Gå til innhold

Klumper i pelsen

Anbefalte innlegg

Gjest katte eier
Skrevet

Hei, katten min har en del klumper i pelsen!

Katten er langhåret så jeg grer den jo, ikke hver dag, men jeg gjør det.

Det er jo vannskelig å gre klumpene bort da, så jeg vurderer å klippe dem vekk!

Noen med erfaring, eller andre gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katta mi hadde en del klumper i pelsen under magen, noen klarte jeg å klippe bort selv, men mye lå helt inni huden. Jeg tok ho med til dyrlegen og fikk dem til å barbere dem bort.

Hun fikk narkose, og hele magen og baken ble barbert.

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Hvis du velger å klippe bort klumpene selv,så må du være veldig forsiktig.

Huden til katten "går inn i klumpene" så der er det lett å klippe i huden.

Klipp litt og litt av klumpen (ikke ta hele klumpen i en jafs)

- bruk deretter fingrene dine til å dra ut flokene,så grer du, ta tak i resten av klumpen(e), kjenn etter hvor skille mellom hud og hår er - klipp igjenn litt og litt og gjenta det det jeg skrev.

Katter liker dette generelt dårlig, men den får det mye bedre med seg selv når den er klumpfri.

Etter dette passer du på å gre den regelmessig. :)

Endret av Miloine
Skrevet

Et lite tips er å bruke brodersakser, som er små og spisse. Kommer lettere til mellom hud og pels da.

Skrevet

Her kjøpt saks med butt ende og som er litt bøyd i en bue, sånn at det blir vanskeligere å klippe i huden. Hunden min får en del klumper når vi ikke har klippt ho ned på en stund (bichon frisè) så vi klipper selv, men passer å å ikke la det gå for lang tid i mellom hver gang.

Skrevet

brukte en sømspretter til å fjerne knuter som lå inntil huden, kom ikke borti huden en eneste gang. tok noen få hår i gangen rundt knuten, katten reagerte ikke i det hele tatt.

Gjest Rødtoppen
Skrevet
Hei, katten min har en del klumper i pelsen!

Katten er langhåret så jeg grer den jo, ikke hver dag, men jeg gjør det.

Det er jo vannskelig å gre klumpene bort da, så jeg vurderer å klippe dem vekk!

Noen med erfaring, eller andre gode råd?

Hei! Jeg å har en langhåret kattepus (blanding av perser og skogskatt), og ho har nå særlig i vinter fått en del knuter ettersom ho går ute i snøen osv. Jeg grer katten hver dag (noe motvillig fra hennes side), men klumper blir det uansett. Mitt tips er å kjøpe en saks på apoteket (som er spiss på ene bladet og butt på andre) slik at du kan klippe vekk litt og litt av pelsen.

Det er uansett viktig å få bort klumpene slik at huden ikke blir irritert og det blir sår av at katten klør eller slikker seg... Blir det for ille er dyrlege, narkose og barbering neste alternativ... :hår: Lykke til med katten!!

Skrevet
brukte en sømspretter til å fjerne knuter som lå inntil huden, kom ikke borti huden en eneste gang. tok noen få hår i gangen rundt knuten, katten reagerte ikke i det hele tatt.

En sånn bruker jeg på min perser også. Helt genialt!

Skrevet

Jeg har en hann blandingskatt, en ulldott uten like. Og nå på vinteren blir han full av floker og knuter. Jeg pleier å tre en liten kam under knutene og klipper meg ned til kammen. Da unngår jeg huden.

På vårparten ender han som regel opp som den mest rocka katta i nabolaget, med hanekam på ryggen og kort på sidene........Ikke så veldig kledelig, men det vokser fort ut igjen.

Skrevet

Det finnes en spray for langhårskatter, som skal hjelpe på klumper i pelsen.....

Skrevet

Talkum fungerer også bra, for å forhindre nye floker.

Skrevet

Jeg klipper bort klumpene på katten vår - når de blir for store. Passer på å bare klippe "det ytterste" for så å løse opp resten av flokene med fingrene.

Katten hater å bli børstet, så det blir stadig noen floker...

Gjest Pusemamma
Skrevet

Har katten masse klumper i pelsen for all del IKKE klipp dette selv. Det er fort gjort og klippe i huden uansett hvor forsiktig du er. gå til dyrlegen som bedøver katten og barberer den forsvarlig. Katter med lang pels skal egentlig børstes hver dag da. :ironi:

Skrevet

Har også langhårskatter og har merket at fôret kan ha mye å si. Pelsen kan bli for fet og klistrer seg lettere sammen.

For å børste kattene synes jeg en kardebørste er det beste, for den får skikkelig tak i flokene. Løs dem opp med fingrene først, som andre her sier, og børst så nøye. Ta det gradvis, samtidig som du holder i floken, da lugger det ikke så ille for katten. Et bad med shampoo og balsam hjelper også, eventuelt kjøpe spraybalsam. Vær forsiktig med klipping, som mange sier. Klipp bare litt, om alt annet ikke går, og børst resten. Det løsner lett når du først har fått en åpning i floken. (Derfor hjelper det å dra litt i den med fingrene også)

Skrevet (endret)
Har katten masse klumper i pelsen for all del IKKE klipp dette selv. Det er fort gjort og klippe i huden uansett hvor forsiktig du er. gå til dyrlegen som bedøver katten og barberer den forsvarlig. Katter med lang pels skal egentlig børstes hver dag da.  :ironi:

Nå brukte du ironiflagget, men regner med du ikke mente det ironisk at katter med lang pels skal børstes hver dag.

Uansett: Det er ingen automatikk i at man MÅ børste langhårskatter hver dag, det kommer an på hver enkelt katt, rase etc...

Min langhårskatt ordner mesteparten selv, og jeg pleier kun å gå over han med børsten et par ganger i måneden, og oppdager som regel alltid at han har ordnet dette selv.

De gangene jeg har oppdaget en floke eller to, må det brukes kam, for min hater kardebørste.

Endret av Shagya
Gjest Pusemamma
Skrevet

mente det jo ikke ironisk da. Min pusefrøken har halvlang pels. Ser jo at hvis jeg ikke børster henne blir masse av underulla liggene og irritere huden. I går skulle jeg børste henne. Hun laga godlyder da hun så børsten :) var en stund siden sist. Fem ganger!! måtte jeg børste før all løs ull var ute. Ble helt paff jeg.Nå var ikke pelsen klumpet da. Ikke rart frøkna ville bli klødd så mye i det siste. Har vel vært ekkelt å gå slik. Hvis man venner kattungen til børsten så vil det gå greit når de blir voksne. Min elsker og bli børstet får aldri nok når vi setter i gang. Det er midt verste røytetiden og nå. Kattehår overalt. :sexy:

Skrevet

Jeg har en langhåret skogskatt som virkelig IKKE liker å bli børstet. Vi har klart å ta klumpene hans til tider, men da må min bror hjelpe meg med å holde han nede mens jeg klipper. Jeg har hjertet i halsen de gangene jeg gjør det! :tristbla: Men hva skal man ellers gjøre? Ikke har han noe særlig klumper, så jeg ser ikke vitsen med å gå til vetrinær for å dope ham ned for å ta to, tre klumper. :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...