AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #21 Skrevet 14. juli 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvis det ikke påvirker barnet uansett er det vel like greit å vente og se, kanskje fortelle barnet om mistanken, men ikke sette en diagnose før man ser om det blir nødvendig og barnet kanskje kan være med på å bestemme om det er noe det ønsker? Det er flere negative sider ved å få en diagnose, blant annet vil barnet ikke kunne jobbe i Forsvaret eller Nordsjøen, det blir vanskeligere å få førerkort, og umulig å få flere forsikringer. Om du gir barnet en diagnose nå kan det hende du fratar det muligheten for å få det som kan bli drømmejobben i fremtiden, og om barnet ikke engang er påvirket negativt, for hva da? Anonymkode: 4df8c...ba8 Det tenker jeg du skal spørre alle de som får diagnose i voksen alder om. Jobbe i forsvaret eller Nordsjøen…hallo. For et argument. Anonymkode: 38137...d35 1 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 14. juli 2023 #22 Skrevet 14. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men jeg klarer ikke helt å skjønne at det kan være autisme når han har øyekontakt, spiller fotball, leker fint med andre barn og var tidlig ut led språk. TS Anonymkode: 37dbb...f0d Spekteret er stort. Ville uansett utredet. Kan være noe annen diagnose eller ingenting. Bedre å vite 100% for barnets del. Rart av en barnelege å avvise over video👀
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #23 Skrevet 14. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men jeg klarer ikke helt å skjønne at det kan være autisme når han har øyekontakt, spiller fotball, leker fint med andre barn og var tidlig ut led språk. TS Anonymkode: 37dbb...f0d Det trenger ikke være autisme selv om han selvstimulerer på en måte som oftest ses hos autister. Og det kan være autisme selv om han har øyekontakt, spiller fotball, leker fint med andre og var tidlig ute med språk. Min tolvåring var tidlig med språk, har hatt fin øyekontakt, lekte godt med andre i barnehagealder osv, var tidlig diagnostisert med ADHD, men skal nå utredes for autisme fordi hun strever stadig mer med det sosiale sammenlignet med jevnaldrende samt har økende tics og mer selvstimulering enn tidligere. Anonymkode: 0f74b...1dc 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #24 Skrevet 14. juli 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Min tolvåring var tidlig med språk, har hatt fin øyekontakt, lekte godt med andre i barnehagealder osv, var tidlig diagnostisert med ADHD, men skal nå utredes for autisme fordi hun strever stadig mer med det sosiale sammenlignet med jevnaldrende samt har økende tics og mer selvstimulering enn tidligere. Puberteten (progesteron) kan forverre ADHD betydelig. Det er av samme grunn at ADHD debuterer senere i jenter enn gutter. Anonymkode: 58822...340
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #25 Skrevet 14. juli 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Puberteten (progesteron) kan forverre ADHD betydelig. Det er av samme grunn at ADHD debuterer senere i jenter enn gutter. Anonymkode: 58822...340 Pubertet kan også dempe ADHD betydelig. Det er derfor hun har måttet gå ned på dose og jeg likevel har et langt mer velfungerende barn nå enn for 18mnd siden. Som likevel opplever et økende sosialt gap til jevnaldrende, samt mer selvstimulering og tics hvilket gjør utredning for autisme aktuelt. Anonymkode: 0f74b...1dc
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #26 Skrevet 14. juli 2023 53 minutter siden, AnonymBruker said: Pubertet kan også dempe ADHD betydelig. Det er derfor hun har måttet gå ned på dose og jeg likevel har et langt mer velfungerende barn nå enn for 18mnd siden. Som likevel opplever et økende sosialt gap til jevnaldrende, samt mer selvstimulering og tics hvilket gjør utredning for autisme aktuelt. Anonymkode: 0f74b...1dc Symptomene kan se annerledes ut, men det er overveiende sannsynlig at hun sliter mer med ADHD pga puberteten enn mindre. Hvis hun i tillegg tar mindre medisiner «fordi hun er bedre» er det jo ikke rart hun har et økt behov for selvstimulering. For all del undersøk om hun har Touretts Syndrom eller ASD, men vit at ADHD bidrar til et sosialt gap også. Anonymkode: 58822...340
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #27 Skrevet 14. juli 2023 Datteren min med adhd gjør dette, både med hender og med lyd. Anonymkode: eeabe...4a8 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #28 Skrevet 14. juli 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Symptomene kan se annerledes ut, men det er overveiende sannsynlig at hun sliter mer med ADHD pga puberteten enn mindre. Hvis hun i tillegg tar mindre medisiner «fordi hun er bedre» er det jo ikke rart hun har et økt behov for selvstimulering. For all del undersøk om hun har Touretts Syndrom eller ASD, men vit at ADHD bidrar til et sosialt gap også. Anonymkode: 58822...340 Du er sannsynligvis klar over at overdosering kan forsterke symptomer som manglende konsentrasjonsevne samt bidra til å forsterke komorbide psykiske vansker som angst og depresjon og at dette bør være en svært klar indikasjon på at en nedjustering av dose er nødvendig. Jeg er forøvrig fullstendig klar over at ADHD i seg selv kan medføre sosiale utfordringer samt tics og selvstimulering, det er derfor hun ikke er blitt henvist for videre utredning før nå. Forøvrig vet jeg ikke hvor du har det fra at den økte aktiviteten med tics og selvstimulering kom etter doseendring og ikke før. Anonymkode: 0f74b...1dc
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #29 Skrevet 14. juli 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Datteren min med adhd gjør dette, både med hender og med lyd. Anonymkode: eeabe...4a8 Gjør hun det når hun er alene / hjemme eller når hun er sammen med venner / ute blant fremmede ? Blir hun flau hvis noen ser på henne? ❤️ TS Anonymkode: 37dbb...f0d
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #30 Skrevet 14. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Gjør hun det når hun er alene / hjemme eller når hun er sammen med venner / ute blant fremmede ? Blir hun flau hvis noen ser på henne? ❤️ TS Anonymkode: 37dbb...f0d Nå er hun blitt 17 år, og mer bevisst på det, men hun kan fremdeles gjøre det ute blant fremmede, da mest med hendene når hun soner ut el. Hjemme og med venner, så gjør hun det, men jeg føler det har roet seg de siste to årene ca. Anonymkode: eeabe...4a8
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #31 Skrevet 14. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nå er hun blitt 17 år, og mer bevisst på det, men hun kan fremdeles gjøre det ute blant fremmede, da mest med hendene når hun soner ut el. Hjemme og med venner, så gjør hun det, men jeg føler det har roet seg de siste to årene ca. Anonymkode: eeabe...4a8 Takk for at du svarer, ❤️ må mase litt til. Har hun blir ertet/mobbet for det? Anonymkode: 37dbb...f0d
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #32 Skrevet 14. juli 2023 Jeg har et barn som kan gjøre det når det blir veldig glad, typisk når han ser på TV. Men han er da ikke inne i sin egen verden eller noe, han må ikke «snappes ut». Det er hans gledesuttrykk. Han har definitivt ikke autisme, og har normalt evnenivå. Anonymkode: c1997...79a
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #33 Skrevet 14. juli 2023 Jeg blir så overrasket over at foreldre bryr seg sånn, jeg…. ❤️💔 Selv drev jeg mye og flakset med hendene når jeg var stressa, når jeg var liten. Jeg selvstimulerer ved å tvinne hår, biteneglebånd, (er pilling på skorper selvstimulering?) har ticks, angst.. kan det være en diagnose? Jeg har aldri blitt tatt med til legen for disse tingene 🤔 jeg bare måtte si det 🙈 Anonymkode: 55d2e...979 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #34 Skrevet 14. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men jeg klarer ikke helt å skjønne at det kan være autisme når han har øyekontakt, spiller fotball, leker fint med andre barn og var tidlig ut led språk. TS Anonymkode: 37dbb...f0d Dette gjør vår 10-åring og. Flink på skolen, har venner, deltar i idrett. Fikk fortsatt autismediagnose. Spekteret er stort 🤷♀️ Anonymkode: 38137...d35 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #35 Skrevet 14. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg blir så overrasket over at foreldre bryr seg sånn, jeg…. ❤️💔 Selv drev jeg mye og flakset med hendene når jeg var stressa, når jeg var liten. Jeg selvstimulerer ved å tvinne hår, biteneglebånd, (er pilling på skorper selvstimulering?) har ticks, angst.. kan det være en diagnose? Jeg har aldri blitt tatt med til legen for disse tingene 🤔 jeg bare måtte si det 🙈 Anonymkode: 55d2e...979 Jeg bryr meg ikke om stimmingen, men angst er da noe å ta tak i. Anonymkode: 38137...d35
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #36 Skrevet 14. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg bryr meg ikke om stimmingen, men angst er da noe å ta tak i. Anonymkode: 38137...d35 Mente det som en positiv ting da 🙈 Det er fint at man er så oppvakte på barna sine 😊 Anonymkode: 55d2e...979 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #37 Skrevet 14. juli 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Dette gjør vår 10-åring og. Flink på skolen, har venner, deltar i idrett. Fikk fortsatt autismediagnose. Spekteret er stort 🤷♀️ Anonymkode: 38137...d35 Hva gjorde det med sønnen din at han fikk diagnosen? Er det diagnosen et hinder for han? Har han blitt mobbet? TS Anonymkode: 37dbb...f0d
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #38 Skrevet 14. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva gjorde det med sønnen din at han fikk diagnosen? Er det diagnosen et hinder for han? Har han blitt mobbet? TS Anonymkode: 37dbb...f0d Ingen på et forum kan fortelle deg om barnet ditt blir mobbet eller ikke. Du sier selv han har venner i barnehagen. Da er sjansen stor for at han får venner på skolen. Noen barn kommer uansett til å erte, for det gjør barn uansett om det er noe å pirke på eller ikke. Så får vi håpe barnet ditt har pondus nok til å drite i sleivkommentarer. Barnet mitt hadde mange venner i barnehagen, har venner på skolen selv om han sliter med relasjonsforståelse, snakket tidlig, ingen avvik utover litt håndristing og umodenhet for alderen. Vi har avventet utredning, men startet i fjor for å se om det er adhd/autisme. Anonymkode: e416a...c3a 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #39 Skrevet 14. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for at du svarer, ❤️ må mase litt til. Har hun blir ertet/mobbet for det? Anonymkode: 37dbb...f0d Nei, hun har ikke opplevd det. Det har vært litt greier på ungdomsskolen, men det var mer "jenteklikker" og min har sosial angst, selektiv mutisme og lærevansker i tillegg. Så hun var et lett offer. Men, hun hadde et par venner på skolen, hun orker ikke mer enn et par stk, da blir hun stresset og overstimulert. Nå på vgs har hun begynt å modnes mer, men hun har fremdeles få venner, men det er eget valg. Vi har vært åpen med skolen om diagnosene hennes, og det har bare vært positivt for vår del. Anonymkode: eeabe...4a8
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #40 Skrevet 15. juli 2023 Stimming er et symptom som er vanlig i autisme. Men hvis barnet ikke har andre symptomer, F.eks problemer med det sosiale, så kvalifiserer han nok ikke til en autismediagnose. Alle mennesker har minst ett autismetrekk i større eller mindre grad. Anonymkode: 79e7e...62a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå