Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg fikk blodprppp i forbindelse med min førstefødte, det viser seg at jeg har leiden mutasjon, som øker risiko. Jeg savner å diskutere råd og tips med andre som har vært borti lignende, og lurer på om noen vet om grupper/forum/forening for de som har hatt blodpropp? 

Anonymkode: 62076...b2e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også blodpropp (DVT) med min førstefødte. Ganske stor blodpropp i bekkenet. Hva med deg?

Jeg har ikke fått påvist Leiden mutasjon - sannsynligvis fikk jeg blodpropp grunnet koronaviruset... 

Jeg har også ønsket noen å prate med angående blodpropp i svangerskapet. Kjenner ikke til noen tråder/forum, men kanskje vi kan starte en her? 

Anonymkode: 2931c...3fb

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kunne vært fint. Jeg forstod ikke mye sv det da, men har fått posttrombotisk syndrom i etterkant, altså senskader i foten. Det innebærer at jeg blir jevnlig påmint fare for blodprppp, og jeg bør bli bedre på bruk av støttestrømpe. Har du erfaringer med støttestrømpe? Merke, lår/kne eller strømpebukse? Syns det er slitsomt å ta på, spesielt på de varme dagene jeg bør ta på.. jeg vet ikke hvordan vi lager gruppe her, vet du? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det kunne vært fint. Jeg forstod ikke mye sv det da, men har fått posttrombotisk syndrom i etterkant, altså senskader i foten. Det innebærer at jeg blir jevnlig påmint fare for blodprppp, og jeg bør bli bedre på bruk av støttestrømpe. Har du erfaringer med støttestrømpe? Merke, lår/kne eller strømpebukse? Syns det er slitsomt å ta på, spesielt på de varme dagene jeg bør ta på.. jeg vet ikke hvordan vi lager gruppe her, vet du? 

Jeg har også fått posttrombotisk syndrom - har skjønt at det er ca 50 % som får det (?). Jeg kjenner "iling" i låret/det sprenger i beinet hvis jeg belaster det for mye. Bruker ikke støttestrømpe nå, men brukte det fra jeg fikk påvist blodpropp i uke 28 for ganske nøyaktig ett år siden og frem til seks uker etter fødselen. Brukte sånne som går helt opp til hofta. Helt grusomt å ta på - særlig når det er varmt, ja..  Husker ikke hva de heter i farten, men vet de bare selges på sykehusapotek eller nettet de jeg brukte. 

Vet ikke om det er mulig å lage noen gruppe her, eller om vi bare må bruke denne tråden..  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har også fått posttrombotisk syndrom - har skjønt at det er ca 50 % som får det (?). Jeg kjenner "iling" i låret/det sprenger i beinet hvis jeg belaster det for mye. Bruker ikke støttestrømpe nå, men brukte det fra jeg fikk påvist blodpropp i uke 28 for ganske nøyaktig ett år siden og frem til seks uker etter fødselen. Brukte sånne som går helt opp til hofta. Helt grusomt å ta på - særlig når det er varmt, ja..  Husker ikke hva de heter i farten, men vet de bare selges på sykehusapotek eller nettet de jeg brukte. 

Vet ikke om det er mulig å lage noen gruppe her, eller om vi bare må bruke denne tråden..  

Ja, da kan vi prates på denne tråden 👍 jeg liggerå kjenner på verk i foten nå, iling som du sier, og verk, i leggen, men hadde dvt i låret. Kjøpte dyre støttestrømper når jeg var gravid sist, men de er grusomme å ha på, og utfordrende under klær da klærne henger seg opp i de. Overfladisk ja, men jeg prøver å finne lure løsni her på det faktum at foten trenger støttestrømpe, kanskje underkjole er tingen, for min del blir det mest kjoler da foten hovner opp og presser i buksebenet.  Lårstrømpe var ubehagelig pg vanskelig mtp klær, har du erfaringer med det? 

AnonymBruker
Skrevet

Fikk blodpropp som 18åring, ved oppstart av p-piller. Tok da gentest som viste Leiden mutasjon. Har i ettertid vært gravid to ganger, startet på blodfortynnende (Klexane sprøyter)  i starten av hver graviditet til 6 uker etter fødsel. Tar også Klexane ved lengre flyturer. Eller er ikke dette noe jeg tenker over i hverdagen, er nå 38år, så er lenge siden jeg hadde det. Jeg fikk det også så ung, og på den tiden tenkte jeg ikke noe over det eller hva det egentlig var. En uke på sykehus dagen etter 17mai og endt russetid, til hoppende på krykker til eksamen dagen jeg ble skrevet ut fra sykehuset ;)  Forsto på langt nær alvorligheten i det, noe som kanskje var like greit. Kan slite med at foten hovner opp og er «plagsom»  når jeg er i sol/varme, og når jeg sitter lenge i bil. Hadde mer vondt i foten, plaget meg mer første årene,  enn hva den gjør nå. 

Anonymkode: 0d4fe...91c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fikk blodpropp som 18åring, ved oppstart av p-piller. Tok da gentest som viste Leiden mutasjon. Har i ettertid vært gravid to ganger, startet på blodfortynnende (Klexane sprøyter)  i starten av hver graviditet til 6 uker etter fødsel. Tar også Klexane ved lengre flyturer. Eller er ikke dette noe jeg tenker over i hverdagen, er nå 38år, så er lenge siden jeg hadde det. Jeg fikk det også så ung, og på den tiden tenkte jeg ikke noe over det eller hva det egentlig var. En uke på sykehus dagen etter 17mai og endt russetid, til hoppende på krykker til eksamen dagen jeg ble skrevet ut fra sykehuset ;)  Forsto på langt nær alvorligheten i det, noe som kanskje var like greit. Kan slite med at foten hovner opp og er «plagsom»  når jeg er i sol/varme, og når jeg sitter lenge i bil. Hadde mer vondt i foten, plaget meg mer første årene,  enn hva den gjør nå. 

Anonymkode: 0d4fe...91c

Jeg har igså tatt klexane i alle svangerskap, tom 6 uker etter fødsel. Jeg er 39 og kjenner på at jeg må forebygge, da jeg er plaget med foten, og er lett overvektig, jeg vil ta vare på helsa for meg pg barna. Jeg drikker for lite ila en dag, det må jeg prøve å huske på. Bevege meg går fint med 4 barn i hus, men kunne ha bevegd meg mer likevel. MeT sannsynlig går alt bra, men syns det er fint å høre med andre i samme båt. Jeg setter pris på sol pg varme, men må ærlig talt si at jeg gleder meg til høst og kjøligere vær, for foten sin del 👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...