AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #1 Skrevet 14. juli 2023 Skal søke om å overta lånet på huset nå pga samlivsbrudd, men skal jeg sende inn endring av skjøte på bolig først, eller søke om å overta lånet først? Noen som vet? Banken er panthaver i boligen. Anonymkode: c3918...4f7
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #2 Skrevet 14. juli 2023 Du må ha fått lån fra banken først. Vet du at du kan sitte med hele lånet selv? Anonymkode: 71187...ec1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #3 Skrevet 14. juli 2023 Jo, jeg kan betjene lånet, men blir det ikke feil rekkefølge å overta lån på et hus hvor skjøtet står på begge? Anonymkode: c3918...4f7
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #4 Skrevet 14. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jo, jeg kan betjene lånet, men blir det ikke feil rekkefølge å overta lån på et hus hvor skjøtet står på begge? Anonymkode: c3918...4f7 Nei. Kontakt banken først. Banken hjelper det med dette, hvis ikke gir mannen din juridisk bort huset uten eierandel men står ansvarlig for lånet. Og at du mener du kan betjene lånet betyr ikke at banken er enig. Anonymkode: f0360...cab 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #5 Skrevet 14. juli 2023 Man avklarer med banken på forhånd og ordner skriftlig avtale med eksen, skjøte signeres og deretter tinglyser banken det nye pantet før penger utbetales. Vil man ha alt helt på det sikre må man betale bank eller megler for å ta «meglerjobben» slik at pengene står på tredjemannskonto mens skjøter tinglyses. Det kostet ca 10-30k i min erfaring. Anonymkode: 2f1d6...e9b 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #6 Skrevet 14. juli 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Nei. Kontakt banken først. Banken hjelper det med dette, hvis ikke gir mannen din juridisk bort huset uten eierandel men står ansvarlig for lånet. Og at du mener du kan betjene lånet betyr ikke at banken er enig. Anonymkode: f0360...cab De er så dårlig bemannet hos banken nå i ferien så jeg må nok vente noen uker da før jeg får et skikkelig svar fra banken. Jeg kan betjene lånet, der foreligger det ingen tvil. Min eks samboer, hun ville derimot ikke kunne betjent lånet. Det blir ikke å betale megler for noe i dette. Får lage en skriftlig avtale med eksen og så må jeg vel bare vente med å få svar fra banken om hva som er rett rekkefølge her. Anonymkode: c3918...4f7
Brunello Skrevet 14. juli 2023 #7 Skrevet 14. juli 2023 Bare få signatur på skjøte eller avtale, så har ikke dette noe å si mellom dere. Banken vil uansett at det formelle med signaturer skal være på plass før de stryker henne som låntaker.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #8 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 14.7.2023 den 11.02): Skal søke om å overta lånet på huset nå pga samlivsbrudd, men skal jeg sende inn endring av skjøte på bolig først, eller søke om å overta lånet først? Noen som vet? Banken er panthaver i boligen. Anonymkode: c3918...4f7 Du sender signert skifteavtale mellom deg og exen din til banken og søker om å overta lånet. Det kan hende at banken ikke er enig i at du «bare kan overta lånet» da de stresstester økonomien din med 3%, samt følger likviditet iforb. Med sifo referansebudsjettet. Anonymkode: a965a...4f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå