anta ingen bom eller parkering. Men selv med bom og parkeringen i 8år kan el bil rabattene ikke spille inn de 155k i differanse. Hvorfor skal jeg velge el bil og dermed dyrere bilhold de neste 8år? Anonymkode: bc258...b5a Hvor lenge har du hatt el bil du som ikke kan lade hjemme? Jeg har heller ingen lademulighet her jeg bor. Anonymkode: 1fce2...8b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #34 Del Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 14.7.2023 den 18.54): Kommer ann på hvor du bor. I Finnmark ville jeg ikke kjøpt elbil, for eksempel. Men de aller fleste i Norge bor sentralt nok til at elbil er det beste alternativet. Anonymkode: 55622...d8b Bor i Finnmark, og hadde uten tvil kjøpt el-bil hvis vi ikke hadde campingvogn. Akkurat kjøpt ny bil, og gikk noen runder med oss selv før vi landet på diesel. Fant ut at det ville blir for liten rekkevidde til å trekke campingvogn. Vurderte muligheten med å leie bil de gangene vi trenger det, men da gikk vinninga opp i spinninga. Anonymkode: 2097a...523 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #35 Del Skrevet 15. juli 2023 Det kommer an på kjøremønsteret ditt og lademuligheter, TS! Hvis du skal trekke mye henger/campingvogn, hvis du bor der det er ekstremt kaldt, hvis du bor midt i en bratt bakke, hvis du ikke kan lade hjemme eller der du ellers bruker bilen, hvis det ikke er bompenger der du bor, da ville jeg definitivt vurdert diesel eller bensin. Men elbiler er blitt veldig bra og går langt på en lading, de er billige i bruk, det er ikke så mye slitedeler i dem og muligheten til å kjøre langt også på vintertid og trekke henger har blitt mye bedre. Så kan man jo også lure på hva som skjer med bruktbilpriser for bensin og diesel om de etterhvert ikke kan kjøre i byene. Anonymkode: 341f5...898 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #36 Del Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kan dere finne feilen i følgende regnestykke? Fossilt bil har 5L forbruk per 100km og en liter bensin koster 20kr. De 100km koster da 100kr. En el bil har gjerne 18kwt forbruk per 100km. Ladeprisen på stasjonen er rundt 8kr per kwt. De 100km koster 144kr. Selv med en tesla model 3 long range så er forbruket 14.8kwt dvs. 118kr per 100km. Kjører du 20k km per år i 8år så koster den fossile 160.000kr mens el bilen koster 230.000kr. En differanse på 70.000kr. El bilen blir meget fort ulønnsomt når du ikke kan lade hjemme i forhold til bensin/hybrid. Før eller senere så er de fleste på langtur innom en hurtiglader og regnestykket ødelegges. Men ja, om du kun lader hjemme til nattpris, da er el bilen the shit. Jeg kan ikke lade hjemme og må forholde meg til ladeprisene. De fleste sammenligner 3 år gamle hybrider f.eks. fra Toyota til rundt 200.000kr vs. kjøp av en ny el bil til 450.000kr eller mer. Klart koster også finansieringen og må tas med i regnestykket. Jeg tror ikke en 3år gammel toyota hybrid har så mye mer vedlikeholdskostnader enn en el bil. Med 100k egenkapital og rundt 7% eff. rente over 8 år så koster den fossile 35k i renter mens el bilen koster 120k i renter. Det er en differanse på 85.000kr. I løpet av 8år med bilbruk har den fossile (nesten ny) hybrid kostet 155.000kr mindre enn el bilen. Mange el biler er dritkraftig. Forsikringen tar høyere sats. Det må også tas med i regnestykket. Jeg ser bort fra forsikringen for å holde regnestykket enkelt. La oss anta ingen bom eller parkering. Men selv med bom og parkeringen i 8år kan el bil rabattene ikke spille inn de 155k i differanse. Hvorfor skal jeg velge el bil og dermed dyrere bilhold de neste 8år? Anonymkode: bc258...b5a Det er vel ingen om kjøper elbil og baserer seg kun på å lade på div stasjoner? Det kunne ikke falle meg inn i hvert fall. I natt og i morgen er det negative strømpriser. Vi får ladet våre 2 elbiler gratis. dvs vi får ca 100mil med gratis kjøring. Hvor mye koster 100mil med diesel nå? Anonymkode: 387ea...ac2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 16. juli 2023 #37 Del Skrevet 16. juli 2023 Idag er strømprisen -85 øre på østlandet, og selv om man legger til nettleie får man betalt for å lade bilen. Kjekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #38 Del Skrevet 16. juli 2023 16 hours ago, AnonymBruker said: Man lader for det meste hjemme, så regnestykket ditt blir helt feil Anonymkode: d952b...d8c Jeg har ikke muligheten til det. Jeg har heller ikke muligheten til å oppgradere her hos meg. Regnestykket blir rett når jeg ikke kan lade hjemme i det hele tatt. 16 hours ago, AnonymBruker said: Ta i litt å si 2 kr milen for elbil når du lader hjemme. Anonymkode: d952b...d8c Jeg har ikke muligheten til å lade hjemme. Dermed blir det dessverre mer enn 20kr per 100km slik som vist i regnestykket. 11 hours ago, AnonymBruker said: Hvor lenge har du hatt el bil du som ikke kan lade hjemme? Jeg har heller ingen lademulighet her jeg bor. Anonymkode: 1fce2...8b9 Jeg tok regnestykket og valgte fossilt. Det er flott å lese om folk med samme utfordring. Jeg hadde gjerne eid en billig el bil men uten mulighet til å lade hjemme må jeg velge fossilt slik som prisnivået er i dag. 10 hours ago, AnonymBruker said: Det er vel ingen om kjøper elbil og baserer seg kun på å lade på div stasjoner? Det kunne ikke falle meg inn i hvert fall. I natt og i morgen er det negative strømpriser. Vi får ladet våre 2 elbiler gratis. dvs vi får ca 100mil med gratis kjøring. Hvor mye koster 100mil med diesel nå? Anonymkode: 387ea...ac2 Jeg har dessverre ikke valg. Når jeg ikke kan lade hjemme og må ut med 8kr på ladestasjon så funker det ikke for meg med gratis lading. Da er fossilt fremdeles mer gunstig. Det er sært at Norge forskjellsbehandler folk så ekstrem basert på lommebok. De med mye penger og flotte boliger får lov å kjøre el bil gratis. Se på han her, mange i samme gåte. Nå bor jeg ikke kommunalt sånn som men men: https://www.bt.no/klima-og-miljoe/i/RG2yp8/faar-ikke-lade-elbilen-i-kommunal-bolig-jeg-maa-selge-elbilen-og-kjoepe-bensinbil Anonymkode: bc258...b5a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #39 Del Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Kan dere finne feilen i følgende regnestykke? Fossilt bil har 5L forbruk per 100km og en liter bensin koster 20kr. De 100km koster da 100kr. En el bil har gjerne 18kwt forbruk per 100km. Ladeprisen på stasjonen er rundt 8kr per kwt. De 100km koster 144kr. Selv med en tesla model 3 long range så er forbruket 14.8kwt dvs. 118kr per 100km. Kjører du 20k km per år i 8år så koster den fossile 160.000kr mens el bilen koster 230.000kr. En differanse på 70.000kr. El bilen blir meget fort ulønnsomt når du ikke kan lade hjemme i forhold til bensin/hybrid. Før eller senere så er de fleste på langtur innom en hurtiglader og regnestykket ødelegges. Men ja, om du kun lader hjemme til nattpris, da er el bilen the shit. Jeg kan ikke lade hjemme og må forholde meg til ladeprisene. De fleste sammenligner 3 år gamle hybrider f.eks. fra Toyota til rundt 200.000kr vs. kjøp av en ny el bil til 450.000kr eller mer. Klart koster også finansieringen og må tas med i regnestykket. Jeg tror ikke en 3år gammel toyota hybrid har så mye mer vedlikeholdskostnader enn en el bil. Med 100k egenkapital og rundt 7% eff. rente over 8 år så koster den fossile 35k i renter mens el bilen koster 120k i renter. Det er en differanse på 85.000kr. I løpet av 8år med bilbruk har den fossile (nesten ny) hybrid kostet 155.000kr mindre enn el bilen. Mange el biler er dritkraftig. Forsikringen tar høyere sats. Det må også tas med i regnestykket. Jeg ser bort fra forsikringen for å holde regnestykket enkelt. La oss anta ingen bom eller parkering. Men selv med bom og parkeringen i 8år kan el bil rabattene ikke spille inn de 155k i differanse. Hvorfor skal jeg velge el bil og dermed dyrere bilhold de neste 8år? Anonymkode: bc258...b5a Jeg fant flere feil. Gjennomsnittlig forbruk på en bensin- og dieselbil er på ca. 0,65 liter pr mil. La oss være snille og si at 1 liter koster kr 20. Kjører du 30.000 km pr år vil det koste deg kr 39.000 (= kr 20 * 0,065 liter * 30.000 km) i ren drivstoff. På toppen av det så har du også 2 oljeskift hvis du har bensinbil eller 3 oljeskift hvis du har dieselbil. La oss være snille og si at det koster deg kr 4.000 for oljeskift med filter. Da er du allerede på 43.000. Her er regnestykket for en Tesla Model 3: Gjennomsnittlig forbruk på ca. 12 kWh pr 10 mil. Kjører du 30.000 km pr år vil det koste deg kr 3.600 (= kr 1 * 0,12 kWh * 30.000 km). Her forutsetter jeg en pris på kr 1 pr kWh, Hvis du kun hurtiglader på Tesla sine ladestasjoner så koster det deg pr i dag ca. kr 3,5 pr kWh ifølge App'en. Da vil det koste deg kr 12.600 (= kr 3,5 * 0,12 kWh * 30.000 km). Det er ingen krav til service hos Tesla og det er heller ingen oljeskift e.l. da det er en elbil. Konklusjon: Her forutsetter jeg en kjørelengde på 30.000 km pr år. Hvis du kun lader hjemme så sparer du kr 39.400 pr år i drivstoff og service ved å kjøre en Tesla Model 3 kontra en fossilbil. Hvis du kun lader hjemme så sparer du kr 30.400 pr år i drivstoff og service ved å kjøre en Tesla Model 3 kontra en fossilbil. Fossilbilene har ikke sjans. Anonymkode: 8e1f2...7ee 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #40 Del Skrevet 16. juli 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Gjennomsnittlig forbruk på en bensin- og dieselbil er på ca. 0,65 liter pr mil. Min toyota ligger som regel mellom 0,38 og 0,46 liter per mil. Antakelsen din gjelder kanskje for større biler. Jeg regner med de reelle tallene jeg målet på veien. 6 minutter siden, AnonymBruker said: På toppen av det så har du også 2 oljeskift hvis du har bensinbil eller 3 oljeskift hvis du har dieselbil. La oss være snille og si at det koster deg kr 4.000 for oljeskift med filter. Aldri gjort det og får det gratis hos toyota på verkstedet for de 8 årene som gjelder regnestykket. Skjønner at det kan være en utgift for noen som velger dyre tyske biler. Men tror ikke du er nødt å skifte så hyppig. En gang i året om ikke annet hvert år er helt innenfor. 10 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du kun hurtiglader på Tesla sine ladestasjoner så koster det deg pr i dag ca. kr 3,5 pr kWh ifølge App'en. Da vil det koste deg kr 12.600 (= kr 3,5 * 0,12 kWh * 30.000 km). Det er 854km til neste tesla ladestasjon. Cheers! Anonymkode: bc258...b5a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå