Gå til innhold

Når fortelle daten at jeg er født ut fra incest?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en mann, 29 år og adoptert

Jeg har lest dokumentene. Engelsken og oversettelsen er helt dritt. Men et punkt vil for alltid være i minnet mitt. Teksten sier at det var mistenkt at min mor var min søster. Altså, incest. Dette er ikke avklart og sikkert, men vi later som at incesten er korrekt. Dokumentene sier også at hun var alvorlig mentalt handicappet (ingen spesifikker) og jeg ble tatt fra henne umiddelbart etter fødsel. Jeg kan ingenting om søsteren min og jeg vet ikke om hun lever i dag. Jeg skulle gjerne møtt henne. Om dette er riktig, så fortjener hun å vite at sønnen hennes lever et godt liv. 

Jeg har ingen abnormaliteter hverken i utseendet eller psyken. Jeg er frisk, oppegående og funksjonell. Kall det et mirakel om du vil. Jeg slapp billig unna

Jeg skammer meg ikke over hva jeg er. Det er uansett faren vår sin feil. Faktisk så tenker jeg så lite over dette at jeg muligens hadde glemt å fortelle daten om det. Men jeg vet at de fleste er ganske dømmende. De vil ha noe som er genetisk rent, og jeg kan forstå. Slapp helt av, jeg behøver ikke å få barn. Jeg vil bare erfare et godt forhold med en god kvinne som aksepterer meg. Og det er derfor lite beroligende når jeg leser at norske kvinner har ekstreme krav etc

Så jeg har to spørsmål: 1 når skal jeg fortelle en potensiell partner om dette? 2 finnes det damer som ikke er så dømmende? Ifølge Reddit, så gjør det det. Men nå spør jeg dere Norske damer. Jeg er selvsagt åpen for kommentarer fra menn. Broforce

Anonymkode: c9ee8...f86

• Hjerte 22
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vent til dere er kjærester og ikke bare dater. Ingen kan dømme deg for noe du ikke kan noe for, det sier mer om dem enn om deg. Men vent til du har tillit til personen er mitt beste tips.

Anonymkode: c0a88...931

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Di søster er di mor? Og du og di mor har samme far?

Anonymkode: bcb66...3bb

AnonymBruker
Skrevet

Si i fra tidlig at du ikke kan få barn. Jeg ville ikke vært redd for å ha deg som partner, men livredd for å få barn med deg. 
Om du steriliserer deg, så trenger du ikke å opplyse om at du er et resultat av incest. Da er det nok å fortelle at du er adoptert.

Anonymkode: 5412c...73c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Di søster er di mor? Og du og di mor har samme far?

Faren hans voldtok søsteren hans, som ble gravid med ham. 

Anonymkode: 82ba6...f93

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om du steriliserer deg....

Herregud....

• Liker 12
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Si det så tidlig som mulig. Og gjør det også klart om du ikke vil ha barn overhodet, eller om du er villig til å bruke sæddonor dersom en potensiell partner kan se for seg å ville ha barn i fremtiden. Og ja, enig med den over at sterilisering kan være lurt.

Anonymkode: ab10c...958

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Si i fra tidlig at du ikke kan få barn. Jeg ville ikke vært redd for å ha deg som partner, men livredd for å få barn med deg. 
Om du steriliserer deg, så trenger du ikke å opplyse om at du er et resultat av incest. Da er det nok å fortelle at du er adoptert.

Her kommer det 50% nytt arvematerial inn. Så det tenker jeg er bedre å snakke med en lege om sannsynlighet for et barn med vansker av noe slag. 

Anonymkode: 51add...5ae

• Liker 13
  • Nyttig 21
AnonymBruker
Skrevet

Ville ventet til det var seriøst, som kjærester. I forhold til barn i fremtiden: Snakk med fastlegen. Kanskje du kan få en henvisning til genetiker for en samtale ift risiko. Ved innavl er det særlig recessive sykdommer man har økt risiko for (må få en kopi fra mor og en fra far for å bli syk), så kan godt være at du kan reprodusere deg videre uten problem med en dame utenfor slekten.

Anonymkode: c1772...bc6

• Liker 9
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Ta gen- og dna-test først, ikke ta sorgene på forskudd av hva som stod i papirene. Kan være løgn for å få gjennom adopsjonen, bare se alle sakene som har vært i blant annet vg de siste årene

Anonymkode: 8c546...357

• Liker 11
  • Nyttig 8
Skrevet

Hva for noe tull er det at ts ikke skal få barn? Selvfølgelig kan han få så mange barn han bare vil. Uansett hva slags gener han bærer på, er jo ikke hans fremtidige kone i slekt med ham!

Enkelte her kan ikke helt elementær genetikk men skal belære andre likevel.

• Liker 8
  • Nyttig 24
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt kan du få barn. Ikke noe problem, du gifter deg jo med noen du ikke deler arvemateriale med. 

Det er ingen fasit på når du bør si det. Si det når du føler det er naturlig. Ikke vent for lenge, det er jo ikke noe å skamme seg over. 

Anonymkode: 92262...81c

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ingen abnormaliteter hverken i utseendet eller psyken. Jeg er frisk, oppegående og funksjonell. Kall det et mirakel om du vil. Jeg slapp billig unna

Det er ikke så overraskende egentlig, det er ikke automatisk at det går galt ved incest. Sjansen er høyere men ikke 100%.

Anonymkode: a9906...9cb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
blui89 skrev (2 minutter siden):

Hva for noe tull er det at ts ikke skal få barn? Selvfølgelig kan han få så mange barn han bare vil. Uansett hva slags gener han bærer på, er jo ikke hans fremtidige kone i slekt med ham!

Enkelte her kan ikke helt elementær genetikk men skal belære andre likevel.

Takk for at du kom inn i tråden og skreiv dette. Skulle akkurat til å gjere det same. 

• Liker 12
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forstått det slik at 1 generasjons incest har lave abnormaliteter. Risikoen øker jo flere ganger en gjør det

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Si det så tidlig som mulig. Og gjør det også klart om du ikke vil ha barn overhodet, eller om du er villig til å bruke sæddonor dersom en potensiell partner kan se for seg å ville ha barn i fremtiden. Og ja, enig med den over at sterilisering kan være lurt.

Anonymkode: ab10c...958

Ingenting er så romantisk som å begynne å snakke om sæddonor og sterilisering når man treffes for aller første gang. :sarkasme:

Anonymkode: 17b47...0d8

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ifølge Reddit, så gjør det det.

"Internettregel#1" er vel å aldri ta råd ifra Ræddit, og da må nesten andre være å aldri ta råd ifra :KG:. Sånn sett så blir naturligvis kommentaren min helt overflødig - men om du ikke skal følge regler, og har lyst til å fortelle det -  så gjør du det når dere er gode og trygge kjærester på vei til noe "mer"...  :opplyser:

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du skal fortelle at du er et resultat av incest? - aldri. 

For det første er det ikke sikkert, det er bare en mulighet. 

Fortelle din mor at du har det bra? Om hun er sterkt mentalt handikappet så vil hun ikke forstå. "Sterkt" i en slik sammenheng indikerer en alvorlig grad. 

Anonymkode: cba22...cfc

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes ikke du trenger å si noe om dette. Det du trenger er å ta en gentest på mulige arvelige sykdommer du har forhøyet risiko til å bringe videre. Finner du noen slike kan du vurdere om du vil ha egne biologiske barn eller ikke og opplyse om grunnen til dette. Altså at du er bærer av uheldige gener. 

Lykke til.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor ville du vært redd for å få barn med han og mener han bør sterilisere seg? Det er jo ikke snakk om to generasjoner med innavl her med mindre ts skulle få barn med noen fra sin egen familie. Og selv om innavl øker sjansen for enkelte sykdommer forårsaket av recessive gener, kan det også gå helt fint, ts er et eksempel på det. I pakistanske og indiske miljøer, men også i Europas kongehus er det også mye søskenbarnekteskap. Det går som regel bra med avkommet, men sjansen for arvelige sykdommer forårsaket av recessive gener er større enn hos barn med foreldre som ikke er i slekt. 

• Liker 6
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...