AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #1 Del Skrevet 14. juli 2023 Tenker da på fleksibilitet, turnus, hvilken karriere som egner seg best, lønn også såklart. Hvilken utdanning er også mest overkommelig? Hva er startlønnen for en barnevernspedagog vs en sosionom? Ønsker og bo, samt eventuelt flytte til Oslo etter endt utdanning, men er det mulig med inntektene hver av disse yrkene tjener sånn henholdsvis? Anonymkode: 57aef...146 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 14. juli 2023 #2 Del Skrevet 14. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tenker da på fleksibilitet, turnus, hvilken karriere som egner seg best, lønn også såklart. Hvilken utdanning er også mest overkommelig? Hva er startlønnen for en barnevernspedagog vs en sosionom? Ønsker og bo, samt eventuelt flytte til Oslo etter endt utdanning, men er det mulig med inntektene hver av disse yrkene tjener sånn henholdsvis? Anonymkode: 57aef...146 Sjekk hvordan det er med praksis, og om det er praksiseksamener der det kreves å skrive ganske vitenskapelig artikkel der man må ha bestått. Hvis dette kreves og det skal skrives om ekte sårbare mennesker så er det hindringer som man kan snuble i. Oppdiktede Case-eksamener er mye lettere, fordi da oppstår det ikke problemer som er ødeleggende for din eksamen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #3 Del Skrevet 14. juli 2023 Jeg er sosionom. Akkurat fått jobb på nav som veileder. Startlønn 493000. Utdanningen er relativt enkel om man har ferdigheter med å være medmenneske (tro meg, er ikke alle på studiet som vil egne seg i møte med sårbare mennesker). Jeg har slitt i et år med å få meg jobb, men så bor jeg på et lite sted hvor jeg har måtte søke jobber med opp til 1 time reisevei, vet ikke hvordan mulighetene er i de større byene. Du har mulighet til å ta master som spisser utdanningen din mer, enten innen barnevern eller annet sosialfaglig, så sånn sett er sosialt arbeid en ganske grei start hvis du er litt usikker. Det var flere som fikk seg en liten «aha» opplevelse når de hadde praksis i barnevernet, så noen gikk bort fra planen om master innen barnevern. Jeg vil nok si at sosionomutdanningen gir deg flere veier, men om du er sikker på at du ønsker å jobbe med barnevern så får du gått mer i dybden med den utdanningen kontra sosialt arbeid. Anonymkode: 3b9df...5ac 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #4 Del Skrevet 14. juli 2023 Utdanningene kvalifiserer til de samme jobbene. Jeg er barnevernspedagog, men jobber med sosialt arbeid. Anonymkode: 31d63...4a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #5 Del Skrevet 14. juli 2023 Både sosionomer og barnevernspedagoger har mangle like muligheter. Det er mulig å jobbe i skoler, barnehager, ulike institusjoner, sykehus osv. Men hva du burde velge kommer litt ann på hva du primært ønsker å jobbe med? Hvis du ønsker nav, kriminalomsorg, institusjoner og boliger for voksne er kanskje sosionom det mest riktige. Jobber selv i barneverntjenesten, er barnevernspedagog, men på kontoret er det også mange sosionomer. Bare vær obs på at det fra 2030 blir krav om master (eller 4 års erfaring og videreutdanning) for å jobbe i barneverntjenesten. Ellers er både skole, barnehage, institusjoner, sykehus, krisesenter osv mulige arbeidsplasser. ønsker du å jobbe turnus finnes jo det på de fleste institusjoner iallefall. . Anonymkode: 1644b...561 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #6 Del Skrevet 14. juli 2023 Jeg er utdannet sosionom og har jobbet som miljøterapeut på skole. Jeg har litt ansiennitet og har akkurat nådd 500 000. Sosionom og barnevernspedagog er likestilt både i arbeid og lønn på skole. Har selv hatt en del studenter både fra barnevern og sosionom. Foreløpig har jeg jobbet i skolen. Men jeg er utrolig glad for at jeg tok sosionom istedenfor barnevern. Da er man i større grad låst til barnevern, skole eller institusjoner. Ulempen med sosionomstudiet er jo at det er for vidt. Man kan litt om alt, men er ikke spesialisert i noe. Det kan gjøre det vanskeligere å få jobb. I rus velges gjerne sykepleiere eller vernepleiere, samme på psyk, kreft osv. MEN det finnes utrolig mange spennende muligheter. Anonymkode: 3f7a7...031 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaptainColada Skrevet 15. juli 2023 #7 Del Skrevet 15. juli 2023 Jeg er nyutdannet sosionom, har har fått en startlønn på 485k i kommunen. Her var det