Gå til innhold

Sov i ro ørepropper for å sove

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått til anskaffelse av disse da jeg sover veldig lett og våkner av hver minste lille lyd. Småfuglene vekker meg hver natt i 2-3 tiden. Samboeren snorker innimellom også, noe som driver meg til vanvidd. Lurer på hvor lenge hvert par kan brukes og om de kan vaskes, i så fall hvordan/med hva slags såpe? Blir vel ikke rene med bare vann? Skjønner at de med mye ørevoks må bytte oftere enn de med lite, men jeg er ikke plaget med ørevoks. 

Anonymkode: 7ab3d...797

AnonymBruker
Skrevet

Er de ikke engangs? Kastes etter bruk?

Anonymkode: aba76...6b4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er de ikke engangs? Kastes etter bruk?

Anonymkode: aba76...6b4

Nei, har lest at de kan brukes flere ganger, men ikke hvor ofte de må byttes. De koster 100 kr for 4 par, så hadde lett blitt dyrt om man skal bruke dem hver natt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har gått til anskaffelse av disse da jeg sover veldig lett og våkner av hver minste lille lyd. Småfuglene vekker meg hver natt i 2-3 tiden. Samboeren snorker innimellom også, noe som driver meg til vanvidd. Lurer på hvor lenge hvert par kan brukes og om de kan vaskes, i så fall hvordan/med hva slags såpe? Blir vel ikke rene med bare vann? Skjønner at de med mye ørevoks må bytte oftere enn de med lite, men jeg er ikke plaget med ørevoks. 

De i skumgummi kan vaskes. De rosa og blanke som kan formes blir fort misfarget og fulle i støv. De varer maks 2-3 uker.

Jeg anbefaler disse øreproppene under: De er litt dyre, men verdt prisen. De formes etter øregangen dum og sitter godt klistret i ørene gjennom hele natten.

https://www.apotek1.no/produkter/metode-orepropper-sensitiv-3par-865767p

Anonymkode: 0a703...e16

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De i skumgummi kan vaskes. De rosa og blanke som kan formes blir fort misfarget og fulle i støv. De varer maks 2-3 uker.

Jeg anbefaler disse øreproppene under: De er litt dyre, men verdt prisen. De formes etter øregangen dum og sitter godt klistret i ørene gjennom hele natten.

Jeg har de rosa i voks som kan formes. Men oi, kan de virkelig hvert par brukes så lenge som 2-3 uker? Eller mente du hele boksen?

Tusen takk for tips, skal sjekke ut de også. De virker litt mindre "ekle" enn sov i ro som er ganske klissete. De var jo ikke så mye dyrere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det står 3 par på pakken, men det er nok til minst 6 par uten å ha for store ører. Samboeren min har svært store ører og han får ihvertfall 6 par. Jeg får fint til 12 par med mine små ører☺️

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det står 3 par på pakken, men det er nok til minst 6 par uten å ha for store ører. Samboeren min har svært store ører og han får ihvertfall 6 par. Jeg får fint til 12 par med mine små ører☺️

Jeg har også små ører, så da får nok jeg også 12 par :) Er de engangs eller brukes de flere ganger? 

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å investere i formstøpte ørepropper. Det koster litt som en engangssum, men de varer over år, og er langt mer behagelige i øregangen/blokkerer ut mer lyd.

Anonymkode: 02e8b...c22

Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan folk klarer å sovne med ørepropper. For min del hører jeg min forsterkede pust og hjerteslag og det blir veldig forstyrrende, så jeg klarer ikke å ha sånne. Lykke til. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De rosa på apoteket er best, syns jeg, mindre og lettere. Jeg bruker et par i en ukes tid, merker godt når de ikke lengre er behagelig i ørene. Kaster de etter bruk. 

Bruker saltvannskylling i ørene i blant for å unngå betennelse. Slik har jeg holdt på i 10 år uten problemer med ørene. 

Anonymkode: 47414...0af

AnonymBruker
Skrevet
Hoppetaujenta skrev (1 time siden):

Jeg forstår ikke hvordan folk klarer å sovne med ørepropper. For min del hører jeg min forsterkede pust og hjerteslag og det blir veldig forstyrrende, så jeg klarer ikke å ha sånne. Lykke til. :) 

Det gikk fint, litt uvant først, men sov meg gjennom snorkingen til samboeren 👍🏻 Litt rar i øra nå, føles nesten som jeg fortsatt har noe i dem. Var rart å snakke med dem når jeg sa natta til samboeren da, ble kjempehøy lyd og hørtes ut som meg selv på opptak 😂

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De rosa på apoteket er best, syns jeg, mindre og lettere. Jeg bruker et par i en ukes tid, merker godt når de ikke lengre er behagelig i ørene. Kaster de etter bruk. 

Bruker saltvannskylling i ørene i blant for å unngå betennelse. Slik har jeg holdt på i 10 år uten problemer med ørene. 

Anonymkode: 47414...0af

Hva heter de? Kan tenke meg at de fra sov i ro blir litt gufne etterhvert siden de er så «klissete». Må jo tiltrekke seg støv. Saltvannsskylling var lurt, takk for tips :) 

AnonymBruker
Skrevet

Bestill ørepropper i større forpakninger. Moldex (gul/grønne) er fine og det blir billigere. Tror de koster rundt 250 for 50 par. Selges på nett.

Jeg kan bruke de en til to uker før jeg kaster de, og tar et nytt par. De blir hardere og mindre effektive etter det. Har brukt ørepropper i over 10 år, og Moldex er de desidert beste og mest behagelige.

Anonymkode: 4cc82...545

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2023 den 11.01):

Det gikk fint, litt uvant først, men sov meg gjennom snorkingen til samboeren 👍🏻 Litt rar i øra nå, føles nesten som jeg fortsatt har noe i dem. Var rart å snakke med dem når jeg sa natta til samboeren da, ble kjempehøy lyd og hørtes ut som meg selv på opptak 😂

Hva heter de? Kan tenke meg at de fra sov i ro blir litt gufne etterhvert siden de er så «klissete». Må jo tiltrekke seg støv. Saltvannsskylling var lurt, takk for tips :) 

Sov i ro er i en klasse for seg. Vanskelig og få tak i da, men jeg setter meg opp på venteliste for 10 bokser på lokslapoteket ( leser om folk som kjøper i sentrum og selger videre dyrt) irriterer meg at de ikke kan dele « oppskriften «, når de ikke klarer og prosedere nok selv.  Ja, de blir jo litt gufne etterhvert, så må jo byttes innimellom. De i skumgummi kan fungere om de passser øret ditt, men sov i ro former du jo selv. Jeg har prøvd alt annet , men fordi jeg har små ører og små øreganger faller de ut ved bevegelse i søvne. En må jo bare prøve seg fram.. men blir jo billigere om en får andre til og passe selvsagt. 

Anonymkode: b490d...5c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sov i ro er i en klasse for seg. Vanskelig og få tak i da, men jeg setter meg opp på venteliste for 10 bokser på lokslapoteket ( leser om folk som kjøper i sentrum og selger videre dyrt) irriterer meg at de ikke kan dele « oppskriften «, når de ikke klarer og prosedere nok selv.  Ja, de blir jo litt gufne etterhvert, så må jo byttes innimellom. De i skumgummi kan fungere om de passser øret ditt, men sov i ro former du jo selv. Jeg har prøvd alt annet , men fordi jeg har små ører og små øreganger faller de ut ved bevegelse i søvne. En må jo bare prøve seg fram.. men blir jo billigere om en får andre til og passe selvsagt. 

De er grusomme!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kjøpte på et nettapotek. Apotera.no tror jeg det var. Men er flere som har. Oi, kjøper folk virkelig og selger videre dyrt? Så frekt! Skulle tro det var narkotika jo :sjokk: Jeg har også små ører og små øreganger. Sov i ro er lette å forme, men klarer ikke bruke de mer enn Max 2-3 netter, tror jeg. Siden de er så "klissete" må de jo lett få støv på seg selv om de oppbevares i boksen. Har kjøpt de fra Metode (apotek 1) som anbefales lenger opp i tråden og. De er også formbare, men i silikon i stedet for voks, så er nok lettere å rengjøre selv om de må byttes ut innimellom de og. Kan visst klippes opp så de passer mindre ører. Prisen er ikke det viktigste, det viktigste er at det funker og man ikke får ørebetennelse av dem. Er jo fint om de kan brukes flere ganger og, så de ikke produserer så mye søppel. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2023 den 9.30):

Anbefaler å investere i formstøpte ørepropper. Det koster litt som en engangssum, men de varer over år, og er langt mer behagelige i øregangen/blokkerer ut mer lyd.

Hvor kjøper du dem?

Selv bruker jeg 3M classic, de gule i skumgummi. De er de eneste som fungerer for meg av den typen ørepropper. Jeg bruker dem i 3 netter før de mister effekt og kastes. Det står et sted at de blir som nye hvis de vaskes, men det synes jeg absolutt ikke de blir. Jeg har kjøpt dem i stort på eBay, men det blir stadig vanskeligere å få tak i til en rimelig penge (dvs. at shipping ikke koster det hvite i øyet). I Norge finner jeg dem kun i enorme forpakninger til bruk i industrien. Jeg vet ikke hvor jeg skulle ha oppbevart den mengden hen i min lille bolig.

Men formstøpte høres ut til å være noe å vurdere.

Anonymkode: d189b...f07

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvor kjøper du dem?

Selv bruker jeg 3M classic, de gule i skumgummi. De er de eneste som fungerer for meg av den typen ørepropper. Jeg bruker dem i 3 netter før de mister effekt og kastes. Det står et sted at de blir som nye hvis de vaskes, men det synes jeg absolutt ikke de blir. Jeg har kjøpt dem i stort på eBay, men det blir stadig vanskeligere å få tak i til en rimelig penge (dvs. at shipping ikke koster det hvite i øyet). I Norge finner jeg dem kun i enorme forpakninger til bruk i industrien. Jeg vet ikke hvor jeg skulle ha oppbevart den mengden hen i min lille bolig.

Men formstøpte høres ut til å være noe å vurdere.

Anonymkode: d189b...f07

Du må til audiograf for å ta avstøpning. Avhenger av hvor du bor, men du kan sjekke ut f.eks www.hoer.no og se om du bor i nærheten, eller google for å finne andre alternativ.

Jeg har hatt mine i 6 mnd og de har fortsatt samme fasong, og de kommer i et fint etui som er praktisk når man skal reise. Hadde ikke klart meg uten disse, og på sikt er det langt mer økonomisk. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg bruker disse https://www.apotek1.no/produkter/max-lite-orepropper-5par-955955p 

Anbefales. Beste jeg har prøvd.

Anonymkode: 95f26...522

Var de jeg brukte før jeg gikk og fikk formstøpte propper. Først da jeg forstod hvor elendinge de max-lite var.Husker jeg dro de ut i søvne ganske ofte, og da gikk det ikke an å bruke de igjen. 

Skrevet

Vi har brukt de blanke silikonproppene i årevis. De het muligens sov i ro før i tiden men det er mulig jeg tar feil. Tror jeg oppfattet at de inneholdt hvalolje som kan være en mangelvare fra tid til annen derav lav tilgjengelighet på produktet. Som en annen også linket til over er det disse jeg bruker og kan anbefale. Det kan kreve litt tilvenning, men etterhvert går det seg til. Husk at du må varme de opp i hånden et lite minutt først slik at de formes lettere til dine øreganger.

Ellers, om du er plaget av lyder om natten er det viktig å være oppmerksom på at man kan bekjempe lyder med andre lyder. En bordvifte kan være et perfekt hjelpemiddel for å filtrere ut uønskede lyder mens du sover. Den konstante lavfrekvente duringen gjør det lettere for hjernen å filtrere ut fremmede lyder som vanligvis ville vært sterke nok til å avbryte nattesøvnen. Den bør stå plassert ganske nært deg slik at hjernen eller hørselssenteret kobler seg på akkurat denne "frekvensen" om du vil. Selve trekken fra vifta er helt uvesentlig her, bare for å ha sagt det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...