AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #1 Skrevet 13. juli 2023 Jeg ønsker å finne noen svar om meg selv. Jeg ønsker å finne ut om jeg muligens kan være på autismespekteret eller evt har noe ADHD eller andre diagnoser . Og ønsker såklart hjelp men hvor henvender jeg meg for å få en slik utredning i voksen alder ? Er det hvilken som helst psykolog eller spesial psykolog? Kan man ringe psykologer (private) og fortelle kort om problemstillingen å høre om de tror de kan hjelpe eller har kompetanse innen feltet? jeg er født svært prematur på tidlig 90 tallet. På skolen ble jeg fryst og og mobbet det varte hele oppveksten. Jeg har som voksen aldri klart å få varige vennskap (kun bekjente) uansett hvor mange ganger jeg flytter og hvor mye jeg prøver . Jeg sliter også med å holde konsentrasjon o ver tid(feks rydder kjøkkenet, plutselig sorterer man sko i gangen fordi man så det var kaos i gangen, og så er man i bokhylla og rydde bøker . Istedenfor å gjøre seg helt ferdig på kjøkkenet) det tynger met veldig å ha det slik. Jeg er så ensom og har det så vondt og vil finne ut hva som er galt med meg. Siden jeg hat opplevd det samme flere steder i Norge vet uet at det er jo MEG som er problemet siden jeg adri får venner. Anonymkode: 85cd6...0a1 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #2 Skrevet 13. juli 2023 Dersom du har råd til å gå privat er det nok raskest og enklest å finne en privat psykolog med kompetanse på autisme. Dersom du ønsker å gå offentlig er det fastlege som henviser deg videre. Håper du får hjelpen du trenger Anonymkode: f9678...b6d
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #3 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dersom du har råd til å gå privat er det nok raskest og enklest å finne en privat psykolog med kompetanse på autisme. Dersom du ønsker å gå offentlig er det fastlege som henviser deg videre. Håper du får hjelpen du trenger Anonymkode: f9678...b6d Grunn til at jeg vil gå privat er at jeg har hørt at det er så stort press på det offentlige at man ikke får så god hjelp som man kunne fått fordi offentlige psykologer er overarbeidet og stressa men takk for tips 😊 ts Anonymkode: 85cd6...0a1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #4 Skrevet 13. juli 2023 Høres mer ut som add hvis det er eneste symptomene. Men ja hos private kan du bestille time og få time samme uke. Fins også online psykologer. Anonymkode: ff66e...0cf
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #5 Skrevet 13. juli 2023 Men greier du å studere eller holde på en jobb da? Anonymkode: cb83a...80c
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #6 Skrevet 13. juli 2023 Uansett hvilken diagnose du evt. har, så ville jeg heller jobbet i dypet med hvorfor du har det som du har det. En merkelapp løser ikke problemene. Uro, stress, etc. kommer fra underliggende årsaker/ hendelser som må opp i lyset og jobbes med/ bearbeides. Ville snakket med en psykolog. 🩵 Fastlegen kan henvise til utredning, men det er ofte laaaang ventetid. I Oslo ca 7 mnd. Anonymkode: 896e4...bf2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #7 Skrevet 14. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men greier du å studere eller holde på en jobb da? Anonymkode: cb83a...80c Jeg må gjerne lese en tekst mange ganger for å huske hva jeg har lest om, men sto på og la inn hardt arbeid klarte utdannelsen med glans. Har bacherlor utdanning og fast jobb. Men har et yrke innen helse der det er høyt tempo og mange varierte oppgaver, jeg hadde neppe klart en kontor jobb der man satt mye i ro og skulle lese og analysere. jeg har lite fravær og husker alt av avtaler både på jobb og med ungene mine. så problemet er ikke dermen både ADHD og autisme kan være så mangt . Det er store spekter. Så utelukker ikke at det kan være noe der. siden jeg vokste opp isolert blandt andre (var helt utfryst, skjeldent jeg fikk leke med andre barn) kan jeg ha tatt skade av det kanskje .Fastlegen sa også at det er ikke bare fysiske senskader premature barn kan få, men også andre ting Anonymkode: 85cd6...0a1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #8 Skrevet 14. juli 2023 AQ-testen er en fin indikator på om du er autist. Det var den jeg fikk på Dps, som gjorde at jeg ble sendt videre til utredning ved et autismesenter. Anonymkode: 9e2da...f0b
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #9 Skrevet 14. juli 2023 https://www.google.com/amp/s/www.tengel.no/asperger-syndrom-test/ Anonymkode: 9e2da...f0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå