Gunni2 Skrevet 14. juli 2023 #1 Skrevet 14. juli 2023 (endret) Hvor mye unødvendig vold, skade og drap skal vi godta fra politiet før samfunnet får nok og de blir avvæpnet? Jeg har fått nok. Det er for mange i politiet som ikke klarer å håndtere skytevåpen på en god måte, eller har en heller liberal holdning til bruk av batong, spray eller knyttenever. Ærligheten er det også så som så med, med historier om sletting av bevis og at politi ser mellom fingrene når deres kollegaer gjør noe galt. Det virker nesten som at noen av dem tok en studiereise til Hollywood under utdanningen og enda flere virker å rett å slett ikke ha kontroll på våpenet sitt. Nylig ble en 22-åring skutt ved et uhell da han kom ut fra toalettet. https://www.nrk.no/norge/tre-siktet-for-medvirkning-til-salg-av-narkotika-etter-oslo-skytingen-1.16478631 Den uforsiktige politibetjenten er medlem av beredskapstroppen som er blandt dem i politiet med mest våpentrening (nå undres jeg hva "mest" egentlig betyr). Avfyrte vådeskudd i bilforretning https://www.nrk.no/nordland/avfyrte-vadeskudd-i-bilforretning-1.16479597 Politibetjent får forelegg etter å ha avfyrt vådeskudd https://www.nrk.no/nyheter/politibetjent-far-forelegg-etter-a-ha-avfyrt-vadeskudd-1.16369615 Politiet har skutt og drept seks mennesker siden 2017: – Alle fremstod som psykisk syke https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/bekymret-over-at-psykisk-syke-ender-med-a-bli-drept-av-politiet-1.16369387 Sitater fra denne artikkelen: "Alle personene som mistet livet, fremstod som psykisk syke. I fire av tilfellene var politiet bedt om å bistå helsevesenet. – Det var altså ikke snakk om kriminelle situasjoner som krevde politiets inngripen, men situasjoner der de ble bedt om å bistå helsevesenet, og der de visste hva de gikk inn i". Med mer kompetanse og varsomhet kunne de unngått at situasjonen eskalerte ut av kontroll. Politiet trigger noen av disse pasientene, og spesielt når de kommer bevæpnet. Som det sies i den artikkelen er svaret mer kompetanse og mindre våpen. Jeg redigerte vekk flere eksempler fordi det ble for mye. Og hvis vi ser til Sverige blir det enda mer, jeg tror de har det verre enn oss. Det var en dokumentar på TV nylig hvor det ble vist at vanlige folk reagerer mer aggressivt hvis de ser et våpen. Forsøket ble gjort med en pickup som hadde et gevær hengt opp innvendig langs bakvinduet. Pickupen stod i et veikryss og kjørte ikke videre. Når geværet var synlig reagerte andre bilister mer aggressivt med tuting og ventet mye kortere før de tok en forbikjøring sammenlignet med når geværet ikke var der. Ikke rasjonelt men slik reagerte folk. Jeg kan spekulere at syke folk blir enda mer trigget. Jeg tror ikke væpnet politi gjør Norge tryggere, det er en risiko for både politiet selv og det sivile samfunn. Politiet reagerer mot sivile som har små arbeidskniver liggende synlig i kjøretøy og kan være utrolig strenge med alt som det er mulig å kalle "våpen". Som resulterer i tullesaker som denne: "Da Emil skulle kjøpe seg lunsj, trakk politimannen våpen og skjelte han ut på åpen gate i Tromsø" https://www.nettavisen.no/da-emil-skulle-kjope-seg-lunsj-trakk-politimannen-vapen-og-skjelte-han-ut-pa-apen-gate-i-tromso/s/5-34-1123419 Snekkeren skulle kanskje husket å ta av seg kniven før han kjøpte lunsj, men snakk om eskalering fra politiet! Når det er mørkt tør jeg ikke gå alene men bevæpnet politi gjør ikke mørket tryggere. Jeg er ikke redd jegere eller militæret, de vet hva de holder på med og de har ikke våpnene ladd unntatt når de skal bruke dem. Jeg frykter heller ikke terrorister i mitt daglige liv. Men synet av politi gjør meg redd. Støtt politiet og gi dem ressurser og anerkjennelse når de utfører jobben på en god måte, de er viktige. Jeg stoler ikke på dem men tilliten kan gjenvinnes. Men lås inn våpnene deres på stasjoneringsstedet til det blir bruk for dem. Endret 14. juli 2023 av Gunni2 5 1
Gjest Angry Man Skrevet 14. juli 2023 #2 Skrevet 14. juli 2023 Helt enig med deg. Politiet er ikke tjent med å ha våpen hele tiden. Det går utover andre og dem selv. De føler kanskje en en slags falsk trygghet men så er også våpenet det første de griper til hvis noe skulle skje. Noe som eskalerer situasjonen unødvendig. For å ikke snakke om alle vådeskuddene de avfyrer. Så når politfolkene i kommisjonen innstiller på at politiet skal være bevæpnet føles det litt sånn som at "Barna vil ha mere leketøy og leke med".
I Grosny Skrevet 14. juli 2023 #3 Skrevet 14. juli 2023 Disse helsesakene kan være feilvurderinger. Dersom en psykisk syk person trenger hjelp men nekter det så er det bedre å vente timer, dager måneder og tiår enn å storme inn med løftet våpen. Er det fare for selvmord så får han heller gjøre jobben selv. 3
Gjest StinkySocks Skrevet 10. september 2023 #4 Skrevet 10. september 2023 Fjernet politiutstyr etter 22-åring ble skutt (tv2.no) Så etter ett par måneder med fullstendig stillhet i saken, så sier de at et skjold skal ha dultet borti avtrekkeren. Men likevel presterer de å treffe midt i blinken, på en ubevæpnet person. Kanskje skjoldet bare fikk skylden, sånn at de kan påstå at "ingen politifolk kan få skylden for dette" og dermed kan hele greia henlegges? Det var vel ikke snakk om en betjent på sin aller første dag som politi heller. Et medlem av Beredskapstroppen burde selvfølgelig være profesjonelle nok til at skjold ikke tilfeldigvis kan dilte borti avtrekkeren på våpenet (og med såpass styrke at våpenet blir avfyrt)
K.B. Skrevet 10. september 2023 #5 Skrevet 10. september 2023 "Den som har en hammer, ser spiker over alt" Det er fort å gripe til våpen i situasjoner der det hadde vært bedre alternativer, våpen har en tendens til å eskalere en situasjon, kombinert med elendig trening, så er et bevæpnet politi en risiko for befolkningen. 3
Callisto83 Skrevet 10. september 2023 #6 Skrevet 10. september 2023 Ikke når vi har såpass mange farlige mennesker i samfunnet, som kan finne på terror med mer. 5 1 1
Bolthorn Skrevet 10. september 2023 #7 Skrevet 10. september 2023 6 minutter siden, Callisto83 said: Ikke når vi har såpass mange farlige mennesker i samfunnet, som kan finne på terror med mer. Har vi det, eller er dette noe du tror? Politiet har jo de siste seks årene drept flere i Norge enn noen terrorister har under samme tid. 4
Entern Skrevet 10. september 2023 #8 Skrevet 10. september 2023 Bolthorn skrev (4 minutter siden): Har vi det, eller er dette noe du tror? Politiet har jo de siste seks årene drept flere i Norge enn noen terrorister har under samme tid. Vi har det. Nå har det begynt å dukke opp gjengfolk fra Sverige og. Ekstremt farlige, herdede kriminelle. 5 1
Bolthorn Skrevet 10. september 2023 #9 Skrevet 10. september 2023 Just now, Entern said: Vi har det. Nå har det begynt å dukke opp gjengfolk fra Sverige og. Ekstremt farlige, herdede kriminelle. Har du kilder eller er dette en mening? Tall fra SSB motstrider jo det du sier. 1
Entern Skrevet 10. september 2023 #10 Skrevet 10. september 2023 Bolthorn skrev (Akkurat nå): Har du kilder eller er dette en mening? Tall fra SSB motstrider jo det du sier. Det er en mening basert på observasjon. Kunne uten tvil gitt deg en haug kilder. SSB… 2
Bolthorn Skrevet 10. september 2023 #11 Skrevet 10. september 2023 Just now, Entern said: Det er en mening basert på observasjon. Kunne uten tvil gitt deg en haug kilder. SSB… Vet ikke hvilken miljøer du er med i, men har bodd over 14 steder i Norge. Ganske spredd geografisk og har ikke de erfaringene. SSB ja, er vel greit å bruke en kilde som er bygget på rapporter og anmeldelser istedenfor observasjoner? 1
Entern Skrevet 10. september 2023 #12 Skrevet 10. september 2023 Bolthorn skrev (Akkurat nå): Vet ikke hvilken miljøer du er med i, men har bodd over 14 steder i Norge. Ganske spredd geografisk og har ikke de erfaringene. SSB ja, er vel greit å bruke en kilde som er bygget på rapporter og anmeldelser istedenfor observasjoner? La oss si det sånn, jeg antar de 14 stedene for det meste er fredelige rurale småsteder? For ting bedrer seg slett ikke i Oslo og det merker man ganske kjapt! SSB har blitt mer og mer…fantasifulle…med åra. Stol aldri blindt på dem. 2
Bolthorn Skrevet 10. september 2023 #13 Skrevet 10. september 2023 2 minutter siden, Entern said: La oss si det sånn, jeg antar de 14 stedene for det meste er fredelige rurale småsteder? For ting bedrer seg slett ikke i Oslo og det merker man ganske kjapt! SSB har blitt mer og mer…fantasifulle…med åra. Stol aldri blindt på dem. Noen rurale steder ja, men også 8 byer. Bor i Oslo og har det de siste 5 årene, har ikke merket noe ei heller ikke observert noe som tilsier at din mening er faktuel. Og nei, jeg er ikke 40+ og sitter hjemme hele uken. 1
Peters Skrevet 10. september 2023 #14 Skrevet 10. september 2023 (endret) Er for tilgang på våpen i bilene som låses opp ved behov, etter konsultasjon med fagpersonell. Er i mot generell bevæpning utenom spesialstyrker. (Eventuelt senior personnel med lang erfaring, kan med kursing være bevæpnet om ønskelig) Endret 11. september 2023 av Peters 2 1
Madame Butterfly Skrevet 11. september 2023 #15 Skrevet 11. september 2023 8 hours ago, Callisto83 said: Ikke når vi har såpass mange farlige mennesker i samfunnet, som kan finne på terror med mer. Dette er dessverre kjernen i problemet. Hvorfor har vi så mange farlige mennesker blant oss plutselig? 1
NakenPanda Skrevet 11. september 2023 #16 Skrevet 11. september 2023 Alle gutta boys fra Mogadishu går med kniv, sånn er det bare. Hva vil du at politiet skal gjøre? Bruke harde ord for å avvæpne dem? Politiet er strengt tatt ikke bevæpnet, de har tilgang på våpen i skjerpende situasjoner, og den eneste grunn til at de i perioder bærer våpen er at det er terrortrussel på et vist nivå. (Ref Pride skytingen feks) Violence is the supreme authority from which all other authority is derived. (quote Robert A. Heinlein) Cheesy, men overraskende riktig, vold løser de fleste farlige situasjoner. Det har dødd 6 personer av lyn de siste 20 år så politiet er mer dødelig en det ihvertfall, men så provoserer kanskje folk situasjoner mer en vær gjør. Politiet har en del arrogante cowboys som tror de har all makt i hverdagen, men de fleste er veldig greie å ha med å gjøre i min erfaring. 2
Druid Skrevet 11. september 2023 #17 Skrevet 11. september 2023 Madame Butterfly skrev (2 timer siden): Dette er dessverre kjernen i problemet. Hvorfor har vi så mange farlige mennesker blant oss plutselig? Vi tar ikke kontroll over dem lenger. Opp igjennom fra 70 tallet har vi hatt bølger av gjengetableringer, hvilket er naturlig når kriminaliteten må organisere seg for å overleve. Noen har vært kontrollert fra dag en, noen har politiet valgt å få etablere seg, av politiske årsaker. (Jeg sikter til at politiet la ned all etterforskning og forfølgelse av ulovlige bordeller i året før sexkjøpsloven , for å synliggjøre at de trengte loven. Hvilket kom i en kombinasjon med vekst fra Balkanstyrte grupperinger) De siste 10 årene har Politiet skiftet strategi i forhold til gjengkriminalitet, og vi ser gjengene i rask og kraftig oppbygging. Jeg regner med at vi kommer til å se en ukrainsk gjeng før året er omme. Vi gjør samme integrasjonsfeil med dem som vi gjorde med Balkan flykningene. Vi pådrar oss sikkert andre gjenger basert på immigrasjon, men det som er den store utfordringen er at vi ikke lenger har kontroll på dem. NakenPanda skrev (2 timer siden): Alle gutta boys fra Mogadishu går med kniv, sånn er det bare. Hva vil du at politiet skal gjøre? Bruke harde ord for å avvæpne dem? Nei, myke ord. Norsk politi har taklet kniv i konfrontasjoner i lang tid, og stort sett alle med to hjerneceller skjønner at man kan ikke ta kontroll over en med kniv ved hjelp av våpen. Hva du gjør da, er å eskalere situasjonen. Du tvinger situasjonen over fra en mental vurderingsituasjon til en situasjon som trigger dine automotoriske reaksjoner. Og det er ingen cerebral innvirkning på disse. Det er ingen som blir stående på andre siden av politiets våpenmunning som TENKER eller vurderer. Dette er ikke noe nytt. Jeg vet at politiet ønsker å få ned antall kniver på byen, men dette vil være relativt konstant over den kriminelle utviklingen. Før i tiden var ofrene gamle damer som var på posten å hente trygda si. Så var det gatekjøkken og bensinstasjoner, nå er det omsetning av varer du ikke kan ha på deg. Kriminelles risikoer øker, det har betydning på hvordan de utstyrer seg. 1 1
Gjest StinkySocks Skrevet 11. september 2023 #18 Skrevet 11. september 2023 Hvis disse politifolkene hadde skytevåpen så ville de sannsynligvis brukt sånne våpen, i stedet for å bruke elektrosjokk-våpen: Australia i sjokk etter at politiet brukte elektrosjokkvåpen mot 95-åring med demens – Dagsavisen Man er nødt til å være temmelig inkompetent som politi, hvis man virkelig ikke klarer å få kontroll over en 95 år gammel kjerring uten å skade henne alvorlig. Sånne tilfeller kunne man sikkert fått i Norge også, hvis de hadde opplevd "truende oppførsel" fra noen de møter.
NakenPanda Skrevet 11. september 2023 #19 Skrevet 11. september 2023 Druid skrev (1 time siden): Vi tar ikke kontroll over dem lenger. Opp igjennom fra 70 tallet har vi hatt bølger av gjengetableringer, hvilket er naturlig når kriminaliteten må organisere seg for å overleve. Noen har vært kontrollert fra dag en, noen har politiet valgt å få etablere seg, av politiske årsaker. (Jeg sikter til at politiet la ned all etterforskning og forfølgelse av ulovlige bordeller i året før sexkjøpsloven , for å synliggjøre at de trengte loven. Hvilket kom i en kombinasjon med vekst fra Balkanstyrte grupperinger) De siste 10 årene har Politiet skiftet strategi i forhold til gjengkriminalitet, og vi ser gjengene i rask og kraftig oppbygging. Jeg regner med at vi kommer til å se en ukrainsk gjeng før året er omme. Vi gjør samme integrasjonsfeil med dem som vi gjorde med Balkan flykningene. Vi pådrar oss sikkert andre gjenger basert på immigrasjon, men det som er den store utfordringen er at vi ikke lenger har kontroll på dem. Nei, myke ord. Norsk politi har taklet kniv i konfrontasjoner i lang tid, og stort sett alle med to hjerneceller skjønner at man kan ikke ta kontroll over en med kniv ved hjelp av våpen. Hva du gjør da, er å eskalere situasjonen. Du tvinger situasjonen over fra en mental vurderingsituasjon til en situasjon som trigger dine automotoriske reaksjoner. Og det er ingen cerebral innvirkning på disse. Det er ingen som blir stående på andre siden av politiets våpenmunning som TENKER eller vurderer. Dette er ikke noe nytt. Jeg vet at politiet ønsker å få ned antall kniver på byen, men dette vil være relativt konstant over den kriminelle utviklingen. Før i tiden var ofrene gamle damer som var på posten å hente trygda si. Så var det gatekjøkken og bensinstasjoner, nå er det omsetning av varer du ikke kan ha på deg. Kriminelles risikoer øker, det har betydning på hvordan de utstyrer seg. Vel i helga tok noen øst europeere (kan godt ha vært Ukrainere men tror ikke det da mannfolk er relativt uvanlig derifra) til knyttnevene og stang rett ned i gata, det kom 5 politi biler og jeg skal love deg at ingen myke ord ble brukt, kunne se avtrykket i svette og blod der han ble trykket ned i asfalten. Jeg tror personlig at det er 100 kniver for hver skytevåpen, men jeg tror ikke de snakker med en rusa fyr som knapt snakker norsk med kniv de bruker nok relativt kjapt elektro våpen, men de skyter dem hvis de føler seg truet. Mye rus og psykiatri iblandet rus. Ironisk nok så ble jo politiet kritisert for ikke å være aggressive nok når katastrofene skjer (ie Pride, ABB Kongsberg etc) 2
FaktabasertTroll Skrevet 11. september 2023 #20 Skrevet 11. september 2023 (endret) Gunni2 skrev (På 14.7.2023 den 4.06): Hvor mye unødvendig vold, skade og drap skal vi godta fra politiet før samfunnet får nok og de blir avvæpnet? Ja enig, vi kan løse det meste av problemene med å bare be de voldelige bevæpnede farlige gjengene, å bare slutte å skyte/knivstikke, eller i det minste be dem følge visse klokkeslettet for skytingene sine https://abc3340.com/news/nation-world/chicago-lawmaker-promotes-petition-asking-gangs-to-stop-shooting-during-daylight-hours-murders-homicides-crime-violent-democrats-windy-city-illinois- F.eks om vi ber de voldelige rabiate ekstremistene, ikke skyte mellom klokka 10 og 24, så trenger ikke politiet ha våpen i den tidsperioden, da blir det færre uhell etc. Så egentlig helt perfekt løsning. Vi kan også prøve noe fra USA med politi-fri soner, det er også noe som viste seg å være veldig effektiv måte å bli kvitt politivold på https://en.wikipedia.org/wiki/Capitol_Hill_Occupied_Protest Med 0 politi, får du 0 politivold. Finnes vel ikke noe bedre enn det. Her ser vi hva som skjer når norske kvinner får stemmerett: 1 Kvoter inn kvinner i politiet med reduserte fysiske krav, slik at de oftere må skyte kriminelle 2 Importer voldelige gjenger, så politiet må bli bevæpnet 3. Kall politiet rasister, så de unngår visse "områder", så de kriminelle får herje fritt 4. Be om kroppskamera så vi kan se alle uhellene, så vi får bevist at de er rasister 5. Ha borgerkriger i gatene, Svenske tilstander, etc. 6. Kvinner ender tilbake på kjøkkenbenken, er for farlig for dem å gå ut. Godt Valg, Blir spennende å se hva folket har stemt på av politikk i år. Endret 11. september 2023 av FaktabasertTroll 1 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå