Gå til innhold

Er det veldig viktig å spise små porsjoner ved slanking eller går ETT stort?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å bli kvitt fettet på nedre mage. Det er både underhudsfett og bukfett men lenger opp på magen har jeg lav fettprosent. Vil ETT stort måltid om dagen gjøre at magesekken holder seg stor og magen derfor blir vanskelig å slanke? Er det derfor man hører man må spise små måltider? Jeg foretrekker å spise kun en gang om dagen og ikke flere små, men vanskeliggjør det slankingen? Passer selvfølgelig på at daglig kaloriinntak er langt i underskudd 

Anonymkode: 392ac...14b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er gammel feilinfo at man bør spise mange små. Spis heller ett stort måltid om dagen og drikk vann resten av dagen. Det er mye sunnere. Da får kroppen sette i gang prosesser som resirkulerer gamle og ødelagte celler. Faktisk begynner kroppen å produsere nye stamceller av dette. Rene sunnhets og ungdomskilden altså. :) 

Anonymkode: c1938...efd

• Liker 4
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er gammel feilinfo at man bør spise mange små. Spis heller ett stort måltid om dagen og drikk vann resten av dagen. Det er mye sunnere. Da får kroppen sette i gang prosesser som resirkulerer gamle og ødelagte celler. Faktisk begynner kroppen å produsere nye stamceller av dette. Rene sunnhets og ungdomskilden altså. :) 

Oi det visste jeg ikke! Har du mer info jeg kan lese om det med stamceller? 

Så det er ikke sånn at mye mat på én gang gjør magesekken stor og at med stor magesekk blir det umulig å få flat mage? 

Det er det pokkers sta området fra rett over navlen og ned 

Skrevet

Spis et stort. Det om at man bør spise lite og ofte er en myte skapt av matvareindustrien som vil selge mest mulig.

• Liker 3
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke dette med ett stort måltid funker.. jeg var veldig deprimert før, sov 18-20 timer i døgnet og spiste ett stort måltid, ble bare fetere og fetere. Nå spiser jeg ca 5 ganger om dagen, inkludert en vanlig porsjon middag og har gått ned over 40 kilo. Tror heller du burde fokusere på styrketrening og spise rundt 3 ganger om dagen 

Anonymkode: f5f14...4a9

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Syns ikke dette med ett stort måltid funker.. jeg var veldig deprimert før, sov 18-20 timer i døgnet og spiste ett stort måltid, ble bare fetere og fetere. Nå spiser jeg ca 5 ganger om dagen, inkludert en vanlig porsjon middag og har gått ned over 40 kilo. Tror heller du burde fokusere på styrketrening og spise rundt 3 ganger om dagen 

Anonymkode: f5f14...4a9

Jeg har gått ned 15 kg allerede ved å spise ett måltid om dagen. Hadde nok fort kommer i kalorioverskudd om jeg skulle spist tre ganger daglig.

Men blir ikke kvitt bulen på nedre mage, ser nesten ut som ølmage pga fasongen med lav fettprosent på øvre mage og fett på nedre mage. 

AnonymBruker
Skrevet

Er forresten ikke mer ned i vekt jeg vil nå, har nå BMI på 18-19 men ølmage fasong på magen. Jeg trener litt magemuskler men kanskje ikke nok? Kjenner tydelig både underhudsfett i området og at noe på innsiden gjør at det er en hard bul ut (som jeg innbiller meg er magesekken?)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei dette er ikke gammel feilinformasjon, mange studier har blitt gjennomført med forskjellig resultat.
Om noe så er det små/mange måltider som kommer totalt best ut.

Mest sannsynlig så bør en gjøre det som gi en selv minst motstand, altså antall måltider som medfører minst sult for hvert individ.

Til mer ekstreme endringer til mindre sannsynlighet for langvarig effekt.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Oi det visste jeg ikke! Har du mer info jeg kan lese om det med stamceller? 

Så det er ikke sånn at mye mat på én gang gjør magesekken stor og at med stor magesekk blir det umulig å få flat mage? 

Det er det pokkers sta området fra rett over navlen og ned 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7093158/

https://prama.org/science-proves-that-fasting-helps-regenerate-cells/

Flat mage har ingenting med om magesekken er stor eller ikke. Men du kan kanskje vurdere å spise sunnere? Hvis du spiser mye som mater bakteriene som lager gass, så vil du bli mer oppblåst. 

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Gregarious skrev (2 timer siden):

Nei dette er ikke gammel feilinformasjon, mange studier har blitt gjennomført med forskjellig resultat.

Bruker du mest penger på butikken hvis du går hver dag eller hvis du går en gang i uka? ;) 

https://academic.oup.com/advances/article/13/1/248/6409468
"Evidence from RCTs suggests that 6 or more ingestive events/d is associated with increased total daily energy intake compared with 3 events/d; ∼76 to 330 kcal additional kcal/d."

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjenner tydelig både underhudsfett i området og at noe på innsiden gjør at det er en hard bul ut (som jeg innbiller meg er magesekken?)

Jeg tror du må ta et googlesøk og se hvor magesekken er plassert inni kroppen din

Anonymkode: 09d44...82d

• Liker 6
  • Nyttig 7
Skrevet

Begge deler kan fungere. Gjør det som passer for deg. Så lenge du klarer å ikke spise for mye og trives med det, kan du gå ned i vekt om du spiser ett, to eller ti måltider om dagen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Spennende! Takk for linker 😊

Sitat

Flat mage har ingenting med om magesekken er stor eller ikke. Men du kan kanskje vurdere å spise sunnere? Hvis du spiser mye som mater bakteriene som lager gass, så vil du bli mer oppblåst. 

Jeg føler at jeg spiser sunt. Hovedsakelig kyllingfilet hver dag med enten ris eller stekte poteter i margarin, ikke smør. Mye grønnsaker.  Drikker ikke brus, spiser ikke snop og godis, men bruker saus fra toro. Vet at torogryter er prosessert mat og ikke er bra men skader en pose med sauspulver? 

Ca en gang i mnd spiser jeg biff eller taco men ellers bare kylling og ris/stekte poteter. Bør jeg spise kun kokte poteter ikke stekte kanskje? Selvom jeg steker i margarin ikke smør?

Skrevet

Generelt sett så er det å spise ofte en svært dårlig idee hvis du vil gå ned i vekt. Du vil sannsynligvis ende opp med kronisk høyt blodsukkernivå og i værste fall diabetes, samt være evig sulten på noe hele veien. 

Spis heller sjeldent, la matsekken krympe seg så du ikek føler sulten annenhver time. Gi deg selv lov til å skeie ut en dag eller to i uka på kvelden etter at middagen har sunket og styr unna saft, juice, og annen sukkerholdig mat/drikke tidlig på dagen. 

• Liker 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er forresten ikke mer ned i vekt jeg vil nå, har nå BMI på 18-19 men ølmage fasong på magen. Jeg trener litt magemuskler men kanskje ikke nok? Kjenner tydelig både underhudsfett i området og at noe på innsiden gjør at det er en hard bul ut (som jeg innbiller meg er magesekken?)

Jeg synes det er fint at du selv sier du ikke vil mer ned i vekt, for du bør IKKE slanke deg med en bmi på 18-19. 

At du har magefett selv med så lav bmi kan komme av mange ting. Kroppsform, lav muskelmasse, hormoner etc. Damer vil også ofte naturlig ha litt magefett akkurat der. Du kan forsøke å øke muskelmassen, men da holder det ikke med situps. Det vil kreve ordentlig styrketrening sammen med et proteinrikt kosthold.

Eller gjør som meg. Jeg har også normalt bmi på 19-20, men har alltid litt fett på magen likevel. Jeg har slått meg til ro med at jeg er sunn og frisk, og selv om jeg aldri vil ha helt flat mage har jeg lært meg å bli glad i kroppen min slik den er.

Anonymkode: d484b...d58

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, Gregarious said:

Mest sannsynlig så bør en gjøre det som gi en selv minst motstand, altså antall måltider som medfører minst sult for hvert individ.

Til mer ekstreme endringer til mindre sannsynlighet for langvarig effekt.

Hvem har deltatt i disse studiene og hva har de spist?

Hvis man spiser næringsfattig mat blir man fort sulten igjen, for kroppen har ikke fått det den trenger selv om magesekken har blitt fylt. Folk som kutter kraftig ned på karbohydrater begynner gjerne å spise sjeldnere helt av seg selv, og det har nok mye å gjøre med at karbohydratrik mat ofte også er næringsfattig (selvsagt med noen unntak som f.eks potet som er kjent for å mette lenge).

Mennesker er laget for å kunne gå forholdsvis lenge uten mat, og det gjør vi da også veldig lett hvis vi spiser det vi er ment å spise.

Anonymkode: 690c6...458

• Liker 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Spennende! Takk for linker 😊

Jeg føler at jeg spiser sunt. Hovedsakelig kyllingfilet hver dag med enten ris eller stekte poteter i margarin, ikke smør. Mye grønnsaker.  Drikker ikke brus, spiser ikke snop og godis, men bruker saus fra toro. Vet at torogryter er prosessert mat og ikke er bra men skader en pose med sauspulver? 

Ca en gang i mnd spiser jeg biff eller taco men ellers bare kylling og ris/stekte poteter. Bør jeg spise kun kokte poteter ikke stekte kanskje? Selvom jeg steker i margarin ikke smør?

Hadde nok variert litt. Kyllingfilet hver middag er ikke bra.

Anonymkode: df978...70d

• Liker 1
Skrevet

Jeg har est ut i vekt. Jeg trente masse før, men har trappet ned og har opprettholdt samme inntak mat (samtidig som jeg spiser sjokoplater som jeg aldri spiste før). Jeg utsetter og utsetter endring på dette, men jeg kjenner at viljen begynner å venne seg til tanken om endring nå.

Det er visstnok en god regel når man skal gå ned i vekt at man skal spise tre måltider om dagen til 250 kcal. Bevege seg jevnt i hverdagen, styrkeøvelser 15 minutter annenhver dag. Så kan man skeie ut når en er intakt igjen.

Jeg må bare starte! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Bruker du mest penger på butikken hvis du går hver dag eller hvis du går en gang i uka? ;) 

https://academic.oup.com/advances/article/13/1/248/6409468
"Evidence from RCTs suggests that 6 or more ingestive events/d is associated with increased total daily energy intake compared with 3 events/d; ∼76 to 330 kcal additional kcal/d."

Har  du selv lest forsknings-artikkelen du linker til?
" However, there is insufficient information to determine chronic effects on body weight."

Det foreligger også mange artikler som konkluderer med mange måltider resulterer i mer vekttap.
Men som sagt så er det forskjellig resultater, de eneste en kan konkludere med er at ingen har fasiten for individet. Ergo bør en gjøre de som passer best for en selv.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde ikke fungert sosialt, jeg, under vanlige omstendigheter, hvis jeg bare hadde spist ett måltid om dagen. 

Og så må jeg ha en håndfull karbohydrater til hvert måltid. Det er bare å hente inn dette, puh! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...