ganske enkelt å få jobb. Fikk 3 tilbud å velge imellom. Sosionom og barnevern er ganske likestilt i jobbene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #8 Del Skrevet 15. juli 2023 Ingen av delene. Utakknemmlige yrker med stor belastning og rævva lønn. Hilsen bv.ped Anonymkode: 7b1c5...295 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #9 Del Skrevet 15. juli 2023 https://www.google.com/search?q=sosionom+eller+barnevernspedagog&oq=sosionom+eller+barneverns&aqs=chrome.1.69i57j0i22i30.79805679j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Jeg hadde valgt sosionom. Lettere å få forskjellige jobber. Anonymkode: be36d...652 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #10 Del Skrevet 15. juli 2023 Jeg er bv.ped, men hadde heller valgt sosionom i dag. Liker bedre å jobbe med voksne, noe jeg gjør nå. Har tatt videreutdanning i familieterapi. Men en får jo i utganspunktet ca de samme jobbene. Utdanningen vil jeg vel si er ganske enkel. Anonymkode: 58df7...d78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #11 Del Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): https://www.google.com/search?q=sosionom+eller+barnevernspedagog&oq=sosionom+eller+barneverns&aqs=chrome.1.69i57j0i22i30.79805679j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Jeg hadde valgt sosionom. Lettere å få forskjellige jobber. Anonymkode: be36d...652 Det kommer helt an på hva en ønsker å jobbe med! Anonymkode: 58df7...d78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #12 Del Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingen av delene. Utakknemmlige yrker med stor belastning og rævva lønn. Hilsen bv.ped Anonymkode: 7b1c5...295 Er det virkelig så ille? Tenkte kanskje sosionom hvor jeg kan få jobbe med voksne mennesker, samt en lønn på 480-500k, men kanskje det er svært urealistisk av meg. TS Anonymkode: 57aef...146 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #13 Del Skrevet 15. juli 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Er det virkelig så ille? Tenkte kanskje sosionom hvor jeg kan få jobbe med voksne mennesker, samt en lønn på 480-500k, men kanskje det er svært urealistisk av meg. TS Anonymkode: 57aef...146 Du kommer fort opp til den lønnen. Jeg nærmer meg 600 000, jobber kun dag, er barnevernspedagog men jobber i NAV. Har full ansiennitet, kun bachelor. Det er heller erfaring/egenskapene dine som avgjør hvilke jobber du får enn om du velger sosionom eller bv-ped. Dersom du ønsker å jobbe med voksne, bør du velge sosialt arbeid. Anonymkode: 31d63...4a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #14 Del Skrevet 15. juli 2023 Er selv barnevernspedagog og jobber i politiet, skjønt min stilling her kunne jeg nok også hatt som sosionom. Har en del videreutdanning som jeg lett kunne tatt med utgangspunkt i begge utdanningsløp, skjønt større dybdefokus på barns utvikling, tilknytning, rolle, m.m. har såvisst bidratt i positiv forstand til hvordan jeg utfører og forstår arbeidet mitt. I det store og hele er grunnutdanningen, samme hvilken av dem, et godt utgangspunkt for mange spennende og varierte jobber. Tenk over mer konkret hva du vil jobbe med, og hvor, og forhør deg gjerne med studieveileder på det aktuelle fakultetet. Faktorer som f.eks.: hvor du ender opp, eller hvorvidt du jobber privat/i det offentlige, har innvirkning på startlønn. Avslutningsvis vil jeg si at begge studieretninger er svært spennende og vil lede til krevende, men også svært givende arbeid. Anonymkode: a4846...584 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #15 Del Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det virkelig så ille? Tenkte kanskje sosionom hvor jeg kan få jobbe med voksne mennesker, samt en lønn på 480-500k, men kanskje det er svært urealistisk av meg. TS Anonymkode: 57aef...146 Det er er stort sett ille med tanke på belastning. Lønn er nok forskjellig og bedre betalt i privatsektor. Selv tjener jeg rett over 600K med 16 år ansiennitet i kommunen. Det eneste positive er 8-16 arbeidstid. Anonymkode: 7b1c5...295 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #16 Del Skrevet 7 timer siden Bare sånn siden mange sier at bvp er dårlig betalt. Jeg var ferdig utdannet barnevernspedagog juni 2024. Jeg har en årslønn på 720.000 i kommunalt barnevern. 😊 Da jobber vi etter generalistmodellen og jeg har en ukes barnevernvakt hver 5. Uke ca. Anonymkode: ed6e8...acd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå