Gå til innhold

Er det kun El-bil som gjelder nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Må ha ny bil om et par år. Kjører nå en over ti år gammel "rimelig" type bil så det er ikke sånn at jeg er kresen på bil.

Det er bratt her vi bor så jeg drømmer om firehjulstrekk. Hvor mye billigere er det egentlig å drifte en elektrisk bil, lønner det seg veldig? Nå som strømmen er dyr også, og ser jo ut til at det fortsetter.

Jeg vil ha en liten bil som egner seg til småkjøring men som og kan klare litt brattere bakker.

Anonymkode: da5a2...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjøre 10 mil koster drøyt 15kr med elbil når du lader hjemme. Så fremst du lader hjemme er det mye billigere å drifte en elbil.

Anonymkode: d952b...d8c

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp en Tesla, de har sykt mye billigere hurtiglader enn de andre.

Anonymkode: 33e7f...da5

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kjøp en Tesla, de har sykt mye billigere hurtiglader enn de andre.

Anonymkode: 33e7f...da5

Men også en haug med problemer, som ingen teslaeier vil innrømme!

Anonymkode: 7d3b3...081

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg elsker min Zoe :rodmer: Ekstremt mye billigere i drift. Mannen bruker rundt 1000 kroner på full tank, mens min Zoe koster 500-600 på et halvt år i strømregning

Anonymkode: 3d1ad...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gammel myte.

Anonymkode: 0d464...830

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kommer ann på hvor du bor. I Finnmark ville jeg ikke kjøpt elbil, for eksempel.

Men de aller fleste i Norge bor sentralt nok til at elbil er det beste alternativet.

Anonymkode: 55622...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg elsker min Zoe :rodmer: Ekstremt mye billigere i drift. Mannen bruker rundt 1000 kroner på full tank, mens min Zoe koster 500-600 på et halvt år i strømregning

Anonymkode: 3d1ad...d39

Jeg har en Hyundai IONIQ electric 28kW, ekstremt billig i drift. Deilig å bli ferdig med fossilbilene som for min del har vært pengesluk uten sidestykke.

Anonymkode: 8e1f2...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hvilke problemer da?

Anonymkode: e7902...0c0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med tanke på at det er vedtatt sluttdato for salg av fossilbiler så vil jeg tro at elbiler er det som gjelder fremover ja. Vi har hatt elbiler i noen år og bruker vesentlig mindre på biler en tidligere. bare det å slippe å betale bom til jobben sparer mannen min ca 2000kr i mnd. Vi lader på natta og når strømmen er billigst så på 2 biler bruker vi max 1000kr i mnd i snitt i året. Og vi kjører mye. Kunne aldri tenkt meg tilbake til fossilbil.

Anonymkode: 387ea...ac2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har hatt tesla, aldri igjen. Kjøpt Polestar, mye bedre bil, ingen feil, og mange flere smarte løsninger enn tesla. 

Anonymkode: f55ba...432

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kommer ann på hvor du bor. I Finnmark ville jeg ikke kjøpt elbil, for eksempel.

Anonymkode: 55622...d8b

Jo mer du kjører og jo større avstander jo mer lønner det seg med elbil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, TS.

Det er bare elbil som gjelder for alle som MÅ ha privatbil.

Jeg kjører min fossilbil så lite som mulig så lenge som mulig i håp om at det finnes et tilfredsstillende bilkollektiv her jeg bor når bilen min kneler. Hvis ikke blir min neste privatbil helt klart en elbil.

hvis man kjøper ny bil eller byere bruktbil i dag er man idiot dersom man kjøper fossilt.

Legg merke til at bensinstasjoner fjerner pumper nå. Infrastrukturen forvitrer for fossilhodene. Alle skjønner at elbiler er overlegne.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Snok1 skrev (8 minutter siden):

Ja, TS.

Det er bare elbil som gjelder for alle som MÅ ha privatbil.

Jeg kjører min fossilbil så lite som mulig så lenge som mulig i håp om at det finnes et tilfredsstillende bilkollektiv her jeg bor når bilen min kneler. Hvis ikke blir min neste privatbil helt klart en elbil.

hvis man kjøper ny bil eller byere bruktbil i dag er man idiot dersom man kjøper fossilt.

Legg merke til at bensinstasjoner fjerner pumper nå. Infrastrukturen forvitrer for fossilhodene. Alle skjønner at elbiler er overlegne.

Hva med biler som bruker begge deler? El + bensin, for eksempel? Kan jo være greit å ha fossilt drivstoff til tider når man ikke har lademuligheter visse steder man er.  

Anonymkode: a1fde...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva med biler som bruker begge deler? El + bensin, for eksempel? Kan jo være greit å ha fossilt drivstoff til tider når man ikke har lademuligheter visse steder man er.  

Hybrider var en mellomløsning for ti år siden når batteriteknologien ikke var like god som nå. Den typiske hybridbilen veier kanskje tre hundre kilo mer enn en vanlig bil og har 50km batterirekkevidde.  Med to drivstoffsystemer og to deivlinjer er en brukt hybridbil et vedlikeholdsmareritt og kostnadsfelle for et konsept som er utdatert. Mitt råd er å ligge langt unna. Etter at Tesla Model S ble lansert for ti år siden er rekkeviddeangst blitt et avlegs begrep.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har regnet på pendlerkostnaden min med diesel vs el. 

diesel: 140 kr per dag (inkl 78kr bom) med en dieselpris på 20kr/lz
el: 16 kr hver dag med en strømpris på 2 kr/kWh(med 100% rabatt på bom).

its a fuckin’ nobrainer. 

Anonymkode: 6faf2...5ff

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Snok1 skrev (26 minutter siden):

Hybrider var en mellomløsning for ti år siden når batteriteknologien ikke var like god som nå. Den typiske hybridbilen veier kanskje tre hundre kilo mer enn en vanlig bil og har 50km batterirekkevidde.  Med to drivstoffsystemer og to deivlinjer er en brukt hybridbil et vedlikeholdsmareritt og kostnadsfelle for et konsept som er utdatert. Mitt råd er å ligge langt unna. Etter at Tesla Model S ble lansert for ti år siden er rekkeviddeangst blitt et avlegs begrep.

Ok. Så en Volvo XC90 fra 2021 annonsert med det, el + bensin. Er det bare tull Volvo driver med, altså? Merkevareutsalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

@Snok1 Jeg ser at innlegget mitt rett ovenfor her kan virke litt nesevist i tonen, beklager. Det er ikke ment sånn altså, det er et helt seriøst spørsmål jeg faktisk lurer på. Håper du kanskje kan svare. Hvorfor selger Volvo biler som er såpass nye med en teknologi som du mener er ti år og foreldet? Og ville du absolutt ikke valgt en Volvo XC90 hybrid?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Gammel myte.

Anonymkode: 0d464...830

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvilke problemer da?

Anonymkode: e7902...0c0

Å, er dere ikke oppdatert i hele tatt? Dette er bare ett eksempel på kunder som har trodd de kjøpte det dere hevder er en god bil, uten trøbbel.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

@Snok1 Jeg ser at innlegget mitt rett ovenfor her kan virke litt nesevist i tonen, beklager. Det er ikke ment sånn altså, det er et helt seriøst spørsmål jeg faktisk lurer på. Håper du kanskje kan svare. Hvorfor selger Volvo biler som er såpass nye med en teknologi som du mener er ti år og foreldet? Og ville du absolutt ikke valgt en Volvo XC90 hybrid?

Jeg ville valgt en ren elbil av årsakene jeg har listet over.

En hybridbil har i noen grad fordelene med en elbil, men samtidig ALLE. bakdelene med en fossilbil.

Jeg mener ALLE nye (person-)biler bør være elbiler nå, så jeg har kanskje en liten bias. 
Jeg kjenner ikke denne Volvoen spesifikt, så jeg kommenterer generelt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...