AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #1 Skrevet 13. juli 2023 Vi kjøpte hus for knappe 2 år siden. Huset har midlertidig brukstillatelse, men er bygd før 1998, så der vet jeg at det ikke vil bli utsendt ferdigattest selv om vi skulle ha oppfylt alle krav og søkt. Garasjen derimot er fra 2005 og har hverken midlertidig brukstillatelse eller ferdigattest. Jeg vet at hvis bygget er ulovlig oppført kan det i verste fall rives, men er usikker på om bygget søknadspliktig (fylte ut en veileder som sa det ikke var søknadspliktig men er usikker på noen av detaljene) og om vi evt. i etterkant skal søke eller informere kommunen om det. Er det noe å vinne på å informere kommunen eller søke om midlertidig brukstillatelse? Evt. noe å tape på å ikke gjøre det? Anonymkode: 52d21...e4d
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #2 Skrevet 13. juli 2023 Garasjen var søknadspliktig i 2005, som innebærer at dere skal søke om ferdigattest. Hvorfor ønsker du å søke in midlertidig brukstillatelse? Er den ikke ferdig bygget? I vår kommune koster midlertidig brukstillatelse 4000 kr og ferdigattest er gratis. Anonymkode: 9de40...426
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #3 Skrevet 13. juli 2023 Er det ikke endel ting som må være på plass før ferdigattest utsendes? Det er bl.a. et uisolert kryploft over garasjen, med åpne elektriske uttak og en trapp uten tilstrekkelig rekkverk. Vi bruker ikke kryploftet noe særlig, men ser jo for meg at det blir tatt i betraktning og kanskje påvirker om attesten sendes ut (dvs. at vi kanskje pålegges å gjøre masse greier selv om vi per nå ikke har intensjon om å bruke kryploftet, og det har vi ikke kapasitet til å gjøre noe med akkurat nå). Hvordan kan vi finne ut om den forrige eieren søkte til kommunen om å bygge garasjen? Og er det ikke også en risiko at garasjen må rives hvis jeg tar kontakt med kommunen? Garasjen ligger ca 1.5 m fra en gangvei. Ts Anonymkode: 52d21...e4d
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #4 Skrevet 13. juli 2023 Neida, ferdigattesten markerer bare at kommunen er ferdig med byggesaken. Det kan selvsagt føres tilsyn på ferdigattesten, men kryploft er neppe noe som kommunen kommer til å bry seg om. Skulle de si noe på trappen, er det ikke så vanskelig å spikre opp et rekkverk. Når det er sagt, tror jeg ikke det er en byggesaksavdeling i landet som har kapasitet til å ta på seg så mye tilsyn at de prioriterer garasjer. Vi gjør det i hvert fall ikke i min Du kan be om innsyn i de tillatelsene og tegningene som er registrert på din eiendom til postmottaket i din kommune. For eksempel [email protected]. Du kan også sjekke seeiendom.no eller din kommunes kartløsning. Der bør det stå noe om hvilke tillatelser som er gitt. Anonymkode: 9de40...426
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #5 Skrevet 14. juli 2023 Om garasjen er søknadspliktig og ikke er omsøkt, får dere ikke midlertidig brukstillatelse uten å søke først. Dessuten er midlertidig brukstillatelse forbeholdt de større prosjektene, som for eksempel hus (og større) der eierne vil flytte inn før det er helt ferdig - for eksempel at det gjenstår arbeid med uteområder og lignende. Om garasjen ikke er søknadspliktig får dere uansett ikke midlertidig brukstillatelse, for da er det ikke krav om det. Selv om garasjen er i samsvar med regelverket på nett kan den være i strid med reguleringsplanen. Anonymkode: 54f85...0dc
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #6 Skrevet 14. juli 2023 20 hours ago, AnonymBruker said: Neida, ferdigattesten markerer bare at kommunen er ferdig med byggesaken. Det kan selvsagt føres tilsyn på ferdigattesten, men kryploft er neppe noe som kommunen kommer til å bry seg om. Skulle de si noe på trappen, er det ikke så vanskelig å spikre opp et rekkverk. Når det er sagt, tror jeg ikke det er en byggesaksavdeling i landet som har kapasitet til å ta på seg så mye tilsyn at de prioriterer garasjer. Vi gjør det i hvert fall ikke i min Du kan be om innsyn i de tillatelsene og tegningene som er registrert på din eiendom til postmottaket i din kommune. For eksempel [email protected]. Du kan også sjekke seeiendom.no eller din kommunes kartløsning. Der bør det stå noe om hvilke tillatelser som er gitt. Anonymkode: 9de40...426 Takk for tips! Sjekket seeiendom.no og ser at garasjen er oppført der som "Tatt i bruk", i likhet med boligen. Så da er det vel egentlig en ferdigattest som evt. er aktuelt. Men hva er fordelene med å ha det kontra ulempene ved å ikke ha det? Ts Anonymkode: 52d21...e4d
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #7 Skrevet 14. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for tips! Sjekket seeiendom.no og ser at garasjen er oppført der som "Tatt i bruk", i likhet med boligen. Så da er det vel egentlig en ferdigattest som evt. er aktuelt. Men hva er fordelene med å ha det kontra ulempene ved å ikke ha det? Ts Anonymkode: 52d21...e4d Ingenting i dag. Garasje er unntatt søknadsplikt og krever derfor ikke ferdigattest. De færreste vil tenke over at garasjer oppført tidligere skal ha ferdigattest. Tviler på at megler vet det engang, og det er vel eneste grunnen man faktisk har behov for ferdigattest - dvs. ved videresalg. Anonymkode: 9de40...426
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå