Uglems Skrevet 14. juli 2023 #1 Skrevet 14. juli 2023 Jeg leste på sol idag, og da var det to artikler som var med på å bekrefte sammenhengen mellom ultraprossesert mat og ufrivillig barnløshet generelt sett. Andelen ufrivillig barnløse har økt https://forskning.no/barnlos-graviditet-kvinnehelse/litt-flere-blir-ufrivillig-barnlose/2224443 Og aspartam kan være kreftfremkallende https://sol.no/nyheter/who-aspartam-kan-vaere-kreftfremkallende/79869841 Ikke at det står at aspartam har en direkte link til ufrivillig barnløshet, men tine har jo allerede fjernet karragenan fra flere av sine produkter. Det virker som mer og mer kommer frem i lyset når det gjelder matsminke, og flere ingredienser er forbudt i Norge i mat og hudpleie (feks Merkur). Generelt rundt om i verden blir det tilsatt mye "gift", og jeg begynner å lure på om det har noe direkte link til ufrivillig barnløshet og når de eventuelt finner ut av det. (jeg sier ikke at man kan skylde seg selv, for det kan man virkelig ikke. Ufrivillig barnløshet har mange årsaker, hormoner, kroppen er sånn bare, underliggende sykdommer etc) Hva vil konsekvensene av dette bli? Vil vi få handmaids tale tendenser eller andre dystopiske tiltak? For jeg tviler på at Vesten vil gjøre maten renere mtp det økonomiske aspektet for matprodusentene. En motpart til dette er jo dersom hele verden skulle spist minimalt prosessert mat, ville det ikke vært nok mat...
Enda en tulling Skrevet 17. juli 2023 #2 Skrevet 17. juli 2023 Uglems skrev (På 14.7.2023 den 9.40): JEn motpart til dette er jo dersom hele verden skulle spist minimalt prosessert mat, ville det ikke vært nok mat... Hvorfor ikke?? Tilsetningsstoffene utgjør jo bare en mikroskopisk andel av maten de tilsettes, og uansett har de vel knapt noen næringsverdi. Lar man bare være å prosessere den samme maten kan jeg ikke se at det skulle bli noe mindre mat av det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå