Gå til innhold

Dere som gikk for flere barn, fikk dere ingen plager etter første fødsel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her har underlivet blitt betydelig slappere, må passe på så jeg ikke lekker. Er redd for at det blir forvirret ved en til og at jeg ikke kan nyse, hoste, løpe osv uten å lekke urin.

Er det sånn at dere med flere barn ikke fikk noen plager? Vet ikke om et barn til er verdt den dårlige livskvaliteten man får med inkontinens. 

Anonymkode: 1cb35...01d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ingen plager etter første fødsel. Etter andre fødsel har jeg slitt litt med å ha kontroll på luft (promping) hvis jeg trener og står i stillinger der det er lett for at luften kommer ut. Gikk likevel for barn nummer tre. Hun ble født med akutt keisersnitt. Ingen plager. 

Anonymkode: ae8a7...94c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ingen problemer etter fødsel, måtte kun ha et klipp på grunn av sugekopp. Har ikke aktivt gjort knipeøvelser hele tiden, men det har fikset seg selv. Så det er ikke fødselen som står i veien for flere barn. 

Anonymkode: 4245f...b99

AnonymBruker
Skrevet

Ingen åpenbare plager etter første, etter to barn lekker jeg litt om jeg hopper på trampoline eller på konsert, ellers går det bra 😄

Anonymkode: 6f050...f6d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fødte for 6 måneder siden, og er ganske sikker på at jeg vil ha et barn til.

Merker litt forskjell etter sex, ellers nesten ingenting. Synes alt er kommet seg veldig greit.

Baby tatt med sugekopp, ble klippet.

Anonymkode: 60023...1b3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har født fire barn, og har ikke hatt noen særlige plager etter fødslene. 
En må jo jobbe med knipeøvelser resten av livet sålenge en har lyst å ha et samliv, og forebyggende mot plager med blæren.
Nå har jeg heller ikke strekkmerket på magen merkelig nok, og det tenker jeg er litt genetisk.  
Dette er nok hvordan en er skapt fra naturen sin side, og det hadde vært interessant å vite hvordan mor hadde det etter sine fødsler. 
De har ikke hatt for vane å snakke om sånne ting. 

Anonymkode: 2e7b7...12c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åh joda, var nokså slapp i muskulaturen overalt nedentil etter første fødsel, men dette gikk seg greit til av seg etterhvert, tok rundt 3 år faktisk. Ble også sydd og lappet sammen etter alle kunstens regler så det har aldri sett noe særlig fint ut i ettertid. Måtte også ha utskrapning da rester av morkake ikke ville ut av seg selv, som resulterte i flere rifter i livmoren som også måtte behandles. 

Barn nr 2 kom likevel noen år etterpå, livmoren tålte ikke fødsel og kollapset pågrunn av arrvev og måtte akutt opereres øyeblikkelig etterpå. 

Så igjen jobber jeg nå med slapp muskulatur i tillegg til større vektøkning som flere leger nå skylder på fødselstraume og et underlivet som ligner på Frankenstein. 

Ferdig med barn nå da 😊 og håper jeg snart slipper å krysse beina hardt sammen hver gang jeg må nyse 😅

Anonymkode: 6bc6b...706

AnonymBruker
Skrevet

Fikk hemoroider 1 uke før fødsel som er der fremdeles, snart 1 år etter...Det er min hovedplage. Men har lyst på en til.

Anonymkode: 1b069...297

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her har underlivet blitt betydelig slappere, må passe på så jeg ikke lekker. Er redd for at det blir forvirret ved en til og at jeg ikke kan nyse, hoste, løpe osv uten å lekke urin.

Er det sånn at dere med flere barn ikke fikk noen plager? Vet ikke om et barn til er verdt den dårlige livskvaliteten man får med inkontinens. 

Jeg fikk ingen plager etter første fødsel. Heller ikke etter andre, tredje,  fjerde og femte.

Riktignok så fikk jeg bekkenløsning / låsning da jeg var gravid med nr 2, og barselfeber med nummer 3, og hadde rester igjen i livmora etter barn 2,3,4 og 5. Men dette er jo midlertidige plager som har gått over i løpet av et par måneder.

Jeg forstår du er engstelig for å få et barn til når du sliter med urinlekkasje. Var det en naturlig fødsel uten smertestillende og uten klipping/ sying /revning?

Jeg har verken hatt smertelindring eller klipping / sying ved noen av fødslene. Vet ikke om det er det som er årsaken til at jeg har vært uten plager i ettertid...

Anonymkode: 29087...00e

Skrevet

Jeg har født 3 barn og kan på ingen måte hoppe, nyse, hoste eller ha latterkrampe med full blære. 

Var på skøytebanen for et par år siden. Måtte ikke tisse, men det var vel noen timer siden jeg var på do sist. Så datt jeg Og landet rett på rumpa. Det var nok til at jeg tisset meg helt ut. Hadde heldigvis vattert vinterbukse utenpå, så da måtte jeg komme meg til nærmeste kjøpesenter for å kjøpe meg et klesskift. 🤭

Kniping har ikke hjulpet noe. Det er bare en del av livet. Kan jo opereres om man syns det blir så plagsomt. Husk å alltid ha truseinnlegg! 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg fikk ingen plager etter første fødsel. Heller ikke etter andre, tredje,  fjerde og femte.

Riktignok så fikk jeg bekkenløsning / låsning da jeg var gravid med nr 2, og barselfeber med nummer 3, og hadde rester igjen i livmora etter barn 2,3,4 og 5. Men dette er jo midlertidige plager som har gått over i løpet av et par måneder.

Jeg forstår du er engstelig for å få et barn til når du sliter med urinlekkasje. Var det en naturlig fødsel uten smertestillende og uten klipping/ sying /revning?

Jeg har verken hatt smertelindring eller klipping / sying ved noen av fødslene. Vet ikke om det er det som er årsaken til at jeg har vært uten plager i ettertid...

Anonymkode: 29087...00e

Naturlig fødsel uten dette. Måtte dog ligge på rygg å presse ut ungen, fikk ikke sitte på huk slik jeg ønsket. 

AnonymBruker
Skrevet

Inkontinens kan som regel rettes opp med et enkelt inngrep. Har du sjekket dette opp med legen? 

Anonymkode: 858a6...6cc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ta kontakt med en fysioterapeut ang blæra, der får du lære deg knipeøvelser og stramme opp muskulaturen i bekkenet. 

Anonymkode: e14a3...4c2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tre barn. Førstemann kom for nesten sju år siden, og yngste er 1 år og 5 måneder. Har ikke problemer med inkontinens annet ved svært kraftig nys på full blære og om jeg kaster opp. Kan fint hoppe, løpe og hoppe høyt på trampoline (unntatt ved full blære). Må av og til knipe litt, men lekker altså ikke.

Hvor lenge siden er det du fødte? Hos meg har plagene blitt mindre med tiden. Merket forskjell på 6 måneder etter fødsel og 1 år og seks måneder.

Etter første fødsel slet jeg av og til litt med å trykke ut all avføring. Måtte av og til hjelpe til og dytte på mellomkjøttet. (Beklager beskrivelsen) Førstemann hadde stort hode, om det er relevant. Det problemet har jeg ikke lenger, men det gikk seks år før det ble helt bra.

Jeg har hatt litt bekkenleddsmerter i svangerskapene, men synes jeg sliter mer med det etter fødsel, og det ble verre etter tredje fødsel. Jeg kan plutselig få smerter ved rykk og ujevn belastning på beina, f.eks. når man tar opp en hard sykkelstøtte. Dette plager meg, og jeg vil ikke ta risikoen på et svangerskap til.

Om det er over et år siden fødsel, og du ikke kan løpe og hoste uten lekkasje, synes jeg du skal nevne det for fastlegen slik at du får hjelp. Man skal ikke gå med slikt i årevis og håpe på at det blir bra av seg selv.

Anonymkode: 40316...cf3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg fikk ingen plager etter første fødsel. Jeg fikk delte magemuskler etter 2. svangerskap, men har ikke noen plager av det annet enn jeg syns magen min var finere før. 

Jeg har hatt noe problemer med urinlekkasje siden jeg var barn, og det har ikke blitt verre. Jeg kan ikke hoppe på trampoline, le voldsomt eller hoste kraftig med helt full blære, men den utfordringen har jeg hatt så lenge jeg kan huske.

Anonymkode: 15e41...e37

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg fikk plager etter første. Fikk til dels trent det opp igjen. Har du gått til fysio og lært deg å trene bekkenmuskulaturen skikkelig? 

Søsken føles viktigere enn at underlivet mitt blir slapt. 

Anonymkode: 6b9be...fcd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har født tre ganger og har aldri hatt noen plager i ettertid. Har ikke vært særlig flink til å knipe heller, så jeg har vært heldig. Kanskje det har mest sammenheng med fødselsforløpet og ikke nødvendigvis antall barn?  

Anonymkode: 901ff...1bc

Skrevet

Ingen større plager etter noen av mine fødsler.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk bekkenløsning under første graviditet, men det var mye bedre under de to andre. 

Ellers var det faktisk mest plager med slappe muskler etter første ungen. Det ble noen knipeøvelser, men jeg har ikke merket noe etter de andre to. Jeg revnet vel en del med første som var ganske stor. Alt har gått seg veldig fint til. Ungene er alle over 18 år nå, og kroppen fungerer helt fint :)

Jeg har ingen strekkmerker. Noe jeg synes er litt rart. Det er nok kanskje mest genetisk. 

Anonymkode: f4c23...9cf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jojo, masse plager. Kronisk bekkenløsning (søvnplager pga smerter, kan ikke teene som før osv), dårligere kontroll på bekkenbunn og litt ballsal-der nede.

Jeg aksepterer at et svangerskap og en fødsel er enprmt for kroppen og at det blir litt slark i systemet. Man er ikke evigung. Men jeg ga meg etter unge nr 2😅

Hvis du har nedfall kan du be lege vurdere graden og mulughet for operasjon. Og å knipe er jo viktig da😮‍💨🙄🙄

Anonymkode: d4392...be2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...