AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #1 Skrevet 14. juli 2023 Noen med barn her som flakser med hendene uten at det har autisme? For et par år siden så oppsøkte vi en barnelege som sa at det ikke var autisme, men selv stimulering. Barnet gjør det når leker snurrer f.eks, eller når barnet spiller, eller plutselig begynne å flakse og ha heftige håndbevegelser helt ut av det blå. Da er barnet i sin egen verden, men får snappet h*n fort ut av det, og blir da litt flau. Noen som har barn med håndbevegelser, såkalt "stimming" Var det isåfall værre før, vokste h*n det av seg? Anonymkode: 37dbb...f0d
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #2 Skrevet 14. juli 2023 En barnelege har ikke kompetanse til å vurdere om et barn er autist eller ei. Det må lang utredning til. Kompisen til sønnen min gjør dette når han blir ivrig, altså flapper/vifter med hendene, mens han hopper med rompa. Han har asperger, er veldig høytfungerende. Anonymkode: 0ac61...638 6 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 14. juli 2023 #3 Skrevet 14. juli 2023 (endret) En barnelege kan ikke sette diagnose. Det er lang utredning som inkluderer både bup og habiliteringstjenesten. Spesialpedagoger, leger, psykologer og masse tester. Endret 14. juli 2023 av WhisperingWind
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #4 Skrevet 14. juli 2023 Tror jeg ville bedt om en second opinion som i en skikkelig utredning, for barnets skyld. Anonymkode: c542b...9a3 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #5 Skrevet 14. juli 2023 I egen verden? Sikker på at det ikke er en type anfall? Anonymkode: 3fb31...3b2
Gjest WhisperingWind Skrevet 14. juli 2023 #6 Skrevet 14. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I egen verden? Sikker på at det ikke er en type anfall? Anonymkode: 3fb31...3b2 Håndflapping er typisk for autisme.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #7 Skrevet 14. juli 2023 Slutter meg til resten her. Fastlegen er ikke rett instans for å sette en slik diagnose. Eldste barnet mitt flappet med hendene da han var 1-2 år og så ble det borte. Han er nå 10 og er under utredning for autisme. (Høytfungerende) Anonymkode: e416a...c3a 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #8 Skrevet 14. juli 2023 Begge de eldste barna mine gjør/har gjort dette. Eldste som er 13 år sluttet med det for noen år siden. Han har imidlertid noen andre bevegelser når han ser noe veldig spennende på TV . Yngste som er 10 år gjør det fremdeles i settinger der hun er engasjert/glad/begeistret. Ingen av de har vært i sin egen verden. Eldste var gjennom en grundig utredning for flere år siden, og dette ble betegnet som autistiske trekk, men ikke autisme. Yngste som er fem år har ikke slike bevegelser. Anonymkode: 1a756...65a
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #9 Skrevet 14. juli 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Begge de eldste barna mine gjør/har gjort dette. Eldste som er 13 år sluttet med det for noen år siden. Han har imidlertid noen andre bevegelser når han ser noe veldig spennende på TV . Yngste som er 10 år gjør det fremdeles i settinger der hun er engasjert/glad/begeistret. Ingen av de har vært i sin egen verden. Eldste var gjennom en grundig utredning for flere år siden, og dette ble betegnet som autistiske trekk, men ikke autisme. Yngste som er fem år har ikke slike bevegelser. Anonymkode: 1a756...65a ?? Det høres veldig merkelig ut for meg. Jeg hadde begynt å lese meg opp selv, for dersom dette er nevrologisk sykdom eller symptomer, så kan det være at det vil på sikt påvirke livene deres negativt. Kanskje det samme som forårsaker disse symptomene, gir redusert konsentrasjon eller gjør at de tenker dårligere, som eksempel. Kanskje det finnes ting som kan redusere sjansen for at dette skaper større problemer på sikt Anonymkode: 3fb31...3b2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #10 Skrevet 14. juli 2023 En barnelege kan ikke utrede og er ikke kompetent til å ta en vurdering. Det er psykiater eller psykolog. Anonymkode: c1fc2...518
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #11 Skrevet 14. juli 2023 Det må sies at han ingen andre autistiske trekk, det er kun denne stimmingen/håndflapping/flaksing. Barnelegen sa at hun skjønte hva jeg hva bekymret for, at han var autist. Men videoene jeg viste henne av barnet, da sa hun emd engang at det var selvstimulering. Men jeg burde kanskje henvende meg en annen plass enn barnelege på sylehuset? TS Anonymkode: 37dbb...f0d
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #12 Skrevet 14. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det må sies at han ingen andre autistiske trekk, det er kun denne stimmingen/håndflapping/flaksing. Barnelegen sa at hun skjønte hva jeg hva bekymret for, at han var autist. Men videoene jeg viste henne av barnet, da sa hun emd engang at det var selvstimulering. Men jeg burde kanskje henvende meg en annen plass enn barnelege på sylehuset? TS Anonymkode: 37dbb...f0d Ja det er selvstimulering - av en type som er stereotypisk for autisme. Andre former for selvstimulering kan være neglebiting og fikling med hår - som er mer stereotypisk for ADHD. Selvstimulering forekommer som 'symptom'/følgevanske for flere diagnoser, blant annet autisme, ADHD, angst. Det kan også - men skjeldnere - forekomme uten spesifikke eller synlige diagnoser i bunn. Anonymkode: 0f74b...1dc
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #13 Skrevet 14. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Noen med barn her som flakser med hendene uten at det har autisme? For et par år siden så oppsøkte vi en barnelege som sa at det ikke var autisme, men selv stimulering. Barnet gjør det når leker snurrer f.eks, eller når barnet spiller, eller plutselig begynne å flakse og ha heftige håndbevegelser helt ut av det blå. Da er barnet i sin egen verden, men får snappet h*n fort ut av det, og blir da litt flau. Noen som har barn med håndbevegelser, såkalt "stimming" Var det isåfall værre før, vokste h*n det av seg? Anonymkode: 37dbb...f0d Ja mitt barn har ADHD og stimer med lyder. Han har også viftet med hendene. Rare er jeg husker fra barndommen at min mor knipset med fingrene når hun gikk. Men hun hadde ikke noe ADHD eller autisme. Jeg tror at autisme er et spektrum og at mange er litt innom. Jeg tror jeg har noen vocal tics selv. Tror mange har noe de gjør 😆 Anonymkode: ac55b...2a1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #14 Skrevet 14. juli 2023 Kan jo legge til at datter har en venninne som vifter med hånda foran ansiktet, mens hun stirrer fjernt i lufta. De trodde det var tourettes, men viste seg at det var epilepsi. Sånne små, korte anfall. Anonymkode: 0ac61...638
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #15 Skrevet 14. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja det er selvstimulering - av en type som er stereotypisk for autisme. Andre former for selvstimulering kan være neglebiting og fikling med hår - som er mer stereotypisk for ADHD. Selvstimulering forekommer som 'symptom'/følgevanske for flere diagnoser, blant annet autisme, ADHD, angst. Det kan også - men skjeldnere - forekomme uten spesifikke eller synlige diagnoser i bunn. Anonymkode: 0f74b...1dc Men jeg klarer ikke helt å skjønne at det kan være autisme når han har øyekontakt, spiller fotball, leker fint med andre barn og var tidlig ut led språk. TS Anonymkode: 37dbb...f0d
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #16 Skrevet 14. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det må sies at han ingen andre autistiske trekk, det er kun denne stimmingen/håndflapping/flaksing. Barnelegen sa at hun skjønte hva jeg hva bekymret for, at han var autist. Men videoene jeg viste henne av barnet, da sa hun emd engang at det var selvstimulering. Men jeg burde kanskje henvende meg en annen plass enn barnelege på sylehuset? TS Anonymkode: 37dbb...f0d Min ærlige mening er ja. Hos meg var det også mistanke om autisme da jeg var barn, men en fagperson sa at jeg var for velfungerende, kunne gjøre rede for meg, har øyekontakt etc.... Det tok ytterligere 13 år før jeg fikk påvist autismediagnosen i voksen alder. Jeg sier ikke at barnet ditt har autisme, men hvis mistanken er der, et det vel ikke noe galt i å få det bekreftet/avkreftet. En avklaring vil jo gi et svar uansett utfall Anonymkode: c1fc2...518 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #17 Skrevet 14. juli 2023 Hvis det ikke påvirker barnet uansett er det vel like greit å vente og se, kanskje fortelle barnet om mistanken, men ikke sette en diagnose før man ser om det blir nødvendig og barnet kanskje kan være med på å bestemme om det er noe det ønsker? Det er flere negative sider ved å få en diagnose, blant annet vil barnet ikke kunne jobbe i Forsvaret eller Nordsjøen, det blir vanskeligere å få førerkort, og umulig å få flere forsikringer. Om du gir barnet en diagnose nå kan det hende du fratar det muligheten for å få det som kan bli drømmejobben i fremtiden, og om barnet ikke engang er påvirket negativt, for hva da? Anonymkode: 4df8c...ba8
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #18 Skrevet 14. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis det ikke påvirker barnet uansett er det vel like greit å vente og se, kanskje fortelle barnet om mistanken, men ikke sette en diagnose før man ser om det blir nødvendig og barnet kanskje kan være med på å bestemme om det er noe det ønsker? Det er flere negative sider ved å få en diagnose, blant annet vil barnet ikke kunne jobbe i Forsvaret eller Nordsjøen, det blir vanskeligere å få førerkort, og umulig å få flere forsikringer. Om du gir barnet en diagnose nå kan det hende du fratar det muligheten for å få det som kan bli drømmejobben i fremtiden, og om barnet ikke engang er påvirket negativt, for hva da? Anonymkode: 4df8c...ba8 Ja du sier noe der, han skal begynne på skolen nå og jeg er redd for erting, det er vel mest derfor jeg bekymrer meg. Noen barn kommenterte det i barnehagen, men ikke direkte erting. Men skole er jo noe annet. Burde jeg informere lærere? I går kveld gikk han inn åå badet for å flakse og flappe med hendene og trampe rundt led føttene. Som at han ikke ville at vi skulle se det. Han er klar over det og kan bli litt flau om han blir oppdaget. Men andre ganger bryr han seg ikke og kam plutselig starte med det rundt masse mennesker. Ikke lett å forstå seg på dette.... Noen flere her som har barn som gjør noe av deg samme? Gjorde dere noe med situasjonen? Vokste barnet det av seg? TS Anonymkode: 37dbb...f0d
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #19 Skrevet 14. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja du sier noe der, han skal begynne på skolen nå og jeg er redd for erting, det er vel mest derfor jeg bekymrer meg. Noen barn kommenterte det i barnehagen, men ikke direkte erting. Men skole er jo noe annet. Burde jeg informere lærere? I går kveld gikk han inn åå badet for å flakse og flappe med hendene og trampe rundt led føttene. Som at han ikke ville at vi skulle se det. Han er klar over det og kan bli litt flau om han blir oppdaget. Men andre ganger bryr han seg ikke og kam plutselig starte med det rundt masse mennesker. Ikke lett å forstå seg på dette.... Noen flere her som har barn som gjør noe av deg samme? Gjorde dere noe med situasjonen? Vokste barnet det av seg? TS Anonymkode: 37dbb...f0d Det er ikke tics da, tourettes? Anonymkode: 0ac61...638 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #20 Skrevet 14. juli 2023 Har oppegående barn som gjør det innlmellom ja. Ble utredet grundig og ved flere instanser - endte tilslutt noe usikkert på autisme. En barnelege kan ikke avskrive hverken eller, de har ikke utrederkompetanse. Anonymkode: 38137...d35
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå