Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som dumper dyrene sine på sommeren?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette skjer hvert eneste år, og jeg blir alltid så trist av å lese om det :( Dyr som blir funnet dumpet, i poser, bur og pappesker. Til og med en stakkars hamster som ble satt igjen i Mosjøen. 

Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk skaffer seg dyr, om de ikke kan ta vare på dem? Hva er poenget, om man vet at man liker å reise mye og kanskje ikke har nok tid/penger. Når det gjelder pass av dyr så finnes det alltid noen som kan hjelpe, jeg har aldri hatt problemer med kattepass i ferien f.eks. Man kan spørre venner, naboer, bekjente, på finn/facebook, bruke Pawshake-appen, bestille kennel. Mange syns det er en hyggelig sommerjobb å passe på andres dyr. Tenker sånne folk må ha sosiopatiske trekk, som har 0 empati. 

Anonymkode: daa0e...e33

• Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan heller ikke forstå det. Jeg ble fortalt at det var funnet 18 katter bare i den lille bygda jeg er oppvokst i med et par tusen innbyggere. Helt grotesk.

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

De har kun råd til ferie og ikke kennel.

Anonymkode: 1a2d4...5af

• Liker 3
Skrevet

Jeg klarer ikke engang å levne min egen hund på dyrehotell. Så hvordan folk klarer å dumpe dyrene sine uten videre ettertanke er helt virkelighetsfjernt for meg. 

Enkelte skulle vært bannlyst fra å ha dyr. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Følelsene for dyrene stikker ikke så dypt og de har mer lyst på ferie enn å beholde dyret 

Anonymkode: ee41c...70b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De har kun råd til ferie og ikke kennel.

Da reiser de ikke på ferie. Kort og greit. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Følelsene for dyrene stikker ikke så dypt og de har mer lyst på ferie enn å beholde dyret 

Hvorfor skaffer de seg et dyr da?

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Og de får nye, søte og gratis kattunger etter ferien. 😢

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Because people are SHIT!

Anonymkode: cce42...013

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Samfunnsengasjert skrev (6 minutter siden):

Da reiser de ikke på ferie. Kort og greit. 

Men det ser du jo at de gjør.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det ser du jo at de gjør.

Burde blitt dømt til mange års fengsel. Hadde det vært et barn, en 2 åring f.eks som bare ble etterlatt fordi foreldrene ikke hadde råd til barnepass, så hadde det blitt ramaskrik. Men når det skjer med dyr, så forbigås det i stillhet.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner det heller ikke.

Jeg passer katten til en kompis nå, det er helt problemfritt selv om jeg både har hund og er allergisk mot katt.

Det er selvsagt ikke mulig for alle å passe dyr eller å få gratis pass men man vet jo at året skjer og dyret eksisterer uansett hva en skal i potensiellt mange år fremover når de anskaffes.

Anonymkode: f00c7...741

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Dyr har følelser, de føler på redsel, kulde, smerte, sult og tørst f.eks, akkurat som oss mennesker. Så når folk bare kaster fra seg dyrene sine sånn, hva er galt med de? Til og med hunder. Leste om en golden retriever som bare ble dumpet, og ble funnet av en politimann som har adoptert han. Så det finnes jo gode folk og ❤️ 

Når folk skaffer seg en søt liten kattunge, tenker de ikke på at den trenger mer enn mat og vann? Det koster, de er sosiale dyr som setter pris på selskap og aktivisering. Det samme gjelder kaniner og alle dyr. Synd at folk ikke straffes for å dumpe dyrene sine, burde vært automatisk chipping på alle kjæledyr. Måtte gi min lille pus en ekstra kos nå... blir så lei meg av alle onde folk. 

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår det heller ikke. Hvordan klarer de. Er det noen her inne som har gjort det/ gjør det?  Fortell gjerne 

Anonymkode: fddbb...5a6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistet troen på menneskeheten når jeg hører om sånt. Vi har katt, som er et fullverdig familiemedlem, som vi selfølgelig ordner pass til når vi reiser bort. Mennesker er fæle!

Anonymkode: fd37d...11b

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Om dr bare visste hva det virkelig ville gjøre med ei katt å bare bli dumpa.. Har to redningspuser selv, den ene tok det 3 år å vinne tilliten til, den andre er ikke helt der enda, selv etter to år.

Anonymkode: a984b...b79

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Dette skjer hvert eneste år, og jeg blir alltid så trist av å lese om det :( Dyr som blir funnet dumpet, i poser, bur og pappesker. Til og med en stakkars hamster som ble satt igjen i Mosjøen. 

Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk skaffer seg dyr, om de ikke kan ta vare på dem? Hva er poenget, om man vet at man liker å reise mye og kanskje ikke har nok tid/penger. Når det gjelder pass av dyr så finnes det alltid noen som kan hjelpe, jeg har aldri hatt problemer med kattepass i ferien f.eks. Man kan spørre venner, naboer, bekjente, på finn/facebook, bruke Pawshake-appen, bestille kennel. Mange syns det er en hyggelig sommerjobb å passe på andres dyr. Tenker sånne folk må ha sosiopatiske trekk, som har 0 empati. 

Synes dette er så trist. Leser om det år etter år og håper virkelig folk skjerper seg snart. 

Jeg tror desverre at mange er korttenkte og ikke helt forstår ansvaret man har når man skaffer seg kjæledyr, enten det er fisk, fugl, hund eller katt. Dyrene blir gjerne anskaffet etter ferien og alt er bare gøy og gammen til neste ferietur melder seg, da er det ut med dyret om dem ikke finner pass eller synes kennel er for dyrt. 

Men dette er bare en antagelse, hva i all verden som surrer oppi topplokket hos kjæledyrdumpere fatter jeg ikke.

Men håper folk flest tenker seg om 100 ganger før de tar til seg kjæledyr. 

Anonymkode: 5ce4b...7ac

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er den samme type mennesker som spiser kjøtt. De har ikke empati for dyr. Å spise biff fra en okse som er torturert hele livet, og til slutt slaktet på en måte som får mexicanske karteller til å rødme, og å kaste kattunger i en sekk i elven; det er ikke så stor forskjell. Er det vel?

Anonymkode: abc2d...02c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er den samme type mennesker som spiser kjøtt. De har ikke empati for dyr. Å spise biff fra en okse som er torturert hele livet, og til slutt slaktet på en måte som får mexicanske karteller til å rødme, og å kaste kattunger i en sekk i elven; det er ikke så stor forskjell. Er det vel?

Anonymkode: abc2d...02c

Du har tydeligvis aldri vært med på å følge dyr fra bås til bord. 

Kjøttfe må ha det godt for å kunne levere velsmakende kjøtt. De blir behandlet godt. De blir transportert under strengt reglement. Slakting foregår raskt og smertefritt. Alt dette kunne du hatt kunnskap om, hadde du faktisk satt deg inn i hva som skjer, fremfor å bare synse, mene og føle. 

Den eneste kritikken man bør komme med, er at det er satt for strenge regler for slakting på gården. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Rett og slett fordi de er en gjeng møkkafolk! 

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...