Gå til innhold

Egoistisk å plante kaprifol der barn kan få tak i den?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker å plante kaprifol i hagen. Det eneste stedet som egner seg e ende tomtegrensen, der barn teoretisk sett kan få tak i bærene dersom de strekker hånda over hagegjerdet.

Bærene kan være giftige, men de smaker vondt og man skal spise relativt store mengder før det er farlig.

Det er mange barn i nabolaget. Barna helt uinteresserte i bærbusker som sameiet har plantet ved en lekeplass, og som man kan forsyne seg fritt av.

Det vokser også liljekonvall og revebjelle vilt i nabolaget, og dette er jo virkelig giftige planter. Ingen har gjort noe forsøk på å fjerne dem.

Dessverre bor det for mange her til at jeg kan spørre alle foreldrene, eller opplyse alle barna om at bærene på planten ikke bør spises.

Jeg har lyst på velduftende, nydelig kaprifol, men er usikker på om jeg bør på grunn av barna.

Noen tanker?

Anonymkode: cd01a...f9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke hatt det i bakhodet. Har selv kaprifol flere steder. Den er snill i forhold til annet som vokser her (feks liljekonvall, barlind og rhododendron). 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
skrue skrev (3 minutter siden):

Jeg ville ikke hatt det i bakhodet. Har selv kaprifol flere steder. Den er snill i forhold til annet som vokser her (feks liljekonvall, barlind og rhododendron). 

Takk for svar! 

Tenker litt det samme, egentlig. Det er jo  mange planter som kan være giftige ved stort inntak. Kaprifol er ikke det verste. 

Anonymkode: cd01a...f9e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv kaprifol i hagen, og mine barn har aldri vært noe interessert i bærene. De er igrunn ikke interessert i noe annet enn det de vet kan spises. Jeg ville ikke bekymret meg for nabobarna. Plant kaprifol med god samvittighet og NYT duften 🥰

Anonymkode: 86e75...eae

• Liker 2
Skrevet

Har vokst opp i villa med diger hage (og en mor som stelte den dag/natt). Vi fikk tidlig vite hvilke planter og trær med bær vi ikke skulle spise. Regelen var å spise kun det i drivhus og kjøkkenhage. Barn lærer raskt dette. Nyt duften av kaprifol, en av mine favoritter ❤️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså, barn kan spise fluesopp og...

Anonymkode: d11f0...e12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...